Οι λιανικές πωλήσεις στις ΗΠΑ την Black Friday, την ημέρα με τις περισσότερες αγορές του έτους, αυξήθηκαν κατά 4,1% σε σύγκριση με πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε το Σάββατο η Mastercard SpendingPulse. Μόνο οι online αγοραστές δαπάνησαν 11,8 δισεκατομμύρια δολάρια, αυξημένα κατά 9,1% από το 2024.
Αλλά αυτά τα κέρδη δεν λαμβάνουν υπόψη τις υψηλότερες τιμές λόγω του πληθωρισμού, επομένως οι πραγματικές δαπάνες θα μπορούσαν να είναι σταθερές.
«Έχουμε πληθωρισμό 3%, οπότε ίσως (η αύξηση των δαπανών κατά 4,1%) να είναι μια πραγματική αύξηση μόλις 1% περίπου, η οποία δεν είναι τόσο μεγάλη αύξηση», δήλωσε στο CNN . Σε κυνήγι προσφορών επιδίδονται όλο και περισσότερο οι Αμερικανοί, οδηγώντας σε αλλαγή της καταναλωτικής προσέγγισης από τους επιχειρηματίες του λιανεμπορίου.
Το Σαββατοκύριακο της Black Friday ψώνισαν 203 εκατ. καταναλωτές, ένας αριθμός ρεκόρ για τις ΗΠΑ, σύμφωνα με την Εθνική Ενωση Λιανεμπορίου. Διαδικτυακά, οι Αμερικανοί ξόδεψαν τουλάχιστον 44 δισ. δολάρια από την Ημέρα των Ευχαριστιών, Πέμπτη, μέχρι τη Cyber Monday, καταγράφοντας αύξηση περίπου 8% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία της Adobe Analytics.
Ωστόσο, οι καταναλωτές παλεύουν με έναν συνδυασμό υψηλού πληθωρισμού και οικονομικής αβεβαιότητας. Ετσι, στρέφονται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους σε εκπτώσεις, κουπόνια και υπηρεσίες επιστροφής χρημάτων. Tο ενδιαφέρον των Αμερικανών για τις προσφορές ενισχύεται συνεχώς, οδηγώντας τους λιανεμπόρους να αναθεωρήσουν τις στρατηγικές τους. Κατά το Σαββατοκύριακο της Black Friday καταγράφηκαν 203 εκατομμύρια αγοραστές, αριθμός πρωτοφανής για τις ΗΠΑ, σύμφωνα με την Εθνική Ένωση Λιανεμπορίου. Παράλληλα, οι online δαπάνες από την Ημέρα των Ευχαριστιών έως και τη Cyber Monday ξεπέρασαν τα 44 δισ. δολάρια, περίπου 8% περισσότερα σε σχέση με πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία της Adobe Analytics.
Οικονομική πίεση και στροφή στις εκπτώσεις
Παρά τον αυξημένο όγκο αγορών, οι καταναλωτές εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν υψηλό πληθωρισμό και αβεβαιότητα. Γι’ αυτό καταφεύγουν ολοένα και περισσότερο σε εκπτώσεις, κουπόνια και υπηρεσίες επιστροφής χρημάτων. Οι υψηλοί δασμοί και τα επιτόκια ενισχύουν την ανάγκη για προσεκτικότερη διαχείριση των εξόδων, ενώ η χρήση λύσεων τύπου «αγόρασε τώρα, πλήρωσε αργότερα» (BNPL) ανεβαίνει αισθητά. Ενδεικτικά, οι νέες εγγραφές στο RetailMeNot αυξήθηκαν κατά 22% το πρώτο εντεκάμηνο του 2025.
Η ψαλίδα στις καταναλωτικές επιλογές
Η Εθνική Ένωση Λιανεμπορίου προβλέπει ότι οι πωλήσεις Νοεμβρίου–Δεκεμβρίου θα ξεπεράσουν για πρώτη φορά το 1 τρισ. δολάρια. Παρ’ όλα αυτά, το ποσό αυτό αποκαλύπτει μια έντονη διαφοροποίηση στον τρόπο κατανάλωσης: τα υψηλά εισοδήματα ξοδεύουν περισσότερο σε ακριβές μάρκες, ενώ τα υπόλοιπα νοικοκυριά αναζητούν πιο προσιτές λύσεις.
Σύμφωνα με τον Ryan Sweet της Oxford Economics, τα νοικοκυριά χαμηλότερου εισοδήματος δεν έχουν περιθώρια για περαιτέρω περικοπές και βασίζονται όλο και πιο έντονα σε προσφορές, μεταθέτοντας συχνά χρονικά ορισμένες αγορές. Η μεσαία τάξη –ο πολυπληθέστερος όγκος καταναλωτών– στρέφεται εμφανώς σε οικονομικότερες επιλογές.
Ποιες επιχειρήσεις κερδίζουν και ποιες δυσκολεύονται
Πολλές λιανεμπορικές εταιρείες αναφέρουν πως οι χαμηλές τιμές λειτουργούν ως «μαγνήτης» για νέους πελάτες. Από την άλλη πλευρά, μάρκες πολυτελείας και επιχειρήσεις που πουλούν μη απαραίτητα αγαθά είδαν αύξηση κερδών, δείχνοντας ότι μια μερίδα καταναλωτών συνεχίζει απρόσκοπτα τις δαπάνες για ακριβά δώρα.
Παρότι οι προσφορές είναι πανταχού παρούσες, ορισμένοι εξακολουθούν να πιέζονται οικονομικά. Σε έρευνα της Rakuten, το 24% των νοικοκυριών με εισόδημα κάτω των 50.000 δολαρίων σκοπεύει να αυξήσει το χρέος στην πιστωτική κάρτα για να αντεπεξέλθει στα έξοδα των γιορτών.
Η Klarna κατέγραψε αύξηση 32% στους χρήστες της στις ΗΠΑ το τρίμηνο Ιουλίου–Σεπτεμβρίου, ενώ η νέα της πιστωτική κάρτα είχε ήδη συγκεντρώσει 4 εκατ. εγγραφές έως τον Νοέμβριο. Σύμφωνα με την Adobe Analytics, οι δαπάνες μέσω BNPL άγγιξαν τα 80 δισ. δολάρια, σημειώνοντας άνοδο 8%.
Επέκταση των εκπτώσεων από τους λιανοπωλητές
Σύμφωνα με τους New York Times, όλο και περισσότερες επιχειρήσεις βάζουν σε προσφορά μια ευρύτερη γκάμα προϊόντων – από είδη τροφίμων μέχρι παιχνίδια. Οι ηλεκτρονικοί λιανοπωλητές ξεκίνησαν τις εκπτώσεις εβδομάδες πριν από την Black Friday. Η Mastercard SpendingPulse ανέφερε άνοδο 4,1% στις συνολικές πωλήσεις της ημέρας, ενώ οι online αγορές έφτασαν τα 11,8 δισ. δολάρια (+9,1% από το 2024). Παρ’ όλα αυτά, η πραγματική αύξηση ίσως είναι μικρότερη, αν συνεκτιμηθεί ο πληθωρισμός 3%.