Παραπλανητικές πρακτικές σε ταμπελάκια προϊόντων και αρχικές, προ των εκπτώσεων, τιμές που δεν ήταν οι χαμηλότερες των τελευταίων 30 ημερών – όπως ορίζει ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας στα σούπερ μάρκετ – αλλά και παραβιάσεις στο πλαφόν του περιθωρίου κέρδους που έχει όμως πλέον καταργηθεί εντόπισαν, σύμφωνα με πληροφορίες, σε καταστήματα του οργανωμένου λιανεμπορίου οι έλεγκτες της ΔΙΜΕΑ με αποτέλεσμα να πέσει βαρύς από το υπουργείο Ανάπτυξης ο πέλεκυς και να επιβληθούν πρόστιμα συνολικού ύψους πάνω από 2,2 εκατ. ευρώ σε δυο μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Ειδικότερα επιβλήθηκε πρόστιμο:
- 805.340 ευρώ στην εταιρεία «Lidl» για παραβάσεις του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, κατόπιν εντολής ελέγχου που έδωσε το 2024 ο Υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος. Η διαδικασία ολοκληρώθηκε στις 5 Σεπτεμβρίου 2025.
- 1.440.000 ευρώ στην εταιρεία «Σκλαβενίτης», για παραβάσεις του Κώδικα Δεοντολογίας, κατόπιν ελέγχου που διατάχθηκε το καλοκαίρι του 2025.
Που εντοπίστηκαν οι παρατυπίες
Πληροφορίες από ελεγκτικές υπηρεσίες αναφέρουν πως οι ελεγκτές της ΔΙΜΕΑ ανακάλυψαν ενδείξεις σε καρτελάκια προϊόντων που οδηγούσαν σε παράκαμψη των προβλέψεων του νέου Κώδικα Δεοντολογίας.
Οι παραβιάσεις του νέου Κώδικα που εντοπίστηκαν από τους ελεγκτές δεν αφορούσαν – σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες – εκπτώσεις και προσφορές που προέρχονταν από τους προμηθευτές, αλλά αφορούσαν ενέργειες των σούπερ – μάρκετ και γι αυτό τα πρόστιμα έπεσαν… επάνω τους. Οι έλεγχοι έγιναν το καλοκαίρι και σε αρκετά υποκαταστήματα, ενώ οι παρατυπίες που εντοπίστηκαν ήταν πολλών ειδών και διαφορετικές ανά προϊόν και κωδικό. Αφορούσαν, δε, προϊόντα σημαντικής κατανάλωσης, τρόφιμα και μη τρόφιμα.
Ειδικότερα, οι παρατυπίες εντοπίστηκαν σε πολλά προϊόντα και σε διάφορες κατηγορίες:
- Συσκευασμένα τρόφιμα
- Απορρυπαντικά
- Είδη προσωπικής υγιεινής
Τι βρήκαν οι ελεγκτές
Τι ανακάλυψαν, σύμφωνα με πληροφορίες, κατά κύριο λόγο οι ελεγκτές;
- Παραβίαση του κανόνα που αναφέρει πως η έκπτωση γίνεται πάνω στην χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 30 ημερών. Αναφερόταν δηλαδή στο καρτελάκι μια αρχική τιμή αλλά αυτή δεν ήταν η χαμηλότερη των τελευταίων 30 ημερών.
- Καρτελάκια που δεν ήταν, όπως θα έπρεπε να είναι, σύμφωνα με τον νέο Κώδικα Δεοντολογίας. Περιείχαν, δηλαδή, πληροφορίες που θα μπορούσαν να παραπλανήσουν τον καταναλωτή, όπως αναφέρουν πηγές από ελεγκτικές υπηρεσίες. Για παράδειγμα, υπονοούσαν την έκπτωση (χωρίς να αναφέρουν την αρχική τιμή, δηλαδή την χαμηλότερη των τελευταίων 30 ημερών) επιχειρώντας να διαφημίσουν με άλλον τρόπο ότι κάνουν έκπτωση, ενώ στην πραγματικότητα πουλούσαν το προϊόν στην ίδια τιμή.
Πάντως, όπως ξεκαθάρισε μιλώντας στην εκπομπή του OPEN TV, «10 Παντού» ο Γ.Γ. Εμπορίου και Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, τα συγκεκριμένα πρόστιμα που επιβλήθηκαν για παραβάσεις του Κώδικα Δεοντολογίας δεν αφορούσαν προσφορές της μορφής 1+1.
Θεοδωρικάκος: Ο νόμος ισχύει για όλους
«Η εφαρμογή του νόμου για την προστασία των καταναλωτών είναι αδιαπραγμάτευτη. Ο νόμος είναι νόμος και ισχύει για όλους. Οι φορείς του λιανεμπορίου οφείλουν να επιδεικνύουν κοινωνική ευθύνη απέναντι σε όλους τους πολίτες ανεξαιρέτως.
Είμαστε δεσμευμένοι σε ό,τι περνά από το δικό μας χέρι να στηρίζουμε με πράξεις το διαθέσιμο εισόδημα της ελληνικής οικογένειας, της μεσαίας τάξης και ιδιαίτερα των πιο αδύναμων κοινωνικών στρωμάτων», δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος.
Ανεβαίνει το θερμόμετρο
Τα τελευταία 24ωρα το θερμόμετρο ανεβαίνει κατακόρυφα ανάμεσα στο υπουργείο Ανάπτυξης και τα σούπερ μάρκετ, καθώς η κυβέρνηση επιχειρεί να ελέγξει την ακρίβεια στο ράφι που έχει… γονατίσει τα νοικοκυριά.
Η ανακοίνωση των προστίμων συνολικού ύψους 2,2 εκατομμυρίων ευρώ ήρθε μετά το χθεσινό άτυπο μπρα ντε φερ ανάμεσα στον υπουργό Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκο και τον Πρόεδρο της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Αριστοτέλη Παντελιάδη για την υπεσχημένη δράση της μείωσης τιμών σε 1.000 κωδικούς, με την πλευρά του υπουργείου να επιμένει πως τα σούπερ μάρκετ έχουν δεσμευθεί, πρέπει και μπορούν να μειώσουν τις τιμές και τους λιανέμπορους να λένε πως έχουν περιθώριο κέρδους μόλις 1,4%.
«Δεν υπάρχουν περιθώρια για τα σούπερ μάρκετ να επιδοτήσουν και άλλο τις τιμές. Τα περιθώρια κέρδους είναι εξαιρετικά χαμηλά σε σύγκριση με το εξωτερικό. Όπως φαίνεται και από τους ισολογισμούς, στην Ελλάδα τα σούπερ μάρκετ δουλεύουν με περιθώριο κέρδους 1,4% όταν στο εξωτερικό η υγιής κερδοφορία είναι 3% και η επιτυχημένη 4%.
Aυτό έχει ένα όριο, πέρα από το οποίο η επιβίωση των επιχειρήσεων τίθεται σε κίνδυνο», είπε χαρακτηριστικά ο Πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος και επικεφαλής της ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης, μιλώντας το βράδυ της Δευτέρας στην εκδήλωση που διοργάνωσε η Ελληνική Συνομοσπονδία Επιχειρηματικότητας και Εμπορίου (ΕΣΕΕ) με αφορμή τη συμπλήρωση 20 ετών από την καθιέρωση της 22ας Σεπτεμβρίου ως «Ημέρας Ελληνικού Εμπορίου».
Την ίδια ημέρα το πρωί ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, είχε ανεβάσει το πρέσινγκ στους εκπροσώπους του οργανωμένου λιανεμπορίου ζητώντας μείωση του μεσοσταθμικού περιθωρίου κέρδους των σούπερ μάρκετ και εφαρμογή της δέσμευσης για μείωση τιμών σε 1.000 προϊόντα. Κάτι που επανέλαβε και μια ημέρα αργότερα, μιλώντας σε τηλεοπτικό σταθμό.
«Τα σούπερ μάρκετ πρέπει να επιδείξουν κοινωνική ευθύνη και ευαισθησία και να μειώσουν το μεσοσταθμικό τους κέρδος. Έχουν αναλάβει τη δέσμευση για μειώσεις τιμών σε 1.000 κωδικούς προϊόντων και πρέπει να το πράξουν το γρηγορότερο δυνατό. Οφείλουν να σεβαστούν ότι δεν πρέπει να μένει κανένας πολίτης πίσω. Γι’ αυτό και είμαστε αυστηροί με την αγορά», δήλωσε ο ΥΠΑΝ την Δευτέρα για να επανέλθει χθες Τρίτη: «Έχουν την ευθύνη να μειώσουν τιμές σε όσο το μεγαλύτερο αριθμό προϊόντων και έχουν τη δυνατότητα να το κάνουν, καθώς ο όγκος των συναλλαγών αυξάνεται συνεχώς. Σε μία αγορά 12 δισ. ευρώ δεν είναι δυνατόν κάποιος να κερδίσει 1,5%»…