Η Tesla έχει καταφέρει να περιορίσει μέρος των απωλειών που σημείωσε στις αρχές του 2025, ωστόσο η επιδείνωση των σχέσεων μεταξύ του Ιλον Μασκ και του Ντόναλντ Τραμπ φαίνεται να πλήττει την επενδυτική εμπιστοσύνη που είχε τονώσει τη μετοχή στα τέλη του 2024.
Η σημερινή δημοσιοποίηση των οικονομικών αποτελεσμάτων για το δεύτερο τρίμηνο – μετά το κλείσιμο της συνεδρίασης – έρχεται σε μια περίοδο που οι δείκτες S&P 500 και Nasdaq καταγράφουν νέα ιστορικά υψηλά, αγνοώντας τον εμπορικό πόλεμο δασμών που έχει πυροδοτήσει ο Τραμπ, προκαλώντας ανησυχία για μια ενδεχόμενη παγκόσμια ύφεση.
Αδύναμη επίδοση παρά την ανάκαμψη του κλάδου
Παρόλο που οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ανακάμψει, η μετοχή της Tesla παραμένει 17% χαμηλότερη από τις αρχές του έτους. Οι δασμοί 25% σε εισαγόμενα αυτοκίνητα και ανταλλακτικά συνεχίζουν να επιβαρύνουν τις προοπτικές του κλάδου και ειδικά της Tesla, που στηρίζεται σε παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες.
Το ενδιαφέρον επικεντρώνεται πλέον στη βασική δραστηριότητα της εταιρείας, που δεν είναι άλλη από τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και στις εξελίξεις γύρω από την πολυαναμενόμενη πλατφόρμα ρομποταξί.
Πιέσεις στα οικονομικά μεγέθη – Στο επίκεντρο το Model Y
Η Tesla αναμένεται να ανακοινώσει έσοδα 22,64 δισ. δολαρίων για το δεύτερο τρίμηνο, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Bloomberg — ποσό μειωμένο κατά 9% σε σχέση με τα 25,05 δισ. δολάρια του αντίστοιχου περσινού διαστήματος. Οι αναλυτές της Wall Street αναμένουν επίσης προσαρμοσμένα κέρδη ανά μετοχή (EPS) 0,42 δολάρια, που μεταφράζονται σε καθαρά κέρδη 1,443 δισ. δολαρίων και ελεύθερες ταμειακές ροές 760 εκατ. δολαρίων.
Η φήμη του Μασκ έχει δεχτεί πλήγμα λόγω των πολιτικών του παρεμβάσεων, την ώρα που ο ανταγωνισμός εντείνεται και οι Αμερικανοί καταναλωτές στρέφονται όλο και περισσότερο προς τα υβριδικά οχήματα. Η Tesla, όπως και ο ευρύτερος κλάδος των EV, αντιμετωπίζουν δυσκολίες, με τις πωλήσεις να υποχωρούν σε βασικές αγορές όπως η Ευρώπη, ενώ και στις ΗΠΑ τα στοιχεία εγγραφών δείχνουν κάμψη.
Η εταιρεία παρέδωσε 384.122 οχήματα παγκοσμίως το δεύτερο τρίμηνο, σημειώνοντας πτώση 13,5% σε ετήσια βάση. Η ανανέωση του Model Y ενδέχεται να επηρέασε αρνητικά τη ζήτηση, τουλάχιστον προσωρινά. Κομβικό ερώτημα για τη διοίκηση είναι η επάρκεια και διαθεσιμότητα του νέου μοντέλου στις κύριες αγορές.
Όπως σημειώνει ο αναλυτής Dan Ives της Wedbush σε σημείωμά του:
«Αναμένουμε ότι οι παραδόσεις θα ενισχυθούν στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, κυρίως χάρη στη βελτίωση της εικόνας στην Κίνα και την ανανεωμένη εκδοχή του Model Y, που μπορεί να λειτουργήσει ως βασικός καταλύτης».
Ο ίδιος προσθέτει πως πιθανότατα η διοίκηση θα αναφερθεί και στην απώλεια των φορολογικών κινήτρων στις ΗΠΑ, που επηρεάζει πλέον αρνητικά την ανταγωνιστικότητα των ηλεκτρικών οχημάτων της Tesla.
Ρομποταξί στο μικροσκόπιο
Πέρα από τους αριθμούς, επενδυτές και αναλυτές περιμένουν νεότερα για το πολυσυζητημένο project των ρομποταξί, το οποίο ο Μασκ έχει προαναγγείλει για το δεύτερο εξάμηνο του 2025. Ωστόσο, η πολιτική ένταση με τον Τραμπ και η αβεβαιότητα που αυτή προκαλεί φαίνεται να λειτουργεί ως φρένο στην επενδυτική ορμή που χαρακτήριζε την Tesla μέχρι πρότινος.
Με πληροφορίες από Yahoo Finance