Η κορεατική αυτοκινητοβιομηχανία Kia τα καταφέρνει περίφημα. Με νέα μοντέλα όπως το crossover Sorento, το sedan K4 και, φυσικά, το δημοφιλέστατο SUV Telluride με τις τρεις σειρές καθισμάτων, η παρουσία της εταιρείας είναι πλέον παντού. Στον κατάλογο των επιτυχιών της προστίθενται και τα ηλεκτρικά EV6 και EV9.
Αυτά τα οχήματα οδήγησαν την Kia να ξεπεράσει για ακόμη μία φορά τις προσδοκίες πωλήσεων, με τις πωλήσεις του Σεπτεμβρίου στις ΗΠΑ να φτάνουν στο ρεκόρ των 65.000 μονάδων, σημειώνοντας αύξηση 11% σε σχέση με πέρυσι. Το τρίτο τρίμηνο του έτους έκλεισε επίσης σε ιστορικό υψηλό, με άνοδο 9%.
«Είχαμε έναν υπέροχο Σεπτέμβριο και κάθε μήνας φέτος είναι καλύτερος από τον προηγούμενο», δήλωσε ο αντιπρόεδρος πωλήσεων της Kia America, Eric Watson, στο Yahoo Finance. «Από την αρχή του έτους οι πωλήσεις μας έχουν αυξηθεί σχεδόν κατά 9%. Συνεχίζουμε να χτίζουμε δυναμική μήνα με τον μήνα».
Από αουτσάιντερ σε υπολογίσιμη δύναμη
Η επιτυχία του 2025 είναι το αποκορύφωμα μιας πορείας δεκαετιών.
Η Kia, δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Νότιας Κορέας μετά τη Hyundai, εισήλθε στην αγορά των ΗΠΑ το 1993, προσφέροντας μοντέλα όπως το Sephia και το Sportage, που παραμένει στην παραγωγή μέχρι σήμερα.
Αρχικά, όμως, η εταιρεία αντιμετώπισε δυσπιστία. Οι Αμερικανοί καταναλωτές τη θεωρούσαν μάρκα χαμηλού κόστους. Για να κερδίσει εμπιστοσύνη, η Kia εισήγαγε δεκαετή εγγύηση κινητήρα (ή 160.000 χλμ.), κάτι ανήκουστο τότε. Η κίνηση αυτή βελτίωσε την εικόνα της και, το 2009, άνοιξε το πρώτο της εργοστάσιο συναρμολόγησης στις ΗΠΑ, στην πολιτεία της Τζόρτζια.
Από τα χάμστερ στο Stinger GT: η αλλαγή εικόνας
Στα πρώτα χρόνια, η Kia είχε μια ελαφρώς κωμική και ανάλαφρη εικόνα. Οι διαφημίσεις της —όπως εκείνη με τα «ράπερ χάμστερ» για το Kia Soul το 2010— έμειναν αξέχαστες αλλά δεν έπειθαν για σοβαρότητα.
Αυτό άλλαξε το 2017 με την παρουσίαση του Kia Stinger GT, ενός σπορ μοντέλου που μπορούσε να σταθεί απέναντι σε ανταγωνιστές όπως η BMW. Το Stinger χάρισε στην Kia κύρος και αξιοπιστία, ενώ η στρατηγική ανανεωμένου μάρκετινγκ και η συνεργασία με το NBA άνοιξαν το δρόμο προς ένα νεανικότερο και πιο αστικό κοινό.
Το Telluride που άλλαξε τα πάντα
Η μεγάλη μεταστροφή ήρθε με το Kia Telluride.
«Το Telluride ήταν καθοριστικό για τον επαναπροσδιορισμό της μάρκας μας και προσέλκυσε έναν εντελώς νέο τύπο πελάτη», εξηγεί ο Watson.
Το μοντέλο προσφέρει τρία καθίσματα σειρών, άνετο και πολυτελές εσωτερικό, καθώς και τετρακίνηση, με τιμή εκκίνησης λίγο κάτω από 37.000 δολάρια. Η σχέση ποιότητας-τιμής το έκανε εξαιρετικά δημοφιλές.
Σύμφωνα με τον Watson, το Telluride έβαλε την Kia «στα γκαράζ της μεσαίας και ανώτερης μεσαίας τάξης» και βοήθησε ώστε «οι οικογένειες να δουν τη μάρκα με άλλο μάτι».
Η επιτυχία του μοντέλου οδήγησε πολλούς πελάτες να επιλέγουν ξανά Kia για το επόμενο όχημά τους — μια αύξηση που ο ίδιος περιγράφει ως «μερίδιο γκαράζ».
Νέα ταυτότητα και ανανεωμένο δίκτυο
Στις αρχές της δεκαετίας του 2020, η Kia προχώρησε σε ριζική αλλαγή λογοτύπου και εταιρικής ταυτότητας, ενώ ανακαίνισε το 60% των αντιπροσωπειών της στις ΗΠΑ.
Αυτές οι κινήσεις, συνδυασμένες με τη δυναμική είσοδο στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, ενίσχυσαν σημαντικά τη θέση της μάρκας.
Το EV9, που θεωρείται η ηλεκτρική εκδοχή του Telluride με σχεδίαση που θυμίζει Range Rover, σημειώνει ήδη ισχυρές πωλήσεις και θετικές κριτικές.
Η στρατηγική για τις ΗΠΑ και οι προκλήσεις
Η Kia στοχεύει σε περαιτέρω ενίσχυση της παρουσίας της στις ΗΠΑ, παράγοντας περισσότερα οχήματα στο εργοστάσιό της στη Τζόρτζια.
Αυτό μειώνει τα κόστη, περιορίζει τις επιπτώσεις από τον εμπορικό πόλεμο του Προέδρου Τραμπ και εκμεταλλεύεται τα χαμηλότερα εργατικά έξοδα στις μη συνδικαλισμένες πολιτείες.
Ωστόσο, η εταιρεία έχει αντιμετωπίσει προκλήσεις. Μία από αυτές είναι η λεγόμενη «Πρόκληση της Kia», ένα διαδικτυακό φαινόμενο όπου χρήστες έδειχναν τρόπους να κλέψουν οχήματα Kia και Hyundai παλαιότερα του 2021. Η υπόθεση οδήγησε σε ραγδαία αύξηση κλοπών και, τελικά, σε διακανονισμό 200 εκατομμυρίων δολαρίων. Μια ενημέρωση λογισμικού έχει πλέον περιορίσει το πρόβλημα.