Νέα
  • ΓΔ: 1452.24 +0.26%
  • Τζίρος: 112,42 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αρ. Παντελιάδης (METRO) στην «Η»: Θα δούμε ακόμα αρκετές ανατιμήσεις στα ράφια

φγηξ

Ανατιμητική κρίση, που όμοιά της δεν έχουμε ξαναδεί είναι αυτή που βιώνουμε τους τελευταίους μήνες, σύμφωνα με τα όσα αναφέρει σε συνέντευξη που έδωσε στην  «Η» ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, επικεφαλής της ΜETRO ΑΕΒΕ, ο οποίος ωστόσο θεωρεί ότι δεν θα κρατήσει για πολύ.

Ο κ. Παντελιάδης αναφέρεται ακόμη στις αλλαγές που έφερε η πανδημία στην αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών, αλλά και στην έλευση νέων «παικτών» στον κλάδο, η οποία πάντως, εκτιμά πως, δεν αλλάζει δραματικά το τοπίο.

Τους τελευταίους μήνες βρίσκεται στο προσκήνιο το θέμα των μεγάλων ανατιμήσεων στα περισσότερα προϊόντα που βρίσκονται στα ράφια των super market. Ποια είναι η εικόνα που έχετε σχηματίσει από τις επαφές σας με προμηθευτές, αλλά και την ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης; Πόσο «έχουν βάλει πλάτη» retailers και προμηθευτές για να μην επιβαρυνθεί σε μεγάλο βαθμό το «καλάθι της νοικοκυράς» με τις ανατιμήσεις;

Οι αριθμοί απαντούν την ερώτησή σας με σαφήνεια: Μέχρι σήμερα ο πληθωρισμός τροφίμων στην Ελλάδα είναι από τους χαμηλότερους στην Ευρώπη. Ένας σημαντικός δείκτης που παρακολουθούμε στην εταιρεία μας δείχνει ότι οι τελικές τιμές, στις οποίες αγόρασε ο πελάτης μας το σύνολο των προϊόντων που πουλήσαμε το 2021, ήταν μόλις 1,2% ακριβότερες από την προηγούμενη χρονιά.

Γιατί συνέβη αυτό; Καταρχάς να είμαστε ξεκάθαροι: Οι τιμές ραφιού έχουν αυξηθεί και θα αυξηθούν κι άλλο, σε μια ανατιμητική κρίση που εγώ τουλάχιστον δεν έχω ξαναδεί. Ο αυξημένος όμως αριθμός των προσφορών, η εκτεταμένη χρήση τους από τους πελάτες, οι ειδικές ενέργειες και εκπτώσεις που κάνουμε, η αποθεματοποίηση προϊόντων σε παλιές τιμές και η διαπραγμάτευση για καθυστέρηση έναρξης ισχύος των νέων, συνετέλεσαν ώστε να διαμορφωθεί αυτός ο δείκτης που σας ανέφερα. Και φυσικά όλο αυτό δεν είναι μόνο δικό μας επίτευγμα, έγινε με τη μεγάλη βοήθεια των προμηθευτών μας.

Αναμένετε περαιτέρω ανατιμήσεις στο προσεχές διάστημα;

Δυστυχώς δεν φτάσαμε ακόμη στην κορυφή του κύματος. Νέοι τιμοκατάλογοι συνεχίζουν να έρχονται. Θα δούμε ακόμα αρκετές ανατιμήσεις στα ράφια. Αλλά θα παραμείνω αισιόδοξος. Αυτό δεν θα κρατήσει για πολύ. Είναι θεμελιώδης κανόνας της οικονομίας, ο ανταγωνισμός θα λειτουργήσει. Εργοστάσια που είχαν σταματήσει την παραγωγή θα ξαναμπούν σε λειτουργία, οι τιμές της ενέργειας θα αποκλιμακωθούν με το τέλος του χειμώνα στην Ευρώπη, νέοι παραγωγοί θα μπουν σε κλάδους που εξασφαλίζουν αυτή τη στιγμή πολύ υψηλά περιθώρια κέρδους λόγω υψηλών τιμών, και τελικά η καταιγίδα θα κοπάσει.

Θα επανέρθουμε στο επίπεδο τιμών που είχαμε κατά τη διάρκεια της πανδημίας; Ας είμαστε ειλικρινείς με τους εαυτούς μας, αυτό δεν θα γίνει. Όταν η μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη δημιούργησε σε μια χρονιά τόσο χρήμα όσο σε ολόκληρη την προηγούμενη ιστορία της, όταν για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας σε όλο το δυτικό κόσμο «έβρεξε λεφτά», δεν μπορούμε να αναμένουμε ότι οι τιμές θα μείνουν ανεπηρέαστες.

 Αριστοτέλης Παντελιάδης - Eπικεφαλής της ΜETRO ΑΕΒΕ

Ποιες είναι οι βασικές αλλαγές που έχετε παρατηρήσει την τελευταία διετία, η οποία σημαδεύτηκε από την πανδημία Covid-19, τόσο σε επίπεδο καταναλωτικής συμπεριφοράς, όσο και στη λειτουργία των επιχειρήσεων του κλάδου;

Οι επισκέψεις στα καταστήματα αραίωσαν και το καλάθι μεγάλωσε, οι αγορές δηλαδή προγραμματίστηκαν καλύτερα και συγκεντρώθηκαν σε λιγότερα αγοραστικά ταξίδια.

Οι υπόλοιπες αλλαγές που παρατηρήσαμε στην αρχή της πανδημίας (μαγείρεμα γευμάτων και παρασκευή γλυκών στο σπίτι, πειραματισμοί με νέες συνταγές, έμφαση στα υλικά καθαριότητας και απολύμανσης) ήταν προσωρινές και οι καταναλώσεις των σχετικών προϊόντων έχουν ήδη σε μεγάλο βαθμό επανέρθει στα κανονικά επίπεδα.

Το e-shop εκτινάχθηκε, και μετά από την αρχική περίοδο, όπου στάθηκε αδύνατο να καλύψουμε την ξαφνική ζήτηση, το 2021 η κατάσταση ήταν πολύ καλύτερη. Μεγάλο μέρος αυτών των αγορών αποτελεί πλέον συνήθεια, η οποία θα παραμείνει. Είναι όμως φυσικό να δούμε μια - σχετικά μικρή – κάμψη των πωλήσεων όταν ο Covid σταματήσει να απασχολεί το μυαλό μας.

Θα δούμε ακόμα αρκετές εξελίξεις στο μοντέλο λειτουργίας των ηλεκτρονικών καταστημάτων και στις υπηρεσίες που προσφέρουν. Είναι πολύ πιθανό να αρχίσουν να προσφέρονται διάφορες επιλογές στο χρόνο και τον τρόπο παράδοσης στον πελάτη, κάποιες από τις οποίες μπορεί να χρεώνονται. Στην πραγματικότητα κάποιες πλατφόρμες λειτουργούν ήδη χρεώνοντας τις γρήγορες παραδόσεις τους.

Μετά τη χρονιά-ρεκόρ σε ρυθμούς ανάπτυξης, το 2020, για τον κλάδο των super market, το 2021 παρουσιάστηκε σταθερότητα. Ποια είναι η εικόνα που έχετε;

Η χρονιά δεν ήταν τόσο κακή, όσο κάποιοι φοβήθηκαν. Η αγορά διατηρήθηκε περίπου στα ίδια επίπεδα. Υπάρχουν βέβαια μεγάλες διαφοροποιήσεις μεταξύ των αλυσίδων. Οι πολύ μεγάλες αίθουσες συνέχισαν να είναι οι μεγάλοι κερδισμένοι της πανδημίας, και αυτό έδωσε ή αφαίρεσε μερίδια, ανάλογα με τα μεγέθη καταστημάτων που έχει κάθε αλυσίδα. Αυτές οι επιπτώσεις όμως είναι προσωρινές, καθώς μετά την πανδημία οι πελάτες θα επιστρέψουν σε πολύ μεγάλο βαθμό στις παλιές τους αγοραστικές συνήθειες και πολλά μερίδια να ανακατανεμηθούν.

Τα My market διατήρησαν τον τζίρο που κέρδισαν το 2020, ενώ τα METRO Cash and Carry βελτίωσαν σημαντικά τις πωλήσεις και το μερίδιό τους. Έτσι η METRO στο σύνολό της ήταν πέρυσι από τις πιο ανοδικές εταιρείες στην αγορά.

Αναφορικά με το επενδυτικό πλάνο της ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ, έχει αλλάξει μέσα στην πανδημία; Ποια είναι τα σχέδιά σας;

Στην αρχή της η πανδημία καθυστέρησε κάποιες επενδυτικές κινήσεις, για πρακτικούς λόγους. Το 2021 επανήρθαμε σε κανονικούς ρυθμούς και ξεπεράσαμε τα 35 εκατ. ευρώ σε επενδύσεις. Σε αντίστοιχα μεγέθη θα κινηθούμε και φέτος.

Πέρυσι ανοίξαμε 5 νέα καταστήματα, ανακαινίσαμε πλήρως ή μερικώς 11 καταστήματα και ξεκινήσαμε την επέκταση του Κέντρου Διανομής μας στη Β. Ελλάδα, η οποία θα ολοκληρωθεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2022. Οι επενδύσεις μας σε υποδομές πληροφορικής και στον ψηφιακό μετασχηματισμό ευρύτερα αυξάνονται συνεχώς, και φέτος υπολογίζουμε ότι θα ξεπεράσουν τα 6 εκατ. ευρώ.

Σημαντικό βάρος συνεχίζουμε επίσης να δίνουμε στην εξοικονόμηση ενέργειας. Οι υποδομές εκεί απαιτούν σημαντικά κεφάλαια, με πολύ συγκεκριμένη όμως απόδοση. Ιδιαίτερα σε περιόδους υψηλού κόστους ενέργειας, όπως αυτή που διανύουμε, μας βοηθούν να έχουμε μικρότερη τελική επίπτωση στο κόστος λειτουργίας μας.

Φέτος θα ξεκινήσουμε ένα μεγάλο πρόγραμμα τοποθέτησης φωτοβολταϊκών συστημάτων στις στέγες των κτιρίων μας. Θα πετύχουμε έτσι σημαντική μείωση της ενέργειας που αγοράζουμε από το δίκτυο, αλλά του περιβαλλοντικού μας αποτυπώματος.

Για το κανάλι του Convenience, ποια είναι η πρώτη αποτίμηση από τη λειτουργία του My Market Speed;

Ανοίξαμε το πρώτο μας μικρό κατάστημα σε υβριδική μορφή franchise πέρυσι, με σκοπό να μελετήσουμε το μοντέλο που είχαμε σχεδιάσει και να διορθώσουμε όποια ατέλεια εντοπίσουμε, πριν το ανοίξουμε στην Αγορά και προσκαλέσουμε υποψήφιους συνεργάτες. Έχουμε μάθει αρκετά πράγματα, έχουμε εξελίξει τον αρχικό μας σχεδιασμό και σύντομα θα περάσουμε στη β’ φάση με την ίδρυση ενός δεύτερου καταστήματος, σε τελική μορφή.

Στον τομέα του cash & carry, πώς ανταποκρίθηκε στην πανδημία; Θεωρείτε ότι έχει σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια, δεδομένων και των ιδιαίτερα φιλόδοξων προβλέψεων που υπάρχουν για τον τουρισμό στη χώρα μας;

Παρότι αποφεύγω συνήθως τις εκφράσεις - κλισέ, θέλω να πω ότι είμαι ενθουσιασμένος από την πορεία των ΜΕΤΡΟ Cash and Carry, τόσο κατά την πρώτη φάση της πανδημίας, όσο και σήμερα. Το 2020 καταφέραμε και διατηρήσαμε τον τζίρο μας, επιδεικνύοντας πολύ γρήγορα αντανακλαστικά, στρεφόμενοι σε πελάτες μικρής λιανικής. Τους στηρίξαμε με διάφορους τρόπους, και φυσικά μας στήριξαν με τις αγορές τους.

Κερδίσαμε τότε πολλές νέες συνεργασίες. Και ενώ στη μεγάλη τους πλειοψηφία οι πελάτες αυτοί παρέμειναν μαζί μας και το 2021 που η αγορά ομαλοποιήθηκε, το άνοιγμα της εστίασης και η βελτίωση των δεικτών του τουρισμού έδωσαν τεράστια ώθηση στο κανάλι μας αυτό. Καταγράφουμε σημαντική άνοδο των πωλήσεων ακόμα και σε δύσκολες για την εστίαση περιόδους περιοριστικών μέτρων, όπως αυτή που διανύσαμε πρόσφατα.

Είμαι πολύ αισιόδοξος για το μέλλον, γιατί πιστεύω ακράδαντα ότι και το 2022, αλλά και τα επόμενα χρόνια, η Ελλάδα θα καταγράφει απανωτά ρεκόρ στους αριθμούς προσελεύσεων και στις τουριστικές εισπράξεις. Υπάρχουν μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης ακόμα.

Πως σκοπεύετε να ενισχύσετε τη θέση της METRO Cash and Carry;

Μέσα σ’ αυτή την αναπτυσσόμενη αγορά, τα METRO Cash and Carry θα κερδίζουν ένα συνεχώς διευρυνόμενο μερίδιο. Η ανάπτυξη αυτή δεν έρχεται βέβαια τυχαία. Κάναμε πολλές κινήσεις τα τελευταία χρόνια για να καλύψουμε τις ανάγκες του HORECA πελατολογίου. Μπήκαμε δυναμικά στο νωπό κρέας, αυξήσαμε την ποικιλία των κατεψυγμένων τροφίμων, βάλαμε πολλές επαγγελματικές συσκευασίες, δημιουργήσαμε μια από τις μεγαλύτερες ομάδες συμβούλων πωλήσεων στην Ελλάδα, έχουμε έναν μεγάλο στόλο μικρών φορτηγών που εξυπηρετούν αποκλειστικά τις ανάγκες του HORECA, επεκτείναμε καταστήματά μας μικρότερου μεγέθους, δημιουργήσαμε ειδικό format για τουριστικές περιοχές έντονης εποχικότητας και πολλά άλλα.

Και συνεχίζουμε. Πολύ σύντομα βγαίνει στον αέρα το ηλεκτρονικό μας κατάστημα, που θα είναι πλήρως προσαρμοσμένο στις ανάγκες των επαγγελματιών πελατών μας. Μετά από την επιτυχημένη δοκιμή τμήματος φρέσκου ψαριού, που κάναμε πριν ενάμιση χρόνο σε ένα κατάστημά μας, προχωρούμε φέτος με την εγκατάσταση άλλων δυο τέτοιων τμημάτων.

Και θέλω να τονίσω ότι πετύχαμε τη διατήρηση του τζίρου μας σε πρώτη φάση και την ανάπτυξή του σήμερα, χωρίς να αλλοιώσουμε στο παραμικρό το χαρακτήρα των καταστημάτων μας: Ήμασταν πάντα και παραμένουμε ένα δίκτυο που απευθύνεται στους επαγγελματίες και όχι στη λιανική.

Τέλος, σε ό,τι αφορά τις εξελίξεις στον κλάδο, πέρυσι είδαμε την είσοδο της Mere, ενός ιδιαίτερα ισχυρού discounter στη Ρωσία και σε κάποιες αγορές της Ανατολικής Ευρώπης, ενώ πρόσφατα ανακοινώθηκε και η επιστροφή της Carrefour στη χώρα μας μετά από μία δεκαετία σε συνεργασία με τον όμιλο Βαρδινογιάννη. Πώς τις κρίνετε;

Θα μου επιτρέψετε να καταθέσω μια διαφορετική οπτική: Από το 2008 που έγινε η (τελικά αποτυχημένη) είσοδος της Aldi στην Ελλάδα, καμία διεθνής και καταξιωμένη εταιρεία λιανεμπορίου δεν έχει επενδύσει στη χώρα μας. Αντίθετα, μέσα στην τελευταία 20ετία οι περισσότερες αποχώρησαν με σημαντικές ζημιές. Το ελληνικό λιανεμπόριο είναι εξαιρετικά ανταγωνιστικό και προσφέρει υψηλού επιπέδου υπηρεσίες στον πελάτη. Αρκεί να συγκρίνετε τις εικόνες των άδειων ραφιών των Super market της δυτικής Ευρώπης που βλέπαμε την πρώτη περίοδο της πανδημίας με την κατάσταση στην Ελλάδα ή να επισκεφθείτε ένα τυπικό κατάστημα στο εξωτερικό, για να διαπιστώσετε ότι εδώ επενδύουμε συνεχώς στην εξέλιξη των καταστημάτων μας και προσαρμοζόμαστε γρήγορα στις αλλαγές.

Το δικαίωμα εμπορίας private label και χρήσης ενός ονόματος από έναν επενδυτή (η συγγένειά του με τον κύριο μέτοχο ενός πολύ σεβαστού επιχειρηματικού ομίλου εμπορίας πετρελαιοειδών δεν παίζει προφανώς κανένα ρόλο στην επιτυχία του εγχειρήματος) δεν θα έλεγα ότι ανατρέπει το τοπίο του λιανικού εμπορίου στην Ελλάδα. Έχουμε δοκιμάσει και εμείς στο παρελθόν να εισάγουμε PL συνεργαζόμενοι με μεγάλη αλυσίδα του εξωτερικού και διαπιστώσαμε τις δυσκολίες, που τελικά οδήγησαν το εγχείρημά μας σε αποτυχία.

Τούτων λεχθέντων, θέλω να πω ότι ο ανταγωνισμός είναι πάντα καλοδεχούμενος. Ο υγιής ανταγωνισμός μας αναγκάζει να παραμένουμε αφυπνισμένοι και σε εγρήγορση και να γινόμαστε καλύτεροι. Σέβομαι, αλλά δεν φοβάμαι τον καλό ανταγωνιστή. Περισσότερο με φοβίζει ο κακός εαυτός μας.

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ