Ψάχνονται όλοι και όλες στην δημοσιογραφική πιάτσα να αλιεύσουν τι θα ανακοινώσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη ΔΕΘ το Σάββατο, αλλά το Μαξίμου δίνει γενικόλογες διαρροές, ενώ έχει απαγορεύσει στο επιτελείο του Υπουργείου Οικονομικών να μοιράσει οποιαδήποτε σχετική πληροφορία. Ακούω άλλωστε μονότονα πως τις τελικές αποφάσεις για τα μέτρα θα τις λάβει ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης, γι’ αυτό και δεν επιτρέπεται η παραμικρή σχετική αναφορά.
Από τη Νίκης πάντως μου λένε τι ΔΕΝ θα ανακοινώσει ο Μητσοτάκης από το Βελλίδειο και οφείλω να ομολογήσω πως εκεί βρίσκονται οι πραγματικές ειδήσεις.
Ξεχάστε 13η σύνταξη και 13ο μισθό
Πρώτον, οι συνταξιούχοι ξεχάστε τη 13η σύνταξη ή έστω κάποιο μέρος της (η 14η είναι μόνιμα όνειρο θερινής νυκτός). Οι δημόσιοι υπάλληλοι ξεχάστε τον 13ο ή τον 14ο μισθό. Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης λέει πως δεν υπάρχει τέτοιο δημοσιονομικό περιθώριο και προσθέτει -ολίγον τι ενοχικά μου φαίνεται- πως με τις φοροαπαλλαγές που έχει θεσμοθετήσει η κυβέρνηση οι αυξήσεις στο εισόδημα όλων των παραπάνω αντιστοιχούν σε 13ες μηνιαίες απολαβές. Βέβαια ο κόσμος ξέρει ότι όλα αυτά είναι -για να το θέσω κόσμια- αστεία.
Ο ΦΠΑ θα παραμείνει ως έχει
Επίσης ξεχάστε μείωση στους φορολογικούς συντελεστές του ΦΠΑ, που επίμονα ζητάει σύμπασα η αντιπολίτευση. Από το υπουργείο Οικονομικών μου είπαν πως η κυβέρνηση δεν έχει ούτε τώρα ούτε θα έχει στο μέλλον διάθεση να κάνει τέτοιου είδους μειώσεις, αφού από τους έμμεσους φόρους προέρχεται το μεγαλύτερο μέρος της υπεραπόδοσης των εσόδων.
Όσο μάλιστα η οικονομία δεν παρουσιάζει αυτό που οι οικονομολόγοι περιγράφουν ως «στέρεη ανάπτυξη», μια ανάπτυξη βασισμένη στην παραγωγή και όχι το real estate, οι έμμεσοι φόροι θα μοιάζουν σε «μάννα εξ ουρανού» προκειμένου η κυβέρνηση να κάνει κάθε τόσο παροχές.
Κολλημένο στην ξέρα
Παραμένει κολλημένο στην ξέρα, με την πλώρη να «βλέπει» το θεό... το MS Kostas στα ανοικτά του Κάβο Σίδερος. Με βάση όσα μαθαίνουμε, καθώς το πλοίο ήταν ασφαλισμένο, θα πρέπει να γίνει ανέλκυση. Σημειώνεται ότι η περίπτωση του MS Kostas πρώτη εκτεταμένη υπεράκτια επιχείρηση που υλοποιήθηκε με βάση το νέο θεσμικό πλαίσιο του ΠΔ 83/2022 με άμεση επέμβαση των ρυμουλκών - αντιρρυπαντικών πλοίων της ελληνικής εταιρείας SEAGATE και του ελληνικού ναυαγοσωστικού πλοίου ΑΙΓΑΙΟΝ ΠΕΛΑΓΟΣ, με την οποία απετράπη ο κίνδυνος εκτεταμένης μόλυνσης, σε μια εμβληματική περιοχή της ΒΑ Κρήτης, κοντά στο Κυριαμάδι Σητείας.
Μάλιστα, όπως τονίζεται, η υπόθεση του MS KOSTAS κατέδειξε για ακόμη μια φορά τη σημασία της άμεσης αντίδρασης, της τεχνικής εμπειρίας και της ετοιμότητας των ελληνικών ναυαγοσωστικών δυνάμεων, αποδεικνύοντας στην πράξη ότι, ακόμη και κάτω από τις πιο δυσμενείς συνθήκες, η προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος μπορεί να διασφαλιστεί αποτελεσματικά.
Ουσιαστικά, λόγω των στενών χρονικών περιθωρίων των εκτελούμενων εργασιών, εξαιτίας της επαπειλούμενης άμεσης βύθισης του πλοίου, η προστασία του ευαίσθητου θαλάσσιου περιβάλλοντος αποτέλεσε την αποκλειστική προτεραιότητα.
Τελικά, από το πλοίο απαντλήθηκε το σύνολο της ποσότητας του καυσίμου που μετέφερε (περίπου 37 τόνοι πετρέλαιο) και το οποίο παραλήφθηκε από το ναυαγοσωστικό πλοίο, ενώ απομακρύνθηκαν και όλες οι ρυπογόνες ουσίες, οι υδρογονάνθρακες, τα λιπαντικά έλαια, τα χρώματα και άλλα επικίνδυνα υλικά. Επίσης, κατέστη δυνατό να εκφορτωθεί και το μεγαλύτερο μέρος του φορτίου του (αδρανής γύψος).
Απειλείται και η Πολύαιγος
Η Τοπική Επιτροπή Μήλου της ΕΛΛΕΤ καταγγέλλει δημόσια την απαράδεκτη και επικίνδυνη εξέλιξη που αποκαλύφθηκε τις τελευταίες ημέρες: ξεκινούν διαδικασίες που προοιωνίζονται δόμηση στην Πολύαιγο, το μεγαλύτερο ακατοίκητο νησί της Ελλάδας.
Η Πολύαιγος δεν είναι ένα οποιοδήποτε νησί. Είναι ενταγμένη στο ευρωπαϊκό δίκτυο Natura 2000, έχει χαρακτηριστεί Ζώνη Ειδικής Προστασίας για τον Μαυροπετρίτη (Falco Εleonorae), αποτελεί καταφύγιο για τη μεσογειακή φώκια Μονάχους-Μονάχους, και έχει χαρακτηριστεί τοπίο ιδιαίτερου κάλλους. Μέχρι σήμερα παρέμενε ανενόχλητη από την «επεκτατική» ανθρώπινη παρουσία, αποτελώντας έναν από τους τελευταίους ανέγγιχτους βιότοπους της Μεσογείου.
Ωστόσο, τα έγγραφα που είδαν το φως αποδεικνύουν ότι:
• Έχουν ήδη επικυρωθεί όρια αιγιαλού και παραλίας στη θέση «Μερσήνη» της Πολυαίγου (ΦΕΚ 160/Δ’/03.04.2025).
• Υπάρχουν καταχωρημένα ιδιοκτησιακά δικαιώματα και μεταβιβάσεις εκτάσεων σε ανώνυμη εταιρεία με σκοπό «τουριστική – ξενοδοχειακή εκμετάλλευση».
• Έχει εκδοθεί εντολή μετακίνησης αρχαιολόγου για αυτοψία στην Πολύαιγο «στο πλαίσιο οικοδομικού αιτήματος».
Τα στοιχεία αυτά οδηγούν στο αδιαμφισβήτητο συμπέρασμα ότι ετοιμάζονται σχέδια οικοδόμησης στο νησί.
Tι υπάρχει στο νησί
Σήμερα στην Πολύαιγο υπάρχουν ελάχιστα κτίσματα και εκεί ΠΡΕΠΕΙ να σταματήσει η τσιμεντοποίηση του νησιού:
- Ένας φάρος (1898)
- Ερείπια μοναστηριού – ναού (1622)
- Παλιές εξορυκτικές εγκαταστάσεις (λατομεία τραχείτη)
- Κατασκευασμένα μονοπάτια, μαντριά και πέτρινες καλύβες (παρά-κτίσματα)
Η ΕΛΛΕΤ καταλήγει με την εξής έκκληση:
• Η Πολεοδομία Μήλου να μην προχωρήσει σε καμία προέγκριση οικοδομικής άδειας, ιδιαίτερα τη στιγμή που δεν υπάρχει αναγνωρισμένος δρόμος πρόσβασης.
• Το Υπουργείο Περιβάλλοντος, το Υπουργείο Πολιτισμού και όλες τις αρμόδιες αρχές να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να μπλοκάρουν κάθε οικοδομική δραστηριότητα.
• Την τοπική κοινωνία, τους πολίτες και τις περιβαλλοντικές οργανώσεις να σταθούν απέναντι σε αυτήν την πρωτοφανή απειλή.
Οι μυστηριώδεις πελάτες της Nvidia
Σχεδόν το 40% των εσόδων της Nvidia για το δεύτερο τρίμηνο προήλθε από μόνο δύο πελάτες, σύμφωνα με έγγραφο που κατατέθηκε στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.
Συγκεκριμένα, η Nvidia δήλωσε ότι ένας μόνο πελάτης αντιπροσώπευε το 23% των συνολικών εσόδων του δεύτερου τριμήνου, ενώ οι πωλήσεις σε έναν άλλο πελάτη αντιπροσώπευαν το 16% των εσόδων του δεύτερου τριμήνου. Το έγγραφο δεν κατονομάζει κανέναν από αυτούς τους πελάτες, αναφερόμενος μόνο σε αυτούς ως «Πελάτης Α» και «Πελάτης Β».
Κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του οικονομικού έτους, η Nvidia αναφέρει ότι ο Πελάτης Α και ο Πελάτης Β αντιπροσώπευαν το 20% και το 15% των συνολικών εσόδων, αντίστοιχα. Τέσσερις άλλοι πελάτες αντιπροσώπευαν το 14%, το 11%, ένα ακόμη 11% και το 10% των εσόδων του δεύτερου τριμήνου, αναφέρει η εταιρεία.
Δυνατός Σεπτέμβρης
Αισθητή η μείωση της κίνησης στα νησιά τις τελευταίες ημέρες. Όμως, ρωτώντας στελέχη της αγοράς, μου είπαν ότι πάντα τις τελευταίες μέρες του Αυγούστου υπάρχει μια κάμψη, λίγο πριν μπει δριμύτερος ο Σεπτέμβρης, ο οποίος δείχνει πολύ δυνατός!
H Porsche ξαναγίνεται... Porsche
Τα προβλήματα είναι μεγάλα και για την Porsche. Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία αντιστρέφει μια στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα που δεν λειτούργησε και αντιμετωπίζει αυξημένο ανταγωνισμό σε βασικές αγορές όπως η Ευρώπη και η Ασία, υψηλό κόστος εργασίας στη Γερμανία - και ας μην ξεχνάμε τους δασμούς του Τραμπ.
Αλλά ίσως μια λύση για την εταιρεία είναι να επιστρέψει στα βασικά. Και αυτό σημαίνει σπορ αυτοκίνητα - βενζινοκίνητα.
Η Macan και η Cayenne δεν πρόκειται να πάνε πουθενά, ούτε και οι εκδόσεις ηλεκτρικών οχημάτων τους. Αλλά ίσως η Porsche πρέπει να βασιστεί περισσότερο στα εμβληματικά σπορ αυτοκίνητά της με αυτούς τους κινητήρες υψηλής στροφών.