Στίγμα για τη Μέση Ανατολή
Την εβδομάδα που έρχεται και συγκεκριμένα την Πέμπτη η HELLENiQ ENERGY έχει την ετήσιά της Γενική Συνέλευση. Με δεδομένο ότι η εταιρεία έχει σημαντικές προμήθειες αργού για τα μονάδες διύλισής της από το Ιράκ, θα δούμε με ενδιαφέρον τα όσα θα έχει να πει για τα τεκταινόμενα στην περιοχή και για την ασφάλεια των μεταφορών από τις «καυτές» περιοχές των Στενών του Ορμούζ και της Ερυθράς Θάλασσας.
Να σημειώσω ότι από τα βασικά θαλάσσια περάσματα στη Μέση Ανατολή, από όπου διέρχεται το 25% του παγκόσμιου εμπορίου πετρελαίου.
Και οι… προβεβλημένοι μέτοχοι
Να σας πω κι ένα άλλο ενδιαφέρον από τη Γ.Σ των άλλοτε ΕΛΠΕ, που βαδίζουν για τη χάραξη της νέας στρατηγικής με τίτλο «Vision 2030». Ήδη, ο Ευάγγελος Μυτιληναίος έχει ένα σημαντικό ποσοστό πέριξ του 5% και θα έχει ενδιαφέρον να δούμε εάν ζητήσει να κάνει πιο ηχηρή την παρουσία του στην «καθημερινότητα» του μεγάλου ενεργειακού αυτού πόλου της χώρας, που είναι άκρως συγγενής αν όχι παραπληρωματικός της Metlen.
«Άλωση» των υποδομών
Να πάω στον κλάδο των υποδομών, όπου ακούω ότι οι Τούρκοι επελαύνουν και στην ΕΕ παρά τους «κόφτες» από την νομοθεσία της ΕΕ, που λέει ότι μόλις ένα ποσοστό έως 20% μπορούν να δίνονται σε εταιρείες εκτός Ευρώπης. Όπως μου λένε πέρα από τη μη κοινοτικές χώρες, όπως η Αλβανία, η Βοσνία - Ερζεγοβίνη, ακόμη και η Σερβία, και σε ακραιφνώς ευρωπαϊκές, όπως η Ρουμανία η παρουσία των τουρκικών εταιρειών ανεβαίνει. Ήδη, στην Ρουμανία χτίζεται από τουρκική εταιρεία η μεγαλύτερη νατοϊκή βάση στον κόσμο στην Κωστάντζα.
Ισχυρή θέση έχουν η Alarko και η Gulermak που «σαρώνει» έργα μετρό, οδικά κτλ σε όλη την ΕΕ. Πρόσφατα ολοκλήρωσε σήραγγες μετρό στην Πολωνία ενώ έχει ισχυρή παρουσία κι αλλού. Όπως μου λένε, δε, στελέχη ελληνικών εταιρειών, η ποσόστωση που έχει βάλει η ΕΕ δεν τηρείται παρά το «κυνήγι» της Κομισιόν. Άλλωστε οι τουρκικές εταιρείες έχουν ευρωπαϊκά παραρτήματα αλλά και δύναμη «πυρός» με εργάτες κτλ.
«Καθετοποίηση»
Μια άλλη διάσταση της δυναμικής ανάπτυξης της γείτονος είναι ότι οι Τούρκοι σε έργα που αναλαμβάνουν, φέρνουν «στρατό» βοηθητικών ειδικοτήτων, καθώς έχουν, παρά τα πρώτα δημογραφικά ζητήματα που εμφανίζουν, πλεονάζων προσωπικό. Έτσι καθαρίστριες έως τεχνίτες έρχονται με τις τεχνικές εταιρείες. «Οι Τούρκοι φέρνουν τα πάντα, ακόμη και προϊόντα μαζί τους, από σίδερα μέχρι τσιμέντα, καθώς η κυβέρνηση τούς επιδοτεί» μου λένε, ενώ έχουν και στρωμένο το δρόμο σε αντίθεση με τις ελληνικές ή πιο σωστά τις ευρωπαϊκές εταιρείες, καθώς έχουν μεγάλη ευκολία με τις εγγυητικές επιστολές. Άλλωστε η Garanti Bank είναι μια σχετική τράπεζα με μεγάλες δυνατότητες στο πεδίο αυτό, έχουν ευκολίες. Όπως φαίνεται, είτε για έργα, είτε για την άμυνα και παρά τις ακροβασίες της γείτονος στα γεωπολιτικά πεδία, ο ρόλος της μάλλον «καλπάζει» στην κατά τα άλλα περί άλλα τυρβάζουσα ΕΕ.
Πόλεμος τιμών στα «νοικιάρικα» αυτοκίνητα
Κι από τον επιχειρηματικό ανταγωνισμό στον «πόλεμο» τιμών στις επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων. Να σας πω ότι μου μεταφέρουν μια εικόνα μεγάλου ανταγωνισμού στις τιμές. «Υπάρχει ανταγωνιστική πίεση» στις τιμές ανέφερε την περασμένη Πέμπτη, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Μοτοδυναμικής, Πάρης Κυριακόπουλος κατά τη διάρκεια της Γενικής Συνέλευσης των μετόχων. Η Μοτοδυναμική τρέχει τη Sixt στην Ελλάδα κι έχει ηγετικά μερίδια, ενώ λανσάρει το νέο brand FLIIZZR, στοχεύοντας σε κοινό που αναζητά μικρά και ευέλικτα οχήματα. Είναι, ήδη, δε, διαθέσιμο σε Ηράκλειο, Χανιά και Ζάκυνθο.
Νέο τραπεζικό μοντέλο
Να σας πάω και στις τράπεζες που όπως ανέφερε και πρόεδρος της Εθνικής Γκίκας Χαρδούβελης προ ημερών στο πλαίσιο της εκδήλωσης Olympia Dialogues υπολείπονται πολύ σε χρηματιστηριακή αξία, αλλά και συνολικό αποτύπωμα από τις τεχνολογικές εταιρείες και βέβαια βλέπουν τα fintech σχήματα να καλπάζουν. Όπως, δε, τόνισε ο Γιάννης Γραμματικός, General Manager, Head of Retail Bank Products της Πειραιώς, στο 9th Payments360 Conference, powered by DIAS πλέον ο δρόμος για ένα νέο τραπεζικό μοντέλο θα πρέπει να ανοίξει με έμφαση στην εμπειρία του πελάτη και σε νέες υπηρεσίες.
Σε τρεις άξονες
Ήδη, ο πρόσφατος ευρωπαϊκός κανονισμός και η εθνική νομοθεσία που αλλάζουν το τοπίο, ενώ σύμφωνα με όσα ανέφερε ο κ. Γραμματικός, το νέο πλαίσιο για τις άμεσες πληρωμές αποτελούν πλέον πραγματικότητα που μεταβάλλει τις παραδοσιακές χρεώσεις αλλά η απάντηση δεν είναι η αναπλήρωσή τους μέσω εναλλακτικών «μικρο-χρεώσεων». Είναι η μετάβαση σε ένα μοντέλο υψηλότερης προστιθέμενης αξίας που θα προσφέρει στον πελάτη και θα δικαιολογεί διατηρήσιμα έσοδα για τις τράπεζες, σε τρείς άξονες:
- την ενίσχυση της αξίας των υφιστάμενων υπηρεσιών πληρωμών.
- τη δημιουργία νέων προϊόντων και υπηρεσιών, πέραν των πληρωμών.
- Επέκταση σε νέα οικοσυστήματα, πέραν του τραπεζικού συστήματος.
Πυρά για τις ιχθυοκαλλιέργειες
Και σε ένα άλλο κλάδο που έχει δεχτεί κριτική, να σα πάω στις ιχθυοκαλλιέργειες. Διαβάζω ότι νέες μελέτες που παρουσιάστηκαν σήμερα στο Διεθνές Συνέδριο για τους Ωκεανούς του ΟΗΕ στη Νίκαια, αποκαλύπτουν ότι τουλάχιστον 1 εκατομμύριο άνθρωποι στη Δυτική και Νότια Αφρική θα μπορούσαν να καταναλώνουν 200 γραμμάρια ψαριού την εβδομάδα έκαστος, εάν τα άγρια ψάρια που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή ιχθυελαίων για τα, επιδοτούμενα από την ΕΕ, ελληνικά ιχθυοτροφεία λαβρακιού και τσιπούρας δεν κατέληγαν ως ζωοτροφή. Την έκθεση υπογράφουν οι οργανώσεις Foodrise, ΑΚΤΑΙΑ και Associacio Cultural Ecologista de Calp. Πάντως στον αντίποδα ο κλάδος λέει ότι η ιχθυοκαλλιέργεια είναι η πλέον βιώσιμη πηγή παραγωγής τροφής πλούσιας σε πρωτεΐνες, ενώ αποτελεί και πυλώνας εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας.
Μπαλωθιές ΕΒΙΚΕΝ για το κόστος ενέργειας
Να κλείσω με όσα είπε ο πρόεδρος της Ένωσης Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας ΕΒΙΚΕΝ, Αντώνης Κοντολέων το απόγευμα της Παρασκευής σε κεντρικό ξενοδοχείο της Θεσσαλονίκης ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ) και το Ινστιτούτο Ενέργειας για τη ΝΑ Ευρώπη (ΙΕΝΕ) με θέμα «Η πρόκληση της Ενέργειας: Κόστος και Ανταγωνιστικότητα της Βιομηχανίας».
Ο κ. Κοντολέων εξαπέλυσε πυρά κάνοντας λόγο για το ότι καθυστερεί η κοινοποίηση στην Επιτροπή μηχανισμού για μειωμένο ΕΤΜΕΑΡ σύμφωνα με τις νέες Κατευθυντήριες γραμμές, καθώς το προηγούμενο σχήμα έληξε 31.12.2023. Επομένως, όπως είπε, οι επιλέξιμες βιομηχανίες, παρότι δικαιούνται μειωμένο ΕΤΜΕΑΡ, πληρώνουν αυξημένο ΕΤΜΕΑΡ και επιβαρύνονται με 17εκ €/έτος.
Με βάση τον πρόεδρο της ΕΒΙΚΕΝ, απαιτείται πρόσθετη ΥΑ για το 2022 για προκαταρκτική εκκαθάριση, ώστε να πιστωθούν τα ποσά 17 εκ € στους δικαιούχους, χωρίς να εισπραχτούν από τους μη δικαιούχους μειωμένου ΕΤΜΕΑΡ (ξενοδοχεία, supermarket κ.λ.π) 40 εκ €.
Νέες σκοπιμότητες
Επίσης ανέφερε ο κ. Κοντολέων, στο πλαίσιο απανθρακοποίησης της παραγωγής υπάρχει δέσμευση της κυβέρνησης για κοινοποίηση στην Επιτροπή σε προτεραιότητα ως προς CRM μηχανισμού αποζημίωσης της διαθεσιμότητας της Ζήτησης και της Αποθήκευσης (non fossil flexibility ), για τη συμμετοχή τους στην αγορά εξισορρόπησης. Η διαδικασία κοινοποίησης όμως καθυστερεί, τόνισε ο πρόεδρος της ΕΒΙΚΕΝ. «Σκόπιμα;» αναρωτήθηκε με νόημα και σημείωσε ότι ο μηχανισμός αυτός πρέπει να εγκριθεί πριν από οποιαδήποτε πρόθεση της κυβέρνησης να προχωρήσει σε κοινοποίηση και Capacity Remuneration (CRM) για τις μονάδων φ.α, γιατί τότε ακυρώνεται στην πράξη o μηχανισμός για τη Ζήτηση μόλις 25 εκ €, έναντι εκατοντάδων εκ € για CRM…. Μάλλον «φωτογραφίζει» αλλαγή ρότας.
Διαβάστε περισσότερα εδώ