Πέφτουμε σε ανταγωνιστικότητα
Μια σειρά από καμπανάκια ακούστηκαν χθες για την ελληνική οικονομία. Διαβάζω από την ανακοίνωση του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος ότι για το 2025 η Ελλάδα υποχώρησε κατά τρεις (3) θέσεις στη διεθνή κατάταξη ανταγωνιστικότητας που εκδίδει κάθε χρόνο το παγκοσμίου φήμης Business School IMD με έδρα τη Λωζάνη της Ελβετίας.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της «Παγκόσμιας Επετηρίδας Ανταγωνιστικότητας» (World Competitiveness Yearbook – WCY) του International Institute for Management Development (IMD), τα οποία δημοσιεύονται σήμερα από τον «ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ», (ΣΒΕ), η Ελλάδα για το 2025 υποχώρησε σε όρους διεθνούς ανταγωνιστικότητας και βρίσκεται πλέον στην 50η θέση μεταξύ 69 χωρών από την 47η στην οποία βρισκόταν το 2024.
Η θέση της Ελλάδας στη διεθνή κατάταξη ανταγωνιστικότητας την πενταετία 2021 – 2025 υποχώρησε κατά τέσσερεις (4) θέσεις, αφού το 2021 βρισκόταν στην 46η θέση και πλέον το 2025 βρίσκεται στην 50η θέση. Η Ελλάδα για μια ακόμη χρονιά βρίσκεται στην τελευταία «εικοσάδα» των χωρών με τη χαμηλότερη ανταγωνιστικότητα παγκοσμίως. Πάντως η Ελλάδα είναι πιο πάνω από χώρες όπως οι Φιλιππίνες, η Πολωνία, η Κροατία, η Κολομβία, το Μεξικό, η Κένυα, η Βουλγαρία, η Βραζιλία, η Μποτσουάνα, αλλά και η Τουρκία που είναι στην 66η θέση. Τελευταία η Βενεζουέλα…
Οι δείκτες
Να σημειωθεί ότι η υποχώρηση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας αποτιμάται σε σχέση με την πτώση της σε τρεις από τις τέσσερεις ομάδες δεικτών που μετρώνται με βάση τη μεθοδολογία εξαγωγής των αποτελεσμάτων της Παγκόσμιας Επετηρίδας Ανταγωνιστικότητας του IMD και τη στασιμότητά της στην τέταρτη ομάδα δεικτών.
Συγκεκριμένα η Ελλάδα παρουσιάζει υποχώρηση:
- Κατά εννέα (9) θέσεις στην κατηγορία δεικτών «Επιχειρηματική Αποτελεσματικότητα». Από την 44η θέση το 2024, πλέον η χώρα μας βρίσκεται στην 53η θέση για το 2025.
- Κατά μια (1) θέση στην κατηγορία δεικτών «Οικονομική Αποδοτικότητα». Από την 52η θέση το 2024 η χώρα μας βρίσκεται στην 53η θέση το 2025.
- Κατά μια (1) θέση στην κατηγορία δεικτών «Κυβερνητική Αποτελεσματικότητα». Από την 52η θέση το 2024, η Ελλάδα κατατάσσεται στην 53η θέση το 2025.
Στην κατηγορία δεικτών «Υποδομές» η χώρα παραμένει στάσιμη και συγκεκριμένα στην 40η θέση της παγκόσμιας κατάταξης.
Κι άλλη αρνητική επίδοση
Ακόμη μια αρνητική πρωτιά, διαβάζω από ανακοίνωση της Κατ. Νοτοπούλου, ότι καταγράφει η Ελλάδα, με βάση τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Eurostat, σε σχέση με την υλική στέρηση των παιδιών έως 16 ετών. Η Ελλάδα είναι πρώτη στους 27 της ΕΕ καθώς το 33,6% των παιδιών στην Ελλάδα βιώνει υλική στέρηση έναντι 13,6% των παιδιών στην ΕΕ. Ποσοστό δηλαδή υπερδιπλάσιο του ευρωπαϊκού μέσου όρου.
Από τα δεδομένα της Eurostat, επίσης, με βάση την ανακοίνωση της βουλεύτριας του ΣΥΡΙΖΑ, προκύπτει ότι από το 2019, αντί να μειώνεται η φτώχεια, αυξάνεται, με 187.000 επιπλέον συμπολίτες μας στην πενταετία να έχουν εισόδημα κάτω από 6.510 ευρώ ετησίως για μονοπρόσωπο νοικοκυριό και 13.671 ευρώ για νοικοκυριά με δύο ενήλικες και δύο εξαρτώμενα παιδιά.
Επενδύσεις
Επιστρέφω σε επιμέρους στοιχεία της ετήσιας έκθεσης του ΙΝΕ ΓΣΕΕ, όπου διαβάζω ότι ο ρυθμός μεταβολής των πραγματικών επενδύσεων στην Ελλάδα για το 2024 ξεπέρασε τον αντίστοιχο στην ΕΕ, ωστόσο έγινε αρνητικός το α΄ τρίμηνο του 2025. Το 2024 οι επενδύσεις σε Μηχανολογικό εξοπλισμό στην Ελλάδα ήταν ελαφρώς υψηλότερες από αυτές στην ΕΕ, αλλά οι επενδύσεις σε Προϊόντα διανοητικής ιδιοκτησίας, που περιλαμβάνουν επενδύσεις σε Έρευνα και Ανάπτυξη (Ε&Α), ακόμα υστερούν.
Τρόφιμα
Επίσης με βάση το ΙΝΕ ΓΣΕΕ στα μισά σχεδόν αγροκτηνοτροφικά προϊόντα προκύπτει μείωση της αυτάρκειας, με τη μεγαλύτερη να σημειώνεται στα «Φυτικά έλαια», στα «Αλκοολούχα ποτά» και στις «Αμυλώδεις ρίζες». Πλήρη αυτάρκεια εμφανίζει η χώρα στα «Φρούτα πλην κρασιού», στα «Λαχανικά», στα «Ελαιούχα φυτά» και στα «Φυτικά έλαια», με τον αριθμό να παραμένει σταθερός συγκριτικά με το 2019.
Ντόπια τρόφιμα δεν έχουμε αλλά σωρό οι τουρίστες
Πάντως μπορεί τρόφιμα να μην έχουμε, αλλά από τουρίστες… σωρό. Διαβάζω από τον διεθνή τύπο και βλέπω στα μεγάλα δίκτυα (NBC) των ΗΠΑ θέματα για τις διαμαρτυρίες των κατοίκων σε Ισπανία, Πορτογαλία και Γαλλία αναφορικά με τα θέματα της διαχείρισης των μεγάλων ροών τουριστών. Για παράδειγμα στο Λούβρο με τους επισκέπτες να φτάνουν ετησίως τα 8 εκατ., τα ζητήματα είναι πολλά για το εμβληματικό μουσείο αλλά και για τις πέριξ περιοχές. Κι αυτό την ώρα ότι προβλέπεται μεγάλη αύξηση 11% στις διεθνείς ταξιδιωτικές δαπάνες φέτος στην Ευρώπη, στα 838 δισεκατομμύρια δολάρια (741 δισ. ευρώ) φέτος, με βάση έκθεση του Παγκόσμιου Συμβουλίου Ταξιδιών και Τουρισμού (World Travel and Tourism Council). Πάντως αναμένεται μείωση κατά περίπου 7% φέτος των ξένων τουριστών στις ΗΠΑ, λόγω της πολιτικής Trump.
Διαμαρτυρίες αλλά και το «σήμα» του κλάδου
Με ενδιαφέρον είδα πάντως ότι την Κυριακή 15 Ιουνίου ακτιβιστές σε τουλάχιστον δώδεκα τουριστικά σημεία σε όλη τη νότια Ευρώπη κατέβηκαν στους δρόμους για να διαμαρτυρηθούν κατά της τουριστικοποίησης. Το μέγα ζήτημα είναι η ισορροπία και βέβαια οι υποδομές, όπου όπως προανέφερα. Αυτό πάντως εμφατικά αναφέρθηκε στη Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων την περασμένη εβδομάδα, από τον πρόεδρο Γιάννη Παράσχη.
Μήλος: Τρέχουν τώρα και δεν σώνουν
Και μια και ο λόγος για υποδομές, βιωσιμότητα κτλ στον τουρισμό να σας πω και το εξής: Ουδέν κακόν αμιγές καλού και αυτό ίσχυσε στη Μήλο, μετά το σκάνδαλο του Σαρακήνικου (και όχι μόνο…). Παρεμβαίνοντας στην έναρξη των διαδικασιών για το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο Μήλου η Τοπική Επιτροπή της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού ζητά άμεση αναστολή της έκδοσης αδειών. «Καταρχάς συντασσόμαστε με την πρόταση του Δημάρχου. Πρέπει να υπάρξει άμεση αναστολή έκδοσης οικοδομικών αδειών στην εκτός σχεδίου περιοχή, μέχρι την ολοκλήρωση του πολεοδομικού σχεδιασμού, διαφορετικά θα βρεθούμε αντιμέτωποι με τετελεσμένα γεγονότα» αναφέρει η Τοπική Επιτροπή.
Μόνο πάνω από 8 στρέμματα για ξενοδοχείο
Στη συνέχεια η Επιτροπή απαριθμεί μια σειρά προτάσεων που περιλαμβάνει όλο το πλαίσιο δραστηριοτήτων και όχι μόνο τη δόμηση.
Ωστόσο, μιας και η πέτρα του σκανδάλου είναι η ξενοδοχειακή υπερδόμηση, κράτησα την εξής πρόταση από όλο το κείμενο: Να μην ισχύουν για την Μήλο οι νομοθετικές ρυθμίσεις του άρθρου 34 του Ν-4759/20 (ΦΕΚ-245/Α/9-12-20) που ενισχύουν υπέρμετρα τους συντελεστές δόμησης είτε βάσει «κριτηρίων κτιριοδομικής και πολεοδομικής αναβάθμισης», είτε λόγω παραχώρησης μέρους του γηπέδου της επένδυσης ή άλλου όμορου στον Δήμο είτε λόγω καταβολής προς τον Δήμο χρηματικού ποσού αντί της παραχώρησης.
Ελάχιστη αρτιότητα 8.000 τ.μ. για ξενοδοχειακές μονάδες εκτός σχεδίου, χωρίς παρεκκλίσεις, στις υπόλοιπες ζώνες.
Πυκνώνουν οι πτήσεις
Να περάσω σε πιο θετικές ειδήσεις, μη με λέτε γκρινιάρη. Διαβάζω ότι ο Οργανισμός Τουρισμού Θεσσαλονίκης (ΟΤΘ) υποδέχτηκε, χθες, Τρίτη 17 Ιουνίου, την πρώτη απευθείας πτήση της LOT Polish Airlines από τη Βαρσοβία, εγκαινιάζοντας μια νέα εποχή στην αεροπορική σύνδεση της Θεσσαλονίκης με την Πολωνία. Όπως αναφέρεται η απευθείας αεροπορική σύνδεση ενισχύει την προσβασιμότητα, προσελκύει νέες ομάδες επισκεπτών, τονώνει τον city break τουρισμό και καθιστά τον προορισμό πιο ελκυστικό για την ταχέως αναπτυσσόμενη τουριστική αγορά της Πολωνίας.
Οι πτήσεις της LOT θα πραγματοποιούνται καθημερινά έως τις 31 Οκτωβρίου, ενώ κατά τη χειμερινή περίοδο (Νοέμβριος - Μάρτιος) θα εκτελούνται τέσσερις φορές την εβδομάδα.
Η ΕΣΕΕ για τα κινέζικα
Μπορεί να έρχονται οι τουρίστες, αλλά θα πρέπει να αγοράζουν και δικά μας προϊόντα. Βλέπω, λοιπόν, ότι σηκώνουν τα μανίκια οι Έλληνες έμποροι μπροστά στην απειλή των κινέζικων… Συγκεκριμένα σήμερα δίνουν Συνέντευξη Τύπου με θέμα «Ασιατικές πλατφόρμες Ηλεκτρονικού εμπορίου: Πως θα αποτραπεί η «άλωση» της ευρωπαϊκής αγοράς - Ώρα ευθύνης για την Ε.Ε.», η ΕΣΕΕ σε συνεργασία με την EuroCommerce.
Οι έμποροι θα μιλήσουν για «αθέμιτο ανταγωνισμό» και θα δώσουν και σημαντικά στοιχεία για την κατάσταση. Πάντως αυτό που ακούγεται για λίγα ευρώ ανά δέμα, δεν λύνει το πρόβλημα…
Κεντρικοί Ομιλητές θα είναι ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Σταύρος Καφούνης και η Γενική Διευθύντρια της EucoCommerce κα Christel Delberghe. Μαθαίνω δε, ότι έρχονται κι επιστολές στους εντός κι εκτός ιθύνοντες…
Μεταβλητότητα στο έπακρο
Εντυπωσιακή η διόρθωση της τιμής του πετρελαίου τη Δευτέρα το βράδυ. Αποκλιμάκωση για τον χρυσό… Μέχρι που λάλησεν ο Πρόεδρος. Αμέσως ψιλοτσίμπησε. Όλο αυτό δείχνει την έντονη μεταβλητότητα που θα βιώνουμε στο εξής…Όσον αφορά το ΧΑ, ο χρηματιστής μου είπε ότι ο ΚΜΟ 200 ημερών βρίσκεται στις 1558 μονάδες. Σημεία στήριξης 1802 και 1750 μονάδες και σημεία αντίστασης οι 1843 και 1897 μονάδες.
Το… χρηματιστήριο στην αντλία
Στο χρηματιστήριο της αντλίας τώρα. Χθες, η ΠΟΠΕΚ, η Πανελλήνια Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων έδωσε τη δική τους εκδοχή και ζήτησε από όλους τους εμπλεκόμενους «να δείξουν αυτοσυγκράτηση και σύνεση, ώστε να σταματήσει ο συνεχής εκφοβισμός των καταναλωτών και η αναστάτωση της αγοράς με σενάρια».
«Φτάνει πια με τον λαϊκισμό, τον αποπροσανατολισμό και την τρομολαγνεία των τιμών» τόνισε και υπογράμμισε ότι πάντα υπάρχει χρονική καθυστέρηση στην αύξηση και στη μείωση των τιμών σε σχέση με αυτές που προμηθεύονται από τα διυλιστήρια, τα οποία αναμορφώνουν καθημερινά τον τιμοκατάλογο τους, σύμφωνα με τις διεθνείς τιμές, είτε αγοράσουν είτε όχι.
Σε ότι αφορά την περίοδο που διανύουμε η κατάσταση στην αγορά, η οποία μάλιστα σε επίπεδο τιμών αποτυπώνεται στις ιστοσελίδες του Υπουργείου Ανάπτυξης, είναι η εξής.
Οι τιμές
Όπως αναφέρει η ΠΟΠΕΚ, «από 1/6/2025 έως 16/6/205 τα διυλιστήρια αύξησαν τις τιμές τους στην αμόλυβδη βενζίνη 26 ευρώ το κυβικό (2,6 λεπτά) και στο πετρέλαιο κίνησης 41 ευρώ το κυβικό (4,1 λεπτά), ενώ οι μέσες λιανικές τιμές αυξήθηκαν κατά μέσο όρο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη για την αμόλυβδη 10 ευρώ το κυβικό (1,0 λεπτό) και το πετρέλαιο 16 ευρώ το κυβικό ( 1,6 λεπτά) ο δε μέσος όρος της χώρας αντίστοιχα στην αμόλυβδη 8 ευρώ το κυβικό και 13 ευρώ το κυβικό, γεγονός που αποδεικνύει ότι οι αυξήσεις που επιβαρύνουν τον καταναλωτή είναι κατά πολύ μικρότερες από αυτές που αγόρασαν τα πρατήρια, με συνέπεια να καταρρίπτεται η λανθασμένη προσέγγιση, ότι τα πρατήρια προβαίνουν άμεσα σε αυξήσεις τιμών».
Όπως αναφέρει η ΠΟΠΕΚ, οι τιμές των πρατηρίων είναι on line καταγεγραμμένες μέσω του συστήματος εισροών εκροών στην ΑΑΔΕ, ώστε να επιβεβαιώνει του λόγου το αληθές. «Ζητάμε από το Υπουργείο να επιβεβαιώσει ή να αρνηθεί τα δικά του στοιχεία που επικαλούμαστε, ώστε να καταλάβει ο καταναλωτής ότι δεν υπάρχουν φαινόμενα κερδοσκοπίας με τη κακή έννοια και πολύ περισσότερο αυτά της αισχροκέρδειας, για τα οποία για λόγους λαϊκισμού επικαλούνται διάφοροι».
Οι δασμοί θα πλήξουν τις ΑΠΕ (παντού…)
Σε ενεργειακό κλίμα. Παρακολούθησα όσο μπόρεσα χθες την πρώτη μέρα του Energy Transition Summit των FT. Κράτησα με ενδιαφέρον μερικά και σας μεταφέρω κάτι που είπε ο Charles Ellinas, CEO, E-C Natural Hydrocarbons Company και εκτιμώ ότι έχει τη σημασία του: Το target model που χρησιμοποιείται αυτή τη στιγμή από την ΕΕ είναι κατά τη γνώμη μου λανθασμένο. Αν δεν αλλάξει το μοντέλο, δε θα αλλάξουν και οι τιμές. Τα υλικά που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή των ΑΠΕ θα αυξηθούν λόγω των δασμών του Τραμπ. Συνεπώς, ναι ειδικά αν οι δασμοί επιμείνουν, προφανώς θα μας επηρεάσουν.
Η Δημοτική Αγορά Χανίων
Κλείνω με τη Δημοτική Αγορά στα Χανιά που κατασκευάζει ο Όμιλος Aktor. Στο εργοτάξιο, χθες, βρέθηκε ο Δήμαρχος Χανίων, Παναγιώτης Σημανδηράκης, προκειμένου να πραγματοποιήσει αυτοψία στις εργασίες αποκατάστασης του ιστορικού κτιρίου. Όπως είπε το έργο πλέον «τρέχει», έχει αναπτύξει εντατικούς ρυθμούς «Θεωρώ ότι έχουμε αφήσει οριστικά πίσω μας όλες τις καθυστερήσεις και πλέον μαζί με τον ανάδοχο, τους δεκάδες των εργαζομένων καθημερινά, προχωράμε και ελπίζω ότι σύντομα θα μπορούν να το απολαύσουν οι Χανιώτες αλλά και οι ίδιοι οι καταστηματάρχες, οι οποίοι έχουν τη δική τους εύλογη αγωνία για το πότε θα μπορέσουν να επαναδραστηριοποιηθούν στους χώρους της Δημοτικής Αγοράς». Αμήν και πότε…
Πάντως με βάση το Δήμαρχο ετοιμάζεται και ο κανονισμός λειτουργίας της Δημοτικής Αγοράς, που θα προωθεί την τοπική επιχειρηματικότητα και θα μπορέσει για τις επόμενες δεκαετίες να αποτελέσει το βασικό και κυρίαρχο σημείο κεντρικού εμπορίου για την πόλη. Η αποκατάσταση της Δημοτικής Αγοράς αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά έργα για την πόλη των Χανίων, ενώ οι εργασίες, που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί, περιλαμβάνουν την ενίσχυση της στατικότητας του κτιρίου, την αποκατάσταση των φθορών στα θεμέλιά του αλλά και την τοποθέτηση της στέγης.