Νέα

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ψηφιακό πελατολόγιο: Υποχρεωτικό για τον κλάδο αυτοκινήτου από 1η Ιουλίου

Αυτοκίνητα / Πηγή: Intime
Αυτοκίνητα / Πηγή: Intime

Από την 1η Ιουλίου 2025, οι επιχειρήσεις στον κλάδο του αυτοκινήτου, όπως συνεργεία επισκευής, φανοποιεία και επιχειρήσεις ενοικίασης οχημάτων, θα είναι υποχρεωμένες να καταγράφουν τις συναλλαγές τους στο ψηφιακό πελατολόγιο της ΑΑΔΕ. Στο πλαίσιο του νέου μέτρου, σε περίπτωση παραβίασης της υποχρέωσης αυτής, προβλέπεται αυτοτελές πρόστιμο ύψους 100 ευρώ για κάθε όχημα, ενισχύοντας τη διαφάνεια και μειώνοντας τη φοροδιαφυγή στον συγκεκριμένο κλάδο.

Η συγκεκριμένη υποχρέωση είναι αποτέλεσμα της στρατηγικής της ΑΑΔΕ για την ψηφιοποίηση και τον εκσυγχρονισμό των φορολογικών διαδικασιών. Το μέτρο θα ισχύει αρχικά για συγκεκριμένες κατηγορίες επιχειρήσεων του κλάδου του αυτοκινήτου, αλλά αναμένεται να επεκταθεί σε άλλες κατηγορίες επαγγελματιών από το Φθινόπωρο του 2025.

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που ανακοίνωσε η ΑΑΔΕ, οι επιχειρήσεις που θα υποχρεούνται από την 1η Ιουλίου να τηρούν το ψηφιακό πελατολόγιο περιλαμβάνουν:

  • Συνεργεία επισκευής και συντήρησης οχημάτων
  • Φανοποιεία
  • Επιχειρήσεις τοποθέτησης συναγερμών, ηχοσυστημάτων και οργάνων σε οχήματα
  • Χώροι στάθμευσης
  • Πλυντήρια αυτοκινήτων
  • Επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων, μοτοσικλετών (δίτροχων, τρίτροχων, τετράτροχων), μοτοποδηλάτων, επιβατικών οχημάτων, επαγγελματικών οχημάτων, γεωργικών μηχανημάτων και άλλων αυτοκινούμενων μηχανημάτων.

Οι εξαιρέσεις

Ορισμένες επιχειρήσεις θα εξαιρεθούν από την υποχρέωση τήρησης του ψηφιακού πελατολογίου. Συγκεκριμένα, εξαιρούνται οι επιχειρήσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing), οι επιχειρήσεις που λειτουργούν με συστήματα αυτοεξυπηρέτησης, όπου οι αποδείξεις εκδίδονται άμεσα με την ολοκλήρωση της υπηρεσίας, καθώς και ορισμένες άλλες κατηγορίες που αφορούν την παράδοση καινούριων αυτοκινήτων ή την επισκευή αποσπασμένων εξαρτημάτων.

Με το νέο σύστημα, οι επαγγελματίες θα μπορούν να καταχωρούν τις συναλλαγές τους μέσω της εφαρμογής myDATAapp, η οποία θα είναι διαθέσιμη από τον Ιούνιο. Με τη χρήση της εφαρμογής, οι επιχειρηματίες θα μπορούν να σκανάρουν την πινακίδα του οχήματος για να καταγράψουν την πληροφορία στην εφαρμογή και, στη συνέχεια, να σκανάρουν την απόδειξη ή το τιμολόγιο όταν η συναλλαγή ολοκληρώνεται, καταγράφοντας την έξοδο του οχήματος.

Ποινές, έλεγχοι και παρακολούθηση

Σύμφωνα με την απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, η μη συμμόρφωση με την υποχρέωση τήρησης του ψηφιακού πελατολογίου θα επιφέρει πρόστιμο ύψους 100 ευρώ για κάθε παράβαση. Ο ίδιος ορίζει ότι η εκπρόθεσμη καταχώριση θα θεωρείται ως εκπρόθεσμη υποβολή πληροφοριακής δήλωσης, η ελλιπής καταχώριση ως ελλιπής υποβολή, και η μη καταχώριση ως παράλειψη υποβολής δήλωσης. Σε αυτές τις περιπτώσεις, επιβάλλονται πρόστιμα ανά όχημα.

Το νέο σύστημα αναμένεται να ενισχύσει τη δυνατότητα της ΑΑΔΕ να παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο τις συναλλαγές, παρέχοντας τη δυνατότητα συγκρίσεων μεταξύ των καταχωρίσεων και των αποδείξεων που εκδίδονται μέσω της πλατφόρμας myDATA. Εάν παρατηρηθούν αποκλίσεις, το σύστημα θα ενεργοποιεί τις διαδικασίες για τη διενέργεια επιτόπιου ελέγχου.

Οι αντιδράσεις

Παρά την επιβολή του μέτρου, υπάρχουν σημαντικές αντιδράσεις από φορείς της αγοράς. Η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος (ΚΕΕΕ) και ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΣΕΠΕ) εκφράζουν σοβαρές ανησυχίες για την εφαρμογή του ψηφιακού πελατολογίου. Σύμφωνα με την ΚΕΕΕ, το μέτρο όχι μόνο δεν διευκολύνει τις επιχειρήσεις στην ψηφιακή τους μετάβαση, αλλά δημιουργεί επιπλέον δυσχέρειες και καθυστερήσεις στη λειτουργία τους. Επισημαίνουν ότι η πλατφόρμα της ΑΑΔΕ δεν επικοινωνεί με τα ήδη υπάρχοντα ηλεκτρονικά συστήματα διαχείρισης των επιχειρήσεων, κάτι που δυσχεραίνει την ενσωμάτωση του νέου συστήματος.

Ο ΣΕΠΕ, από την πλευρά του, τονίζει ότι δεν δόθηκε επαρκής χρόνος προσαρμογής στις επιχειρήσεις. Οι τεχνικές προδιαγραφές του συστήματος και οι τρόποι λειτουργίας του έχουν δημιουργήσει προβλήματα, τα οποία, σύμφωνα με την ένωση, δεν έχουν επιλυθεί σε ικανοποιητικό βαθμό για την ομαλή έναρξη της εφαρμογής του μέτρου. Συγκεκριμένα, καταγγέλλουν τη δυσκολία που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις στην υλοποίηση των προδιαγραφών και στην ολοκλήρωση των απαραίτητων διαδικασιών για την έναρξη της λειτουργίας του συστήματος.

→ Διαβάστε επίσης: ΔΕΘ - Ακίνητα: Σενάρια για μειώσεις φόρων στο εισόδημα από ενοίκια

Επέκταση και σε άλλους κλάδους από το Φθινόπωρο

Η ΑΑΔΕ δεν σταματά όμως μόνο στον κλάδο του αυτοκινήτου. Σύμφωνα με δηλώσεις του Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, το ψηφιακό πελατολόγιο αναμένεται να επεκταθεί και σε άλλους τομείς από το Φθινόπωρο του 2025. Συγκεκριμένα, στόχος είναι να ενταχθούν κλάδοι όπως οι κοινωνικές εκδηλώσεις (γάμοι, βαπτίσεις) και ο τουριστικός τομέας (ξενοδοχεία), όπου παρατηρούνται υψηλά ποσοστά αδήλωτων συναλλαγών.

Η επέκταση του μέτρου σε αυτούς τους τομείς έχει σκοπό την περαιτέρω ενίσχυση της φορολογικής συμμόρφωσης και τη μείωση των αδήλωτων συναλλαγών, οι οποίες υπονομεύουν τη φορολογική βάση της χώρας.

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ