Νέα
  • ΓΔ: 1452.24 +0.26%
  • Τζίρος: 112,42 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Aμυνα ζώνης από Μητσοτάκη στο Κυπριακό

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Κύπριος Πρόεδρος Νίκος Αναστασιάδης / Πηγή: Eurokinissi
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Κύπριος Πρόεδρος Νίκος Αναστασιάδης / Πηγή: Eurokinissi

Η χθεσινή επίσκεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη στην Κύπρο είχε σκοπό περισσότερο να διαμορφωθεί μια γραμμή άμυνας, παρά να προωθηθεί μια ρεαλιστική λύση στο Κυπριακό.

Η αμυντική διάταξη της Ελλάδας και της Κύπρου συνίσταται σε δυο, κυρίως άξονες:

  • Να περιγραφεί το πλαίσιο της παρουσίας μας στην άτυπη πενταμερή που έχει προσδιοριστεί για τον Μάρτιο και θα γίνει υπό την αιγίδα του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ. Η Αθήνα και η Λευκωσία εκτίμησαν -και σωστά!- ότι δεν είναι δυνατόν να εμφανιστούν απροϋπόθετα σε μια πενταμερή που οργανώθηκε, χωρίς επαρκή προετοιμασία, έχοντας απέναντι ως συνομιλητές τους Ερντογάν και Τατάρ, οι οποίοι με ένα στόμα, μια φωνή διακηρύσσουν ότι το μόνο που συζητούν είναι δυο κράτη, δηλαδή την επίσημη διχοτόμηση της Κύπρου, και
  • Να μην χρεωθεί η ελλαδική και η κυπριακή πλευρά ένα νέο πιθανό ναυάγιο στις διαπραγματεύσεις 

Έτσι, παρά το ότι κυρίαρχη είναι τόσο στην Αθήνα όσο και στη Λευκωσία η αίσθηση πως η πενταμερής της Νέας Υόρκης δεν πρόκειται να συνεισφέρει στην επίλυση του Κυπριακού, οι δηλώσεις των κ.κ. Μητσοτάκη και Αναστασιάδη, χθες, ξεκινούσαν με την πίστη των δυο χωρών στην αξία του διαλόγου και των διαπραγματεύσεων.

Στη συνέχεια, βέβαια, όπως είναι αναμενόμενο, έθεσαν τις προϋποθέσεις για να ευδοκιμήσει αυτός ο διάλογος: Η Αθήνα και η Λευκωσία επικαλούνται την πρόσφατη απόφαση 2561 του Συμβουλίου Ασφαλείας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, σύμφωνα με την οποία μόνη βιώσιμη λύση είναι η διζωνική, δικοινοτική ομοσπονδία, με πολιτική ισότητα, ένα κράτος με διεθνή προσωπικότητα, μια κυριαρχία, μία ιθαγένεια.

Και αυτονόητο είναι ότι στις προϋποθέσεις περιλαμβάνεται η διασφάλιση της ανεξαρτησίας και της εδαφικής ακεραιότητας της Κυπριακής Δημοκρατίας, πράγμα που σημαίνει αποχώρηση των τουρκικών στρατευμάτων κατοχής από το νησί.

Το ίδιο πνεύμα, προστίθεται από διπλωματικές πηγές της Αθήνας και της Λευκωσίας, απηχεί και το διαπραγματευτικό κεκτημένο των Ηνωμένων Εθνών, όπως αποτυπώθηκε στο ανακοινωθέν του Γενικού Γραμματέα, Αντόνιο Γκουτέρες στο Βερολίνο, πριν από λίγους μήνες, είναι το πολύτιμο αποτέλεσμα μιας πολυετούς, επίπονης διαπραγματευτικής προσπάθειας που πρέπει οπωσδήποτε να διατηρηθεί, όπως συνεχώς επισημαίνουν οι κ.κ. Μητσοτάκης και Αναστασιάδης.

Κορυφαία προτεραιότητα για την ελληνική εξωτερική πολιτική είναι ο τερματισμός της τουρκικής κατοχής και η εξεύρεση μιας συνολικής, βιώσιμης, λειτουργικής και αμοιβαία αποδεκτής λύσης. Πρόκειται για προϋποθέσεις, έλεγαν διπλωματικές πηγές στην Αθήνα, που ο σημερινός Ερντογάν (δεν αναφέρονται στον Τατάρ διότι τον θεωρούν ενεργούμενο του Τούρκου προέδρου) δεν θα δεχθεί επ’ ουδενί. Ωστόσο, πρόσθεταν οι ίδιες πηγές, μια θαρραλέα κίνηση από τον Ερντογάν υπέρ των αποφάσεων του ΟΗΕ, θα είχε τα εξής οφέλη για την Τουρκία:

  1. Θα απαλλασσόταν από το άγος της οικονομικής στήριξης της τουρκοκυπριακής πλευράς, αφού αυτή θα ενσωματωνόταν στην ενιαία Κυπριακή Δημοκρατία με ό,τι αυτό σημαίνει. Παράλληλα η Άγκυρα ΔΕΝ θα έχανε την επιρροή της στους Τουρκοκυπρίους, αφού οι τελευταίοι θα μετείχαν με τα χαρακτηριστικά που αναφέραμε σε μια βιώσιμη λύση του Κυπριακού. 
  2. Θα άνοιγε μια νέα σελίδα στην τελωνειακή ένωση της Τουρκίας με την Ευρωπαϊκή Ένωση, εξέλιξη που θα ήταν εξαιρετικά ευμενής για την τουρκική οικονομία και την οποία η Άγκυρα αποζητά εναγωνίως. Η Ευρώπη δεν είναι δυνατό να συζητήσει οτιδήποτε για την τελωνειακή ένωση με ένα κράτος (Τουρκία) το οποίο δεν αναγνωρίζει την ύπαρξη ενός άλλου κράτους που είναι και μέλος της ΕΕ (Κύπρος) και μάλιστα κατέχει με τη βία των τουρκικών στρατευμάτων, ευρωπαϊκό έδαφος. 

Παρά τα προφανή οφέλη για την Τουρκία, όμως, από μια τέτοια κίνηση, οι ίδια πηγές είναι πεπεισμένες ότι ο Ερντογάν δεν θα την κάνει, οπότε αυτό που μένει ως προς την άτυπη πενταμερή υπό την αιγίδα του ΟΗΕ είναι η «άμυνα ζώνης» της ελλαδικής και της κυπριακής πλευράς.

Το Κυπριακό για την Ελλάδα αποτελεί ανέκαθεν ένα θέμα εθνικό. Η λύση αποτελεί αναγκαία κίνηση συμμόρφωσης προς τη διεθνή νομιμότητα και πράξη δικαιοσύνης προς τον κυπριακό λαό, εξ ου και δεν είναι παραδεκτές οι νέες τουρκικές θέσεις περί δυο κρατών και δυο λαών. Αυτές οι θέσεις, μάλιστα, ουσιαστικά ακυρώνουν τον διάλογο «Τι να συζητήσεις» έλεγε στην «Η» χθες μέλος της κυβέρνησης που γνωρίζει το θέμα, «με κάποιον που σου λέει ‘ή διχοτόμηση ή τίποτα’;».

Η στάση της Τουρκίας και του επικεφαλής των Τουρκοκυπρίων για λύση δύο Κρατών είναι ανεδαφική θέση και εκτός του πλαισίου των Ηνωμένων Εθνών. Αυτή είναι η απάντηση της Ελλάδας που οριστικοποιήθηκε χθες στα όσα λέει ο Ερντογάν και ο Τατάρ. Την τουρκική θέση, απορρίπτουν όχι μόνο η Ελλάδα και η Κύπρος, αλλά και ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών και η Ευρωπαϊκή Ένωση.

«Όσοι μιλούν για δύο Κράτη δεν ρώτησαν την Ευρωπαϊκή Ένωση, όπου η Κύπρος εντάχθηκε ως ενιαίο Κράτος», ήταν τα λόγια του Αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής πριν από λίγες ημέρες. Συνεπώς, η Άγκυρα και ο Τατάρ θα πρέπει να γνωρίζουν ότι επανέναρξη ενός ουσιαστικού διαλόγου νοείται μόνο εντός των υφιστάμενων και δεσμευτικών αυτών ορίων. Τα όρια τέθηκαν, η «άμυνα ζώνης» διαμορφώθηκε ώστε στην πενταμερή, αν δεν μπορούμε να κερδίσουμε, τουλάχιστον να διασφαλίσουμε την «ισοπαλία».

Η Αθήνα και η Λευκωσία συμφώνησαν να παραμείνουν προσηλωμένες στις αποφάσεις του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών. Αυτές άλλωστε, είναι το μόνο συμπεφωνημένο και καθολικά δεσμευτικό πλαίσιο λύσης. Και ταυτόχρονα το θεμέλιο για την εφαρμογή του ευρωπαϊκού κεκτημένου σε ολόκληρη τη μαρτυρική Κύπρο.

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ