Νέα

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πρατήρια Υδρογόνου: Η Motor Oil ανοίγει την πόρτα στο καύσιμο του μέλλοντος

avin

Στους Αγίους Θεοδώρους, στα διυλιστήρια της Motor Oil, στήθηκε το πρώτο πρατήριο υδρογόνου, εγκαινιάζοντας την εποχή της υδρογονοκίνησης στην Ελλάδα.

Ειδικότερα, ο όμιλος Motor Oil, μέσω της AVIN, εγκαινίασε τον πρώτο δημόσια προσβάσιμο εμπορικό σταθμό ανεφοδιασμού υδρογόνου της χώρας, επενδύοντας περίπου 3 εκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων το 50% καλύφθηκε από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα CEF. Πρόκειται για μια εγκατάσταση-ορόσημο, όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά και για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, ενώ στα σχέδια του ομίλου είναι ακόμη δύο σταθμοί υδρογόνου μέσα στο 2025, σε Θριάσιο και Ακράτα.

Η παρουσία σταθμών ανεφοδιασμού υδρογόνου αποτελεί το πρώτο βήμα για να ξεκινήσει, επιτέλους, και στην Ελλάδα η κυκλοφορία οχημάτων που κινούνται με το πιο καθαρό καύσιμο της επόμενης μέρας. Γιατί, χωρίς δίκτυο υποδομών, η υδρογονοκίνηση παραμένει θεωρητική δυνατότητα.

Η παγκόσμια εικόνα και ο ευρωπαϊκός στόχος

Σήμερα, σε παγκόσμια κλίμακα λειτουργούν περίπου 1.150 σταθμοί υδρογόνου, με 125 να έχουν προστεθεί μόνο το τελευταίο έτος. Στην Ευρώπη έχουν εγκατασταθεί ήδη 300 σταθμοί και προστέθηκαν 42 μέσα σε έναν χρόνο. Ο ευρωπαϊκός στόχος είναι φιλόδοξος: ακόμη 380 σταθμοί έως το 2030.

Σε αυτή την κατεύθυνση, καθοριστικό ρόλο διαδραματίζει ο νέος ευρωπαϊκός Κανονισμός για τις Υποδομές Εναλλακτικών Καυσίμων (AFIR), που τέθηκε σε ισχύ στις 13 Απριλίου 2024. Ο κανονισμός επιβάλλει σαφείς και υποχρεωτικούς στόχους για τη δημιουργία υποδομών φόρτισης και ανεφοδιασμού που θα υποστηρίξουν τη μετάβαση στις καθαρές μεταφορές.

Για την Ελλάδα, το πλάνο προβλέπει την εγκατάσταση περίπου 20 σταθμών υδρογόνου έως το τέλος της δεκαετίας — μια προϋπόθεση για να βγουν τα πρώτα μοντέλα υδρογονοκίνητων οχημάτων στους δρόμους. Η συντονισμένη εφαρμογή του AFIR σε όλα τα κράτη-μέλη αναμένεται να διευκολύνει τη διασυνοριακή κυκλοφορία οχημάτων μηδενικών εκπομπών, να εξαλείψει τεχνικά και εμπορικά εμπόδια και να ενισχύσει τις οικονομίες κλίμακας για τη βιομηχανία.

Μια εγκατάσταση υψηλής τεχνολογίας

Ο σταθμός υδρογόνου HRS (Hydrogen Refueling Station) δεν είναι ένα απλό πρατήριο, αλλά μια εγκατάσταση υψηλής τεχνολογίας, που απαιτεί αυστηρές τεχνικές και μέτρα ασφάλειας: δεξαμενές συμπιεσμένου αερίου σε πίεση 700 bar, πρόψυξη στους -40°C, συστήματα διαρροής και πυρανίχνευσης, ειδική εκπαίδευση προσωπικού βάσει των ISO 19880 και EN 17124.

Η Coral Gas ανέλαβε την προμήθεια, μεταφορά και αποθήκευση του πράσινου υδρογόνου.

Το στρατηγικό πλάνο

Το έργο αυτό δεν αποτελεί μεμονωμένο πυλώνα. Ανήκει σε ένα ευρύτερο στρατηγικό πλάνο που περιλαμβάνει το πρόγραμμα «Τριήρης» για τη δημιουργία hydrogen valley στην Ελλάδα και το έργο EPHYRA για την παραγωγή υδρογόνου ισχύος 30 MW, επένδυση που τελικά θα φτάσει τα 50 MW.

Παράλληλα, μέσα στο 2025 αναμένονται δύο ακόμη σταθμοί, στο Θριάσιο και στην Ακράτα, ενισχύοντας τον στόχο της Ελλάδας να διαθέτει 20 τέτοιες υποδομές έως το 2030, όπως προβλέπει ο νέος ευρωπαϊκός κανονισμός AFIR.

Η υδρογονοκίνηση είναι απαραίτητη για πράσινες μεταφορές και στα βαριά οχήματα ή για μακρινές αποστάσεις, για στόλους logistics και δημόσιες συγκοινωνίες. Το υδρογόνο προσφέρει ταχύτητα ανεφοδιασμού (3-5 λεπτά), μεγάλη αυτονομία (500-700 χλμ.) και μηδενικές εκπομπές όταν είναι πράσινο.

→ Διαβάστε επίσης: ΔΕΗ: Επένδυση 300 εκατ. για ενέργεια από σκουπίδια - Το σχέδιο Στάσση για την Κοζάνη

«Ανοίγουμε πρώτοι τον δρόμο της υδρογονοκίνησης»

Όπως είπε και ο Γενικός Διευθυντής της AVIN OIL, Ιωάννης Ραπτάκης: «Ανοίγουμε πρώτοι τον δρόμο της υδρογονοκίνησης, για καύσιμα μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος».

Το υδρογόνο είναι το πιο ελαφρύ μόριο στο σύμπαν και το πιο δύσκολο στη διαχείριση: διαρρέει, απαιτεί πίεση, απαιτεί ψύξη, αλλά και κεφάλαια. Η αποθήκευσή του είναι η πιο απαιτητική τεχνικά πτυχή του εγχειρήματος, και εδώ ακριβώς κρίνεται η επιτυχία τέτοιων σταθμών.

Όπως τόνισε ο Κωνσταντίνος Χατζηφώτης από τη Motor Oil: «Η ύπαρξη δημόσιου πρατηρίου και η ενεργοποίηση ευρωπαϊκών εργαλείων αποτελούν πρωτοπορία σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο». Ο Γιώργος Χατζημαρκάκης της Hydrogen Europe σημείωσε: «Το υδρογόνο δεν είναι απλώς λύση για το κλίμα — είναι εργαλείο ενεργειακής ασφάλειας και καινοτομίας. Και η Ελλάδα μπορεί να ηγηθεί».

Σημειώνεται ότι το υδρογόνο θα είναι απαραίτητο για την απανθρακοποίηση της βαριάς βιομηχανίας και των μεταφορών, όπου η ηλεκτροκίνηση δεν φτάνει. Όμως, για να δημιουργηθεί η αγορά, χρειάζονται πρώτα οι σταθμοί.

Όπως είπε και ο Χατζηφώτης: «Η ζήτηση είναι προϋπόθεση για τη βιωσιμότητα της προσφοράς – και το αντίστροφο. Δεν υπάρχει άλλο μονοπάτι από το να χτίσουμε και να δοκιμάσουμε».

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ