Με μια νέα καθαρή τιμή, χωρίς την ένδειξη «έκπτωση» ή «προσφορά», αλλά με λέξεις όπως «Μόνο», «Τώρα» κλπ. και σε κάθε περίπτωση με το στρογγυλό ταμπελάκι - λογότυπο που γράφει «πρωτοβουλία 1.000 κωδικοί» θα εντοπίζουν οι καταναλωτές στα ράφια των σούπερ μάρκετ τα 2.180 προϊόντα που από σήμερα, Τετάρτη 15 Οκτωβρίου, προσφέρονται σε νέες μειωμένες τιμές.
Κάθε αλυσίδα σούπερ μάρκετ φτιάχνει με τα δικά της χρώματα τα σχετικά ταμπελάκια, ωστόσο κοινός παρανομαστής είναι το στρογγυλό σήμα «πρωτοβουλία 1.000 κωδικοί».

Μέχρι τέλος του χρόνου
Οι τιμές αυτές θα παραμείνουν ως έχουν τουλάχιστον μέχρι 31 Δεκεμβρίου στα συγκεκριμένα 2.180 προϊόντα, τρόφιμα και μη τρόφιμα (απορρυπαντικά, καθαριστικά, είδη νοικοκυριού και προσωπικής υγιεινής). Προμηθευτές και λιανεμπόριο έχουν τη δυνατότητα να αποσύρουν έναν κωδικό από την λίστα αρκεί να προσθέσουν έναν άλλο ομοειδή, ενώ στα προϊόντα που εμπεριέχονται στη λίστα απαγορεύεται να γίνει αύξηση τιμής έως τις 31 Δεκεμβρίου. Φυσικά μπορούν να γίνουν εκπτώσεις και προσφορές στο πλαίσιο προωθητικών ενεργειών. Η ελάχιστη περίοδος κατά την οποία ένα προϊόν μπορεί να παραμείνει στην λίστα είναι 30 ημέρες.
Όποιες αλυσίδες σούπερ - μάρκετ και εταιρείες - προμηθευτές το επιθυμούν, μπορούν να κρατήσουν και μετά την Πρωτοχρονιά τις μειωμένες τιμές. Στελέχη της αγοράς εξηγούσαν στην «Η» πως στα προϊόντα που η μείωση τιμής θα «περάσει» στους καταναλωτές, δηλαδή θα αυξήσουν πωλήσεις λόγω και της μείωσης, λογικά θα παραμείνουν ως έχουν. Σε κάθε περίπτωση το πώς θα κινηθούν οι τιμές θα φανεί από την αποδοχή της δράσης από τους καταναλωτές.

Σε σύγκριση με τιμές τιμοκαταλόγου
Όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, οι επιχειρήσεις προμηθευτές και οι αλυσίδες λιανεμπορίου έστειλαν στο υπουργείο Ανάπτυξης τις λίστες των προϊόντων με τις πλέον πρόσφατες τιμές τιμοκαταλόγου, όπως επίσης και την νέα τιμή στην οποία θα πωλείται από σήμερα, 15 Οκτωβρίου, το κάθε προϊόν ώστε να προκύψουν οι μειώσεις.
Εφόσον η νέα μειωμένη τιμή θα μείνει ίδια έως τις 31 Δεκεμβρίου, στα ράφια δεν μπορεί να αναρτηθεί ταμπελάκι με την ένδειξη «έκπτωση» ή «προσφορά», λόγω του νέου Κώδικα Δεοντολογίας που επιτρέπει τις εκπτώσεις και τις προσφορές πάντα σε σύγκριση με την χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 30 ημερών. Γι αυτό και στα συγκεκριμένα ταμπελάκια θα αναφέρεται μόνο η νέα καθαρή τιμή η οποία θα είναι μειωμένη συγκριτικά με την προτεινόμενη τιμή τιμοκαταλόγου.
Όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, «η έκπτωση προκύπτει από τη νέα τιμή που πωλείται το προϊόν σήμερα (15/10) συγκριτικά προς την πλέον πρόσφατη τιμή τιμοκαταλόγου, που έχει προσδιορίσει η αλυσίδα λιανεμπορίου σε συνεννόηση με τον προμηθευτή». Αν, για παράδειγμα, είχε γίνει προσφορά ή έκπτωση στο συγκεκριμένο προϊόν τον τελευταίο μήνα, αυτή δεν λαμβάνεται υπόψη.
Στην μεγάλη πλειοψηφία, όμως, των προϊόντων δεν είχαν γίνει εκπτώσεις το τελευταίο διάστημα, καθώς η πλειονότητα αφορά σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Ειδικότερα στην λίστα συμπεριλαμβάνονται 1.356 προιόντα ιδιωτικής ετικέτας και 824 επώνυμα προϊόντα από διάφορες εταιρείες.
Ψηλά ο πήχης
Αυτό, πάντως, που εντυπωσίασε την αγορά είναι πως ο πήχης ανέβηκε ψηλά, αφού η «πρωτοβουλία 1.000 κωδικοί» έφτασε τελικά να ξεκινήσει με μειώσεις τιμών σε πάνω από 2.000 κωδικούς. Η μεσοσταθμική μείωση τιμής φτάνει το 8% ενώ κυμαίνεται από 3% έως 30%. Στην λίστα μείωσης τιμών έχουν συμπεριληφθεί 1.074 κωδικοί με τρόφιμα και 1.106 κωδικοί με προϊόντα που δεν είναι τρόφιμα.
Δεν συμπεριλαμβάνονται νωπά προϊόντα π.χ. κρεοπωλείου, που δεν είναι συσκευασμένα, καθώς σε αυτά τα προϊόντα επειδή είναι ευαλοίωτα, οι παραλαβές πραγματοποιούνται με διαφορετικό ρυθμό και οι τιμές μπορεί να αλλάζουν συχνότερα. Περιλαμβάνονται όμως νωπά συσκευασμένα τρόφιμα και επεξεργασμένα.
Οι εκπτώσεις δεν είναι ίδιες στο κάθε προϊόν σε όλα τα σούπερ μάρκετ, καθώς τότε κάποιος θα μιλούσε για εναρμονισμένες πρακτικές και καρτελοποίηση. Οι κωδικοί είναι κοινοί, αλλά το κάθε σούπερ - μάρκετ κάνει την δική του μείωση τιμής σε κάθε προϊόν.
Έτσι ένα απορρυπαντικό μπορεί να έχει μείωση τιμής 8% στο σούπερ μάρκετ Α και 14% στο σούπερ μάρκετ Β. Επίσης δεν έχουν όλα τα σούπερ μάρκετ μειώσεις τιμών σε όλους τους κωδικούς, μπορεί να έχουν σε κάποιους από αυτούς. Η λίστα με τα 2.180 προϊόντα αθροίζει όλους τους κωδικούς που μετέχουν στην μείωση τιμής σε όλα τα σούπερ μάρκετ.
Ενα απορρυπαντικό μπορεί να έχει μείωση τιμής 8% στο σούπερ μάρκετ Α και 14% στο σούπερ μάρκετ.
Το 27% είναι είδη νοικοκυριού, καθώς συμπεριλαμβάνονται 591 προϊόντα, εκ των οποίων βέβαια τα 496 είναι ιδιωτικής ετικέτας. Αν προσθέσει κανείς και τα απορρυπαντικά / καθαριστικά (168 κωδικοί εκ των οποίων 120 ιδιωτικής ετικέτας) και τα είδη προσωπικής υγιεινής (236 κωδικοί εκ των οποίων 86 ιδιωτικής ετικέτας) τότε οι τρεις αυτές κατηγορίες καταλαμβάνουν σχεδόν το 50% της λίστας με 996 κωδικούς.
Στα τρόφιμα οι περισσότεροι κωδικοί συγκεντρώθηκαν στα αλλαντικά (62), στα αναψυκτικά (53), στα γλυκά / σοκολάτες (158), στην κατηγορία διάφορα τρόφιμα (226), δημητριακά / είδη πρωινού (56), κατεψυγμένα (89) και προϊόντα άρτου (57).
Υπάρχουν ωστόσο μειώσεις τιμών και σε άλλους κωδικούς τροφίμων, όπως σε αλάτι, αλεύρι, γαλακτοκομικά, γιαούρτια, έλαια / λίπη, ζυμαρικά, καφές, κονσέρβες, μαργαρίνες, όσπρια, ρύζι, σνακ, τυριά, χυμοί, τοματοπολτός, αλλά και είδη για ζώα συντροφιάς, πάνες κ.α.
Οι μειώσεις άνω του 10%
Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών έχουν δοθεί στα επώνυμα προϊόντα και φτάνουν:
- 25% έως 30% στα αλλαντικά (ΝΙΚΑΣ με 18 προϊόντα)
- 3% έως 30% στα απορρυπαντικά / καθαριστικά (SC Johnson με 17 προιόντα)
- 20% - 23% στα είδη πρωινού / δημητριακά (K22 Global Traders με 2 κωδικούς)
- 16% στα έλαια / λίπη (MEDOLIO με 1 κωδικό)
- 5% - 28% στο εμφιαλωμένο νερό (COCA COLA 3E με 20 κωδικούς)
- 5% - 20% στα προιόντα άρτου (ELBISCO με 13 κωδικούς)
- 5% - 19% στα προιόντα άρτου (Καραμολέγκος με 15 κωδικούς)
- 5% - 35% στα τυριά (ΟΠΤΙΜΑ με 12 κωδικούς)
- 5% - 12% στο αλεύρι (ELBISCO - ΑΛΛΑΤΙΝΗ με 7 κωδικούς)
- 5% - 18% σε απορρυπαντικά - καθαριστικά (ΕΛΑΙΣ - UNILEVER με 11 κωδικούς)
- 5% - 13% στα γαλακτοκομικά (Ελληνικά Γαλακτοκομεία με 9 κωδικούς)
- 5% - 17% στα γλυκά / σοκολάτες (MONDELEZ με 4 κωδικούς)
- 12% διάφορα τρόφιμα (ΚΡΙ ΚΡΙ με 2 κωδικούς)
- 10% στα είδη νοικοκυριού (BIG SOLAR, με 10 κωδικούς)
- 10% στα είδη νοικοκυριού (EUROLAMP, με 17 κωδικούς)
- 10% στα είδη νοικοκυριού (TOSHIBA, με 2 κωδικούς)
- 10% στα είδη νοικοκυριού (LENTBANS (OSRAM με 10 κωδικούς)
- 5% - 13% στα είδη προσωπικής υγιεινής (HALEON με 5 κωδικούς)
- 3% - 10% στα είδη προσωπικής υγιεινής (ΓΡ ΣΑΡΑΝΤΗΣ με 24 κωδικούς)
- 3% - 13% στα ζυμαρικά (ΜΕΛΙΣΣΑ με 19 κωδικούς)
- 10% στα προιόντα άρτου (ALBEE S CORPORATE με 2 κωδικούς)
- 13% στο ρύζι (ΠΑΠΑΕΛΛΗΝΑΣ με 1 κωδικό)
- 5% - 10% στα τυριά (FRIESLAND CAMPINA με 5 κωδικούς)
- 5% - 10% στους χυμούς (Ελληνικά Γαλακτοκομεία με 4 κωδικούς)
Στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας οι μεγαλύτερες μειώσεις έχουν δοθεί στα κατεψυγμένα τρόφιμα (έως 20%) και στα τυριά (έως 23%). Επίσης:
- Αναψυκτικά: εώς 18%
- Απορρυπαντικά / καθαριστικά: έως 11%
- Γλυκά / σοκολάτες: έως 12%
- Διάφορα τρόφιμα: έως 14%
- Ελαια / λίπη: έως 13%
- Μαργαρίνη / βούτυρο: 13%
Η λίστα






Η νέα αυτή πρωτοβουλία, αποτέλεσμα συνεργασίας του Υπουργείου Ανάπτυξης με μεγάλες αλυσίδες λιανεμπορίου και προμηθευτές, στοχεύει στη στήριξη των νοικοκυριών και εντάσσεται στις δράσεις για τη συγκράτηση του κόστους διαβίωσης στα βασικά αγαθά, όπως τρόφιμα, είδη προσωπικής υγιεινής και απορρυπαντικά.
Θεοδωρικάκος: Θετική και αναγκαία πρωτοβουλία
Ο Υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, συναντήθηκε με τον Γενικό Διευθυντή της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας Απόστολο Πεταλά, ο οποίος τον ενημέρωσε ότι στην πρωτοβουλία για τη μείωση τιμών από τις εταιρείες λιανεμπορίου και προμηθευτές έχουν ενταχθεί περισσότεροι από 2.000 κωδικοί, αριθμός που ξεπερνά σημαντικά τον αρχικό στόχο.
«Μέσα σε ένα δύσκολο παγκόσμιο περιβάλλον, δίνουμε συνεχή μάχη σε ό,τι περνά από το χέρι μας, για τη συγκράτηση των τιμών, ιδιαίτερα στα βασικά είδη διαβίωσης. Στοχεύουμε στην διασφάλιση υγιούς ανταγωνισμού και ταυτόχρονα πιέζουμε την αγορά με κάθε νόμιμο τρόπο να μειώσει το μεσοσταθμικό της κέρδος, προς όφελος της κοινωνίας και ιδιαίτερα όσων δοκιμάζονται. Μειώνοντας τις τιμές σε όσα προϊόντα αυτό είναι εφικτό.
Σε αυτό το πλαίσιο, σήμερα ανακοινώνεται από τις αλυσίδες του λιανεμπορίου και τους προμηθευτές μεσοσταθμική μείωση 8% σε πάνω από 2.000 κωδικούς σημαντικών προϊόντων. Είναι μία θετική και αναγκαία πρωτοβουλία, που θέλουμε να επεκταθεί ακόμα περισσότερο. Λεπτομέρειες θα δώσουν οι εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ. Εμείς συνεχίζουμε την προσπάθεια και όπως έχουμε δεσμευτεί, ξεκινά τις επόμενες ημέρες η διαβούλευση για τη νέα Ανεξάρτητη Αρχή Προστασίας του Καταναλωτή και Εποπτείας της Αγοράς.
Με τη λειτουργία της οποίας ενισχύεται ο ελεγκτικός μηχανισμός και αποσαφηνίζεται πλήρως το νομικό πλαίσιο με την κωδικοποίηση της καταναλωτικής νομοθεσίας. Μια μεταρρύθμιση που καλούμε όλη την κοινωνία και ασφαλώς και όλα τα κόμματα να τη στηρίξουν» τόνισε ο Υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος.
Απ. Πεταλάς: Συνεχής δέσμευση η προσφορά προϊόντων σε μειωμένες τιμές
Απο την πλευρά του ο Γενικός Διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Απόστολος Πεταλάς, σημείωσε: «Το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων που αποτελείται απ' όλες τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, σε συνεργασία με ορισμένους προμηθευτές, τα θεσμικά τους όργανα, τον ΕΣΒΕΠ και τον Σύνδεσμο Βιομηχανιών Τροφίμων, ανταποκρίνονται στο κάλεσμα αυτό για τους καταναλωτές, για την κοινωνία, τα νοικοκυριά και ιδιαίτερα για τα ευάλωτα νοικοκυριά.
Είναι μια συνεχής προσπάθεια της επιχειρηματικής κοινότητας, σε συνεργασία με την Πολιτεία και το Υπουργείο Ανάπτυξης, να μπορεί να προσφέρει προϊόντα σε άριστη ποιότητα και στην καλύτερη δυνατή τιμή. Και αυτό είναι μια συνεχής δέσμευση, παρά τις δυσκολίες που δημιουργούν η πληθωριστική κρίση, η ενεργειακή κρίση και οι συνέπειες της κλιματικής αλλαγής στην επάρκεια τροφίμων διεθνώς».