Για τα σημαντικά έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη στην Ελλάδα αλλά και στη Θεσσαλονίκη μίλησε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας, στο συνέδριο της «Η», με τίτλο: «Ελλάδα 2030: Βιώσιμη ανάπτυξη στην εποχή των κρίσεων» .
Ο κ. Δήμας αρχικά, μιλώντας για το ρόλο των Υποδομών, σημείωσε πως «είναι εξαιρετικά σημαντικός για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών, για την κοινωνική συνοχή και την οικονομία. Άρα, το να έχουμε καλές, βιώσιμες, ανθεκτικές υποδομές είναι προτεραιότητα της κυβέρνησής μας».
Τα μεγάλα έργα
Σε αυτό το πλαίσιο παρέθεσε τα σημαντικά έργα που είτε ολοκληρώθηκαν πρόσφατα, είτε αναμένεται να ολοκληρωθούν το επόμενο διάστημα:
- Στις 31 Ιουλίου δόθηκε σε κυκλοφορία το μεγαλύτερο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Πάτρας – Πύργου, τα 65 από τα 75 χιλιόμετρα. Μέχρι τις 30 Νοεμβρίου θα δοθούν στην κυκλοφορία και τα υπόλοιπα 10 χιλιόμετρα.
- Η επέκταση του μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά με πέντε επιπλέον σταθμούς που θα δοθούν στην κυκλοφορία το πρώτο τρίμηνο του 2026. «Οι πολίτες της Θεσσαλονίκης και οι επισκέπτες έχουν αγκαλιάσει το έργο το οποίο έχει συμβάλει καθοριστικά στη μείωση των οχημάτων στο κέντρο της πόλης, πάνω από 15%», σημείωσε.
- Το δεύτερο τρίμηνο του 2026 θα δοθούν στην κυκλοφορία και τα υπόλοιπα 65 χιλιόμετρα του αυτοκινητοδρόμου Ε65, το βόρειο τμήμα από την Καλαμπάκα έως τον κόμβο Γρεβενών στην Εγνατία Οδό. «Είναι ένα πολύ σημαντικό έργο που ενώνει τη Δυτική Μακεδονία με τη Θεσσαλία και την Ήπειρο και τη Στερεά Ελλάδα», είπε.
Το Flyover στη Θεσσαλονίκη
Ως προς τη Θεσσαλονίκη, ο κ. Δήμας έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο Flyover, ένα έργο που εκτίμησε πως θα συμβάλει καθοριστικά στην αποσυμφόρηση της συμπρωτεύουσας: «Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα έργα, όχι μόνο για τη Θεσσαλονίκη, αλλά και για όλη τη χώρα είναι το Flyover. Ένα έργο που ανέλαβε μια κοινοπραξία δύο κατασκευαστικών εταιρειών, ένα καινοτόμο, πρωτοποριακό έργο για τα ελληνικά και τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Στη Θεσσαλονίκη υπήρχε καχυποψία και σκεπτικισμός για το εάν θα υλοποιηθεί και το εάν θα εξυπηρετήσει τις ανάγκες της πόλης. Όποιος περνάει από τον περιφερειακό βλέπει πως αυτή τη στιγμή υπάρχουν πάνω από 10 εργοτάξια που εργάζονται πυρετωδώς με την πορεία εκτέλεσης του έργου να είναι στο 28%. Έχει αρχίσει να συναρμολογείται σιγά – σιγά και το δεύτερο καλούπι και τους επόμενους μήνες θα είναι λειτουργικό, άρα θα μπορέσει να επιταχυνθεί ακόμη περισσότερο το έργο. Είναι ένα έργο που θα συμβάλει καθοριστικά στην αποσυμφόρηση της Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με το μετρό. Ο δυτικός Προαστιακός θα είναι λειτουργικός εντός του έτους».
Σχολικές υποδομές
Ως προς τις νέες σχολικές υποδομές αλλά και την ανακαίνιση των υφιστάμενων, ο κ. Δήμας τόνισε: «Στη Θεσσαλονίκη έχουμε το ΣΔΙΤ Κεντρικής Μακεδονίας όπου έχουν ενταχθεί 17 σχολεία, τα 16 είναι στην πόλη. Που από το 2026-2027 θα έχουμε υπερσύγχρονες μονάδες. Και έχουμε πολλά σχολεία που εντάχθηκαν στο πρόγραμμα Μαριέττα Γιαννάκου και που με τη χρηματοδότηση 4 συστημικών τραπεζών έχουν γίνει εκτεταμένες ανακαινίσεις στα κτίρια».
Σε αυτό το πλαίσιο, σημείωσε: «Σκεφτείτε πως ήταν η Θεσσαλονίκη πριν από έναν χρόνο σε θέμα υποδομών, που βρίσκεται σήμερα και που ελπίζουμε ότι θα είναι σε έναν χρόνο. Ημέρα με την ημέρα οι πολίτες της Θεσσαλονίκης βλέπουν πως η καθημερινότητά τους αλλάζει προς το καλύτερο».
Η μετατροπή της ΥΠΑ σε ΝΠΔΔ
Ως προς τη μετατροπή της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας σε Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, ο κ. Δήμας ανέφερε πως «αυτό σε απλά λόγια σημαίνει ότι η ΥΠΑ θα έχει πολύ μεγαλύτερη ευελιξία, πολύ μεγαλύτερη δυνατότητα για λήψη των αποφάσεων. Αυτή τη στιγμή για να προχωρήσουμε ζητήματα που αφορούν στην καθαριότητα σε τουαλέτα του αεροδρομίου Ηρακλείου θα πρέπει να υπογράψει ο υπουργός».
«Οι αλλαγές που κάνουμε είναι σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και σε αυτό το πλαίσιο εκτός από το αλλάξουμε διοικητικά την ΥΠΑ, πριν από 5 μήνες όταν ανέλαβα το υπουργείο πήγα στις Βρυξέλλες, στην Κομισιόν και ξεκίνησα τη συζήτηση λέγοντας πως μπορούμε να συμφωνήσουμε ώστε να έχουμε στην ΥΠΑ τα πιο σύγχρονα συστήματα αεροναυτιλίας, να έχουμε τις καλύτερες και πιο ευέλικτες διαδικασίες, να έχουμε αυξημένο προσωπικό συγκεκριμένων ειδικοτήτων που απαιτούνται και γι αυτό το λόγο φτιάξαμε το συγκεκριμένο σχέδιο δράσης. (…) Ο στόχος είναι η ΥΠΑ να είναι σε 3 χρόνια από τώρα να είναι η πιο σύγχρονη υπηρεσία σε όλη την ΕΕ. Να κάνουμε το leap frogging που θα βοηθήσει στη βελτίωση των αερομεταφορών στο σύνολό τους», υπογράμμισε.