Η γαλλική κρατική σιδηροδρομική εταιρεία SNCF ετοιμάζεται να προκηρύξει διαγωνισμό για την παροχή δορυφορικού διαδικτύου στα τρένα της, ακολουθώντας το παράδειγμα και άλλων ευρωπαϊκών εταιρειών που αναζητούν λύσεις μέσω δορυφόρου για τη βελτίωση της συνδεσιμότητας εν κινήσει.
Όπως ανακοίνωσε την Παρασκευή σε δήλωσή της στο πρακτορείο Reuters, η SNCF υιοθετεί μια «καινοτόμο προσέγγιση για την ενίσχυση της συνδεσιμότητας και της ανθεκτικότητας του δικτύου της», συνδυάζοντας επίγειες τηλεπικοινωνιακές υποδομές με λύσεις από δορυφόρους χαμηλής τροχιάς (LEO).
Η στρατηγική αυτή στοχεύει στη διασφάλιση της αδιάλειπτης παροχής υπηρεσιών σε ολόκληρο το σιδηροδρομικό δίκτυο, ακόμα και σε απομονωμένες περιοχές, και στην παροχή ταχύτερου και πιο αξιόπιστου ίντερνετ στους επιβάτες των τρένων.
«Ο συνδυασμός δορυφορικής σύνδεσης με 4G/5G θα εξαλείψει τα "νεκρά σημεία" και θα προσφέρει σταθερές, γρήγορες υπηρεσίες, προσαρμοσμένες στις σύγχρονες ανάγκες όπως το streaming ή η τηλεδιάσκεψη», ανέφερε η SNCF.
Σε ποιον θα στραφεί η SNCF;
Σύμφωνα με πηγή που γνωρίζει το θέμα, μεταξύ των εταιρειών που εξετάζονται είναι η Starlink του Έλον Μασκ και η γαλλική Eutelsat. Η SNCF πάντως αρνήθηκε να αποκαλύψει αν βρίσκεται ήδη σε συνομιλίες με συγκεκριμένους παρόχους.
Εκπρόσωπος της Eutelsat επιβεβαίωσε ότι η εταιρεία ενδιαφέρεται για τη συμφωνία και βρίσκεται ήδη σε επαφές με τη SNCF για την υλοποίηση πιλοτικού προγράμματος, όπως έχει ήδη κάνει στη Βρετανία και το Καζακστάν.
«Ως ένας από τους δύο παρόχους δορυφόρων χαμηλής τροχιάς που βρίσκονται ήδη σε λειτουργία –και ο μοναδικός γαλλικός πάροχος– σκοπεύουμε να συμμετάσχουμε στον διαγωνισμό σε συνεργασία με γαλλικούς εταίρους, όπως οι επιχειρηματικές υπηρεσίες της Orange», δήλωσε ο εκπρόσωπος της Eutelsat.
Η Starlink, η οποία αρχικά προσέφερε υπηρεσίες σε ιδιώτες, έχει πλέον επεκταθεί και σε επιχειρηματικές αγορές, με ιδιαίτερη έμφαση στους τομείς των μεταφορών και της ναυτιλίας.
Η Eutelsat, με τη στήριξη της γαλλικής κυβέρνησης, αξιοποιεί το δίκτυο OneWeb –μια συστοιχία άνω των 600 δορυφόρων χαμηλής τροχιάς– για την παροχή δορυφορικού ίντερνετ.
Παρόμοιες κινήσεις στην Ευρώπη
Η κίνηση της SNCF έρχεται σε συνέχεια αντίστοιχων πρωτοβουλιών άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
Στην Ιταλία, η κρατική σιδηροδρομική εταιρεία Ferrovie dello Stato πραγματοποίησε τον Ιούνιο δοκιμαστική περίοδο δύο εβδομάδων με δύο παρόχους, μεταξύ των οποίων και η Starlink, σύμφωνα με δηλώσεις του Υπουργού Υποδομών Ματέο Σαλβίνι τον Μάιο.
Στη Σκωτία, η ScotRail ξεκίνησε εξάμηνη δοκιμή με τη Starlink ήδη από τον Μάιο.
Σήμερα, οι περισσότερες ευρωπαϊκές σιδηροδρομικές εταιρείες βασίζονται σε δίκτυα κινητής τηλεφωνίας για την παροχή διαδικτύου εντός των τρένων. Ωστόσο, η ποιότητα της σύνδεσης επηρεάζεται από την κάλυψη, η οποία είναι συχνά περιορισμένη σε αγροτικές περιοχές ή σε σήραγγες.
Επιπλέον, οι υψηλές ταχύτητες των τρένων δημιουργούν τεχνικές προκλήσεις, καθώς τα συστήματα πρέπει να εναλλάσσονται διαρκώς ανάμεσα σε διαφορετικούς σταθμούς βάσης, προκαλώντας διακοπές στη σύνδεση.
Οι δορυφόροι, αντίθετα, προσφέρουν σταθερή κάλυψη ακόμη και στις πιο απομακρυσμένες περιοχές, όπου δεν φτάνουν τα σήματα της κινητής τηλεφωνίας.
Με πληροφορίες από Reuters