Εύσημα της αγοράς στον Πιερρακάκη
Καλά λόγια έχει η αγορά για τη στάση του Κυριάκου Πιερρακάκη στο Ecofin, σε σχέση με την πρόταση αύξησης της φορολόγησης των καπνικών, όπως προωθείται από την Κομισιόν. «Η κυβέρνηση ξεκάθαρα δείχνει ότι ξέρει τα προβλήματα» αναφέρουν και τονίζουν τη σημασία του κλάδου για τη χώρα αλλά και τους κινδύνους που υπάρχουν για έκρηξη του λαθρεμπορίου.
Φόροι στα καπνικά με «ρέγουλα»
Να σημειώσω ότι με βάση όσα ανέφερε σε δημοσιογραφική ενημέρωση, τη Δευτέρα, ο Νίκος Νικηφορίδης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Imperial Brand Hellas, το λαθρεμπόριο δύσκολα «τιθασεύεται». «Το 2015 είχαμε πέντε αυξήσεις ΕΦΚ κι από 3-5% της νόμιμης αγοράς το λαθρεμπόριο πήγε στο 23,5%. Με μεγάλη προσπάθεια και φορολογική σταθερότητα πήγε στο 17,5%» τόνισε σημειώνοντας ότι οι όποιες αυξήσεις φόρων πρέπει να γίνονται με λογική και με προγραμματισμένο τρόπο, ώστε πέρα από την επιχειρηματική πορεία του κλάδου να υπάρχει και δείκτης ασφάλειας στον καταναλωτή, ώστε να μην πέφτει σε χέρια λαθραίου.
Συμμαχία του Νότου
Πάντως όπως μου λένε οι χώρες του Νότου, που πλήττονται και λόγω θέσης, πιο πολύ από το λαθρεμπόριο, αλλά και έχουν παραγωγή καπνών, αλλά και με ισχυρή μεταποίηση έχουν αντιδράσει στο πλάνο αυξήσεων των ΕΦΚ στα καπνικά. Μένει να φανεί πώς θα τελειώσει ο νέος αυτός φορολογικός «ακτιβισμός»
Ανεβαίνουν τα θερμαινόμενα
Να σημειώσω πάντως ότι τα θερμαινόμενα προϊόντα καπνού, έχουν το 50% σχεδόν σε αξία μιας αγοράς, που μαζί με τους φόρους φτάνει τα 18 δισεκ. ευρώ. Κάποτε η αγορά ήταν διπλάσια, όπως μου λένε από την αγορά. Σε όγκο πάντως τα παραδοσιακά τσιγάρα έχουν μερίδιο 75%. Στα δε θερμαινόμενα προϊόντα το 85% περίπου ανήκει στο iqos της Παπαστράτος, που παράγεται, εν Ελλάδι.
Τα νέα δάνεια Δάνειο... με παραχώρηση ψιλής κυριότητας
«Πενία τέχνας κατεργάζεται» λέει το αρχαίο ρητό κι όπως φαίνεται αυτό γίνεται... πράξη σε πολλές περιπτώσεις για φορολογούμενους, που έχουν θέματα ρευστότητας και αναζητούν να βρουν πώς θα καλύψουν «τρύπες». Έτσι, μεταξύ άλλων σημαντικών που καταθέτει στο ethnos.gr ο Θεμιστοκλής-Ανδρέας Μπάκας Πρόεδρος Πανελλαδικού Δικτύου Κτηματομεσιτών E-Real Estates, επισημαίνει ότι ιδιοκτήτες μεγαλύτερης ηλικίας, που συχνά έχουν οικονομικές υποχρεώσεις προς τραπεζικά ιδρύματα και δυσκολεύονται να ανταποκριθούν λόγω της μείωσης των εισοδημάτων ή των συντάξεών τους, καταφεύγουν στην πώληση της ψιλής κυριότητας του ακινήτου τους, για να βρουν έστω κάποιους πόρους για να αντιμετωπίσουν ανάγκες.
Με αυτόν τον τρόπο βελτιώνουν τα οικονομικά τους ενώ διατηρούν την επικαρπία, δηλαδή το δικαίωμα να παραμείνουν στο σπίτι τους έως το τέλος της ζωής τους, χωρίς να χρειαστεί να το εγκαταλείψουν για λόγους συναισθηματικούς ή οικονομικούς. Ανάλογα, δε, τη συμφωνία μπορεί π.χ. εφόσον το νοικιάζουν να κρατούν και τα ενοίκια.
Ο αστάθμητος παράγων της... μακροζωίας
Επίσης με βάση τα όσα αναφέρει η αγορά, μια κίνηση από κάποιον επενδυτή να «κλειδώσει» την ψιλή κυριότητας ως επενδυτική κίνηση, έχει συχνά ενδιαφέρον μια και «κουρεύει» το απαιτητό ποσό για την επένδυση. Υπάρχει, δε, κι ένας υπολογισμός, με μια προσμέτρηση πληθωρισμού, αποδόσεων κτλ, για τα έτη που ο επενδυτής δε θα έχει τη χρήση ακινήτου, που οδηγεί στο «κούρεμα» της αρχικής απαίτησης.
Υπάρχει, μάλιστα, περίπτωση, με βάση τον κ. Μπάκα, αν ένα ακίνητο αποτιμάται σήμερα στις 300.000 ευρώ, η ψιλή κυριότητα, ανάλογα με την ηλικία του επικαρπωτή - να πωληθεί περίπου στο 50% της αξίας. Έτσι, για αρκετούς ενδιαφερόμενους, η συμφωνία αυτή μοιάζει με μια επένδυση μακροπρόθεσμη αλλά οικονομικά πιο προσιτή. Βέβαια υπάρχουν περιπτώσεις που πωλητές είναι στην τρίτη ηλικία, δίνουν το ακίνητο σε τίμημα υψηλό, αλλά τα καταφέρνουν και ζούν πολλά χρόνια. Τότε, μάλλον, χαμένος είναι ο αγοραστής... Καμιά φορά οι επενδύσεις έχουν και μια κυνική όψη....
Τρέξ...ιμο για την TREK Development
Μεγάλο ενδιαφέρον μαθαίνω ότι υπάρχει για μια νέα επικείμενη είσοδο στο ΧΑ. Πρόκειται για την TREK Dev., η οποία ετοιμάζεται για την Εναλλακτική Αγορά. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1995 ως TREK Consulting, με ιδρυτές τους Thomas και Dinos Papapolyzos.
Ο Ντίνος Παπαλύζος, με σπουδές Φυσικής στο ΑΠΘ και ηλεκτρολόγου μηχανικού στο NYU, ικανός μάνατζερ και θερμός υποστηρικτής των ΣΔΙΤ.
Έχει εξελιχθεί σε εταιρεία που δραστηριοποιείται σε έργα υποδομών, ενεργειακής εξοικονόμησης, αστικές και περιφερειακές αναπλάσεις, χρηματοδοτικά εργαλεία και συμβουλευτικές υπηρεσίες. Διαχειρίζεται έργα συνολικής αξίας άνω των 4 δισεκατομμυρίων ευρώ στην Ευρώπη και στη Μέση Ανατολή.
Ως προς τα νούμερα που σχετίζονται με την εισαγωγή, σας λέω ότι η τιμή θα είναι 1,4 ευρώ, με ρ/ε που με βάση τα κέρδη του 2024 είναι μόλις 8,8.
Ενισχύεται ο τουρισμός στο ΧΑ
Σε χρηματιστηριακό κλίμα να σας πω ότι, χθες, το Χρηματιστήριο Αθηνών υποδέχθηκε σήμερα τη Διοίκηση, στελέχη και συνεργάτες της ΟΝΥΞ Τουριστική Α.Ε. με αφορμή την έναρξη διαπραγμάτευσης των τίτλων της στη Ρυθμιζόμενη Αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών. Ιδιαίτερα σημαντικό ότι μια εταιρεία από τον τουρισμό, που είναι ο βασικότερος πυλώνας της οικονομίας μας, διαβαίνει το «κατώφλι» του ΧΑ.
Στο αναγεννητικό μοντέλο
Να σας πω, δε, σε συνέχεια των όσων ανέφερα χθες για την «αναγεννητική φιλοξενία» και για το «πάντρεμα» τουρισμού και πρωτογενούς τομέα, ότι η ΟΝΥΞ προωθεί επένδυση σε μια ιδιοκτησία περίπου 650 στρεμμάτων. Από αυτά, τα 433 στρέμματα έχουν ήδη ενταχθεί, με δύο αιτήματα υπαγωγής, στις στρατηγικές επενδύσεις αλλά και στο ΤΑΑ.
Συγκεκριμένα, η εταιρεία έχει αιτηθεί τη δημιουργία, στα 433 στρέμματα, ενός τουριστικού χωριού και ενός σύνθετου τουριστικού καταλύματος, που συνδυάζει την κλασική διάσταση της φιλοξενίας με τη μορφή ξενοδοχείου — το οποίο θα περιλαμβάνει 428 μπανγκαλόου, 120 σουίτες - και, σε επόμενο στάδιο, 120 βίλες που εντάσσονται επίσης στο real estate τμήμα του έργου.
Ένας ακόμη σημαντικός πυλώνας της επένδυσης είναι ο αγροδιατροφικός τομέας, ο οποίος διαφοροποιεί το έργο. Περιλαμβάνει αυθεντική αγροτική παραγωγή και προβλέπει τη δημιουργία μεγάλου ελαιώνα, ενώ γίνεται προσπάθεια να ενταχθεί και αμπελώνας στο όλο πλάνο. Να σημειώσω ότι ένας ακόμη βασικός άξονας του έργου είναι η γεωθερμία.
Ο γάμος του ΟΠΑΠ και οι στόχοι
Σε επενδυτικό κλίμα να σας πω ότι όπως μου έλεγαν πηγές μου, μετά και την ενημέρωση των αναλυτών της διοίκησης του ΟΠΑΠ, με αφορμή την ανακοίνωση της συμφωνίας με την Allwyn, το κεντρικό που φαίνεται είναι η διάθεση της Allwyn, μέσα από τη διαδικασία ένταξης, αρχικά στο ΧΑ κι εν συνεχεία σε άλλο, με secondary listing, για μια πιο ανθεκτική και στέρεη χρηματοπιστωτική στρατηγική, εν όψει των πλάνων γενικότερης ανάπτυξης. Όπως, χαρακτηριστικά, εξήγησε ο πρόεδρος και CEO του ΟΠΑΠ, Jan Karas η παραμονή σε χρηματιστήριο παράγει οφέλη, όπως στον τομέα της ρευστότητας αλλά και της ορατότητας στο επενδυτικό κοινό.
Τα μερίσματα
Σε σχέση με τις διανομές μερισμάτων, μετά το 2030, οπότε και εκπνέει η περίοδος της αρχικού «τράτου» με το ελληνικό κράτος για αποκλειστικότητες και συνακόλουθα γενναιόδωρες διανομές κερδών λόγω της δομής της τρέχουσας σύμβασης, η διοίκηση έδωσε μήνυμα αισιοδοξίας, λέγοντας, ότι μετά τη χθεσινή συμφωνία, οι προοπτικές για ικανοποιητικά μερίσματα, σε σχέση με το να μην υπήρχε το deal, είναι ευοίωνες και επιβεβαίωσαν την δέσμευση για τουλάχιστον 1 ευρω μέρισμα. Επίσης υπήρξαν διαβεβαιώσεις ότι, παρά το ότι η έδρα της ενοποιημένης εταιρείας θα είναι στην Ελβετία, όπου η παρακράτηση στα μερίσματα ανέρχεται στο 35%, δε θα αλλάξει κάτι σε σχέση με τους Έλληνες επενδυτές, που απολαμβάνουν χαμηλό φόρο μερισμάτων της τάξης του 5%.
Γιουβέτσι made in Greece με γερμανική ετικέτα
Να σας πάω σε πιο ευχάριστες καταναλωτικές συνήθειες. Έτσι να σας πω ότι η Βιομηχανία Ζυμαρικών ΗΛΙΟΣ στη διεθνή έκθεση Anuga 2025, η οποία πραγματοποιήθηκε στην Κολωνία από τις 4 έως τις 8 Οκτωβρίου, παρουσίασε στο διεθνές κοινό το εύρος και την ποιότητα των προϊόντων της. Μάλιστα, η εταιρεία παρουσίασε το Kritharaki ΗΛΙΟΣ με γερμανική ετικέτα, το οποίο είναι ήδη τοποθετημένο στα ράφια των αλυσίδων EDEKA και REWE σε περιοχές όπως Rhine Ruhr, Saxony, Thuringia και Northern Bavaria καθώς και 5 κωδικούς ζυμαρικών ROSOL (Μακαρόνι 3, Linguine, Κριθαράκι Μέτριο, Κουσκουσέ, Κοφτό Μέτριο) με γερμανική ετικέτα.
Όπως μου λένε, η παρουσία της ΗΛΙΟΣ στην Anuga 2025 ανέδειξε την εξαγωγική δυναμική της και άνοιξε το δρόμο για τη δημιουργία νέων εμπορικών συνεργασιών. Η εταιρεία συμμετείχε στο ομαδικό περίπτερο της ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ, μαζί με άλλες ελληνικές επιχειρήσεις- Μέλη της Κοινότητας, εκπροσωπώντας συλλογικά την εξαγωγική δυναμική της ελληνικής παραγωγής.
Πατώσαμε πατριώτες...
Ο πανευρωπαϊκός διαγωνισμός κυβερνοασφάλειας European Cyber Security Challenge 2025 (ECSC25) ολοκληρώθηκε στη Βαρσοβία της Πολωνίας, στο Central Sports Centre Torwar, φέρνοντας κοντά κορυφαίες μαθητικές ομάδες από όλη την Ευρώπη. Η διοργάνωση πραγματοποιήθηκε από το Πολωνικό Εθνικό Ερευνητικό Ινστιτούτο NASK, σε συνεργασία με τον European Union Agency for Cybersecurity (ENISA). Η Ιταλία κατέκτησε την πρώτη θέση, ακολούθησε η Δανία στη δεύτερη, ενώ η Γερμανία κατέλαβε την τρίτη θέση. Η ελληνική ομάδα απέσπασε την 27η θέση, καταβάλλοντας μεγάλη προσπάθεια σε έναν εξαιρετικά απαιτητικό διαγωνισμό.
Η παροιμία της ΑΙ
Ξέρετε την παροιμία: Κράτα τους φίλους σου κοντά και τους εχθρούς σου με τεχνητή νοημοσύνη, αξίας τρισεκατομμυρίων δολαρίων, πιο κοντά. Αυτό ακούγεται ολοένα και πιο συχνά στον κόσμο της Silicon Valley και μάλιστα σε μια περίοδο που οι ψίθυροι για φούσκα στην Τεχνητή νοημοσύνη, ολοένα και πυκνώνουν...
Διαφάνεια στους κανονισμούς
Πολλά και ενδιαφέροντα ακούστηκαν χθες πρώτη ημέρα του συνεδρίου για τη βιωσιμότητα που οργανώνει ο Economist. Από αυτά σας μεταφέρω κάτι που ελέχθη και αφορά προφανώς την πολυπλοκότητα και τη διαφάνεια των κανονισμών και στο συγκεκριμένο τομέα: «Υπάρχει ένα μεγάλο κενό μεταξύ φιλοδοξίας και πραγματικότητας. Δεν μπορούμε να πάμε μπροστά με τόσους κανονισμούς. Δεν ακούγεται η φωνή της βιομηχανίας. Χρειαζόμαστε υποδομές και διαύγεια στους κανονισμούς.» Αυτά διά χειλέων της κ. Ελενας Αθουσάκη Chief sustainability officer, Motor Oil Group.
Με τηγανέλαια τα καύσιμα στη ναυτιλία
Να μείνω στο κλίμα και να σας πω ότι η Coral Marine, εταιρεία του Ομίλου Motor Oil, μετά την πρώτη παράδοση βιοκαυσίμου που είχε πραγματοποιήσει πρόσφατα σε κρουαζιερόπλοιο στο Λιμάνι του Λαυρίου, προχώρησε στην πρώτη παράδοση ναυτιλιακών καυσίμων με βιοκαύσιμο με πλωτό μέσο (μπάριζα). Η παράδοση πραγματοποιήθηκε στο πλοίο μεταφοράς container «XIN LIAN YUN GANG» στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά διαχείρισης COSCO.
Όπως αναφέρεται, το τελικό προϊόν αποτελεί μίγμα ναυτιλιακού πετρελαίου από το διυλιστήριο της Motor Oil με βιοκαύσιμο νέας γενιάς το οποίο παράγεται στην Ελλάδα στο εργοστάσιο της εταιρείας Verd επίσης θυγατρική του Ομίλου Motor Oil, που επεξεργάζεται, μεταξύ άλλων, μαγειρικά λίπη και έλαια.
Μέλλον τα βιοκαύσιμα
Όπως αναφέρεται, από την αγορά το εναλλακτικό αυτό καύσιμο και συνολικά τα βιοκαύσιμα είναι βασικός πυλώνας για την αποανθρακοποίηση των μεταφορών. Με βάση την Coral Marine το συγκεκριμένο καύσιμο ναυτιλίας πετυχαίνει κατά περίπου 21% μείωση στις εκπομπές CO2 που παράγονται από το πλοίο σε σχέση με τα συμβατικά ναυτιλιακά καύσιμα, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην προσπάθεια του Κλάδου της Ναυτιλίας για μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος. Το μεγάλο ζήτημα, πάντως, είναι η αύξηση της δυνατότητας τροφοδοσίας των πλοίων αλλά και των αεροπλάνων, κάτι που είναι και το μεγάλο στοίχημα.
Ποιος θα πάει κόντρα στον Τραμπ
Βέβαια, καλά όλα τούτα περί βιωσιμότητας, αλλά να δούμε τώρα, μετά την επιτυχία στο θέμα των ομήρων στο Ισραήλ, ποιος θα πάει «κόντρα» στον Τραμπ στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό. Για όσους δεν γνωρίζουν, τις επόμενες τέσσερις ημέρες (14–17 Οκτωβρίου), στο Λονδίνο, οι χώρες-μέλη του ΙΜΟ καλούνται να αποφασίσουν πώς η ναυτιλία θα φτάσει έως το 2050 στις μηδενικές εκπομπές ρύπων.
Κι εκεί που φαινόταν ότι είχαν συμφωνηθεί όλα, έρχεται ο Πρόεδρος Τραμπ και ξεκαθαρίζει ότι όποιες χώρες ψηφίσουν το λεγόμενο IMO Net Zero Framework, «που βλάπτει τα συμφέροντα του αμερικανικού λαού», θα υποστούν κυρώσεις.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες, σύμφωνα με κοινή δήλωση τριών Αμερικανών υπουργών —Εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο, Ενέργειας Κρις Ράιτ και Μεταφορών Σον Ντάφι—, εξετάζουν μέτρα κατά των χωρών που θα υποστηρίξουν αυτόν τον παγκόσμιο φόρο άνθρακα εις βάρος των Αμερικανών καταναλωτών.
Μόλις 2,8% των ρύπων
Πάντως, αποτελεί κοινό μυστικό ότι η ναυτιλία ευθύνεται μόλις για το 2,8% των παγκόσμιων ρύπων του θερμοκηπίου, ενώ εξυπηρετεί το 90% του παγκόσμιου εμπορίου. Επίσης, η ναυτιλία είναι σαν το ταξί: απλώς μεταφέρει. Το πλοίο το φτιάχνει το ναυπηγείο, το καύσιμο το παράγει η αντίστοιχη βιομηχανία.
Αυτό που δεν καταλαβαίνουν οι πλοιοκτήτες είναι πώς θα μειώσουν τις εκπομπές όσο τα καύσιμα παραμένουν τα ίδια. Επίσης, δεν κατανοούν γιατί το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) θεωρείται «κακό» στη θάλασσα, ενώ στην ξηρά η ΕΕ συνεχίζει να το αγοράζει — και μάλιστα θα το αγοράζει ακόμη περισσότερο τα επόμενα χρόνια.
Και εδώ η παρέμβαση Τραμπ έχει μία ιδιαίτερη σημασία καθώς υποστηρίζει ότι το IMO Net Zero Framework στρέφεται και κατά του αμερικάνικου LNG. Για να δούμε τι θα γίνει το επόμενο τετραήμερο.
Αυξάνεται ο αριθμός των ασφαλισμένων αυτοκινήτων για φυσικές καταστροφές
Σχεδόν ένα στα τρία ασφαλισμένα αυτοκίνητα έχουν πλέον ασφαλιστεί και έναντι φυσικών καταστροφών, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών, η οποία «μέτρησε» πόσα αυτοκίνητα είχαν την κάλυψη αυτή την 1η Ιουνίου και πόσα στις 31 Αυγούστου. Όπως δημοσιοποίησε η ΕΑΕΕ, το ποσοστό των αυτοκινήτων που καλύπτονται και έναντι του κινδύνου φυσικών καταστροφών (δασική πυρκαγιά, πλημμύρα ή συνδυασμό αυτών) αυξήθηκε από το 27,5% στο 36,3%. Κάτι είναι κι αυτό, αλλά δεν αρκεί. Οι ασφαλιστικές θα ήθελαν υψηλότερα ποσοστά, όμως θα πρέπει να κινηθούν πιο επιθετικά — με καμπάνιες, κίνητρα κ.λπ. Η Εθνική Ασφαλιστική, με την πρόσφατη καμπάνια για το κλίμα, αποτελεί ένα θετικό παράδειγμα.
Η αξία της Eurolife
Καθώς βρισκόμαστε στη «γειτονιά» των ασφαλιστικών εταιρειών, να σημειώσουμε την εξαγορά του 80% της Eurolife από την Eurobank, η οποία, όπως ανακοινώθηκε, θα καταβάλει στη Fairfax 813 εκατ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι η εταιρεία αποτιμήθηκε πάνω από 1 δισ. ευρώ και συγκεκριμένα στα 1,06 δισ. ευρώ.
Η Eurolife το 2024 κατέγραψε τζίρο 589,6 εκατ. ευρώ, έναντι 527,9 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν. Τα κέρδη ανήλθαν στα 101,1 εκατ. ευρώ, έναντι 118,1 εκατ. ευρώ το 2023. Να σημειωθεί ότι το 2022 τα κέρδη ήταν 88,6 εκατ. ευρώ, το 2021 έφτασαν τα 58 εκατ. ευρώ, το 2020 ήταν 102,5 εκατ. ευρώ και το 2019 στα 75,6 εκατ. ευρώ.
Το τίμημα αντιστοιχεί σχεδόν σε 1,8 φορές την παραγωγή ασφαλίστρων ή δέκα φορές τα κέρδη. Το συνολικό ποσό, πάντως, είναι το υψηλότερο που έχει δοθεί μέχρι στιγμής για ασφαλιστική εταιρεία στην Ελλάδα και το ερώτημα είναι αν θα λειτουργήσει ως «μέτρο» για ενδεχόμενες άλλες εξαγορές, αλλά και για παλαιότερες. Για την ιστορία η Fairfax είχε αγοράσει από την Eurobank, το 80% της Eurolife το 2016 έναντι 316 εκατ. ευρώ.