Σοβαρά προβλήματα σε μεγάλα αεροδρόμια της γηραιάς ηπείρου προκάλεσε κυβερνοεπίθεση που σημειώθηκε το βράδυ της Παρασκευής σε πάροχο συστημάτων check-in και επιβίβασης, με αποτέλεσμα καθυστερήσεις και ακυρώσεις πτήσεων ακόμη και στο Χίθροου του Λονδίνου, το πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο της Ευρώπης.
Νωρίτερα η Collins Aerospace, θυγατρική του ομίλου RTX, η οποία παρέχει συστήματα check-in και επιβίβασης σε αεροπορικές εταιρείες διεθνώς, γνωστοποίησε ότι αντιμετωπίζει «τεχνικό πρόβλημα», το οποίο, σύμφωνα με ανακοίνωση του αεροδρομίου Χίθροου στο Λονδίνο, ενδέχεται να προκαλέσει καθυστερήσεις στις αναχωρήσεις επιβατών.
Σοβαρά προβλήματα καταγράφηκαν και στα αεροδρόμια Βρυξελλών και Βερολίνου, όπως ανακοίνωσαν οι διοικήσεις τους, διευκρινίζοντας ότι η λειτουργία επηρεάστηκε από το ίδιο τεχνικό ζήτημα.
Η μητρική εταιρεία RTX επιβεβαίωσε ότι εντόπισε «διατάραξη σχετιζόμενη με κυβερνοεπίθεση» στο λογισμικό της, η οποία αφορά επιλεγμένα αεροδρόμια, χωρίς ωστόσο να προχωρήσει σε ονομαστική αναφορά αυτών.
Εκτός λειτουργίας το online check-in
Η RTX σε γραπτή ανακοίνωσή της διευκρίνισε ότι «ο αντίκτυπος περιορίζεται στο ηλεκτρονικό check-in και στη διαδικασία παράδοσης αποσκευών και μπορεί να αντιμετωπιστεί με χειροκίνητες διαδικασίες», προσθέτοντας ότι καταβάλλονται προσπάθειες για την ταχεία αποκατάσταση του προβλήματος.
Στο ίδιο μήκος κύματος, το Αεροδρόμιο Βρυξελλών ενημέρωσε ότι από το βράδυ της Παρασκευής τα αυτοματοποιημένα συστήματα τέθηκαν εκτός λειτουργίας, γεγονός που επιτρέπει μόνο τη χειροκίνητη διαχείριση επιβατών και αποσκευών.
«Η κατάσταση έχει μεγάλη επίπτωση στο πτητικό πρόγραμμα και, δυστυχώς, θα προκαλέσει καθυστερήσεις και ακυρώσεις», σημείωσε η διοίκηση του αεροδρομίου, διευκρινίζοντας ότι μέχρι στιγμής έχουν ακυρωθεί δέκα πτήσεις, ενώ ο μέσος χρόνος καθυστέρησης ανέρχεται περίπου στη μία ώρα.
Χάος
Οι διοικήσεις των πληγέντων αεροδρομίων κάλεσαν τους επιβάτες να επιβεβαιώνουν εγκαίρως τις πτήσεις τους με τις αεροπορικές εταιρείες πριν μεταβούν στον χώρο αναχώρησης.
Η δημοσιογράφος Τερέζα Πουλτάροβα, η οποία βρισκόταν στο Χίθροου για να ταξιδέψει στο Άμστερνταμ και από εκεί στο Κέιπ Τάουν, περιέγραψε στο BBC: «Δυστυχώς, η αεροπορική με την οποία ταξιδεύω δεν διαθέτει γκισέ εδώ, οπότε έχουμε μείνει κυριολεκτικά στο σκοτάδι. Επικρατεί μεγάλο χάος και απογοήτευση».
Στο Αεροδρόμιο του Βερολίνου, οι αρχές έκαναν λόγο για «μεγαλύτερους χρόνους αναμονής» και δεσμεύτηκαν ότι θα κινηθούν για ταχεία επίλυση του ζητήματος, ενώ εκπρόσωπος του Αεροδρομίου Φρανκφούρτης, του μεγαλύτερου στη Γερμανία, διαβεβαίωσε ότι δεν έχει υπάρξει καμία επίπτωση.
Επιβάτες στη Γερμανία, πάντως, έκαναν λόγο για έλλειψη ενημέρωσης. Ο Κιμ Ράιζεν δήλωσε στο Reuters ότι τους ενημέρωσαν μόνο για «τεχνικό πρόβλημα», ενώ ο Ζίγκφριντ Σβαρτς σημείωσε χαρακτηριστικά: «Είναι αδιανόητο να μην υπάρχει τρόπος άμυνας απέναντι σε κάτι τέτοιο με τη σημερινή τεχνολογία».
Εταιρείες και κυβερνήσεις σε επιφυλακή
Η EasyJet, μία από τις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης, ανακοίνωσε ότι οι πτήσεις της εκτελούνται κανονικά και δεν αναμένονται προβλήματα, ενώ η Ryanair και η British Airways δεν απάντησαν άμεσα σε αιτήματα σχολιασμού.
Η Delta Airlines των ΗΠΑ ανέφερε ότι αναμένει ελάχιστο αντίκτυπο από τα τρία πληγέντα αεροδρόμια, χάρη σε εναλλακτική διαδικασία που ενεργοποίησε ώστε να περιοριστεί η διαταραχή.
Στην Πολωνία, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Ψηφιακών Υποθέσεων, Κριστόφ Γκαβκόφσκι, διαβεβαίωσε ότι «δεν υπάρχουν ενδείξεις απειλής» για τα πολωνικά αεροδρόμια.
Η Βρετανίδα υπουργός Μεταφορών, Χάιντι Αλεξάντερ, σημείωσε ότι λαμβάνει «τακτικές ενημερώσεις» για την εξέλιξη της κατάστασης.
Με πληροφορίες από Reuters