Πολύ σημαντικές ανακοινώσεις που θα αφορούν στους στρατιωτικούς αλλά και το σύνολο των σωμάτων ασφαλείας από τον πρωθυπουργό στη ΔΕΘ 2025, προανήγγειλε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας, μιλώντας στο συνέδριο της «Η», με τίτλο: «Ελλάδα 2030: Βιώσιμη ανάπτυξη στην εποχή των κρίσεων».
Ειδικότερα, ο κ. Κικίλιας, σημείωσε πως στη ΔΕΘ, το Σάββατο «θα υπάρχουν πολύ σημαντικές ανακοινώσεις για τους στρατιωτικούς και τα σώματα ασφαλείας. Έχοντας υπηρετήσει μαζί με όλο το φάσμα των σωμάτων ασφαλείας, θέλω να πω πως το αξίζουν. Θα πρέπει να συνεχίσουμε να τους εκπαιδεύουμε, να τους στηρίζουμε και να τους παρέχουμε τα απαραίτητα μέσα».
Για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη
Ο υπουργός κατά τα άλλα στάθηκε στο ρόλο της Ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία και τα έσοδα που αυτή δίνει στα κρατικά Ταμεία. Υπογράμμισε παράλληλα τη μεγάλη ανάπτυξη που γνώρισε η κρουαζιέρα στη Θεσσαλονίκη, τονίζοντας χαρακτηριστικά: «Πριν από μερικά χρόνια, ως υπουργός Τουρισμού, στη ΔΕΘ, είπα πως θεωρώ ότι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι στρατηγικό πλεονέκτημα για την πόλη και ότι πρέπει επενδύσουμε και στην κρουαζιέρα που είναι ένας πολύ δυναμικός κλάδος για την υπόλοιπη Ελλάδα και περιοχές που έχουν τουριστικό ενδιαφέρον. Στο τέλος εκείνης της χρονιάς, από μονοψήφιο, είχαμε διψήφιο αριθμό κρουαζιερόπλοιων. Τώρα έχουμε φτάσει τα 100. Και το συγκεκριμένο κομμάτι του λιμανιού είναι πολύ ευνοϊκό για την κρουαζιέρα και εκκινούν οι διαδικασίες των επενδύσεων και στο υπόλοιπο κομμάτι. Και ήταν πολύ στενάχωρο για τη Θεσσαλονίκη πως για πολλά χρόνια δεν εκμεταλλευόμασταν τις τεράστιες δυνατότητες που έχει το λιμάνι. Χαίρομαι που θα προχωρήσουν οι επενδύσεις».
«Απαιτούνται δύο γενιές για την ανάπτυξη των λιμένων»
Συνολικότερα, ο υπουργός απάντησε αρνητικά στο ερώτημα εάν είναι ευχαριστημένος από την ανάπτυξη των λιμένων στη χώρα μας, στεκόμενος στα γραφειοκρατικά εμπόδια που παρουσιάζονται. «Ο ρυθμός ανάπτυξης αυτών των υποδομών τις τελευταίες 5 δεκαετίες δεν είναι ικανοποιητικός. Καταλαβαίνω για ολοκληρωθεί μια λιμενική επένδυση στις μέρες μας απαιτούνται δύο γενιές: Η μία το σχεδιάζει, το προγραμματίζει και το εκκινεί και η άλλη το παραλαμβάνει. Είμαστε υποχρεωμένοι να βρούμε τρόπο να τρέξουμε πιο γρήγορα τις διαδικασίες. (…) Συνεργαζόμαστε με το ΤΑΙΠΕΔ. (…) Πρέπει να κινηθούμε με ταχύτητα σε ό,τι έχει να κάνει στις λιμενικές υποδομές, είτε πρόκειται για cargo, είτε πρόκειται για LNG, είτε πρόκειται για bulk, είτε πρόκειται για τουριστικά λιμάνια, ή μαρίνες που λείπουν από τη χώρα, είτε για λιμενικές υποδομές που φτιάχτηκαν τα περασμένα χρόνια».
Για το «πάγωμα των αυξήσεων στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια»
Προχωρώντας σε έναν απολογισμό για την καλοκαιρινή σεζόν και με αφορμή το πάγωμα της αύξησης των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, ο κ. Κικίλιας υπογράμμισε: «Η καρδιά της πολιτικής μας είναι και πρέπει να είναι η μεσαία τάξη. Στους πολλούς, σε αυτούς που χτυπήθηκαν από την κρίση, στη μέση ελληνική οικογένεια. Σε αυτούς που έχουν την ανάγκη να βελτιωθεί η ζωή τους στα μικρά, τα καθημερινά και μεσοπρόθεσμα αλλά και μακροπρόθεσμα. Παρέλαβα το υπουργείο, με ανακοινωμένες τις αυξήσεις 15% λόγω της ευρωπαϊκής οδηγίας για αλλαγή του μείγματος καυσίμου σε πιο οικολογικό, άρα πιο ακριβό».
«Βεβαίως θέλουμε πιο οικολογικά καύσιμα, είπαμε να στηρίξουμε το περιβάλλον, από την άλλη οι συμπολίτες μας και οι τουρίστες θα πρέπει να μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα πλοία για να πηγαίνουν στα νησιά. Θεωρώ πως βρήκαμε έναν πολύ πετυχημένο τρόπο να μπορέσουμε να χρησιμοποιήσουμε ανταποδοτικά από το πράσινο ταμείο και να δώσουμε στα λιμενικά ταμεία της χώρας το 50% της μείωσης των λιμενικών τελών, το οποίο πήραμε έτσι ώστε να μην αυξηθούν οι τιμές των εισιτηρίων. Δε μείναμε μόνο εκεί. Γιατί ο ανταγωνισμός, η ελεύθερη οικονομία, λειτούργησε και φτάσαμε οι μειώσεις στα συμβατικά πλοία και τα ταχύπλοα να φτάσουν το 32%, στις οικογένειες, στις παρέες, στις καμπίνες, στα αυτοκίνητα, σε όλους τους προορισμούς. Δώσαμε και 42 εκατ. ευρώ στο μεταφορικό ισοδύναμο. Τρέχουμε έναν διαγωνισμό με περισσότερα χρήματα για τις άγονες γραμμές, που δίνει τη δυνατότητα να μειωθούν κι άλλο οι τιμές».
Έστειλε δε το μήνυμα πως η ασφάλεια στα ακτοπλοϊκά δρομολόγια είναι πάνω απ όλα, ακόμη και εάν αυτό συνεπάγεται ορισμένες φορές την μικροταλαιπωρία των επιβατών: «Πετύχαμε με τον αρχηγό του Λιμενικού να είναι οι ένστολοι στα λιμάνια. Ο λιμενάρχης είναι το απόλυτο αφεντικό σε ένα λιμάνι. Τίποτα δεν μπορεί να κουνηθεί εάν δεν συμφωνήσει ο λιμενάρχης. Πολλές φορές υπάρχει ταλαιπωρία για τους επιβάτες, αλλά προς χάρη της ασφάλειας, προτιμούμε να ταλαιπωρήσουμε λίγο τους επιβάτες, από το να υπάρχει το οποιοδήποτε ρίσκο. (…) Η ασφάλεια είναι πάνω απ όλα, στην πράξη όμως!».
Για το μεταναστευτικό
Απαντώντας τέλος σε ερώτηση για τις μεταναστευτικές ροές, ο κ. Κικίλιας σημείωσε: «Οι προκλήσεις στο μεταναστευτικό είναι συνεχόμενες τις τελευταίες δεκαετίες και θα συνεχίσουν πάντα να υπάρχουν. Το ένα κομμάτι έχει να κάνει με τους πολέμους στη γειτονιάς μας. Προφανώς οι ροές μέχρι πρότινος ήταν από τα τουρκικά παράλια γιατί ήταν πολύ πιο μικρές οι αποστάσεις. Είμαι πολύ ευχαριστημένος με τον τρόπο που λειτούργησε το Λιμενικό Σώμα. (…) Στην ανοιχτή θάλασσα η κατάσταση είναι διαφορετική. Δεν μπορεί να εμπλακεί το λιμενικό με την έννοια των θαλάσσιων συνόρων που προφανώς έχουμε. Πιο πολύ εμπλέκεται ανθρωπιστικά. Επιχειρήσεις στην ανοιχτή θάλασσα δεν μπορούν να γίνουν. Για να γίνει επιχείρηση πρέπει να πάμε με ειδική άδεια κοντά στη Λιβύη και να επιχειρήσουμε σε συνεργασία με την ακτοφυλακή τους και τη Frontex. Βλέπω πως η κατάσταση είναι καλύτερη».