Νέα

ΚΟΣΜΟΣ

Δασμοί Τραμπ: Πώς οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις αξιοποιούν τελωνειακό «παραθυράκι» για να αποφύγουν επιβαρύνσεις

AP Photo

Σε ένα νέο γεωοικονομικό περιβάλλον, όπου ο εμπορικός πόλεμος επανέρχεται στο προσκήνιο, η L’Oréal και μια σειρά κορυφαίων ευρωπαϊκών εταιρειών μόδας και καλλυντικών επανεξετάζουν τη χρήση μιας παλιάς, σχεδόν ξεχασμένης τελωνειακής ρύθμισης των ΗΠΑ. Ο λεγόμενος «κανόνας της πρώτης πώλησης» (First Sale rule) αναβιώνει ως δυνητικό εργαλείο για την απορρόφηση των επιβαρύνσεων από τους νέους αμερικανικούς δασμούς που προωθεί η κυβέρνηση Τραμπ.

Αν και η Ουάσινγκτον και οι Βρυξέλλες κατέληξαν πρόσφατα σε συμφωνία για δασμούς 15% στα περισσότερα ευρωπαϊκά εισαγόμενα αγαθά — αντί για 30% που είχε αρχικά ανακοινωθεί — το τελικό ποσοστό παραμένει πολλαπλάσιο του προηγούμενου μέσου όρου, ανατρέποντας δεδομένα δεκαετιών ελεύθερης ροής εμπορίου.

Σε αυτό το κλίμα, εταιρείες του χώρου της ένδυσης και των καταναλωτικών ειδών εκφράζουν ανησυχία για το ενδεχόμενο αύξησης των τιμών λιανικής στην αμερικανική αγορά, η οποία ήδη πιέζεται από τον επίμονο πληθωρισμό. Γι’ αυτό και στρέφονται στον κανόνα First Sale, που επιτρέπει τον υπολογισμό των δασμών όχι στην τελική τιμή, αλλά στην αρχική αξία του προϊόντος κατά την έξοδό του από το εργοστάσιο — μια διαφορά που σε πολλές περιπτώσεις είναι καταλυτική.

«Εξετάζουμε αυτή την επιλογή», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της L’Oréal, Νικολά Ιερωνίμους, στο Reuters, προσθέτοντας: «Θα λάβουμε τις αποφάσεις μας εν ευθέτω χρόνω».

Ιταλική αντεπίθεση

Μερικά από τα πιο αναγνωρίσιμα brands της ιταλικής μόδας, όπως η Golden Goose (σνίκερς πολυτελείας), η Moncler (τεχνικά μπουφάν και outerwear) και ο ιστορικός οίκος Ferragamo, έχουν ήδη κινηθεί επιθετικά προς αυτή την κατεύθυνση.

«Το όφελος είναι σημαντικό», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Λουτσιάνο Σαντέλ της Moncler σε τηλεδιάσκεψη με επενδυτές, εξηγώντας ότι το κόστος παραγωγής κυμαίνεται περίπου στο ήμισυ της τιμής εισαγωγής.

Η στρατηγική First Sale μπορεί να εφαρμοστεί μόνο σε περιπτώσεις όπου το προϊόν προορίζεται αποκλειστικά για την αγορά των ΗΠΑ και έχει προηγηθεί αλυσίδα διακριτών εμπορικών συναλλαγών. Παρόλα αυτά, η διαδικασία είναι απαιτητική: χρειάζεται λεπτομερές αποτύπωμα, πλήρη διαφάνεια και αυστηρή τεκμηρίωση κάθε σταδίου της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Σύμφωνα με συμβουλευτικές εταιρείες όπως οι KPMG και PwC, οι ερωτήσεις που δέχονται για εφαρμογή της συγκεκριμένης μεθόδου έχουν εκτοξευθεί.

«Καταγράφουμε τριπλασιασμό των αιτημάτων φέτος», σημειώνει η Ρουθ Γκουέρα, partner της KPMG στο Παρίσι. Επισημαίνει δε ότι ο κανόνας First Sale μπορεί να λειτουργήσει συνδυαστικά με άλλες τελωνειακές στρατηγικές.

Πολυεπίπεδη αρχιτεκτονική με γραφειοκρατικές απαιτήσεις

Η ουσία του κανόνα είναι η εξής: για να εφαρμοστεί, η εταιρεία πρέπει να αποδείξει με σαφήνεια ότι το προϊόν προς τις ΗΠΑ έχει περάσει από τουλάχιστον δύο ξεχωριστές και διαφανείς συναλλαγές. Συνήθως αυτό σημαίνει πώληση από τον κατασκευαστή σε έναν ενδιάμεσο, και στη συνέχεια σε έναν εισαγωγέα με έδρα τις ΗΠΑ.

Για λόγους εμπιστευτικότητας και ελέγχου, πολλές επιχειρήσεις επιλέγουν να πραγματοποιούν τις ενδιάμεσες συναλλαγές μέσω θυγατρικών τους στις ΗΠΑ, ώστε να αποφύγουν την έκθεση ευαίσθητων πληροφοριών σε τρίτους, εξηγεί ο δικηγόρος της PwC, Φραντσέσκο Πίτσο.

«Οι δασμοί 15% πιθανόν να οδηγήσουν σε αύξηση μόλις 3% στην τιμή λιανικής», ανέφερε ο CEO της Golden Goose, Σίλβιο Καμπάρα, υπογραμμίζοντας ότι η αμερικανική αγορά καλύπτει περίπου το 35% των εσόδων της εταιρείας.

Αναθέρμανση παλαιών πρακτικών

Αν και αρκετές επιχειρήσεις χρησιμοποιούν τη μέθοδο First Sale εδώ και χρόνια, πολλές την είχαν αφήσει στο περιθώριο όσο οι δασμοί ήταν χαμηλοί, εξηγεί ο Μαρκ Λούντβιχ από τη RSM Νέας Υόρκης.

Ο Λούτσιο Μιράντα, ιδρυτής της ExportUSA, εκτιμά ότι το ενδιαφέρον θα επεκταθεί και σε άλλους τομείς. «Πλέον, η σχέση κόστους-οφέλους γέρνει σαφώς υπέρ της ενεργοποίησης του κανόνα», τονίζει.

Σύμφωνα με έκθεση της Επιτροπής Διεθνούς Εμπορίου των ΗΠΑ το 2009, περίπου το 8,5% των εισαγωγικών επιχειρήσεων είχε κάνει χρήση του First Sale σε διάστημα ενός έτους. Το 50% των σχετικών εισαγωγών αφορούσε ένδυση και υπόδηση.

Για τους Γάλλους παραγωγούς καλλυντικών, οι νέοι δασμοί σηματοδοτούν τέλος εποχής, καθώς μέχρι πρότινος οι εξαγωγές τους προς τις ΗΠΑ δεν επιβαρύνονταν με φόρους.

«Η συμφωνία δίνει τέλος στην αβεβαιότητα, αλλά προκαλεί σοβαρούς κινδύνους για τη γαλλική βιομηχανία καλλυντικών»», ανέφερε ο Εμανουέλ Γκισάρ, επικεφαλής της Febea.

Όχι για όλους

Η εφαρμογή του κανόνα First Sale δεν είναι λύση για όλους. Προϋποθέτει υψηλό κόστος συμμόρφωσης, νομική ετοιμότητα και πλήρη διαφάνεια, ενώ συνοδεύεται από αυξημένο κίνδυνο ελέγχων.

«Το πρόβλημα είναι ότι μόνο οι “προνομιούχοι” μπορούν να το αντέξουν — και σε επίπεδο κόστους και σε επίπεδο δομών», σχολιάζει ο δικηγόρος Μάικλ Τ. Κον, ειδικός σε τελωνειακά θέματα.

Η CBP, η τελωνειακή αρχή των ΗΠΑ, διενεργεί συχνούς ελέγχους και απορρίπτει τη χρήση του κανόνα αν δεν πληρούνται όλα τα κριτήρια.

«Οι εισαγωγείς πρέπει να προχωρούν με ύψιστη προσοχή», καταλήγει.

Με πληροφορίες από Reuters

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΟΣΜΟΣ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΟΣΜΟΣ