Νέα

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

X-ray: Πράσινες υποσχέσεις, γκρίζες καθυστερήσεις και χρυσές επενδύσεις

X-ray

Eίναι μόλις ελάχιστοι μήνες που η AΓΕΤ Ηρακλής θεμελίωσε το εργοστάσιο μηδενικού άνθρακα στο Μηλάκι Ευβαίας. Τότε μάθαμε ότι το υγροποιημένο διοξείδιο του άνθρακα θα μεταφέρεται και θα αποθηκεύεται υπογείως στην αδρανή γεώτρηση του Πρίνου. Τελικά η ιστορία αυτή προχωράει, καθώς σειρά συναντήσεων με εκπροσώπους των τοπικών αρχών στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη πραγματοποίησε η Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων (ΕΔΕΥΕΠ) στις 29 και 30 Σεπτεμβρίου 2025 ,στο πλαίσιο ενημέρωσης για το εθνικής και στρατηγικής σημασίας έργο αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα (CO2)στον Πρίνο της Καβάλας.

Η ατζέντα των συναντήσεων περιελάμβανε ενημέρωση για την κατασκευή, λειτουργία, παρακολούθηση και ασφάλεια του έργου υπόγειας αποθήκευσης CO2 στο εξαντλημένο κοίτασμα του Πρίνου, επένδυση που θα συνεχίσει να αξιοποιεί τις υφιστάμενες υποδομές, την τοπική τεχνογνωσία και τις θέσεις εργασίας, με τρόπο ασφαλή, περιβαλλοντικά υπεύθυνο και συμβατό με τo στόχο της πράσινης ανάπτυξης.

Για το υδρογόνο

Η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Υδρογόνου αποτελεί τη μεγαλύτερη ετήσια συνάντηση θεσμών, βιομηχανίας και ερευνητικών φορέων στον τομέα του υδρογόνου, με στόχο την ανάδειξη καινοτομιών και τη διαμόρφωση πολιτικών που θα καθορίσουν το μέλλον της Ευρωπαϊκής οικονομίας του υδρογόνου.

Mε αφορμή την εβδομάδα αυτή, είναι σε εξέλιξη μεγάλο συνέδριο στις Βρυξέλλες από 29 Σεπτεμβρίου έως 3 Οκτωβρίου και γίνεται στο ξενοδοχείο The Square, με σημαντικούς ομιλητές από όλο τον κόσμο, μεταξύ των οποίων και ο ευρωβουλευτής Σάκης Αρναούτογλου.

Καθυστερεί η Ελλάδα

Ο Σάκης Αρναούτογλου επέκρινε την ελληνική Κυβέρνηση για την καθυστέρηση στη χάραξη πολιτικής, υπενθυμίζοντας ότι μόλις τον Ιούλιο του 2025 ψηφίστηκε ο πρώτος νόμος για το υδρογόνο, γεγονός που έφερε τη χώρα πίσω σε σχέση με άλλες Ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες. «Με τον νέο νόμο ανοίγει ένα μικρό παράθυρο ευκαιρίας. Χρειάζεται όμως τώρα επιτάχυνση, απλοποίηση αδειοδοτήσεων και αξιοποίηση των ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων ώστε η Ελλάδα να ανακτήσει τον χαμένο χρόνο», τόνισε.

Ηρθε, είδε και απήλθε

To αφεντικό του Euronext ήρθε στα Αθήνας, είδε κάποιους από αυτούς που ήθελε και έπρεπε να δεί, τα είπανε, δεν ξέρω αν τα συμφωνήσανε... Είδε και Ελληνες χρηματιστές βεβαίως σε προσωπικό επίπεδο, καλό είναι αυτό δεν λέω, αλλά και οι θεσμικές συναντήσεις έχουν άλλο βάρος, ιδίως αν πρόκειται για κάτι τόσο σημαντικό...

Η χρυσοτόκος όρνις στις ...εκπτώσεις

Βγήκαν τα αποτελέσματα της Ελλάκτωρ. Αν τα δει κανείς, χωρίς να ξέρει ότι πρόκειται για έναν όμιλο σε απόλυτη μετεξέλιξη ίσως και να απογοητευθεί.

Αν τα δει όμως ένας καλά πληροφορημένος θα καταλάβει ότι εδώ έχουμε να κάνουμε με το πιο φθηνό μαγαζί. Και εξηγούμαι:

Ρευστότητα υψηλότερη περίπου κατά 30% από τη συνολική του κεφαλαιοποίηση.

Η μετατροπή του Ομίλου σε φορέα συμμετοχών με ισχυρό χαρτοφυλάκιο και άφθονο ζεστό χρήμα, το πανίσχυρο μετοχολόγιο και η δυναμική των εξελίξεων, τον καθιστά προκλητικό κελεπούρι.

Ηδη ξεκινάει το πρότζεκτ – χρυσοφόρος όρνιθα που δεν είναι άλλο από την Μαρίνα Αλίμου.

Προϋπολογισμός 100 εκατ. και ένταξη στο Ταμείο ανάκαμψης για ένα έργο σταθμός στην νέα αρχιτεκτονική του παραλιακού μετώπου.

Και έπονται πολλά και ενδιαφέροντα.

Ελλάδα και shutdown

Μόνο μια παρατεταμένη διάρκεια του shut down στις ΗΠΑ μπορεί να έχει επιπτώσεις στην Ελλάδα, μου τόνισε αναλυτής που εμπιστεύομαι στην κρίση του. Μια μεγάλη διάρκεια λοιπόν, θα επηρέαζε τα επιτόκια δανεισμού και στην Ευρώπη, με ό,τι αυτό σημαίνει, αλλά και τις προκρατήσεις από τις ΗΠΑ στον τουρισμό γενικώς. Επίσης δεν θα άφηνε ανεπηρέαστη την αγορά ενέργειας, αλλά και τις νομισματικές ισοτιμίες, άρα εξαγωγές κ.λ.π.

Τα λιμενικά τέλη και ο Τραμπ

Ας κάνουμε και άλλη μία βόλτα μέχρι την άλλη πλευρά του Ατλαντικού με την βοήθεια ενός containership, αυτά τα μεγάλα πλοία που μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια. Από τις 14 Οκτωβρίου όπως αποφάσισε ο Τραμπ τα πλοία που έχουν κατασκευαστεί στην Κίνα θα πληρώνουν ειδικά λιμενικά τέλη που δεν ισχύουν για τα πλοία που έχουν κατασκευαστεί σε άλλες χώρες. Τι ελπίζει να «μαζέψει» ο Πρόεδρος των ΗΠΑ από το τέλος αυτό που θέλει να υπονομεύσει την κυριαρχία της Κινας στις ναυπηγήσεις; Ούτε λίγο ούτε πολύ 3,2 δισ. δολάριασε ένα χρόνο, από τις δέκα μεγαλύτερες ναυτιλιακές όπως εκτιμά η εταιρεία συμβούλων Alphaliner.

Το μεγαλύτερο ποσό 1,53 δισ. δολάρια θα καταβάλλει η κινεζική Cosco καθώς όλα τα πλοία του στόλους της είναι κινεζικής κατασκευής. Στη «δεύτερη» θέση της σχετικής κατάταξης η Ισραηλινή ΖΙΜ καθώς το 51% του στόλου της θα κληθεί να καταβάλλει τέλη ύψους 510 εκατ. δολαρίων. Ακολουθούν στη συνέχεια οι άλλες εταιρείες καθώς δεν είναι όλα τα πλοία που έχουν κινεζικής κατασκευής. Τώρα αν στην πράξη, ουσιαστικά τα τέλη θα τα πληρώσει ο έμπορος και εν κατακλείδι ο καταναλωτής είναι άλλης τάξεως θέμα...

Αυξημένα έσοδα αλλά και κόστη για τα ξενοδοχεία

Και από τα βάσανα των εφοπλιστών στις... γκρίνιες των ξενοδόχων, που βλέπουν τα κόστη να αυξάνονται και να έχουν ελλείψεις σε προσωπικό — αλλά, ευτυχώς, από την άλλη πλευρά τα έσοδα πηγαίνουν καλύτερα. Διαβάζουμε στην έκθεση του Δ.Σ. της εταιρείας Acropolis Hotels, που διαχειρίζεται το Grand Hyatt Athens (Συγγρού 115): «Σημαντικές ήταν οι αυξήσεις των τιμών σε μία σειρά προϊόντων (τρόφιμα, ποτά, αναλώσιμα, υλικά κ.λπ.), καθώς και των μεταφορικών εξόδων λόγω της υψηλής αύξησης της τιμής των καυσίμων, γεγονός που επηρέασε αρνητικά την κερδοφορία της εταιρείας. Τέλος, παρατηρήθηκε αδυναμία εξεύρεσης εξειδικευμένου προσωπικού και αύξηση των εξόδων μισθοδοσίας». Παρόλα αυτά, η δυναμική της Αθήνας ως προορισμού επέδρασε θετικά στα έσοδα του ξενοδοχείου, τα οποία αυξήθηκαν στα 45.244.837 ευρώ, έναντι 33.119.641 ευρώ το 2023 (+36,61%). Αντίστοιχα, αυξήθηκε και το κόστος πωλήσεων, που ανήλθε σε 20.304.537 ευρώ, έναντι 16.709.834 ευρώ το 2023 (+21,5%). Με τούτα και τα άλλα, το αποτέλεσμα ήταν τελικά οριακά κερδοφόρο, στα 106.555 ευρώ κέρδη, έναντι ζημιών 2.394.698 ευρώ το 2023.

Όμως οι επενδύσεις συνεχίζονται

Η εικόνα αυτή αναδεικνύει τις αντιφάσεις του ξενοδοχειακού κλάδου: Από τη μία αυξανόμενα κόστη και ελλείψεις προσωπικού, από την άλλη όμως ισχυρά έσοδα χάρη στη ζήτηση για την Αθήνα. Ίσως γι' αυτό οι επενδύσεις συνεχίζονται αμείωτα. Άλλωστε, η βασική μέτοχος της Acropolis Hotels είναι ένα τεράστιο επενδυτικό σπίτι: πρόκειται για την εταιρεία Blackstone, η οποία μέσω της θυγατρικής Hotel Investment Partners (HIP) εξαγόρασε το Grand Hyatt Athens το 2024 από τις Hines και Henderson Park, έναντι 235 εκατ. ευρώ! Για το 2025 η εταιρεία εμφανίζεται ακόμη πιο αισιόδοξη.

Διαβάστε περισσότερα εδώ

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ