Οι μετοχές των κορυφαίων εισηγμένων εταιρειών παραγωγής μπύρας, κρασιού και οινοπνευματωδών ποτών στον κόσμο έχουν χάσει συνολικά 830 δισεκατομμύρια δολάρια σε λίγο περισσότερο από τέσσερα χρόνια, καθώς ο κλάδος αντιμετωπίζει τεράστιες αλλαγές.
Ο δείκτης Bloomberg για περίπου 50 εταιρείες βρίσκεται 46% χαμηλότερα από το ιστορικό υψηλό του Ιουνίου 2021, αποτυπώνοντας μια από τις πιο έντονες πτώσεις της τελευταίας δεκαετίας.
Παράγοντες πίεσης: Από την υγεία έως τα επιτόκια
Η μεταβολή των καταναλωτικών συνηθειών και οι αυξανόμενες ανησυχίες για την υγεία έχουν πλήξει τα κέρδη του κλάδου. Στην πίεση συμβάλλουν οι αμερικανικοί δασμοί, ο αντίκτυπος των υψηλών επιτοκίων στις δαπάνες των καταναλωτών και οι αυξημένες τιμές πρώτων υλών.
Στην Κίνα, η χαμηλή εμπιστοσύνη των νοικοκυριών και η απαγόρευση του αλκοόλ σε επίσημες εκδηλώσεις έχουν επιδεινώσει την κάμψη της αγοράς.
Το αποτέλεσμα είναι ένα κύμα πίεσης που απομάκρυνε τις εταιρείες του κλάδου από τη γενικότερη ανοδική πορεία των παγκόσμιων χρηματιστηρίων. Οι επιχειρήσεις προσπαθούν πλέον να προσαρμοστούν σε νέες εμπορικές συνθήκες, που έχουν αιφνιδιάσει πολλούς αναλυτές.
«Οι άνθρωποι πίνουν λιγότερο»: Η νέα πραγματικότητα
«Υπάρχει μια διαρθρωτική αλλαγή σε εξέλιξη — οι άνθρωποι πίνουν λιγότερο», δήλωσε η Sarah Simon, αναλύτρια της Morgan Stanley.
Το 2025, οι μετοχές ευρωπαϊκών κολοσσών όπως οι Diageo Plc (Johnnie Walker, Smirnoff), Pernod Ricard SA και Remy Cointreau SA κατέγραψαν τα χαμηλότερα επίπεδα δεκαετίας.
Ανάλογη πτώση σημείωσαν η Brown-Forman Corp. (Jack Daniel’s), η Treasury Wine Estates Ltd. στην Αυστραλία, ενώ η κινεζική Kweichow Moutai Co. διαπραγματεύεται σε τιμή 40% χαμηλότερη από το υψηλό του 2021.
Η πτώση ενδέχεται να συνεχιστεί, καθώς οι εταιρείες αντιμετωπίζουν μειωμένα έσοδα, αυξημένο χρέος και διοικητικές αναταράξεις σε μια αγορά που μεταβάλλεται διαρκώς.
Αλλαγή προτύπων κατανάλωσης
Η κύρια πρόκληση για τον κλάδο είναι η αλλαγή συμπεριφοράς των καταναλωτών.
Ο δείκτης Gallup για την κατανάλωση αλκοόλ στις ΗΠΑ έπεσε τον Αύγουστο στο χαμηλότερο επίπεδο από το 1939.
Οι προειδοποιήσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας και του Γενικού Χειρουργού των ΗΠΑ μείωσαν τη ζήτηση, ενώ το αλκοόλ χάνει δημοτικότητα και μεταξύ των millennials και της Γενιάς Ζ.
Η τάση αποχής από το αλκοόλ μεταξύ διασημοτήτων, όπως οι Tom Holland και Katy Perry, ενίσχυσε το φαινόμενο, καθώς προωθούν μη αλκοολούχα ποτά.
Παράλληλα, η διάδοση των φαρμάκων GLP-1 για απώλεια βάρους (όπως το Ozempic) και η άνοδος εναλλακτικών ουσιών όπως η κάνναβη, έχουν μειώσει περαιτέρω τη ζήτηση.
Νέα προϊόντα και διοικητικές αλλαγές
«Έχουμε δει τετραπλάσια επίδραση της οικονομικής κρίσης στην κατανάλωση αλκοόλ», δήλωσε ο Laurence Whyatt της Barclays Plc, σημειώνοντας ότι η αγορά θεωρεί πως η μεταβολή είναι μόνιμη και όχι προσωρινή.
Η πίεση έχει οδηγήσει σε σειρά νέων προϊόντων και αναδιαρθρώσεων:
- Η Carlsberg παρουσίασε μη αλκοολούχο μηλίτη.
- Η Davide Campari-Milano λάνσαρε το Crodino στις ΗΠΑ.
- Η Diageo εξαγόρασε τη Ritual Zero Proof Non-Alcoholic Spirits.
- Η Moët Hennessy απέκτησε μερίδιο σε γαλλική εταιρεία μη αλκοολούχων ποτών.
Παράλληλα, σημειώθηκαν εκτεταμένες αλλαγές διοίκησης: νέοι διευθύνοντες σύμβουλοι ανέλαβαν στις Diageo, Remy Cointreau, Campari, Treasury Wine, Molson Coors και Suntory Holdings, ενώ η Moutai έχασε δύο προέδρους μέσα σε δύο χρόνια.
Παγίδα αξίας ή ευκαιρία επένδυσης;
Παρά τη γενικευμένη πτώση, ορισμένοι επενδυτές βλέπουν ευκαιρίες αγοράς.
Ο δείκτης Bloomberg για τις μετοχές ποτοποιίας διαπραγματεύεται σε 15 φορές τα εκτιμώμενα μελλοντικά κέρδη, κάτω από το μισό του επιπέδου του 2021.
Το hedge fund Cook & Bynum αύξησε τις θέσεις του στην Ambev SA (Βραζιλία) και στην Backus y Johnston (Περού), με τον διαχειριστή Richard Cook να δηλώνει:
«Δεν πιστεύουμε ότι οι άνθρωποι θα σταματήσουν να πίνουν. Οι αναδυόμενες αγορές θα συνεχίσουν να καταναλώνουν περισσότερη και καλύτερη μπύρα με την πάροδο του χρόνου».
Ωστόσο, ακόμη και «βαριά ονόματα» όπως ο Warren Buffett έχουν υποστεί απώλειες: οι μετοχές της Constellation Brands (Corona) έχουν υποχωρήσει περίπου 40% από τότε που η Berkshire Hathaway επένδυσε στην εταιρεία.
Αντίστοιχα, το Artisan Partners αύξησε σημαντικά τη συμμετοχή του στη Diageo, αλλά η μετοχή έχει μειωθεί κατά 30% μέσα στο 2025.
Η σύγκριση με τον καπνό και το αβέβαιο μέλλον
Η αβεβαιότητα στον κλάδο θυμίζει πλέον την πορεία της βιομηχανίας του καπνού — κάτι που «θα φάνταζε αδιανόητο πριν από πέντε χρόνια», σύμφωνα με τον Andrew Gowen της Bell Asset Management.
Η αρνητική αύξηση όγκου πωλήσεων ωθεί τις εταιρείες να μειώσουν το κόστος και να στραφούν σε φθηνότερες επιλογές, ενώ οι επενδυτές παραμένουν επιφυλακτικοί για τις μακροπρόθεσμες προοπτικές του αλκοολούχου κλάδου.
Με πληροφορίες από Bloomberg
 
       
        
      
        
  
             
        
      
        
  
            