Τα ηλεκτρικά οχήματα αποτελούν το βασικό μέσο για τη μείωση των εκπομπών του τομέα των οδικών μεταφορών. Ωστόσο, η μαζική διείσδυσή τους απαιτεί ενέργειες που αφορούν οικονομικά κίνητρα, επαρκείς υποδομές φόρτισης και ισχυρά ηλεκτρικά δίκτυα.
Πάνω από 7 εκατομμύρια πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων καταγράφηκαν παγκοσμίως το πρώτο εξάμηνο του 2024, με αύξηση που πλησιάζει το 25% σε σχέση με το πρώτο μισό του προηγούμενου έτους. Το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο συνολικό στόλο θα πλησιάσει το 5% μέχρι το τέλος της χρονιάς.
Το 80% της αύξησης έλαβε χώρα στην Κίνα, με τις πωλήσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση να παραμένουν στα περσινά επίπεδα, καθώς η μείωση στη Γερμανία αντέστρεψε την περίπου 3% αύξηση στις άλλες αγορές. Στο Ηνωμένο Βασίλειο και στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής καταγράφηκε αύξηση της τάξης του 15% και 10%, αντίστοιχα, κατά το πρώτο μισό του 2024 σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2023. Μεγάλες αυξήσεις σημειώθηκαν σε αγορές όπως της Βραζιλίας, της Ινδονησίας, του Μεξικού και της Μέσης Ανατολής. Μέχρι το τέλος του έτους, αναμένονται οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων να αγγίξουν τα 17 εκατομμύρια, με τις πωλήσεις στην Κίνα να ξεπεράσουν τα 10 εκατομμύρια.
Οι προκλήσεις είναι αναπόφευκτες, αλλά υπάρχουν λόγοι για τους οποίους οι πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων θα συνεχίσουν να αυξάνονται
Οι τάσεις
Οι προκλήσεις είναι αναπόφευκτες, αλλά υπάρχουν λόγοι για τους οποίους οι πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων θα συνεχίσουν να αυξάνονται. Αρχικά, η μείωση των τιμών των μπαταριών είναι σημαντική τα τελευταία χρόνια, γεγονός που ωθεί τους κατασκευαστές να μειώσουν αντίστοιχα και τις τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων.
Για παράδειγμα, στις Ηνωμένες Πολιτείες η μέση τιμή του ηλεκτρικού αυτοκινήτου μειώθηκε κατά 10.000 δολάρια. Στην Κίνα, η μείωση έφτασε περίπου τα 1.600 δολάρια σε σύγκριση με το 2022, μια μικρότερη πτώση, καθώς το 60% των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πουλήθηκαν στη συγκεκριμένη αγορά κοστίζουν ήδη λιγότερο από παρόμοια οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Στην Ευρώπη, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα λανσάρουν επτά νέα μοντέλα το 2025, με τιμή μικρότερη από 28.000 δολάρια. Παρόλο που ορισμένοι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν προβεί πρόσφατα σε αναθεωρήσεις προς τα κάτω των βραχυπρόθεσμων σχεδίων τους για την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, εξακολουθούν να παραμένουν φιλόδοξοι για το 2030.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες η μέση τιμή του ηλεκτρικού αυτοκινήτου μειώθηκε κατά 10.000 δολάρια
Οι προοπτικές
Περίπου 30 χώρες έχουν θέσει στόχους για συγκεκριμένο μερίδιο αγοράς για οχήματα μηδενικών εκπομπών ή χρονοδιαγράμματα για τη σταδιακή κατάργηση των οχημάτων με συμβατικούς κινητήρες. Στο σενάριο αναφοράς που αναλύθηκε στην Παγκόσμια Ενεργειακή Ανασκόπηση 2024 (World Energy Outlook 2024), οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων φτάνουν τα 40 εκατομμύρια παγκοσμίως μέχρι το 2030, γεγονός που σημαίνει ότι σχεδόν ένα στα δύο αυτοκίνητα που θα πωλείται εκείνη τη χρονιά θα είναι ηλεκτρικό. Τα επίπεδα της μελλοντικής ζήτησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι συγκρίσιμα με την αναμενόμενη παραγωγή, βάσει των ανακοινώσεων των κατασκευαστών.
Δεδομένου ότι υπάρχουν αβεβαιότητες σχετικά με τις μελλοντικές πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων, εξετάσαμε μια σειρά από πιθανές περιπτώσεις. Στην ανάλυση ευαισθησίας που διεξαγάγαμε, το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις νέες καταχωρήσεις κυμαίνεται από κάτω του 40% έως 50% μέχρι το 2030, με κύριους παράγοντες διαφοροποίησης να είναι η αποδοχή των καταναλωτών, το επίπεδο κρατικής στήριξης και ο ρυθμός επέκτασης των υποδομών φόρτισης.
Σχήμα 1: Η μελλοντική διείσδυση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, 2023-2035
Πώς επηρεάζει η ηλεκτροκίνηση τον ενεργειακό τομέα
Η είσοδος των ηλεκτρικών οχημάτων οδηγεί σε μια μετάβαση από ένα σύστημα μεταφορών βασισμένο σε ορυκτά καύσιμα σε ένα σύστημα που εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από ορυκτά μέταλλα, συνδέοντας παράλληλα τους τομείς των μεταφορών και της ηλεκτρικής ενέργειας.
Στο σενάριο αναφοράς, η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας από τα ηλεκτρικά οχήματα αυξάνεται από 115 τεραβατώρες σήμερα σε περίπου 1.000 τεραβατώρες μέχρι το 2030 – κατανάλωση που ισοδυναμεί με τη σημερινή ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας στην Ιαπωνία. Βέβαια, η επίδραση των ηλεκτρικών οχημάτων είναι ακόμα πιο σημαντική στην αγορά πετρελαίου.
Σχήμα 2: Η ζήτηση πετρελαίου στις οδικές μεταφορές στο σενάριο αναφοράς και η μείωση της ζήτησης λόγω των ηλεκτρικών οχημάτων, 2010-2035
Την τελευταία δεκαετία, οι οδικές μεταφορές ήταν υπεύθυνες για πάνω από το 45% της παγκόσμιας αύξησης στη ζήτηση πετρελαίου. Ωστόσο, η ζήτηση πετρελαίου για επιβατικά αυτοκίνητα αναμένεται να μειωθεί κατά 1 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως από τα σημερινά επίπεδα μέχρι το 2030, γεγονός που θα συμβάλει σημαντικά στην επίτευξη της κορύφωσης της πετρελαϊκής ζήτησης μέχρι το τέλος του 2030.
Η ηλεκτροκίνηση αναμένεται να μειώσει τη ζήτηση πετρελαίου κατά σχεδόν 10 δισεκατομμύρια βαρέλια από το 2020 έως το 2030, οδηγώντας συνολικά σε μείωση πάνω από 4 δισεκατομμύρια τόνους διοξειδίου του άνθρακα.
Περισσότερες πληροφορίες είναι διαθέσιμες: https://www.iea.org/reports/world-energy-outlook-2024
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!