Νέα

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

X-ray: Τράπεζες με bonus, ναυτιλία που γερνά, ενεργειακές απαιτήσεις που φουσκώνουν, επενδύσεις με πολλαπλά πρόσωπα

X-ray

Σήμερα θα σας βάλω και ένα κουίζ. Θα ήθελα να μου πείτε αν ξέρετε, ποια είναι εκείνη η τράπεζα τα στελέχη της οποίας έχουν «πυρετό» διαβουλεύσεων με εποπτικούς φορείς για θέματα... προμερίσματος.

Κλειδί οι ημερομηνίες

Να σας πω ότι το προμέρισμα αφορά μια διαδικασία απόδοσης ενός ποσού πριν από την διανομή μερισμάτων. Για να δοθεί, όμως, το προμέρισμα, θα πρέπει να υπάρχουν μετοχές. Για να υπάρξουν μετοχές στα χέρια των εν λόγω στελεχών, θα πρέπει, πριν δοθεί το προμέρισμα, να «ωριμάσουν» τα options που έχουν λάβει νωρίτερα. Προφανώς δεν φτάνουν οι παχυλοί μισθοί ούτε τα μεγάλα κέρδη από την πορεία των μετοχών - options στο χρηματιστήριο. Κατά τα λοιπά «ζυγίζουμε» αυξήσεις σε τραπεζοϋπαλλήλους και "spread" στους καταθέτες.

Τα μπόνους και ο φόρος

Μιας και έχω πιάσει τα τραπεζικά να σας πω για το πέρα από τα προμερίσματα υπάρχουν και τα μπόνους, που δίνονται ως... διανομές κερδών με χαμηλή φορολογία, της τάξης του 5% και βέβαια με κάποιες ελάχιστες εισφορές... Καλές οι εποχές για κάποιους...

Έρχεται σημαντικό νομοσχέδιο

Με πολύ ενδιαφέρον αναμένει η αγορά και όχι μόνο, το νομοσχέδιο του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, το οποίο είναι στη φάση τελικής διαμόρφωσης με στόχο να μπει στη διαβούλευση πολύ σύντομα. Εκεί θα υπάρχουν και θέματα που αφορούν τη συμμόρφωση της χώρας στις κοινοτικές οδηγίες σχετικά με τα νέα όρια ακτινοβολίας στις τηλεπικοινωνίες.

Σε σταυροδρόμι η ναυτιλία μικρών αποστάσεων

Η σημαντικότητα της shortsea ναυτιλίας, της ναυτιλίας, δηλαδή, μικρών αποστάσεων είναι δεδομένη. Να σας πω ότι έχει σημαντικό ρόλο στην αλυσίδα διατροπικών μεταφορών, κάτι που έχει ως προτεραιότητα η Ευρωπαϊκή Ένωση. Συγκεκριμένα, έχει ρόλο στην μετακίνηση φορτίων από τη στεριά στη θάλασσα, ως ένας από τους κρίσιμους συνδετικούς κρίκους μεταξύ ηπειρωτικών και νησιωτικών περιοχών. Έχει, μάλιστα, την ευθύνη τροφοδοσίας, πετρέλευσης και μεταφορών και επηρεάζοντας άμεσα την οικονομική και κοινωνική ευημερία αυτών των

Στο φόντο αυτό ή Ένωση Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ), σε συνεργασία με το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Μελετών (ΙΟΒΕ), εκπόνησε και παρουσίασε, χθες, μελέτη με τίτλο «Shortsea Ναυτιλία: Τάσεις, προκλήσεις και επίδραση στην Ελληνική οικονομία».

Προκλήσεις μεγάλες

Να σημειώσω ότι βασική πρόκληση είναι, όπως αναφέρεται, η μείωση του στόλου των εθνικών μεταφορών (αριθμητικώς και σε χωρητικότητα) και η μέση ηλικία του στόλου. Την περίοδο 2004-2025, ο αριθμός των φορτηγών πλοίων κάτω των 5 χιλ. κ.ο.χ. μειώθηκε κατά 31,3% και των 5-20 χιλ. κ.ο.χ. κατά 64,1%, ενώ στα δεξαμενόπλοια κάτω των 5 χιλ. κ.ο.χ. σημειώθηκε μείωση 42,0% και των 5-20 χιλ. κ.ο.χ. μείωση 27,8%.

Γηράσκει ο στόλος

Σημαντικό θέμα είναι και η γήρανση του στόλου, καθώς πάνω από το 70% του στόλου είναι άνω των 30 ετών (φορτηγά και δεξαμενόπλοια) κάτι που επιτάσσει άμεση αντικατάσταση με νεότερα πλοία ή εκσυγχρονισμό των υπαρχόντων. Επιπτώσεις, υπάρχουν, επίσης κι από την υιοθέτηση των νέων «πράσινων» Κανονισμών σε οικονομικούς όρους στην πορεία της shortsea ναυτιλίας προς την πράσινη μετάβαση.

Επενδύσεις για τη συμμόρφωση και τελικός «λογαριασμός»

Με αυτά τα δεδομένα, σε €225 εκατ. έως το 2030 υπολογίζεται το συνολικό κόστος συμμόρφωσης με τα νέα μέτρα για τον εγχώριο κλάδο της shortsea ναυτιλίας. Σημαντική σημείωση που πρέπει να γίνει εδώ είναι ότι το αυξημένο κόστος μεταφράζεται σε επιπλέον επιβάρυνση των ναύλων έως και κατά 38,6%, με το μεγαλύτερο μέρος να οφείλεται στην επέκταση του ETS. Κι αυτό βέβαια κάποιος θα πρέπει να το πληρώσει....

Η ΟΝΕΧ «ανελκύει» τα Ναυπηγεία της Σύρου

Να μείνω σε θαλασσινό κλίμα και να σας πάω στο επενδυτικό πρόγραμμα ύψους άνω των 14 εκατομμυρίων ευρώ με ίδια κεφάλαια για την ολιστική ανασυγκρότηση των Ναυπηγείων Σύρου, που όπως αναφέρεται, προχωράει η ΟΝΕΧ. Στόχος, όπως λένε είναι να μπει ακόμη πιο δυνατά στον διεθνή ανταγωνισμό. Στο πλαίσιο αυτό προωθείται:

  • Αναβάθμιση μεγάλης κλίμακας των πλωτών δεξαμενών (5 εκατ. ευρώ, 2025): έργα για τη βελτιστοποίηση της λειτουργίας και τη μεγιστοποίηση της ασφάλειας.
  • Επαναλειτουργία του Syncrolift (2,5+ εκατ. ευρώ, 2025): αποκατάσταση και αναβάθμιση του συστήματος ανέλκυσης μετά από 20 έτη εκτός λειτουργίας.
  • Εκσυγχρονισμός του συνόλου των χερσαίων γερανών (2,5+ εκατ. ευρώ, 2025-2026): αποτελεσματική ανταπόκριση στους πλέον σύγχρονους κανονισμούς και ανάγκες της παραγωγικής διαδικασίας.
  • Ενεργειακή αναβάθμιση των υφιστάμενων υποδομών (2+ εκατ. ευρώ, 2025-2026): εκτεταμένος εξηλεκτρισμός των παραγωγικών μέσων.
  • Περιβαλλοντικός και τεχνολογικός εκσυγχρονισμός (2 εκατ. ευρώ, 2025): Ένταξη νέας γενιάς συστημάτων υδροβολών και ρομποτικών μέσων για μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Αραβική «αερογέφυρα»

Και μια και ο λόγος για μεταφορές να σας πάω στον αέρα, μια και ακούω ότι εντείνεται το ενδιαφέρον από αεροπορικές του Κόλπου για πύκνωση δρομολογίων από την Αθήνα. Ακούω, συγκεκριμένα, για την El Arabia. Κι αυτό την ώρα που το 2024 αποτέλεσε χρονιά ρεκόρ για τις αφίξεις από την ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής και τις προσδοκίες να παραμένουν υψηλές και για το 2025.

Να σημειώσω ότι το 2024 αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Air Arabia, ανακοίνωσε την έναρξη της νέας σύνδεσης που ενώνει τη Σάρτζα με την Αθήνα, την πρωτεύουσα της Ελλάδας.

Μια αγορά 10 τρισ.

Σε ενεργειακό κλίμα... Το έχουμε ξαναπεί από αυτή τη στήλη, πώς η Τεχνητή Νοημοσύνη δημιουργεί συνθήκες εκρηκτικής αύξησης ενεργειακών αναγκών. Μια έκθεση χθες της BofA βάζει το μέλλον στο τραπέζι με αριθμούς και επίσης καταρρίπτει κάποια ταμπού. Η πυρηνική ενέργεια αντιπροσωπεύει μια δυνητική αγορά ύψους 10 τρισεκατομμυρίων δολαρίων και θα μπορούσε να αποτελέσει «την απάντηση στις παγκόσμιες ελλείψεις ενέργειας», σύμφωνα με νέα έκθεση της Bank of America.

Για να καλυφθεί η αυξανόμενη ζήτηση για παγκόσμια ηλεκτροδότηση που τροφοδοτείται από ενεργοβόρα έργα, όπως τα κέντρα δεδομένων που υποστηρίζουν την κούρσα των εξοπλισμών με τεχνητή νοημοσύνη, η παγκόσμια πυρηνική δυναμικότητα θα πρέπει να τριπλασιαστεί έως το 2050, εκτιμά η εταιρεία. Οι επενδύσεις αναμένεται να φτάσουν τα 3 τρισεκατομμύρια δολάρια τα επόμενα 25 χρόνια.

Γαστρονομικό σταυροδρόμι η Καλαμάτα

Από τις 13 έως τις 14 Οκτωβρίου 2025, η Καλαμάτα θα φιλοξενήσει το 6ο διεθνές συνέδριο Tomorrow Tastes Mediterranean (TTM 2025), το κορυφαίο παγκοσμίως γεγονός αφιερωμένο αποκλειστικά στη μεσογειακή διατροφή. Το συνέδριο διοργανώνεται από το Ίδρυμα Καπετάν Βασίλη & Κάρμεν Κωνσταντακόπουλου και το Κέντρο Μεσογειακής Διατροφής Torribera, μια πρωτοβουλία του Culinary Institute of America και του Πανεπιστημίου της Βαρκελώνης.

Μαθαίνουμε ιστορία... τρώγοντας

Κλείνω σε γαστρονομικό κλίμα για να σας πάω στην ελληνικη Βιομηχανία Ζυμαρικών ΗΛΙΟΣ που τιμήθηκε στα "Mother, Baby & Child Awards 2025", επιβεβαιώνοντας τη διαρκή της δέσμευση στην παραγωγή ποιοτικών και καινοτόμων προϊόντων που ανταποκρίνονται στις διατροφικές ανάγκες των παιδιών.

Η ΗΛΙΟΣ απέσπασε τρία βραβεία: το Gold βραβείο στην κατηγορία "Best Bio Food Product" για τα ΖΩΑΚΙΑ Kiddo Pasta | Βιολογικά και Χωρίς Γλουτένη ΗΛΙΟΣ, το Gold βραβείο στην κατηγορία "Best Food Product" για τα τα ζυμαρικά ΗΡΑΚΛΗΣ | Οι 12 Άθλοι ΗΛΙΟΣ και το Silver βραβείο στην ίδια κατηγορία για τα ΖΩΑΚΙΑ Ολικής Αλέσεως «τα παι-δικά μας» ΗΛΙΟΣ.

Καινοτομία και ευχάριστες παραπομπές στην ιστορία για να μαθαίνουμε... τρώγοντας.

Διαβάστε περισσότερα εδώ

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ