Σε ακυρώσεις ή αλλαγή πορείας δεκάδων πτήσεων προχώρησαν πολλές αεροπορικές εταιρείες την Παρασκευή, μετά τις ισραηλινές επιθέσεις στο Ιράν.
Το Ισραήλ, το Ιράν, καθώς και το Ιράκ και η Ιορδανία, έκλεισαν τον εναέριο χώρο τους σήμερα το πρωί, προκαλώντας την ακύρωση πολλών πτήσεων από και προς χώρες της Μέσης Ανατολής ή όσων σχεδίαζαν να πετάξουν πάνω από την περιοχή.
Το αεροδρόμιο Μπεν Γκουριόν του Τελ Αβίβ έκλεισε και οι μονάδες αντιαεροπορικής άμυνας του Ισραήλ τέθηκαν σε ύψιστη επιφυλακή για πιθανά αντίποινα από το Ιράν. Ο ιρανικός εναέριος χώρος έχει κλείσει μέχρι νεωτέρας, σύμφωνα με κρατικά μέσα ενημέρωσης και ειδοποιήσεις προς τους πιλότους.
Αντιδράσεις αεροπορικών εταιρειών
Η ισραηλινή El Al Airlines δήλωσε ότι ανέστειλε τις πτήσεις προς και από το Ισραήλ, όπως και η Air France KLM και οι χαμηλού κόστους αεροπορικές εταιρείες Ryanair και Wizz. Η Wizz δήλωσε ότι έχει ανακατευθύνει τις πτήσεις που επηρεάζονται από τον κλειστό εναέριο χώρο στην περιοχή για τις επόμενες 72 ώρες. Οι ισραηλινές αεροπορικές εταιρείες El Al, Israir και Arkia μετέφεραν αεροπλάνα εκτός της χώρας.
Τα δεδομένα του FlightRadar έδειξαν ότι ο εναέριος χώρος πάνω από το Ιράν, το Ιράκ και την Ιορδανία είναι κλειστός.
Περίπου 1.800 πτήσεις προς και από την Ευρώπη επηρεάστηκαν μέχρι νωρίς σήμερα το απόγευμα, συμπεριλαμβανομένων περίπου 650 ακυρωμένων πτήσεων, σύμφωνα με το Eurocontrol.
Οι πτήσεις της Air India από το Νέο Δελχί προς τη Βιέννη και τη Βομβάη προς το Λονδίνο ετοιμάζονταν να εισέλθουν στον ιρανικό εναέριο χώρο σήμερα, όταν το Ισραήλ εξαπέλυσε την επίθεσή του, σύμφωνα με την ιστοσελίδα Flight Aware. Τα αεροπλάνα επέστρεψαν στα αεροδρόμια αναχώρησης.
Η πτήση της Air India από το Λονδίνο προς το Νέο Δελχί, η οποία είχε επίσης μόλις εισέλθει στον ιρανικό εναέριο χώρο, έκανε εκτροπή προς τον ιρακινό εναέριο χώρο, φτάνοντας στην Ινδία με σχεδόν μία ώρα καθυστέρηση.
Αναστολές και ακυρώσεις πτήσεων
Η Aegean Airlines ανέστειλε τις πτήσεις της από και προς το Τελ Αβίβ μέχρι τις 12 Ιουλίου, και αυτές προς και από τη Βηρυτό, το Αμμάν και το Ερμπίλ (Ιράκ) μέχρι τις 28 Ιουνίου.
Η Air France ανακοίνωσε επίσης την αναστολή «μέχρι νεωτέρας» των πτήσεών της μεταξύ Παρισιού και Τελ Αβίβ. Η Lufthansa ανέστειλε τις συνδέσεις της προς την Τεχεράνη μέχρι τις 31 Ιουλίου και θα αποφύγει τον εναέριο χώρο και των δύο χωρών, καθώς και του Ιράκ, «μέχρι νεωτέρας».
Η Swiss ανέστειλε τις πτήσεις της προς τη Βηρυτό και δεν θα επαναλάβει αυτές προς το Τελ Αβίβ μέχρι τις 25 Οκτωβρίου.
Η Emirates ακύρωσε επίσης πτήσεις προς και από το Ιράκ, την Ιορδανία, τον Λίβανο και το Ιράν, ενώ η Qatar Airways σταμάτησε τις πτήσεις προς Ιράν, Ιράκ και Συρία.
Αεροπορικές εταιρείες του Κόλπου ακύρωσαν αρκετές πτήσεις προς και από τις ίδιες χώρες.
Επέκταση κινδύνου και αντίκτυπος στον κλάδο
Τα διεθνή αεροδρόμια του Ντουμπάι ανέφεραν πολυάριθμες ακυρώσεις, ενώ το αεροδρόμιο του Άμπου Ντάμπι εξέδωσε προειδοποίηση για «διαταραχές καθ' όλη τη διάρκεια της ημέρας».
Η Rossaviatsia διέταξε τις ρωσικές αεροπορικές εταιρείες να σταματήσουν τις πτήσεις προς ή από το Ισραήλ και το Ιράν και να μην πετούν πάνω από τους σχετικούς εναέριους χώρους, μέχρι τις 26 Ιουνίου.
Η πολιτική αεροπορία αντιμετωπίζει ολοένα και πιο έντονα προβλήματα με την επέκταση των εχθροπραξιών παγκοσμίως. Οι ζώνες συγκρούσεων είναι βάρος για την κερδοφορία και προκαλούν αυξανόμενες ανησυχίες για την ασφάλεια.
Η MH17 των Malaysia Airlines το 2014, με 298 νεκρούς, αποτελεί ένα σοκαριστικό παράδειγμα. Πτήσεις συνέχισαν να περνούν πάνω από το Ιράν ακόμα και μετά τις επιθέσεις των Χούθι.
Η Μέση Ανατολή έχει γίνει κρίσιμη διαδρομή για τις πτήσεις μεταξύ Ευρώπης και Ασίας, ενώ η κλιμάκωση της κρίσης έριξε τις μετοχές των αεροπορικών εταιρειών διεθνώς.
Η IAG (British Airways) υποχώρησε 4,6%, η Delta Air Lines 4% και η Ryanair 3,5%. Η αύξηση των τιμών του πετρελαίου προκαλεί περαιτέρω ανησυχίες.
Για να διασχίσουν ανατολικά, οι εταιρείες χρησιμοποίησαν το Ιράκ, το οποίο τώρα έκλεισε. Πτήσεις κάτω από 32.000 πόδια θεωρούνται υψηλού κινδύνου, λόγω αντιαεροπορικών απειλών, όπως αναφέρει η EASA.
Το κλείσιμο του ισραηλινού εναέριου χώρου οδήγησε σε ακυρώσεις όλων των πτήσεων από το Ισραήλ, με El Al και Israir να επηρεάζονται άμεσα.
Δύο πτήσεις της Israir εκτράπηκαν στην Αθήνα. Σύμφωνα με τον ιστότοπο Safe Airspace, η κυκλοφορία εκτρέπεται τώρα μέσω Αιγύπτου και Σαουδικής Αραβίας ή Τουρκίας, Αζερμπαϊτζάν και Τουρκμενιστάν.
Από τον Οκτώβριο του 2023, η ισραηλινοπαλαιστινιακή σύγκρουση έχει οδηγήσει την εμπορική αεροπορία να μοιράζεται τον ουρανό με drones και πυραύλους.
Έξι εμπορικά αεροσκάφη έχουν καταρριφθεί ακούσια από το 2001, σύμφωνα με την Osprey Flight Solutions. Το 2023, αεροπλάνα καταρρίφθηκαν στο Καζακστάν και στο Σουδάν, συνεχίζοντας μια τραγική αλυσίδα γεγονότων που περιλαμβάνει την MH17 (2014) και την PS752 (2020).
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ - AFP - Reuters