Το Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών της ΕΕ κατέληξε το βράδυ της Πέμπτης σε κοινή γραμμή για την αναθεώρηση των δικαιωμάτων των επιβατών που ταξιδεύουν με αεροπλάνο, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην αποζημίωση σε περίπτωση ακύρωσης πτήσης.
Η συμφωνία προβλέπει ότι οι αεροπορικές εταιρείες θα έχουν την υποχρέωση να μεταφέρουν και να συμπληρώνουν αυτόματα τα απαραίτητα έντυπα αποζημίωσης, διευκολύνοντας έτσι σημαντικά τη διαδικασία για τους επιβάτες, όπως εξήγησε ο Ντάριους Κλίμτσακ, υπουργός Υποδομών της Πολωνίας και προεδρεύων του Συμβουλίου.
Σύμφωνα με τον ίδιο, οι νέοι κανόνες θα προσφέρουν πάνω από 30 επιπλέον δικαιώματα στους ταξιδιώτες, τα οποία θα ισχύουν από τη στιγμή αγοράς του εισιτηρίου μέχρι και την άφιξη στον προορισμό τους, και σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και μετά. Ο Κλίμτσακ έκανε λόγο για ένα «ιστορικό ορόσημο», καθώς οι προηγούμενες προσπάθειες για συμφωνία είχαν παγώσει για 12 χρόνια.
Η θέση του Συμβουλίου στοχεύει στην ενίσχυση και διευκρίνιση ορισμένων υφιστάμενων δικαιωμάτων των επιβατών αεροπορικών μεταφορών, μαζί με την εισαγωγή νέων δικαιωμάτων.
Το δικαίωμα αλλαγής δρομολογίου
Οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να προσφέρουν στους επιβάτες αλλαγή δρομολογίου το συντομότερο δυνατό, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας αλλαγής δρομολογίου μέσω πτήσεων άλλων αερομεταφορέων ή εναλλακτικών μέσων μεταφοράς, όπου είναι κατάλληλο. Επιπλέον, εάν μια εταιρεία δεν παρέχει κατάλληλη αλλαγή εντός τριών ωρών από τη διακοπή, οι επιβάτες μπορούν να κανονίσουν μόνοι τους και να ζητήσουν επιστροφή χρημάτων έως και 400% του αρχικού κόστους του εισιτηρίου.
Το δικαίωμα βοήθειας
Το δικαίωμα βοήθειας (αναψυκτικά, φαγητό, διαμονή) ορίζεται πλέον σαφώς. Εάν μια αεροπορική εταιρεία δεν το παρέχει, οι επιβάτες μπορούν να κάνουν τις δικές τους διευθετήσεις και να τους επιστραφούν τα χρήματα αργότερα. Σε περίπτωση καθυστέρησης στον αεροδιάδρομο, οι επιβάτες θα δικαιούνται ελάχιστη βοήθεια και θα πρέπει να αποβιβάζονται έπειτα από 3 ώρες.
Το δικαίωμα αποζημίωσης σε περίπτωση ακυρώσεων και καθυστερήσεων
Το Συμβούλιο προτείνει ενημερωμένα όρια αποζημίωσης λόγω μεγάλων καθυστερήσεων.
Οι αεροπορικές εταιρείες δεν επιτρέπεται να αρνηθούν την αποζημίωση λόγω «έκτακτων περιστάσεων», εκτός εάν αποδείξουν ότι έλαβαν όλα τα εύλογα μέτρα για την αποφυγή διαταραχών. Η αποζημίωση ποικίλλει ανάλογα με την απόσταση:
- Για ταξίδια εντός της ΕΕ, ισχύει αποζημίωση 300 ευρώ για καθυστερήσεις 4+ ωρών.
- Για ταξίδια άνω των 3.500 χλμ.: ισχύει αποζημίωση 500 ευρώ για καθυστερήσεις 6+ ωρών.
Η θέση του Συμβουλίου εισάγει επίσης αρκετές αλλαγές όσον αφορά τους κανόνες για τις ακυρώσεις για τις οποίες οι επιβάτες μπορούν να ζητήσουν αποζημίωση. Οι επιβάτες που ενημερώνονται για την ακύρωση της πτήσης τους λιγότερο από 14 ημέρες πριν από την αναχώρηση δικαιούνται αποζημίωση. Σε περίπτωση ακύρωσης, η αεροπορική εταιρεία πρέπει να παρέχει στους επιβάτες έντυπα προς συμπλήρωση για αίτημα αποζημίωσης.
Το Συμβούλιο θέλει επίσης να αποθαρρύνει την ευρέως χρησιμοποιούμενη πολιτική «μη εμφάνισης». Στο πλαίσιο αυτό, οι επιβάτες στους οποίους απαγορεύεται η επιβίβαση σε πτήση επιστροφής επειδή δεν επιβιβάστηκαν στην πτήση αναχώρησης, θα δικαιούνται αποζημίωση.
Οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να συμμορφώνονται με αυστηρότερες υποχρεώσεις ενημέρωσης, συμπεριλαμβανομένων των πληροφοριών κατά την κράτηση και των πληροφοριών σχετικά με την επεξεργασία παραπόνων και αιτημάτων.
Οι επιβάτες θα έχουν έως και 6 μήνες για να υποβάλουν αίτημα ή καταγγελία στην αεροπορική εταιρεία. Εισάγεται προθεσμία 14 ημερών από την υποβολή του αιτήματος για τις αεροπορικές εταιρείες ώστε να καταβάλουν αποζημίωση ή να παράσχουν σαφή και τεκμηριωμένη απάντηση σε έναν επιβάτη.
Η θέση του Συμβουλίου θα εξεταστεί τώρα από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το οποίο έχει τη δυνατότητα να την εγκρίνει, να την τροποποιήσει ή να την απορρίψει.