Λιγότερο πράσινες οι ελληνικές επιχειρήσεις…
Ενδιαφέρουσες οι επισημάνσεις της Έκθεσης της Τράπεζας της Ελλάδος για τη Νομισματική Πολιτική που δημοσιοποιήθηκε χθες. Η στήλη κρατάει δυο επιμέρους θέματα που θίγει η έκθεση. Το πρώτο είναι ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις είναι λιγότερο «πράσινες» από τις ευρωπαϊκές και λιγότερο «έξυπνες». Όπως σημειώνει, παρά τις προσπάθειές τους να ανταποκριθούν στις προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής και της ψηφιακής μετάβασης, οι ελληνικές επιχειρήσεις εξακολουθούν να υστερούν σε σχέση με το μέσο όρο της ΕΕ σε αρκετούς τομείς. Ειδικότερα, εστιάζουν περισσότερο στο να αγοράσουν ή να ανανεώσουν ασφαλιστικά προϊόντα για να αντισταθμίσουν τις ζημίες που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή, ενώ είναι λιγότερο πιθανό να λάβουν προληπτικά μέτρα ή να μειώσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Επίσης οι επενδύσεις στην πράσινη μετάβαση είναι επίσης χαμηλότερες από ό,τι στην ΕΕ.
Και ψηφιακή υστέρηση
Σε σχέση με τις επιχειρήσεις στην ΕΕ συνολικά, οι ελληνικές επιχειρήσεις είναι πολύ λιγότερο πιθανό να έχουν ήδη επενδύσει στο μετριασμό των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής και λιγότερο πιθανό να σχεδιάσουν μελλοντικές επενδύσεις. Ταυτόχρονα, μόλις το 1/3 των ελληνικών επιχειρήσεων αναφέρει ότι επενδύει στην ενεργειακή απόδοση, έναντι 50% των επιχειρήσεων στην ΕΕ. Επίσης μια άλλη διάσταση έχει ενδιαφέρον, η ψηφιακή. Όπως αναφέρει, μόνο το 53% των επιχειρήσεων στην Ελλάδα, έναντι 74% στην ΕΕ, χρησιμοποιεί ψηφιακές τεχνολογίες, όπως το διαδίκτυο των πραγμάτων (Internet of things), μεγάλα δεδομένα (big data), τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ), τρισδιάστατη εκτύπωση (3D printing) και εργαλεία επαυξημένης ή εικονικής πραγματικότητας.
…και με αυξημένο μοναδιαίο κόστος εργασίας
Το δεύτερο σημείο αφορά στο μισθολογικό κόστος. Η ανάπτυξη της αγοράς εργασίας, ως συνέπεια και των μεταρρυθμίσεων που έγιναν κατά την προηγούμενη δεκαετία, υπήρξε ένας σημαντικός παράγοντας των υψηλών ρυθμών ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, καθώς τόσο η αύξηση του αριθμού των εργαζομένων όσο και η αύξηση των μέσων μισθών ενίσχυσαν το διαθέσιμο εισόδημα και τόνωσαν την ιδιωτική κατανάλωση, αναφέρει η έκθεση. Εντούτοις, προσθέτει, η οικονομία αρχίζει να φθάνει σε ένα σημείο καμπής στο οποίο η εντεινόμενη στενότητα στην αγορά εργασίας ενισχύει σημαντικά τις μισθολογικές πιέσεις, οδηγώντας στην επιτάχυνση του μοναδιαίου κόστους εργασίας.
Ήδη το 2024, το μοναδιαίο κόστος εργασίας ήταν ελαφρώς υψηλότερο σε σχέση με το μέσο όρο της ευρωζώνης, γεγονός που, αν συνεχιστεί, ενδέχεται να επιδεινώσει την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μεσοπρόθεσμα. Οι υψηλότερες αμοιβές, σε συνδυασμό με τη λήξη της αναστολής των επιδομάτων προϋπηρεσίας (τριετιών) των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα, έχουν ενισχύσει σημαντικά την αγοραστική ικανότητα των νοικοκυριών, ωστόσο έχουν επιφέρει και αξιόλογο βάρος στις επιχειρήσεις, ιδιαίτερα στις μικρομεσαίες που δυσκολεύονται να απορροφήσουν το αυξημένο κόστος εργασίας. Με άλλα λόγια χαμηλοί μεν οι μισθοί σε σχέση με την ΕΕ, υψηλοί όμως σε σχέση με την ‘αντοχή» των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Μύλος!
«Σοφιστικέ» επενδύσεις στον τουρισμό
Στο μεταξύ οι επενδύσεις συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό στον ξενοδοχειακό τομέα. Το σχέδιο ανάπτυξης του Ikos Grand Resort από τον όμιλο Sani/Ikos, στην Κασσάνδρα της Χαλκιδικής, εξασφάλισε τη θετική γνωμοδότηση της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου.
Το σχέδιο προβλέπει τον εκσυγχρονισμό και αναβάθμιση των ξενοδοχείων Pallini Beach, Athos Palace, Theophano Imperial που εξαγόρασε το Sani/Ikos Group από την Goldman Sachs, με στόχο την ανάπτυξη του Ikos Kassandra, το οποίο αναμένεται να αποτελέσει τη ναυαρχίδα των Ikos Resorts. Την ίδια στιγμή άλλη ελληνική αλυσίδα η Domes του Δημήτρη Σπανού ανακοίνωσε την λειτουργία δυο νέων ξενδοχείων υπό ένα νέο concept το Domes Finds. Διαβάζουμε ότι κάθε ξενοδοχείο Domes Finds ξεκινά με μια δημιουργική ιδέα - μια τολμηρή αφήγηση που ενημερώνει για την αρχιτεκτονική, την κουζίνα και την εμπειρία. Το ταξίδια του νέου concept Domes Finds ξεκινά με δύο προορισμούς: Το Neema Maison στη Σαντορίνη και το Agali Hotel στους Παξούς.
Το Neema Maison, ανοίγει τον Ιούλιο του 2025, και βρίσκεται στη Φοινικιά -το παλαιότερο και πιο ποιητικό χωριό του νησιού, ενώ το Agali Hotel στους Παξούς λειτουργεί ήδη.
Δείχνει το δρόμο ο Αχ. Κωνσταντακόπουλος
Μένω στον τουρισμό. Δυο ενδιαφέροντα σημεία κρατώ από τα όσα κάνει η ΤΕΜΕΣ που «τρέχει» την μεγάλη ανάπτυξη που έχει αλλάξει τη Μεσσηνία, την Costa Navarino. Πρώτα κρατώ την έμφαση στο ανθρώπινο δυναμικό. Όπως αναφέρει η εταρεία τον προορισμό απασχολούνται περισσότεροι από 2.500 συνεργάτες και έχουν ήδη επενδυθεί πάνω από 20 εκατομμύρια ευρώ σε υποδομές και εγκαταστάσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα, πρωτοβουλίες αναγνώρισης κι ενδυνάμωσης. Δημιουργείται έτσι, με βάση την εταρεία, ένα περιβάλλον που ενισχύει την προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη και ισορροπία. Επίσης, κάθε χρόνο έρχονται περίπου 100 φοιτητές για πρακτική άσκηση στον προορισμό η οποίο στην πλειοψηφία συνεχίζουν την επαγγελματική τους πορεία στον κλάδο. Επίσης το 2025 δημιουργήθηκαν τέσσερα νέα κτίρια για τη διαμονή των συνεργατών.Επίσης, οι ευκαιρίες επαγγελματικής ανέλιξης αποτυπώνονται και στην πράξη: το 70% της διοικητικής ομάδας έχει εξελιχθεί εκ των έσω, ενώ κάθε χρόνο πραγματοποιούνται περισσότερες από 100 προαγωγές.
Η στέγη
Πέρα από τη στέγη στου συνεργάτες, να θυμίσω και μια πρόταση του επικεφαλής της ΤΕΜΕΣ, Αχιλλέα Κωνσταντακόπουλου, στο πρόσφατο περιφερειακό συνέδριο της ΠΟΞ στη Σαντορίνη για τη στέγαση δημόσιων λειτουργών και εργαζομένων στα νησιά. Ο κ. Κωνταντακόπουλος πρότεινε την απόσυρση παλαιών ξενοδοχειακών μονάδων, με παράλληλη κινητροδότηση αναβαθμίσεων αλλά και παραχώρηση κτιρίων για κατοικίες γιατρών, αστυνομικών κτλ. Εργαζόμενοι και βιωσιμότητα κοινωνικού περιβάλλοντος είναι στον «πυρήνα» των δράσεων και θέσεων αυτών κι όπως φαίνεται είναι και οδηγός για το μέλλον του τουρισμού.
Διεθνές ΚΤΕΛ
Νέοι τρόποι μετακίνησης με λεωφορεία αναπτύσσονται στη βαλκανική γειτονιά καθώς πυκνώνουν οι ανάγκες πιο οικονομικών μετακινήσεων. Έτσι η FlixBus, διαβάζω, επεκτείνει το δίκτυό της στη Νοτιοανατολική Ευρώπη με νέες διεθνείς συνδέσεις από και προς την Ελλάδα. Από τις 19 Ιουνίου, νέες γραμμές θα συνδέουν τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία με τη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα αφού πλέον θα υπάρχουν δύο καθημερινές συνδέσεις από τη Σόφια προς τη Θεσσαλονίκη και απευθείας δρομολόγια προς την Αθήνα τρεις φορές την εβδομάδα. Αυτή η στρατηγική επέκταση, με βάση την εταιρεία, σηματοδοτεί το επόμενο βήμα της Flix.
Η FlixBus ξεκίνησε τη λειτουργία της στην Ελλάδα το 2023, ενώ συνδέει πλέον 6 πόλεις στην Ελλάδα, οι οποίες γίνονται μέρος του μεγαλύτερου δικτύου υπεραστικών λεωφορείων στην Ευρώπη, με πάνω από 3.000 προορισμούς. Εκχώρηση και μια απορία που θα λύσω, ελπίζω, άμεσα. Άραγε μπορεί και να εξυπηρετήσει και μετακίνηση στο εσωτερικό της χώρας με τόσο δίκτυο;
Η βιομηχανία αναμένει μέτρα
Να κλείσω με την ενέργεια και τα κόστη που αντιμετωπίζει η βιομηχανία. Χθες υπήρξε συνάντηση εκπροσώπων της ΕΒΙΚΕΝ με τον υφυπουργό ενέργειας, Νίκο Τσάφο. Στη συζήτηση κατατέθηκαν απόψεις. Πάντως κυβερνητικές δεσμεύσεις, όπως μαθαίνω, δεν υπήρξαν, απλά καλές προθέσεις. Ηδη, βέβαια, οι ενώσεις του κλάδου της χώρας είναι σε μία εγρήγορση και αναμένεται να κινητοποιηθούν περαιτέρω μια και η χώρα έχει για την παραγωγή, τις υψηλότερες τιμές ενέργειας στην Ευρώπη κάτι που μαθαίνω δεν το αμφισβητεί ούτε και το ίδιο το υπουργείο.