Νέα

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

X-ray: Το ρεύμα και ο άνεμος, η Blue Star και η Μήλος και ασφαλιστικές στο «ραντάρ» των Ισραηλινών

X-ray

Η αγορά ηλεκτρισμού και τα φυσικά φαινόμενα

Έρχονται νέες αυξήσεις στο ηλεκτρικό ρεύμα άραγε ή οι προμηθευτές θα «ακούσουν» την πρωθυπουργική σύσταση για συγκράτηση. H Protergia έσπευσε να ανακοινώσει σταθερές τιμές στα πράσινα. Οι υπόλοιποι θα φανεί από αυριο τι θα κάνουν. Για σήμερα πάντως οι τιμές είναι σε υψηλά επίπεδα σε σχέση με τα προ ολίγων ημερών, στα 141 και βάλε ευρώ ανά μεγαβατώρα. Αιτία τώρα η άπνοια. Ανάλογα φαινόμενα έχουμε και στην πιο βόρεια γειτονιά μια και παντού υπάρχει εξ ανάγκης στροφή σε παραγωγή από φυσικό αέριο. Τώρα, ως φαίνεται, δεν ευθύνεται η ισχυρή ζήτηση των θερινών μηνών που προκάλεσαν αυξήσεις το προηγούμενο διάστημα αλλά η έλλειψη «πρώτης ύλης» δηλαδή η μειωμένη παραγωγή από τον αέρα. Ειδικοί δεν είμαστε αλλά το υπαρξιακό ερώτημα για την αγορά ενέργειας επανέρχεται κάθε λίγο και λιγάκι. Πόσο σωστά, άραγε, δομημένη είναι μια αγορά που βρίσκεται στο έλεος των φυσικών φαινομένων για τα οποία ο άνθρωπος δεν μπορεί να κάνει κάτι;

Η Blue Star και η Μήλος

Καλά νέα για το νησί της Μήλου και τους κατοίκους του. Από τον Οκτώβριο η Blue Star θα συνδέει τον Πειραιά με τη Μήλο και τα Χανιά, γεγονός που αποτελεί μια σημαντική εξέλιξη για τις θαλάσσιες συγκοινωνίες. Η πραγματοποίηση του ταξιδιού τις βραδινές ώρες διευκολύνει ακόμη περισσότερο τους επιβάτες, ενώ η αναβαθμισμένη πρόσβαση στη Μήλο αναμένεται να ενισχύσει τόσο τον τουρισμό όσο και την τοπική οικονομία. Αν προσθέσουμε και το πλοίο των Μινωικών Γραμμών που συνδέει τον Πειραιά με την Μήλο και το Ηράκλειο, το δημοφιλές νησί των Κυκλάδων τείνει να μετατραπεί σε «κόμβο». Ταυτόχρονα το όφελος είναι και για τους επιβάτες για Κρήτη, μια κι έτσι έτσι γλιτώνουν το νέο αυξημένο περιβαλλοντικό τέλος που έρχεται από το 2026, λόγω του ευρωπαϊκού συστήματος εμπορίας ρύπων.

Οι Ισραηλινοί εκτός από ακίνητα ενδιαφέρονται και για ασφαλιστικές

Οι Ισραηλινοί φαίνεται ότι, εκτός από ξενοδοχεία και ακίνητα, ενδιαφέρονται για την επέκτασή τους στη χώρα μας και στον ασφαλιστικό τομέα. Ακούγεται ότι ο διευθύνων σύμβουλος της ασφαλιστικής InterascoΚάρολος Σαΐας, με παραγωγή περί τα 40 εκατ. ευρώ και παρουσία πολλών ετών στην Ελλάδα, εξετάζει εξαγορές με τη στήριξη του μητρικού Ομίλου Harel.

Τι είναι η Harel; Πρόκειται για έναν ισραηλινό όμιλο με παραγωγή ασφαλίστρων ύψους 10,6 δισ. ευρώ το 2024, έναντι 9,9 δισ. ευρώ το 2023. Διαθέτει ίδια κεφάλαια 2,3 δισ. ευρώ το 2024 (έναντι 2,2 δισ. ευρώ το 2023) και επενδεδυμένα κεφάλαια 127 δισ. ευρώ έναντι 107 δισ. ευρώ το 2023.

Νέα Αρχή

Να σας πάω στο λιανεμπόριο που έχει την τιμητική του, εν όψει και της νέας Ανεξάρτητης Αρχής που παρουσιάζεται σήμερα στο Υπουργικό. Να ανοίξω μια παρένθεση... Θα είναι άραγε τα πρόσωπα που ξέρουμε ήδη από τις υπάρχουσες δομές όπως η ΓΓ Καταναλωτή, ο Συνήγορος του Καταναλωτή σε αυτήν, ως επικεφαλής; Θα έχουμε ολική νέα αρχή άραγε;

Ρομποτάκι... Μάρτιν προς αποφυγή προστίμων

Να μείνω πάντως στον κλάδο και στα πρόστιμα και τη συζήτηση και να σας πω μια ιδέα που μου ήλθε όταν μου είπαν όσα τόνισε από τα Ιωάννινα ο Brand President της ΑΒ κ. Νίκος Λαβίδας, με αφορμή την ανακοίνωση της χρήσης για το 2024 για τη χρήση ρομποτικών συσκευών. Όπως ανέφερε ο κ. Λαβίδας, στο μεγάλο ΑΒ στην Εθνική στην Ν. Ερυθραία έχει βρει μια θέση κι ένα ρομπότ, που στην Αμερική το λένε Μάρτιν. Εκεί εντοπίζει και σκανάρει τα ράφια και εντοπίζει εάν απαιτείται αναπλήρωση. Σκανάρει και τις τιμές κι ελέγχει και τα καρτελάκια με στόχο να υπάρχει σωστή αποτύπωση στους πελάτες. Και σκέφτομαι εγώ... Να η λύση για όσα αναφέρει με αιχμή τις τελευταίες «καμπάνες» το ΥΠΑΝ για παραπλάνηση καταναλωτών με τις αρχικές τιμές κ.τ.λ.

Ρομπότ για το... πέσιμο

Στην Αμερική πάντως οι πελάτες της πολυεθνικής - μητρικής της ΑΒ, που το βλέπουν έχουν ή είχαν αρχικά καχυποψία, όπως μου μετέφεραν. Νόμιζαν ότι τους παρακολουθούσε προς καταγραφή καταναλωτικών συνηθειών και έτσι δεν το περιέβαλαν με αγάπη. Ωστόσο με τα πολλά το δέχτηκαν. Πάντως στις ΗΠΑ καταγράφει και τις ολισθηρές επιφάνειες, που αποτελούν αιτίες για... πεσίματα αλλά και για αγωγές κατά των αλυσίδων.

Οικονομίες κλίμακας

Μπορεί να γελάτε, όμως, όλα αυτά είναι... λεφτά. Οι αγωγές και οι αποζημιώσεις, αλλά και η απώλεια πωλήσεων από τα κενά ράφια είναι σημαντικά. Κι όπως είπε ο κ. Λαβίδας οι ελλείψεις στο ράφι οφείλονται κατά 30% γιατί δεν έχει πάει να φέρει ο υπάλληλος προϊόν από την αποθήκη, αλλά το 70% οφείλεται στο δεν έχει περάσει να σκανάρει την έλλειψη. «Το ρομπότ το κάνει. Εάν οι ελλείψεις είναι πχ 2% και το πάει στο 1% είναι σημαντικό», τόνισε ο κ. Λαβίδας. Κι επειδή μπορεί να πάτε στην Αμερική να σας πω ότι είναι σε 300 μαγαζιά και εδώ κάνει 12 χιλιάρικα. Εδώ, δε, μετράει και τις ουρές... Νέα ήθη...

Αναμονές για δίκες

Και μια και ο λόγος για την ΑΒ να σας πω ότι ακόμη δεν έχει οριστεί δικάσιμος για την προσφυγή κατά του προστίμου 300 χιλ. περίπου, που έπεσε από το ΥΠΑΝ πριν ενάμιση χρόνο περίπου. Να θυμίσω ότι ο πρόεδρος του ΣΕΒΣπύρος Θεοδωρόπουλος είχε πει ότι για δική του υπόθεση περάσαν 21 χρόνια μέχρι να δικαιωθεί...

Κωτσόβολος, ΔΕΗ και Qualco

Σε κλίμα λιανεμπορίου να σας πω ότι, χθες, κατά την ενημέρωση των αναλυτών με αφορμή τα αποτελέσματα εξαμήνου για την Qualco η διοίκηση της εταιρείας ανακοίνωσε συνεργασία με την Κωτσόβολος για θέματα διαχείρισης οφειλών κτλ. Με τη μητρική τη ΔΕΗ έχει ήδη «γάμο», ωστόσο, όπως ειπώθηκε, η τεχνολογική εταιρεία προς ώρας δεν θα ακολουθήσει το τέμπο διεθνούς ανάπτυξης της ηγετικής ενεργειακής εταιρείας της χώρας. Αυτό πάει για λίγο αργότερα...

Οικονομική ανάπτυξη

Πάντως η Qualco ανακοίνωσε κι άλλους 10 περίπου πελάτες, ενώ ο πρόεδρος Ορ. Τσακαλώτος τόνισε ότι στόχος είναι η ηγετική θέση στον κλάδο των τεχνολογικών εταιρειών. Όπως, δε, ειπώθηκε, τα έσοδα του ομίλου για το πρώτο εξάμηνο του 2025 αυξήθηκαν κατά +18% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του προηγούμενου έτους και σύμφωνα με τις προβλέψεις της αρχικής δημόσιας προσφοράς για ανάπτυξη περί τα 15%. Η αύξηση αυτή προκύπτει κυρίως από την ανάπτυξη των πλατφορμών, επιβεβαιώνοντας τη στρατηγική ανάπτυξής μας.

Η κερδοφορία στο πρώτο εξάμηνο του 2025 ξεπέρασε το πρώτο εξάμηνο του 2024, επισφραγίζοντας την πεποίθησή μας για την επίτευξη ανάπτυξης περί τα 15%, ακόμη και εν μέσω ασταθών συνθηκών.

Ραγδαίες αλλαγές στις διεθνείς συναλλαγές

Πάμε λίγο στα διεθνή, που ξέρω ότι σας αρέσουν και ότι μαθαίνετε πολλά από το X RAY.

Μάθετε λοιπόν ότι δεν είναι μακριά ο καιρός που θα ακούτε πολλά για το stablecoin.

Το stablecoin είναι ένα είδος κρυπτονομίσματος που έχει σχεδιαστεί ώστε η τιμή του να παραμένει σταθερή σε σχέση με κάποιο άλλο περιουσιακό στοιχείο (συνήθως το δολάριο ΗΠΑ, αλλά και το ευρώ, τον χρυσό ή ακόμη και ένα «καλάθι» αξιών).

Η διαφορά του με τα υπόλοιπα κρυπτονομίσματα είναι ότι έχει σταθερή τιμή και όχι μεταβαλλόμενη, όπως τα άλλα δημοφιλή. Χρησιμοποιείται για πληρωμές και συναλλαγές, διευκολύνει μεταφορές κεφαλαίων χωρίς τις καθυστερήσεις του τραπεζικού συστήματος και επιτρέπει γρήγορες διεθνείς πληρωμές με πολύ χαμηλές προμήθειες.

Ελλάδα και ΕΕ

Τα stablecoins υπάρχουν στην Ελλάδα (είναι διαθέσιμα και χρησιμοποιούνται), αλλά υπό συγκεκριμένες συνθήκες και με περιορισμούς. Από τις 30 Ιουνίου 2024 εφαρμόζονται οι κανονισμοί της ΕΕ για τα stablecoins μέσω του Markets in Crypto-Assets Regulation (MiCA).

Αυτό σημαίνει ότι μόνο stablecoins που πληρούν αυστηρές προϋποθέσεις διαφάνειας, αποθεμάτων, νομικής ευθύνης και έγκρισης μπορούν να διατίθενται ελεύθερα στην ΕΕ.

Τα έργα στην Κυλλήνη

Μέχρι το τέλος του 2025 αναμένεται να ολοκληρωθούν τα συμπληρωματικά έργα αναβάθμισης του κόμβου Κυλλήνης έως την παλιά Ε.Ο., για τη σύνδεση του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα–Πύργος με το λιμάνι της Κυλλήνης.

Επίσης, μαθαίνουμε ότι τα συμπληρωματικά έργα στο κομμάτι της Πατρών–Πύργου μετατίθενται για το πρώτο τρίμηνο του 2026, πλην αυτού της σύνδεσης με το λιμάνι της Κυλλήνης, που θα ολοκληρωθεί το αμέσως επόμενο διάστημα. Όσον αφορά το κομμάτι του Καϊάφα, θα κρατηθεί η υπάρχουσα χάραξη με διαπλατύνσεις.

Πρόκειται για σημαντικά έργα για την ανάπτυξη της Ηλείας, αναγκαία ώστε τα πρόσφατα πανηγύρια να έχουν κάποιο νόημα...

Άνοιξαν οι ασκοί του Αιόλου στο Ν. Αιγαίο

Περισσότερα προβλήματα άνοιξε παρά έλυσε η ανακοίνωση της μείωσης του ΦΠΑ στα ακριτικά νησιά, καθώς πυροδότησε αντιδράσεις σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα.

Τις πρωτοβουλίες συντονίζει η Περιφερειακή Ένωση Δήμων Νοτίου Αιγαίου, η οποία, σε συνεδρίαση που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου 2025, ανέδειξε έντονα το ζήτημα. Μάλιστα, όπως αναφέρουν τοπικά ΜΜΕ, συμφωνήθηκε να γίνει συνάντηση στις 17 Οκτωβρίου 2025 στην Αθήνα, με θέμα τη διεκδίκηση μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ σε όλα ανεξαιρέτως τα νησιά Κυκλάδων και Δωδεκανήσου, με μοχλό πίεσης την ΚΕΔΕ.

Μένει να δούμε αν τα αυξημένα ποσοστά που έλαβε η ΝΔ στα νησιά το 2023 θα παίξουν ρόλο στις προσπάθειες αναστροφής της δημοσκοπικής καχεξίας...

Τα μάτια στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ

Τα βλέμματα σήμερα είναι στραμμένα στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ. Δεν είναι τόσο τα αποτελέσματα που αναμένει η αγορά, όσο ο σχεδιασμός, η στρατηγική και τα πλάνα μετασχηματισμού του ομίλου.

Με τα ταμεία γεμάτα μετά τις πωλήσεις στις οποίες προχώρησε, όλοι περιμένουν να δουν τι θα γίνει με τα ακίνητα της Red, τον Άλιμο κ.λπ. Να σημειωθεί ότι μόνο τα ταμειακά διαθέσιμά του πλησιάζουν την κεφαλαιοποίησή του!

Από εκεί που δεν το περίμεναν...

Ποιος θα το πίστευε ότι τα στελέχη του πετρελαϊκού κλάδου των ΗΠΑ πνέουν τα μένεα κατά του Τραμπ... Η απαισιοδοξία λοιπόν αυξάνεται μεταξύ των στελεχών του κλάδου πετρελαίου και φυσικού αερίου στις ΗΠΑ, πολλά από τα οποία εμφανίζονται ολοένα και πιο απογοητευμένα με τις εμπορικές πολιτικές και τις κανονιστικές αλλαγές της κυβέρνησης Τραμπ, σύμφωνα με την περιφερειακή έρευνα του τρίτου τριμήνου που δημοσίευσε αυτή την εβδομάδα η Ομοσπονδιακή Τράπεζα του Ντάλας.

Η έρευνα διεξήχθη στο Τέξας, τη βόρεια Λουιζιάνα και το νότιο Νέο Μεξικό — μια περιοχή που αντιπροσωπεύει μεγαλύτερη παραγωγή ενέργειας από ορισμένους κορυφαίους παραγωγούς παγκοσμίως.

Κατάρρευση

«Η επιχείρηση σχιστολιθικού πετρελαίου στις ΗΠΑ έχει καταρρεύσει», δήλωσε ένας από τους ερωτηθέντες. «Αυτό που κάποτε ήταν η πιο δυναμική ενεργειακή μηχανή στον κόσμο έχει καταστραφεί από την πολιτική εχθρότητα και την οικονομική άγνοια».

«Έχουμε μπει στο λυκόφως του σχιστολιθικού πετρελαίου», ανέφερε άλλο στέλεχος. «Οι ΗΠΑ δεν ξεμένουν από πετρέλαιο, αλλά σίγουρα ξεμένουν από 60 δολάρια ανά βαρέλι».

Τα σχόλια κατά των πολιτικών του Τραμπ δεν είναι καινούργια, αλλά οι αναλυτές σημειώνουν ότι η τελευταία δημοσίευση σηματοδοτεί κλιμάκωση στον τόνο και μια σαφή προειδοποίηση για το μέλλον, καθώς τα στελέχη ανέφεραν τους δασμούς χάλυβα του προέδρου και τις απότομες αλλαγές στην ενεργειακή πολιτική ως «καταστροφικές» για έναν κλάδο που υποτίθεται ότι θα στήριζε.

Ούτε να μάθεις πόση είναι η καθυστέρηση...

Πολύ... ανάδρομος ο ιπτάμενος Ερμής. Δεν έφταναν οι καθυστερήσεις στις πτήσεις από και προς τον ΔΑΑ, χθες «έπεσε» και το σύστημα ενημέρωσης για τις πτήσεις στο πόρταλ του αεροδρομίου της Αθήνας, aia.gr.

Όποιος επιθυμούσε να πληροφορηθεί αν αναχώρησε κάποια πτήση ή αν αφίχθη κάποια άλλη, απλώς έβλεπε στην οθόνη του την ειδοποίηση ότι το σύστημα δεν λειτουργεί.

Βλάβη ήταν; Ηθελημένη μη πληροφόρηση; Ή υπερφόρτωση λόγω της αγωνίας του κόσμου για τις πτήσεις; Τελικά τα συστήματα επανήλθαν λίγο αργότερα, αλλά πολύ στον... αέρα είναι όλα αυτά....

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ