Σε μεγάλο ζήτημα για το λιανεμπόριο και δη το ηλεκτρονικό εξελίσσεται το ... τελευταίο μίλι, το "last mile", όπως λέγεται. Πρόκειται για το τελευταίο τμήμα της διαδικασίας διανομής προϊόντων, που γίνεται είτε με ντελιβαράδες - ταχυ - ταχυδρόμους ή με διαδικασία self - service, με την χρήση των σχετικών θυρίδων που έχουν στήσει οι μεγάλοι «παίκτες» του κλάδου σε πολλές περιοχές της χώρας. Εκεί εδράζεται κι ένας πονοκέφαλος κόστους και επιπέδου υπηρεσιών. Δηλαδή οι εταιρείες ζυγίζουν τι βολεύει. Να διανέμουν με ημιφορτηγά τα δέματα και να τα βάζουν στις θυρίδες, όπου οι καταναλωτές μπορούν οποιαδήποτε ώρα θέλουν να τα πάρουν ή να τα μοιράζουν κατ' οίκον;
Οι τρεις παίκτες στις θυρίδες
Στο δίλημμα αυτό «παλεύουν» να απαντήσουν τρεις «παίκτες» που εστιάζουν στην ανάπτυξη των "κουτιών" με τις θυρίδες. Ο λόγος για τη Skroutz, BOX NOW και ACS που έχουν κυριαρχήσει στον κλάδο, με την νεοφυή BOX NOW με τους ισχυρούς επενδυτές (Emma Capital με 82%, PCP Public Capital Partners, του επενδυτικού βραχίονα του Olympia Group με12,5%) να έχει το 50% των θυρίδων βάζοντας «πλώρη» για 200.000 φέτος.
Έρχεται συγκέντρωση
Μου λένε, πάντως, ότι και στον κλάδο των ταχυμεταφορών, όπου μέρος του είναι και το κομμάτι εκείνο με τις θυρίδες, έρχεται σταδιακά συγκέντρωση. Από τις 630 και πλέον επιχειρήσεις οι 5 - 6 έχουν το 85% και πλέον της αγοράς. Εκεί είναι και μεγάλοι πολυεθνικοί παίκτες, όπως η Speedex και η DHL αλλά και τα ΕΛΤΑ με την ειδική υπηρεσία.
Επελαύνουν τα ξένα e - shop
Από τα ενδιαφέροντα που μαθαίνω, πάντως, από τον κλάδο είναι ότι τα ξένα e -shop και προφανώς τα κινέζικα ανεβαίνουν με ταχύ ρυθμό. Μου έλεγε, μια από τις εταιρείες με τις θυρίδες, ότι πλέον εκεί που πριν δύο χρόνια τα ξένα e -shop είχαν το 25-35% των διακινούμενων δεμάτων, πλέον, έχουν φτάσει το 45%. Γι αυτό και φωνάζει και ο Απ. Βακάκης από τα Jumbo που την περασμένη εβδομάδα εξαπέλυσε «μύδρους» κατά των TEMU, Shein κτλ.
Καλλυντικά την άνοιξη, ρούχα το φθινόπωρο
Να σας, πω, δε ότι, σε σχέση με τα ψώνια, μέσω διαδικτύου που διανέμονται από τις θυρίδες, ότι την άνοιξη κυριαρχούν τα καλλυντικά και δη τα αντηλιακά κτλ και το φθινόπωρο - χειμώνα τα είδη ένδυσης.
Συγκέντρωση και στα e- φαρμακεία
Και μια και σας πήρα φαλάγγι με τα του ηλεκτρονικού εμπορίου, να σας πω ότι ακούω για «λουκέτα» σε πολλά ηλεκτρονικά φαρμακεία. Προφανώς, δεν μπορούν, να αντέξουν τα κόστη και τις επενδύσεις οι «μικροί», ενώ προφανώς δεν έχουν και την ίδια διαπραγματευτική δυνατότητα για καλές συμφωνίες για εκπτώσεις με προμηθευτές. Παντού... συγκέντρωση...
Κλειστές οι «στρόφιγγες» για τις ΜμΕ
Και μια και ο λόγος για τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα άκουσα με ενδιαφέρον το τι είπε ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας Γιάννης Στουρνάρας στον Σύνδεσμο Βιομηχανιών Ελλάδος, την περασμένη Παρασκευή.
«Παρά τη βελτίωση των μακροοικονομικών συνθηκών, οι ελληνικές επιχειρήσεις συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν υψηλό κόστος χρηματοδότησης και δυσκολίες στην πρόσβαση σε τραπεζική πίστη», τόνισε και προσέθεσε ότι, «το ποσοστό των ελληνικών επιχειρήσεων που αντιμετωπίζουν περιορισμούς στην εξωτερική χρηματοδότησή τους παραμένει σημαντικά υψηλότερο από το μέσο όρο της ΕΕ. Ως αποτέλεσμα, το 75% των επενδύσεων χρηματοδοτείται με ίδια κεφάλαια – ποσοστό αισθητά υψηλότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο» είπε ο Διοικητής παραπέμποντας σε πρόσφατη έρευνα του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος, που λέει ότι μόνο το 1,3% των επενδυτικών κεφαλαίων των επιχειρήσεων την τελευταία διετία προήλθε από φορολογικά κίνητρα και μόλις το 11,5% από τραπεζικό δανεισμό, ενώ οι μισές δεν αξιοποίησαν κανένα κρατικό πρόγραμμα. Επιπλέον, μόλις 3 στις 10 επιχειρήσεις αξιοποίησαν τον Αναπτυξιακό Νόμο, με το 74% αυτών να αναφέρει γραφειοκρατία και καθυστερήσεις».
Εναλλακτική χρηματοδότηση
«Αυτή η εξάρτηση από ίδιους πόρους επιβαρύνει την επενδυτική δυναμική, περιορίζει την κλίμακα των έργων και αναδεικνύει την ανάγκη για ενίσχυση εναλλακτικών μορφών χρηματοδότησης, ιδίως μέσω κεφαλαιαγορών και στοχευμένων χρηματοδοτικών εργαλείων» τόνισε ο κ. Στουρνάρας την ώρα που το Ταμείο Ανάκαμψης μπαίνει στην τελική του φάση, Άραγε το έχασαν οι μικροί το τραίνο μια και οι «δρόμοι» για εναλλακτικές χρηματοδοτήσεις μάλλον είναι... στενοί.
Πού 'ν' το το νέο «κύμα» του ΤΕΠΙΧ 3;
Και μια και για εναλλακτική χρηματοδότηση να σας πω ότι με παίρνουν τηλέφωνο και με ρωτούν για το πότε θα ξεκινήσει το νέο «κύμα» του ΤΕΠΙΧ 3 που είχε εξαγγείλει ο Πρωθυπουργός από τη ΔΕΘ. Είναι για εγγυήσεις δανείων και η δέσμευση ήταν για ενεργοποίηση μέχρι τα τέλη του μήνα. Έχουμε λίγες ώρες ακόμη...
Αναδομήσεις στην ελληνική εκπροσώπηση στην Ευρωπαϊκή ΟΚΕ;
Μένω σε θέματα ΜμΕ και να σας πω ότι ακούω για αναδομήσεις, στην εθνική εκπροσώπηση στην Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή (EΟΚΕ), που είναι συμβουλευτικό όργανο της ΕΕ, το οποίο απαρτίζεται από εκπροσώπους οργανώσεων εργοδοτών και εργαζομένων καθώς και άλλων ομάδων συμφερόντων. Γνωμοδοτεί πάνω σε θέματα της ΕΕ για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Συμβούλιο της ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, λειτουργώντας ως γέφυρα ανάμεσα στα όργανα λήψης αποφάσεων της ΕΕ και τους πολίτες της. Άραγε οι ΜμΕ θα συνεχίσουν με ισχυρή φωνή;
Σε ανασχηματισμό διοικήσεις σε εταιρείες του Υπερταμείου;
Συνεχίζω σε κλίμα «ανασχηματισμών» αλλά στην πλευρά των «μεγάλων» παικτών. Μεγάλος παίκτης είναι και το Υπερταμείο, με πολλές επιχειρήσεις και συμμετοχές στο Ταμείο του. Ήδη, είδαμε πολλές αλλαγές με τελευταία την Ανώνυμη Εταιρεία Διώρυγας Κορίνθου (ΑΕΔΙΚ) που μπήκε ως νέος Διευθύνων Σύμβουλος ο Δρ. Αθανάσιος Μπίκας. Άραγε η διοίκηση του κ. Γ. Παπαχρήστου μας επιφυλάσει κι άλλες;
«Πετάει» η κρουαζιέρα
Να συνεχίσω σε αναπτυξιακό τόνο, αλλά να πάω στον τουρισμό και δη την κρουαζιέρα, που «φωνάζει» για το Τέλος Κρουαζιέρας. Την Παρασκευή σε εκδήλωση με τίτλο «Διαμορφώνοντας το Μέλλον της Κρουαζιέρας στην Ελλάδα», στο «λαμπερό» πλοίο Explora I της MSC ακούστηκαν πολλά ενδιαφέροντα από τον σύμβουλο διοίκησης της εταιρείας και με μεγάλη πορεία στον κλάδο, κ. Κ. Αναστασιάδη. Όπως είπε ο κ. Αναστασιάδης ο κλάδος και η εταιρεία του συμβάλλει σημαντικά στην εθνική οικονομία.
Το 2023 συνεισέφερε €2 δισεκατομμύρια στην ελληνική οικονομία και δημιούργησε 22,500+ θέσεις εργασίας. Μάλιστα, όπως είπε, η Ελλάδα εξελίσσεται σε στρατηγικό κόμβο της Ανατολικής Μεσογείου, με περισσότερα από 40 λιμάνια έτοιμα για αξιοποίηση και ανάπτυξη. Έφτασε, τα 8 εκατομμύρια επιβάτες κρουαζιέρας και 5.500 αφίξεις πλοίων το 2024, με αναμενόμενη αύξηση πάνω από 10% φέτος.
Νέα πλοία από την MSC
Σε σχέση με την MSC, το Explora I ξεκίνησε το 2023 και το Explora II το 2024. Άλλα τέσσερα πλοία, μάλιστα, αναμένεται να ενταχθούν στο στόλο έως το 2028. Το 2025, 7 πλοία πραγματοποιούν δρομολόγια στα ελληνικά ύδατα: 6 MSC Cruises πλοία και 1 Explora Journeys. Να σημειωθεί ότι από το 2022, ο Πειραιάς αποτελεί κύριο λιμάνι-κόμβος για πολλά πλοία της MSC (MSC Lirica, MSC Armonia, MSC Sinfonia). επίσης, το Explora I χρησιμοποιούσε το λιμάνι του Πειραιά για homeporting σε όλη την σεζόν το 2024, ενώ φέτος, καταγράφονται, πάνω από 525 αφίξεις πλοίων, σε 21 ελληνικούς προορισμούς
Γκρίνιας συνέχεια για το Τέλος Κρουαζιέρας
Ο κ. Αναστασιάδης, πάντως, δεν έκρυψε ότι η ανταγωνιστικότητα του κλάδου υπονομεύεται, πέρα από τις ελλιπείς υποδομές, κι από την έλλειψη προβολής και στρατηγικής, την «απροθυμία» κυβερνητικών στελεχών να στηρίξουν τον κλάδο και από τα θέματα του Τέλους Κρουαζιέρας, που όπως είπε στερεί τους κατά τόπους προορισμούς από δαπάνες των τουριστών που καλούνται να πληρώσουν - μια τετραμελής οικογένεια - περίπου 160 ευρώ για ταξίδια την περίοδο αιχμής, που περιλαμβάνουν Μύκονο και Σαντορίνη, τα νησιά «σημαίες» δηλαδή για το «ελληνικό προϊόν».
Τρία προαπαιτούμενα
Έθεσε, τρία προαπαιτούμενα: Την «Έξυπνη Διαχείριση Κυκλοφορίας», καθώς όπως είπε το Τμήμα Κρουαζιέρας του Ομίλου MSC προωθεί την διαχείριση ροών και τα ψηφιακά συστήματα κατανομής θέσεων ελλιμενισμού, για βέλτιστη πρόσβαση στα λιμάνια και μείωση της συμφόρησης. Μάλιστα τόνισε ότι φέτος δούλεψε το σύστημα διαχείρισης προσεγγίσεων στη Σαντορίνη. Επίσης εστίασε στην «Επένδυση στις Υποδομές». Όπως είπε, η αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών έχει διαρκή αντίκτυπο και στηρίζει την βιώσιμη ανάπτυξη πιο αποτελεσματικά από τη φορολογία από μόνη της. Τέλος για το... Τέλος κρουαζιέρας έκανε λόγο για «Διασφάλιση Διαφάνειας». Η διαφανής διαχείριση των τελών επιβατών και λιμένων καλλιεργεί εμπιστοσύνη και ενισχύει τη σύγκλιση των μακροπρόθεσμων στόχων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, τόνισε.
Βολές Μόραλη
Πάντως ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μόραλης και ο βουλευτής Β. Πειραιά Δημήτρης Μαρκόπουλος δε φαίνεται να συμφώνησαν. Τόνισε, ο κ. Μόραλης ότι σε ό,τι αφορά το δήμο τα χρήματα πάνε σε αναίρεση των συνεπειών από την κρουαζιέρα στην πόλη π.χ. οδοστρώματα, ενώ ζήτησε από την κρουαζιέρα να "«σέβεται» τα δεδομένα των προορισμών και το ότι υπάρχουν και ...κάτοικοι.
Και το αίτημα για κατεδάφιση των Κινέζων
Αίσθηση και χαμόγελα προκάλεσε μια αποστροφή του κ. Μόραλη, που είπε ότι αρχικά και οι Κινέζοι της Cosco, όπως κάποιοι στην κρουαζιέρα σήμερα, δεν μπορούσαν να καταλάβουν αγωνίες και δεδομένα της εδώ πραγματικότητας. Είπε, δε, το ... αμίμητο. "Και οι της Cosco ζήτησαν όταν είδαν το μποτιλιάρισμα στο λιμάνι, να κατεδαφιστεί η μπροστινή σειρά από κτίρια στην Ακτή Μιαούλη... Δεν τους κακολογώ, προφανώς, αλλού σε άλλες πραγματικότητας ήταν δυνατόν να γίνει. Όμως εδώ δεν υπάρχει κάτι τέτοιο, ούτε βέβαια να πάμε το λιμάνι 4 μέτρα πιο μέσα για να μεγαλώσουν οι δρόμοι