Νέα

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Reuters: Οι ΗΠΑ ανησυχούν για τον έλεγχο της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά - Τι σχεδιάζουν

Οι ΗΠΑ ανησυχούν για τον κινεζικό έλεγχο στο λιμάνι του Πειραιά, το οποίο έχει υψηλή γεωπολιτική σημασία, καθώς και σε άλλα λιμάνια και εξετάζουν την παροχή στήριξης σε αμερικανικές ή δυτικές εταιρείες για την αγορά των κινεζικών μετοχών σε αυτά, αναφέρει δημοσίευμα του Reuters.

Για το λιμάνι του Πειραιά, το οποίο διαχειρίζεται η κινεζική Cosco με το 67% των μετοχών που κατέχει, οι ΗΠΑ σκοπεύουν να εξετάσουν τα κινεζικά συμφέροντα, αναφέρει το δημοσίευμα που επικαλείται τρεις πηγές, τονίζοντας ότι πρόκειται για κεντρικό κόμβο καθώς συνδέει την Ευρώπη, την Αφρική και την Ασία.

Ορισμένοι Κινέζοι επενδυτές ανησυχούν ότι η Ουάσιγκτον πιθανόν θα στοχοποιήσει τις δραστηριότητες της COSCO στην Ελλάδα, σύμφωνα με πηγή κοντά σε Κινέζους επενδυτές που δραστηριοποιούνται στον τομέα της ελληνικής ναυτιλίας. Ελληνες αξιωματούχοι έχουν δηλώσει στο Reuters ότι δεν έχουν ενημερωθεί για τυχόν σχέδια αλλαγής του ελέγχου στο λιμάνι του Πειραιά, αναφέρει το δημοσίευμα. 

Στο στόχαστρο των ΗΠΑ η Cosco

Πάντως, η Ουάσιγκτον έχει ήδη βάλει στο στόχαστρο την COSCO καθώς το αμερικανικό Υπουργείο Άμυνας την πρόσθεσε τον Ιανουάριο στη μαύρη λίστα των εταιρειών που έχουν σχέσεις με τον κινεζικό στρατό.

«Αν και ο χαρακτηρισμός αυτός δεν συνεπάγεται άμεση απαγόρευση στις αμερικανικές εταιρείες να συνεργάζονται με τις εταιρείες που περιλαμβάνονται στη λίστα, μπορεί να λειτουργήσει ως ένδειξη ότι εξετάζεται η λήψη περαιτέρω μέτρων». 

Η κυβέρνηση Τραμπ επιδιώκει να αποδυναμώσει το παγκόσμιο δίκτυο λιμανιών που ελέγχει η Κίνα και να θέσει περισσότερους στρατηγικούς τερματικούς σταθμούς υπό τον έλεγχο της Δύσης, σύμφωνα με τρεις πηγές που επικαλείται το Reuters. 

Η πρωτοβουλία αυτή αποτελεί μέρος της πιο φιλόδοξης προσπάθειας επέκτασης της θαλάσσιας επιρροής των ΗΠΑ από τη δεκαετία του 1970 και έχει ως στόχο να αντιμετωπίσει τους αυξανόμενους φόβους της Ουάσιγκτον ότι θα βρεθεί σε μειονεκτική θέση έναντι της Κίνας σε περίπτωση σύγκρουσης, σημειώνει.

Oι φόβοι των ΗΠΑ

Αξιωματούχοι της κυβέρνησης Τραμπ πιστεύουν ότι ο εμπορικός στόλος των ΗΠΑ δεν είναι σε θέση για να παρέχει υλικοτεχνική υποστήριξη στο στρατό σε περίπτωση πολέμου και ότι η εξάρτηση της Ουάσιγκτον από ξένα πλοία και λιμάνια είναι υπερβολική. 

Οι ίδιες πηγές ανέφεραν ως παράδειγμα την πρόταση της BlackRock στην εταιρεία Hutchison στο Χονγκ Κονγκ για την αγορά των assets που έχει σε λιμάνια σε 23 χώρες, συμπεριλαμβανομένης της διώρυγας του Παναμά. 

«Η κυβέρνηση των ΗΠΑ θεωρεί τις κινεζικές επενδύσεις σε λιμάνια σε όλο τον κόσμο ως τεράστια απειλή για την εθνική της ασφάλεια», δήλωσε ο Stuart Poole-Robb, ιδρυτής της εταιρείας συμβούλων κινδύνου και πληροφοριών KCS Group.

«Η ανησυχία είναι ότι η Κίνα θα μπορούσε να αξιοποιήσει τον έλεγχό της επί αυτών των περιουσιακών στοιχείων για κατασκοπεία, στρατιωτικό πλεονέκτημα ή για να διαταράξει τις αλυσίδες εφοδιασμού κατά τη διάρκεια γεωπολιτικών κρίσεων», δήλωσε. 

Μέτρα ενίσχυσης της θαλάσσιας επιρροής

Η αμερικανική κυβέρνηση έχει ανακοινώσει μέτρα για την ενίσχυση της περιορισμένης παρουσίας του εμπορικού ναυτικού των ΗΠΑ σε όλο τον κόσμο, μεταξύ άλλων με την ενθάρρυνση της εγχώριας ναυπηγικής βιομηχανίας, επιδιώκει να επεκτείνει την πρόσβαση σε νηολόγια που ελέγχονται από τις ΗΠΑ και εξετάζει επίσης τα παγκόσμια σημεία ναυτιλιακής συμφόρησης που μπορεί να εμποδιστεί η θαλάσσια κίνηση. 

Η Κίνα κατέχει ή ενοικιάζει ένα εκτεταμένο δίκτυο λιμένων μέσω εταιρειών όπως η COSCO και άλλες κρατικές επιχειρήσεις όπως η China Merchants και η SIPG στη Σαγκάη.

Σύμφωνα με έκθεση που δημοσιεύθηκε πέρυσι από το Συμβούλιο Εξωτερικών Σχέσεων, μια αμερικανική δεξαμενή σκέψης, η Κίνα είχε επενδύσεις σε 129 λιμενικά έργα σε όλο τον κόσμο μέσω διαφόρων εταιρειών, μέχρι τον Αύγουστο του 2024.

Η ναυπηγική βιομηχανία της Κίνας εκτιμάται επίσης ότι είναι 230 φορές μεγαλύτερη από την παραγωγική ικανότητα των ναυπηγείων των ΗΠΑ, πράγμα που σημαίνει ότι θα χρειαστούν δεκαετίες για να καλύψει τη διαφορά, σύμφωνα με εκτιμήσεις του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ.

Η ναυτιλιακή πίεση των ΗΠΑ έχει συμβάλει στην αύξηση των εντάσεων με το Πεκίνο, το οποίο θεωρεί τα λιμενικά και ναυτιλιακά περιουσιακά στοιχεία ως αναπόσπαστο μέρος της πρωτοβουλίας «Μια Ζώνη, Ένας Δρόμος», σε μια εποχή που οι δύο υπερδυνάμεις βρίσκονται ήδη σε σύγκρουση σχετικά με το εμπόριο και τους δασμούς.

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ