Νέα

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

X-ray: Αδεια δωμάτια στα ξενοδοχεία της Αθήνας, το ταξίδι ακριβαίνει, η ευλογιά θερίζει, τα υδροπλάνα απογειώνονται

Oλο και πιο ακριβό φαίνεται να γίνεται το ταξίδι. Δεν είναι τυχαίο, ότι ο ευρωπαϊκός τομέας ταξιδιών και τουρισμού εκφράζει τη βαθιά του ανησυχία για την πρόσφατη πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να αυξηθεί το τέλος αδειοδότησης ταξιδιού ETIAS από 7 ευρώ σε 20 ευρώ ανά αίτηση, σχεδόν τριπλάσια αύξηση σε σύγκριση με το αρχικό ποσό που συμφωνήθηκε το 2018.

Όπως μαθαίνω από τον ΗΑΤΤΑ (Σύνδεσμος των εν Ελλάδι Τουριστικών & Ταξιδιωτικών Γραφείων), το Ευρωπαϊκό Σύστημα Πληροφοριών και Αδειοδότησης Ταξιδιού (ETIAS), το οποίο αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία στα τέλη του 2026, θα απαιτεί από τους ταξιδιώτες εκτός ΕΕ που απαλλάσσονται από την υποχρέωση θεώρησης (visa) να λαμβάνουν ηλεκτρονική άδεια πριν εισέλθουν στην ΕΕ και να καταβάλλουν ένα τέλος πριν ταξιδέψουν στον Χώρο Σένγκεν.

Ερωτήματα της αγοράς

Όπως τονίζεται, η προτεινόμενη αύξηση του τέλους εγείρει ερωτήματα σχετικά με την αναλογικότητα και τη δικαιοσύνη, σε μια εποχή όπου ο τουριστικός τομέας της Ευρώπης συνεχίζει να αντιμετωπίζει τις συνδυασμένες πιέσεις γεωπολιτικής αστάθειας, υψηλού πληθωρισμού και αυξανόμενου λειτουργικού κόστους.

Ενώ το τέλος μπορεί να αντιπροσωπεύει ένα μικρό ποσοστό των συνολικών εξόδων του ταξιδιού, ο σωρευτικός αντίκτυπος στις οικογένειες δεν είναι αμελητέος, ιδίως δεδομένου του ευρύτερου πλαισίου της αύξησης των φόρων διανυκτέρευσης. Η συγκεκριμένη αύξηση φαίνεται δυσανάλογη και αντίκειται στην αρχική πρόθεση των συν-νομοθετών (Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και Συμβούλιο), οι οποίοι συμφώνησαν σε ένα μέτριο και εύλογο τέλος κατά τη

διάρκεια των διαπραγματεύσεων του 2018 - ένα βασικό αποτέλεσμα που υποστηρίχθηκε από τον ταξιδιωτικό και τουριστικό τομέα.

Θερίζει η ευλογιά

Άκουσα ότι έκτακτη ευρεία σύσκεψη συγκάλεσε σήμερα ο Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Χρήστος Κέλλας, στην Περιφέρεια Θεσσαλίας για την αντιμετώπιση των κρουσμάτων της ευλογιάς των αιγοπροβάτων μετά τη δέσμη μέτρων που ανακοίνωσε ο αρμόδιος Υπουργός, Κώστας Τσιάρας, καθώς η Περιφέρεια Θεσσαλίας έχει κηρυχθεί σε κατάσταση Ειδικής Κινητοποίησης Πολιτικής Προστασίας.

Να σας πω ότι με βάση αναφορές που έγιναν, χθες, στην πρωινή ζώνη του OPEN, στον Έβρο από τα 100 χιλ. αιγοπρόβατα, της περιοχής, έχουν «χτυπηθεί» από το νόσο τα μισά με σχεδόν 130 μονάδες να έχουν βάλει «λουκέτο». Ειδικά για την περιοχή απαιτείται μέριμνα.

Το Αυλάκι της ντροπής

Ερώτηση έκανε στη Βουλή ο Μανώλης Χριστοδουλάκης για το Υδροηλεκτρικό που απειλεί να καταπιεί την Κοιλάδα του Αχελώου. Παράλληλα οι φορείς της περιοχής κάνουν έκκληση να μην γίνει το φράγμα που σχεδιάζεται στην περιοχή. «Η κατασκευή του Υδροηλεκτρικού Έργου Αυλακίου, σε περιοχή ενταγμένη στο δίκτυο Natura 2000, με τεκμηριωμένα αρνητική γνωμοδότηση από τον ΟΦΥΠΕΚΑ, κινδυνεύει να προκαλέσει ανεπανόρθωτες βλάβες: να βυθίσει χωριά, να αφανίσει φυσικούς βιότοπους, να διαρρήξει τον υδρολογικό χαρακτήρα του ποταμού και να ακυρώσει κάθε προοπτική βιώσιμης ανάπτυξης στην ευρύτερη περιοχή» ανέφερε στην ερώτηση ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ. Κάλεσε, δε, την Πολιτεία «να ανακαλέσει ένα έργο που δεν έχει ούτε κοινωνική συναίνεση ούτε περιβαλλοντική νομιμοποίηση»

Προβληματισμός για την Αθήνα και στο βάθος... Airbnb

Ανήσυχη εμφανίστηκε η Ένωση Ξενοδόχων Αττικής και Αργοσαρωνικού και με τα χθεσινά στοιχεία που έδωσε τονίζει ότι η απόδοση του Ιουνίου 2025 προβληματίζει, καθώς αν και μήνας αιχμής για την πρωτεύουσα, κατέγραψε πτώση απόδοσης σε όλους τους δείκτες που προσμετρώνται, δηλαδή σε μέση πληρότητα, σε μέση τιμή δωματίου (ADR) και σε έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (Rev Par).

Πιο συγκεκριμένα: Ο φετινός Ιούνιος κατέγραψε 88,9% μέση πληρότητα έναντι 90,6% του περσινού Ιουνίου, εμφανίζοντας μείωση της τάξης του (-) 2%. Η Μέση Τιμή Δωματίου (ADR), διαμορφώθηκε στα 228,50 ευρώ έναντι 237,18 ευρώ της αντίστοιχης περσινής περιόδου, δηλαδή παρατηρήθηκε μείωση της τάξης του (-) 3.7%, το δε RevPar Ιουνίου 2025 διαμορφώθηκε στα 203,04 ευρώ έναντι 214,95 ευρώ του περσινού Ιουνίου δηλαδή μειώθηκε κατά (-) 5,5%. Μάλλον, στο Airbnb, πρέπει να αναζητηθεί η αιτία, μια και οι αφίξεις είναι ανοδικές στο ΔΑΑ «Ελ. Βενζέλος»

Από δομικά υλικά καλά πάμε, μαστόρους ψάχνουμε

Με τις ανάγκες για νέα και καινοτόμα κτίρια ενεργές ολοένα και περισσότερα νέα ακούγονται. Έτσι, η INTERBETON, μέλος του Ομίλου TITAN, και η N.V. BEKAERT S.A., παγκόσμιος ηγέτης στην παραγωγή καινοτόμων μεταλλικών ινών για την ενίσχυση του ετοίμου σκυροδέματος, ανακοίνωσαν στρατηγική συνεργασία για την κυκλοφορία νέας γενιάς βιώσιμων, τεχνολογικά προηγμένων ινοπλισμένων σκυροδεμάτων με εξαιρετικές tεχνικές επιδόσεις για την κατασκευή βιομηχανικών δαπέδων. Τα υλικά τα έχουμε μαστόρους ψάχνουμε.

Για τους σκαφάτους...

Σε πιο καλοκαιρινό κλίμα... Λύση σε ένα ακόμη πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι «σκαφάτοι» δίνει η τεχνολογία. Η χρήση έξυπνων αισθητήρων παρέχει την δυνατότητα αδιάλειπτης παρακολούθησης και άμεσης ειδοποίησης για κινδύνους στους οποίους περιλαμβάνεται η εισροή νερού, η υπερθέρμανση μπαταρίας, η πυρκαγιά ή η μη εγκεκριμένη κίνηση.

Όπως μας ενημερώνει η D-Marin στο δίκτυο μαρίνων που ελέγχει περισσότεροι από 10.000 πελάτες της χρησιμοποιούν πλέον τους έξυπνους αισθητήρες για να νοιώθουν μεγαλύτερη ασφάλεια, προστασία και ηρεμία όταν βρίσκονται μακριά από τα σκάφη τους. Βασισμένοι στην πλατφόρμα Sense4Boat, οι έξυπνοι αισθητήρες της D-Marin είναι εγκατεστημένοι σε περισσότερα από 10.000 σκάφη μέχρι σήμερα, με περισσότερους από 90% επιλέξιμους πελάτες να την χρησιμοποιούν ήδη. Η τεχνολογία μετατράπηκε γρήγορα σε ένα αξιόπιστο εργαλείο για την προληπτική φροντίδα του σκάφους. Η τεχνολογία έλυσε ένα ακόμη πρόβλημα...

Απογειώνονται τα υδροπλάνα

Χρόνια ακούμε για τα υδροπλάνα αλλά τώρα κάτι φαίνεται να γίνεται στην πράξη. Η επανεκκίνηση των υδροπλάνων στην Ελλάδα είναι γεγονός, υποστηρίζει η Hellenic Seaplanes, που συνεχίζει τις πτήσεις της. Πρόσφατα κατεγράφη μια επιτυχημένη προσθαλάσσωση του υδροπλάνου στο λιμάνι του Βόλου και μέσα σε 13 λεπτά αναχώρησε για τη Σκόπελο. Ο Βόλος καθιερώνεται πλέον ως βασική πύλη σύνδεσης της ηπειρωτικής Ελλάδας με τα νησιά των Σποράδων, αναφέρει η Hellenic Seaplanes. Η διαδρομή Βόλος Σκόπελος είναι μόλις 13 λεπτά. Η Hellenic Seaplanes συνεχίζει τις πτήσεις σε Βόλο, Σποράδες, Πάτμο, Άλιμο, Τήνο και Ιόνιο ενώ μπροστά είναι οι απογειώσεις στις μαγευτικές Μικρές Κυκλάδες! Η Σχοινούσα, η Ηρακλειά, η Αμοργός, το Κουφονήσι και η Δονούσα μετά την επιτυχή αδειοδότηση τους, ετοιμάζονται να δεχτούν τα υδροπλάνα. «Δεν είναι φωτοβολίδα – είναι αλλαγή εποχής. Τα υδροπλάνα αλλάζουν την καθημερινότητα των Ελλήνων!», τόνισε ο Πρόεδρος και CEO της Hellenic Seaplanes, κ. Νικόλας Χαραλάμπους. Να το δούμε...

Επενδύσεις

Και μια και... πετάμε να σας μεταφέρω ότι επένδυση αναμένεται να κάνει και σε ATR μετά τα Airbus A321XLR και LR η Aegean για να ανανεώσει το στόλο της. Τα εν λόγω αεροσκάφη καλύπτουν μικρές αποστάσεις και είναι βέλτιστη λύση για τα νησιά και για μικρά αεροδρόμια. Τούτων δοθέντων να σας πω ότι την Τρίτη το ATR72-600 με νηολόγιο SX-OBK, προσγειώθηκε με επιτυχία χρησιμοποιώντας μόνο έναν κινητήρα στον «Κρατικό Αερολιμένα Κυθήρων – Αλέξανδρος Ωνάσης» μια και είχε βρεθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης εν πτήσει από το πλήρωμα της πτήσης OA42 της Olympic Air. Όπως αναφέρεται ο ένας από τους δύο κινητήρες του αεροσκάφους ATR 72-600 τέθηκε εκτός λειτουργίας, όμως, με κατάλληλους χειρισμούς όλα πήγαν καλά.

Λεφτά βγαίνουν παρά το σοκ των δασμών

Να πάμε σε πιο global επίπεδο μια και το παζάρι για τους δασμούς καλά κρατεί. Παρά τις πιέσεις από τις μεταβαλλόμενες δασμολογικές πολιτικές, η παγκόσμια αγορά

συγχωνεύσεων και εξαγορών (M&A) διατηρεί υψηλούς ρυθμούς το 2025. Το τρέχον κύμα αβεβαιότητας συνιστά το τρίτο σοβαρό πλήγμα στην αγορά τα τελευταία πέντε χρόνια - έπειτα από την κρίση της πανδημίας και το σοκ των υψηλών επιτοκίων.

Ωστόσο, σύμφωνα με τη νέα Εξαμηνιαία Έκθεση M&A της Bain & Company, το «σοκ των δασμών» διαφέρει ουσιαστικά από τα προηγούμενα. Πολλά στελέχη, πλέον έμπειρα και πιο προετοιμασμένα, αξιοποιούν τα διδάγματα των πρόσφατων κρίσεων για να προχωρήσουν σε τολμηρές και στοχευμένες στρατηγικές κινήσεις. Το αποτέλεσμα είναι ήδη ορατό: η συνολική αξία των συναλλαγών έχει ενισχυθεί κατά 14% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024.

Η Bain αποδίδει αυτή τη διατηρήσιμη δυναμική στην ετοιμότητα και προσαρμοστικότητα των ηγετών του κλάδου, οι οποίοι έχουν μάθει να διαχειρίζονται την αστάθεια με μεγαλύτερη ευελιξία. Οι ισχυροί αγοραστές προσαρμόστηκαν, ανέπτυξαν νέα playbooks και εκμεταλλεύονται τις ευκαιρίες της αγοράς γρήγορα, χωρίς να χάνουν από τα μάτια τους τους μακροπρόθεσμους στρατηγικούς στόχους τους. Λεφτά λοιπόν βγαίνουν για τους έχοντες και κατέχοντες.

Κρυπτονομίσματα, μια όχι και τόσο φουτουριστική πραγματικότητα

Διαβάζω από ανάλυση των Νικόλαου Κωλέττη που είναι στρατηγικός σύμβουλος ψηφιακής οικονομίας και επενδυτικών μεθόδων και ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της EWC Investments και του κ. Νίκου Παπαδάκη, που είναι καθηγητής και διευθυντής του Κέντρου Πολιτικής Έρευνας και Τεκμηρίωσης (ΚΕΠΕΤ) του τμήματος πολιτικής επιστήμης του Πανεπιστημίου Κρήτης, ότι η η υιοθέτηση των κρυπτονομισμάτων δεν είναι πλέον μια φουτουριστική πρόβλεψη. Είναι μια πραγματικότητα. Στις Ηνωμένες Πολιτείες η θεσμική προσαρμογή είναι σε πλήρη εξέλιξη. Από τα μεγάλα funds της Wall Street μέχρι τα πολιτικά επιτελεία που πια κατανοούν πως το Bitcoin δεν είναι απειλή, αλλά εργαλείο ισχύος, οι ΗΠΑ προχωρούν επιθετικά προς ένα νέο μοντέλο χρηματοοικονομικής αρχιτεκτονικής, βασισμένο εν μέρει στην αποκέντρωση, τη διαφάνεια και τη δικτυακή αυτονομία.

Όπως αναφέρουν η δημιουργία ψηφιακών ETF (Exchange Traded Fund - Διαπραγματεύσιμο Αμοιβαίο Κεφάλαιο), η ενσωμάτωση των stablecoins στις καθημερινές συναλλαγές, και το διαρκώς αυξανόμενο lobbying υπέρ των ψηφιακών υποδομών αποκαλύπτουν κάτι ξεκάθαρο: ότι η Αμερική δεν σκοπεύει να χάσει το ψηφιακό χρηματοοικονομικό παιχνίδι.

Ναυτική εκπαίδευση στα σχολεία

Κάτι κινείται στη ναυτική εκπαίδευση και ειδικότερα στα σχολεία από όπου ξεκινάνε όλα στη ζωή. Χθες υπεγράφη Πρωτόκολλο Συνεργασίας μεταξύ του Ιδρύματος Ευγενίδου και του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), παρουσία της Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφίας Ζαχαράκη, του Προέδρου του Ιδρύματος Ευγενίδου, κ. Λεωνίδα Δημητριάδη-Ευγενίδη και του διοικητή του Ιδρύματος Ευγενίδου, κ. Ιωάννη Γκόλια. Στόχος η ενίσχυση της δευτεροβάθμιας επαγγελματικής και ναυτικής εκπαίδευσης στη χώρα μας, με έμφαση στη ενίσχυση και αναβάθμιση των μαθημάτων και βιβλίων των ΕΠΑΛ. Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η οποία υλοποιείται μετά από πρωτοβουλία της Υπουργού, Σοφίας Ζαχαράκη, εντός του τρέχοντος σχολικού έτους αναμένεται η επιμόρφωση της πλειονότητας των εκπαιδευτικών ναυτικής ειδικότητας σε προηγμένους προσομοιωτές, η ολοκλήρωση νέων προγραμμάτων σπουδών για δύο μαθήματα ναυτικών ειδικοτήτων, καθώς και η παραγωγή σύγχρονου εκπαιδευτικού υλικού. Κοινός παρονομαστής της πρωτοβουλίας, είναι η σύνδεση της εκπαίδευσης με τις πραγματικές

ανάγκες της κοινωνίας και της οικονομίας όπως τονίζουν οι πρωταγωνιστές της πρωτοβουλίας. Κατά τα λοιπά αναμένουμε και το σχέδιο νόμου για τη ναυτική εκπαίδευση και αναβάθμιση των ΑΕΝ από τον υπουργό Ναυτιλίας Βασίλη Κικίλια. Γι αυτό ο Υπουργός έδωσε ραντεβού τον Οκτώβριο. Οψόμεθα...

Διαβάστε περισσοτερα εδώ

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ