Η Inditex, ιδιοκτήτρια της Zara, ανακοίνωσε την Τετάρτη χαμηλότερες από τις αναμενόμενες πωλήσεις για το δεύτερο τρίμηνο, καθώς ο μεγαλύτερος εισηγμένος λιανοπωλητής γρήγορης μόδας παγκοσμίως αντιμετωπίζει πιο επιφυλακτικούς καταναλωτές σε ένα «πολύπλοκο περιβάλλον αγοράς», όπως το χαρακτήρισε ο διευθύνων σύμβουλος.
Ενθαρρυντική εκκίνηση φθινοπώρου
Παρά τη συγκράτηση στο δεύτερο τρίμηνο, οι πωλήσεις από 1η Αυγούστου έως 8 Σεπτεμβρίου αυξήθηκαν κατά 9% σε συναλλαγματικά προσαρμοσμένους όρους, σε σχέση με ένα χρόνο πριν. Η επίδοση αυτή αποτελεί επιτάχυνση από την αύξηση 5,1% που είχε καταγραφεί στο πρώτο εξάμηνο.
Κάτω από τις εκτιμήσεις των αναλυτών
Οι καθαρές πωλήσεις του β΄ τριμήνου, που έληξε στις 31 Ιουλίου, ανήλθαν σε 10,08 δισ. ευρώ, χαμηλότερα από τα 10,26 δισ. που προέβλεπαν οι αναλυτές σύμφωνα με στοιχεία της LSEG.
Ο αντίκτυπος των συναλλαγματικών ισοτιμιών
Ένα ασθενέστερο δολάριο ΗΠΑ επηρέασε τα αποτελέσματα. Η Inditex εκτιμά ότι οι συναλλαγματικές διακυμάνσεις θα μειώσουν τις πωλήσεις του 2025 κατά 4%, αντί για 3% που προέβλεπε αρχικά. Το δολάριο που χάνει αξία σημαίνει ότι τα έσοδα από τις ΗΠΑ —τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά μετά την Ισπανία— αποτιμώνται χαμηλότερα σε ευρώ.
Ο CEO Όσκαρ Γκαρσία Μασέιρας χαρακτήρισε την απόδοση του πρώτου εξαμήνου «ισχυρή», τονίζοντας ότι η εταιρεία κατέγραψε «ικανοποιητικές πωλήσεις σε ένα δύσκολο περιβάλλον αγοράς».
Δασμοί στις ΗΠΑ και πιέσεις στις τιμές
Η αύξηση δασμών από την κυβέρνηση Τραμπ σε εισαγόμενα αγαθά ώθησε λιανοπωλητές ρούχων και αθλητικών ειδών να μετακυλίσουν υψηλότερες τιμές στους καταναλωτές. Αυτό, σε συνδυασμό με την οικονομική αβεβαιότητα, αναμένεται να οδηγήσει σε πτώση των καταναλωτικών δαπανών στις ΗΠΑ κατά την εορταστική περίοδο, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της PwC.
Πτώση μετοχής και εύθραυστη ζήτηση
Η μετοχή της Inditex έχει υποχωρήσει 14% από τις αρχές του έτους, μετά από τέσσερα χρόνια ισχυρής ανάπτυξης. Η επιβράδυνση γεννά ερωτήματα για τη μελλοντική ζήτηση προϊόντων Zara και για το αν η εταιρεία θα μπορέσει να αυξήσει τις τιμές στις ΗΠΑ χωρίς να πιέσει περαιτέρω τους καταναλωτές.
Τα καθαρά κέρδη του α΄ εξαμήνου αυξήθηκαν μόλις κατά 0,8%, στα 2,79 δισ. ευρώ.
Η Inditex, ιδιοκτήτρια επίσης των Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius και Oysho, έχει αυξήσει σταθερά το μερίδιό της στην παγκόσμια αγορά ένδυσης μετά την πανδημία, την ώρα που η ανταγωνίστρια H&M δυσκολεύεται να αναπτυχθεί.
Στρατηγική προσαρμογής
Η εταιρεία τονίζει ότι η ευέλικτη εφοδιαστική αλυσίδα και η προμήθεια από εργοστάσια πιο κοντά στις βασικές αγορές θα της επιτρέψουν να αντιμετωπίσει τις πιέσεις από τους δασμούς των ΗΠΑ.
Με πληροφορίες από Reuters