Νέα

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

X-Ray: Η ακρίβεια που καίει τη Ν.Δ., τα «έργα» της Γάζας, οι παρατάσεις στα χαρτιά και το ράλι του ασημιού

X-ray

Οι πρώτες δημοσκοπήσεις του τρέχοντος «κύματος» ερευνών δεν ήταν καλές για την κυβέρνηση. Εκεί που φαινόταν να έχει «τσιμπήσει» λίγο η Νέα Δημοκρατία μετά τις ανακοινώσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη στη ΔΕΘ, έγινε πάλι «διόρθωση» και τα όποια δημοσκοπικά κέρδη αποδείχτηκαν προσωρινά.

Αναζήτησα τους λόγους και προσέφυγα στους ίδιους τους δημοσκόπους. Η ατάκα ενός εξ αυτών ήταν αφοπλιστική. «Στις τελευταίες 30 έρευνες που έχω "τρέξει" η ακρίβεια είναι νούμερο 1 πρόβλημα για τους πολίτες», μου είπε.

Για να το μεταφράσω, εδώ και σχεδόν τρία χρόνια οι πολίτες με μεγάλη διαφορά θεωρούν πως η κυβέρνηση δεν έχει λύσει το τεράστιο πρόβλημα που ακουμπά τα μεσαία και φτωχότερα στρώματα. Τι να σου κάνουν λοιπόν οι μειώσεις στη φορολογία, αν επί τρία χρόνια δεν έχει δει σοβαρή αύξηση στις αποδοχές σου και η ακρίβεια καλπάζει;

Οι ελληνικές κατασκευαστικές στη Γάζα

Σήμερα θα πραγματοποιηθεί στη Βουλή η προ ημερησίας διάταξης συζήτηση στη Βουλή για την εξωτερική πολιτική και τη Γάζα. Προβλέπω πως ο Μητσοτάκης θα παίξει το «χαρτί» της παρουσίας του στην Αίγυπτο για να επισημάνει πως η Ελλάδα είναι πρωταγωνίστρια στις εξελίξεις στην περιοχή.

Πέρα όμως από τα «ταρατατζούμ» και τις φωτογραφίες, υπάρχει και μια πολύ ενδιαφέρουσα πτυχή της υπόθεσης, που αφορά το μέλλον της Γάζας και εκεί θεωρώ πως βρίσκεται και ο βαθύτερος λόγος παρουσίας του Έλληνα πρωθυπουργού στην Αίγυπτο.

Ο Γιώργος Γεραπετρίτης χτες συνάντησε την Υπουργό Εξωτερικών και Αποδήμων της Παλαιστίνης, Βαρσέν Αγαμπεκιάν Σαχίν. Εκεί ο Έλληνας Υπ. Εξ. δήλωσε μεταξύ άλλων πως «ως προς την ανοικοδόμηση, προτιθέμεθα να κινητοποιήσουμε τον ιδιωτικό τομέα της χώρας μας».

Χρυσές δουλειές λοιπόν θα ανοίξουν για τις ελληνικές κατασκευαστικές. Και απορούσα γιατί η κυβέρνηση εδώ και δύο χρόνια δεν είχε πει κουβέντα για την ισοπέδωση των υποδομών στη Γάζα από τους Ισραηλινούς, που σε αρκετές περιπτώσεις μπορεί να θεωρηθεί και έγκλημα πολέμου.

«Πιο κοντά η αναγνώριση της Παλαιστίνης»

Ο Γιώργος Γεραπετρίτης, όμως, είπε και κάτι άλλο στις κοινές δηλώσεις του με την Σαχίν: «Με την εκκίνηση της πρώτης φάσης της πολιτικής λύσης, η Ελλάδα είναι ήδη ένα βήμα πιο κοντά στη διακηρυγμένη θέση της για την αναγνώριση του Κράτους της Παλαιστίνης».

Και μου γεννήθηκαν δυο απορίες. Πρώτον, ο Γεραπετρίτης έχει ρωτήσει για αυτό τον Άδωνι και τον Πλεύρη; Και δεύτερον, γιατί δεν αναγνώριζε μέχρι τώρα η Αθήνα την Παλαιστίνη; Τι άλλαξε; Μήπως το γεγονός ότι επίκειται η εγκαθίδρυση ενός καθεστώτος του τύπου της προπολεμικής «Εντολής της Βρετανίας» υπό τον Τόνι Μπλερ στη Γάζα;

Γιατί σε τελική ανάλυση, άμα θες να κάνει δουλειές σε μια ρημαγμένη χώρα, θα πρέπει να τα έχεις καλά με τους νέους επικυρίαρχους.

Πανηγύρια και σκληρές πραγματικότητες

Πανηγυρίζει η κυβέρνηση καθώς χθες ανακοινώθηκε η θετική από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην Οικονομική και Δημοσιονομική Επιτροπή (Economic and Financial Committee) γνωμοδότηση για την εκταμίευση των 2,1 δις ευρώ.

Εγώ απλά, πέρα από όσα ακούγονται για το εάν πιάνουν τόπο τα λεφτά και δε δίνονται σε «one off», άπαξ δηλαδή, που λέμε, δαπάνες, να θυμίσω ότι το «καμπανάκι» του κινδύνου είχε κρούσει, πριν ένα μήνα, ο υποδιοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Θεόδωρος Πελαγίδης, μιλώντας σε εκδήλωση του ΕΒΕΑ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που επικαλέστηκε ο κ. Πελαγίδης μέχρι τον Σεπτέμβριο, στους τελικούς δικαιούχους είχαν φθάσει μόνο 10 δισ. ευρώ (5,7 δισ. ευρώ από επιχορηγήσεις και 4,3 δισ. ευρώ από δάνεια) από τα 36 δισ. ευρώ.

Όπως είπε, θα πρέπει «να τρέξουμε να προλάβουμε προκειμένου να κλειδώσουμε τα υπόλοιπα χρήματα που μας αναλογούν, μέσα στους επόμενους 12 μήνες, διότι η χώρα μας τα έχει εξαιρετική ανάγκη».

Για να δούμε τι θα βγάλει η ουσιαστική «σούμα» σε σχέση με τον εκσυγχρονισμό της οικονομίας κι όχι το επίπλαστο ράλι εκταμιεύσεων κτλ.

Άδειες Οικοδομής στο φίνις

Το 2025 δύει και μαζί έρχεται και η συζήτηση για μια σειρά παρατάσεις. Η αγαπημένη κουβέντα για χρόνια ήταν αυτή για την παροχή έξτρα χρόνου στους ξεχασιάρηδες των Τελών Κυκλοφορίας.

Ωστόσο, το θέμα αυτό με το νέο νόμο έχει λήξει και το αναλογικό πρόστιμο για εκπρόθεσμη πληρωμή. Όμως ένα άλλο θέμα που σαφώς δεν έχει λήξει και αφορά επενδύσεις, αλλά και ζητήματα στέγης κι ανάπτυξης, έχει να κάνει με τις άδειες οικοδομής.

Δεν αναφέρομαι στο ΝΟΚ που σιγά σιγά παίρνει το δρόμο της επούλωσης, έστω και με βαριές ζημίες. Ο λόγος γι' αυτές τις άδειες που λήγει η «ζωή» τους με το τέλος του έτους.

Η πίεση στο ΥΠΕΝ για την παράταση είναι δεδομένη και σε πολλές περιπτώσεις δικαιολογημένη, μια και οι ελλείψεις προσωπικού, κύρια, αλλά και άλλα ζητήματα, έχουν φέρει μεγάλες καθυστερήσεις στην υλοποίηση έργων κτλ.

Πολλές, δε, άδειες για μεγάλες επενδύσεις κτλ. είναι συνδεδεμένες με καθεστώτα ενισχύσεων, οπότε ένας «ξαφνικός» θα φέρει πολλά προβλήματα αλλά και «φρένο» στις επενδύσεις.

Εδώ και καιρό ακούω ότι το θέμα συζητείται κι ότι αναμένεται άμεσα μια σχετική ανακοίνωση. Πέρυσι πάντως οι παρατάσεις για έναν αριθμό περιπτώσεων είχε βγει νωρίτερα, μου λένε, οι φίλοι μου από την οικοδομή....

Θα προκάνουν τα λιμάνια;

Μπορεί να προωθεί την ηλεκτροδότηση των πλοίων στα λιμάνια από τη στεριά η Ευρωπαϊκή Ένωση, στο πλαίσιο της πολιτικής μείωσης των αερίων ρύπων στη ναυτιλία, και να θέτει χρονικά όρια, όμως και σε αυτή την περίπτωση δεν τα έχει υπολογίσει καλά.

Πολλά λιμάνια κάνουν μελέτες για την εγκατάσταση συστημάτων ηλεκτροδότησης σε ΕΕ και στην Ελλάδα, όμως τα σχέδια παραμένουν στα χαρτιά. Και ο λόγος, η έλλειψη επαρκών φορτίων από τον ΑΔΜΗΕ, όπως αποκάλυψε χθες στο European Shortsea Network Summit 2025, που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, ο κ. Άγγελος Βλάχος, διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας.

Το ίδιο πρόβλημα αντιμετωπίζουν όλα σχεδόν τα ελληνικά λιμάνια.

Και σαν να μην έφτανε η έλλειψη φορτίων, έρχονται και άλλες υπηρεσίες, όπως π.χ. η αρχαιολογική, και δημιουργούν νέα προσκόμματα και καθυστερήσεις.

Και το 2030, δηλαδή σε τέσσερα χρόνια, τα λιμάνια θα πρέπει να είναι έτοιμα. Θα προκάνουν;

ΑΙ για τις φθορές στα πλοία

Μένουμε στη ναυτιλία, όπου η ελληνική τεχνογνωσία «παίζει» δυνατά διεθνώς.

Διάβασα ότι ο ελληνικός όμιλος ERMA TECH, με δράση στην απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, εξαγόρασε την Ultrasonic Antifouling Technology, που αναπτύχθηκε από τη γερμανική HASYTEC.

Το ενδιαφέρον είναι ότι ουσιαστικά πήρε μια πρωτοποριακή τεχνολογία antifouling, η οποία βασίζεται στη χρήση υπερηχητικών κυμάτων, αξιοποιεί τεχνητή νοημοσύνη (AI) και προλαμβάνει την ανάπτυξη θαλάσσιας βιομάζας, βιορύπανσης και βιοδιάβρωσης σε όλες τις επιφάνειες του πλοίου.

Να τι συμβαίνει με το ασήμι

Οι ανησυχίες για την έλλειψη ρευστότητας στο Λονδίνο έχουν πυροδοτήσει ένα παγκόσμιο κυνήγι για ασήμι, με τις τιμές αναφοράς να εκτοξεύονται σε σχεδόν πρωτοφανή επίπεδα.

Αυτό ωθεί ορισμένους traders να κάνουν κράτηση θέσεων μεταφοράς εμπορευμάτων σε υπερατλαντικές πτήσεις για ράβδους ασημιού – ένα ακριβό μέσο μεταφοράς που συνήθως προορίζεται για χρυσό – για να επωφεληθούν από τις υψηλότερες τιμές στο Λονδίνο.

Το premium ήταν περίπου 1,6 δολάρια ανά ουγγιά στις αρχές των συναλλαγών την Τρίτη – μειωμένο από ένα spread των 3 δολαρίων την περασμένη εβδομάδα.

Silver rates...

Τα επιτόκια μίσθωσης ασημιού – τα οποία αντιπροσωπεύουν το ετήσιο κόστος δανεισμού μετάλλου στην αγορά του Λονδίνου – ήταν σταθερά υψηλά φέτος, αλλά αυξήθηκαν σε περισσότερο από 30% σε μηνιαία βάση την Παρασκευή.

Αυτό δημιουργεί εξωφρενικό κόστος για όσους επιθυμούν να μεταφέρουν θέσεις short.

Η αύξηση της ζήτησης από την Ινδία τις τελευταίες εβδομάδες έχει μειώσει την προσφορά διαθέσιμων ράβδων για διαπραγμάτευση στο Λονδίνο, μετά από μια βιασύνη για αποστολή μετάλλου στη Νέα Υόρκη νωρίτερα φέτος, μετά από ανησυχίες ότι το μέταλλο θα μπορούσε να πληγεί από τους δασμούς των ΗΠΑ, που προκάλεσαν μεγάλες αποσυνδέσεις μεταξύ των δύο εμπορικών κόμβων.

Η αγωνία και η αγορά

Ενώ τα πολύτιμα μέταλλα εξαιρέθηκαν επίσημα από τους δασμούς τον Απρίλιο, οι επενδυτές παραμένουν σε αγωνία ενόψει της ολοκλήρωσης της λεγόμενης έρευνας του Άρθρου 232 της κυβέρνησης των ΗΠΑ για κρίσιμα ορυκτά – που περιλαμβάνει το ασήμι, καθώς και την πλατίνα και το παλλάδιο.

Η έρευνα έχει αναζωπυρώσει φόβους ότι τα μέταλλα θα μπορούσαν να παρασυρθούν από νέους δασμούς, επιδεινώνοντας τη στενότητα της αγοράς.

Μικρή ρευστότητα

Η αγορά ασημιού «έχει λιγότερη ρευστότητα και περίπου εννέα φορές μικρότερη από του χρυσού, ενισχύοντας τις κινήσεις των τιμών», έγραψαν σε σημείωμα οι αναλυτές της Goldman Sachs Group Inc.

«Χωρίς μια προσπάθεια κεντρικής τράπεζας να σταθεροποιήσει τις τιμές του ασημιού, ακόμη και μια προσωρινή υποχώρηση των επενδυτικών ροών θα μπορούσε να προκαλέσει μια δυσανάλογη διόρθωση, καθώς θα χαλάρωνε επίσης τη στενότητα του Λονδίνου που οδήγησε σε μεγάλο μέρος του πρόσφατου ράλι».

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ