Στη σημασία των μεγάλων έργων διασύνδεσης του Λιμανιού Θεσσαλονίκης με την Εγνατία Οδό και το σιδηροδρομικό δίκτυο αναφέρθηκε - μιλώντας στην Ημερησία - ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ Α.Ε., Ιωάννης Τσάρας.
Ο κ. Τσάρας τόνισε ότι η οδική σύνδεση αποτελεί έργο ευθύνης της Εγνατίας Οδού ΑΕ, η οποία, όπως είπε, καθυστέρησε σημαντικά λόγω δικαστικών εμπλοκών με ιδιοκτήτη οικοπέδου που είχε απαλλοτριωθεί. Αν και έχει εκδοθεί απόφαση για την απομάκρυνσή του, η διαδικασία δεν προχώρησε. Το έργο, που περιλαμβάνει και γέφυρα, εκτείνεται σε μήκος άνω των 4 χιλιομέτρων και θα συνδέσει τον 6ο προβλήτα με τον κόμβο της ΠΑΘΕ. «Σήμερα», σημείωσε, «όλη η κίνηση των κοντέινερ και των φορτηγών περνά από τους γύρω επαρχιακούς δρόμους που έχουν καταστραφεί, δημιουργώντας σοβαρά προβλήματα». Για τον λόγο αυτόν υπογράμμισε ότι απαιτείται πίεση από όλους τους φορείς της Θεσσαλονίκης ώστε να επισπευσθεί η προκήρυξη του έργου.
Η σιδηροδρομική σύνδεση
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε και στη σιδηροδρομική σύνδεση. Όπως εξήγησε, παρότι το λιμάνι διαθέτει γραμμές που συνδέουν τους προβλήτες, όλη η κίνηση περνά από μία γραμμή που διασχίζει δρόμο και «κόβει» τη Θεσσαλονίκη στα δύο κάθε φορά που διέρχεται μεγάλο τρένο. Τόνισε ότι το έργο έχει ενταχθεί πλέον στις συγκοινωνιακές υποδομές με πρωτοβουλία του υφυπουργού Υποδομών κ. Ταχιάου και του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών κ. Κυρανάκη. Εκτίμησε ότι τον Οκτώβριο θα ξεκινήσει η διαδικασία αναζήτησης αναδόχου, με στόχο να έχει αναδειχθεί μέχρι τον Απρίλιο. Το έργο θα υλοποιηθεί μαζί με τον δυτικό προαστιακό, γεγονός που, όπως είπε, μπορεί να επιταχύνει την κατασκευή, καθώς θα εξυπηρετεί και την αστική περιοχή της Δυτικής Θεσσαλονίκης. Η ολοκλήρωση αναμένεται σε περίπου 3,5 χρόνια.
Σύμφωνα με τον ίδιο, σήμερα το λιμάνι εξυπηρετεί 650.000 κοντέινερ ετησίως, ενώ με την ολοκλήρωση της επέκτασης του 6ου προβλήτα η δυναμικότητα θα φτάσει τα 1,2 έως 1,5 εκατ., ανάλογα με τον τρόπο στοιβασίας. «Αν δυσκολευόμαστε σήμερα, αντιλαμβάνεστε πόσο δύσκολη θα είναι η κατάσταση με υπερδιπλάσιο όγκο», προειδοποίησε.
Η τριπλή Εγνατία
Ο κ. Τσάρας υπενθύμισε ότι παλαιότερα, με πρωτοβουλία του Συνδέσμου Βιομηχανιών, είχε εκπονηθεί μελέτη για μια «τριπλή Εγνατία» – σιδηροδρομική, οδική και τηλεπικοινωνιακή. Σήμερα, πρόσθεσε, πρέπει να συμπεριληφθεί και η θαλάσσια διάσταση, καθώς στις άκρες της Εγνατίας υπάρχουν τρία σημαντικά λιμάνια: η Ηγουμενίτσα, η Καβάλα και η Αλεξανδρούπολη, τα οποία διαθέτουν μεγάλες δυνατότητες.
Το στρατόπεδο Γκόνου και οι ανάγκες για χώρο
Αναφερόμενος στο στρατόπεδο Γκόνου, σημείωσε ότι το λιμάνι Θεσσαλονίκης είναι πλέον περίκλειστο από τον αστικό ιστό και χρειάζεται νέους χώρους. Η αξιοποίηση του Γκόνου, έκτασης 700 στρεμμάτων, θα μπορούσε – όπως είπε – να προσφέρει λύση μέσω της επέκτασης της ελεύθερης τελωνειακής ζώνης, διευκολύνοντας την παραμονή των εμπορευμάτων πριν την καταβολή δασμών. Πρόσθεσε ότι το μέγεθος του έργου υπερβαίνει τις ανάγκες του ΟΛΘ, αλλά είναι απαραίτητο να υπάρχει η συμμετοχή του, καθώς θα αναπτυχθεί στη βάση του νόμου για τα επιχειρηματικά πάρκα και θα εξυπηρετήσει όλο το οικοσύστημα logistics γύρω από το λιμάνι.
Καμαρινάκης (ΕΛΙΜΕ): Η Θεσσαλονίκη ως θαλάσσια Εγνατία
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΕΛΙΜΕ, Απόστολος Καμαρινάκης, υπογράμμισε ότι η Θεσσαλονίκη αποτελεί κομβικό λιμάνι με ιδιαίτερη γεωπολιτική σημασία, στο πλαίσιο των συνδυασμένων μεταφορών. Επεσήμανε ότι η πόλη βρίσκεται στο μέσο της Εγνατίας και θα πρέπει να αναδειχθεί ως κέντρο όλων των λιμανιών που βρίσκονται κατά μήκος της, από την Ηγουμενίτσα και την Καβάλα έως την Αλεξανδρούπολη. «Η Θεσσαλονίκη», ανέφερε, «είναι ένας κόμβος όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά και για τα Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη».