Μια αναπάντεχη σύγκρουση βρίσκεται σε εξέλιξη ανάμεσα στον Ντόναλντ Τραμπ και τον Ίλον Μασκ, με φόντο το νέο δημοσιονομικό νομοσχέδιο που πέρασε από τη Βουλή των Αντιπροσώπων και απειλεί να πλήξει σοβαρά τα οικονομικά της Tesla.
Παρά το γεγονός ότι ο Μασκ φέρεται να διέθεσε περίπου 250 εκατομμύρια δολάρια για την προεκλογική εκστρατεία του Τραμπ, το λεγόμενο «μεγάλο, όμορφο νομοσχέδιο» του πρώην προέδρου καταργεί καίρια προγράμματα περιβαλλοντικών επιδοτήσεων — προγράμματα που αποτελούν βασική πηγή κερδών για την Tesla μέσω της πώλησης πιστώσεων εκπομπών.
Η αντίδραση του Μασκ ήταν άμεση και σκληρή: χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «απαράδεκτο», απείλησε ότι θα χρηματοδοτήσει τους αντιπάλους των βουλευτών που το υπερψήφισαν και μάλιστα άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο ίδρυσης πολιτικού κόμματος.
Ο Τραμπ δεν έμεινε αμέτοχος, απαντώντας σκωπτικά:
«Χωρίς τις επιδοτήσεις, ο Ίλον πιθανότατα θα έπρεπε να κλείσει το μαγαζί του και να επιστρέψει στη Νότια Αφρική».
Το νομοσχέδιο που χτυπά την καρδιά του μοντέλου της Tesla
Η επίμαχη νομοθεσία βάζει στο στόχαστρο τρία συστήματα πιστώσεων εκπομπών στις ΗΠΑ. Ιδιαίτερα πλήττεται το ομοσπονδιακό πρόγραμμα CAFE (Corporate Average Fuel Economy), το οποίο επιβραβεύει με “πιστώσεις καθαρού αέρα” τις αυτοκινητοβιομηχανίες με χαμηλές εκπομπές και επιτρέπει την πώληση αυτών των πιστώσεων σε ανταγωνιστές που βασίζονται ακόμη στα συμβατικά καύσιμα.
Η Tesla έχει επωφεληθεί στο έπακρο από αυτό το σύστημα. Μόνο το πρώτο τρίμηνο του 2024, οι πωλήσεις πιστώσεων ανήλθαν σε 595 εκατομμύρια δολάρια, ξεπερνώντας τα καθαρά της κέρδη, που έφτασαν μόλις τα 409 εκατ. δολάρια. Πέρυσι, τα έσοδα από την πώληση κανονιστικών πιστώσεων έφτασαν τα 2,8 δισ. δολάρια, αντιπροσωπεύοντας το 39% των καθαρών εσόδων της εταιρείας. Από το 2015, η Tesla έχει συγκεντρώσει πάνω από 11 δισ. δολάρια από τέτοιες πηγές.
Το νέο νομοσχέδιο καταργεί τις ποινές για μη συμμόρφωση, καθιστώντας την αγορά πιστώσεων σχεδόν άσκοπη για τις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες. Όπως δήλωσε στους Financial Times ο Νταν Μπέκερ, διευθυντής της Εκστρατείας για Ασφαλείς Μεταφορές:
«Αν δεν υπάρχει ποινή για παραβίαση, δεν υπάρχει λόγος να αγοράζει κανείς πιστώσεις συμμόρφωσης».
Αναλυτές επισημαίνουν ότι, αν και η επίδραση στα κέρδη της Tesla δεν θα είναι άμεση, οι πολυετείς συμφωνίες πώλησης πιστώσεων που έχει υπογράψει η εταιρεία με ανταγωνιστές περιλαμβάνουν ρήτρες για αλλαγές στη νομοθεσία. Επομένως, αρκετές από αυτές ενδέχεται να καταγγελθούν στο προσεχές διάστημα.
Πηγή με γνώση του θέματος αναφέρει ότι έως και το 75% των εσόδων της Tesla από πιστώσεις προέρχεται από τις ΗΠΑ, ενώ το υπόλοιπο προέρχεται από ανάλογα προγράμματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και την Ασία.