Οι υποδομές που σχεδιάζονται σήμερα δεν αφορούν μόνο τις άμεσες ανάγκες, αλλά διαμορφώνουν τη βάση για μια ανθεκτικότερη, πιο έξυπνη και περιβαλλοντικά φιλική Ελλάδα, υπογράμμισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας κατά τη διάρκεια του 1ου Συνεδρίου του ΕΛΙΤΗΕ (Ελληνικό Ινστιτούτο Τεχνολογίας Ηλεκτρικών Εγκαταστάσεων).
Όπως εξήγησε, το Υπουργείο μέσα από έργα και παρεμβάσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη, στηρίζει σταθερά την μετάβαση σε ένα νέο αναπτυξιακό μοντέλο, με έμφαση στη βιωσιμότητα, την αποτελεσματικότητα και τον άνθρωπο.
Κατά την τοποθέτησή του, ο κ. Δήμας παρουσίασε την πρόοδο τεσσάρων σημαντικών έργων υποδομής που βρίσκονται σε διαφορετικά στάδια υλοποίησης ανά την επικράτεια:
Πρόοδος σε Εμβληματικά Έργα Υποδομών
· Πάτρα - Πύργος: η πρόοδος εκτέλεσης των εργασιών ανέρχεται στο 85% στο σύνολο του έργου. Τα πρώτα 65 χλμ. θα παραδοθούν έως το τέλος του Ιουλίου του 2025 και τα υπόλοιπα 10 χλμ., φτάνοντας στο Μιντιλόγλι στην είσοδο της Πάτρας, υπολογίζεται ότι θα παραδοθούν έως το τέλος του Νοεμβρίου.
· Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος Ε65, Βόρειο Τμήμα: Κατασκευάζεται το τελευταίο τμήμα Καλαμπάκα - Εγνατία, μήκους 45,5 χλμ., το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2026.
· Επέκταση Μετρό Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά: Το έργο προχωρά με ικανοποιητικό ρυθμό και αναμένεται να δοθεί σε λειτουργία τον Φεβρουάριο του 2026.
· Υπερυψωμένη Λεωφόρος Ταχείας Κυκλοφορίας στη Θεσσαλονίκη: Η πρόοδος κατασκευής φτάνει το 25% και ο νέος οδικός άξονας αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2027.
Η τεχνολογία ως καταλύτης μετασχηματισμού
Αναφορικά με την επίδραση της τεχνολογίας στην παραγωγή των έργων, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών δήλωσε ότι η ψηφιακή μετάβαση αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο γίνεται ο σχεδιασμός, η υλοποίηση και ο έλεγχος συντήρησης των υποδομών, με χαρακτηριστικό παράδειγμα, τα εργαλεία μοντελοποίησης των έργων, όπως το Building Information Modeling (BIM), αλλά και το Εθνικό Μητρώο Γεφυρών.
Ο Υπουργός χαρακτήρισε την κλιματική κρίση ως τη μεγαλύτερη σύγχρονη πρόκληση, επισημαίνοντας πως η ανθεκτικότητα έχει αναχθεί σε ουσιώδη παράμετρο που έχει αυξήσει το κατασκευαστικό κόστος, καθώς απαιτούνται περισσότερα κεφάλαια σε σχέση με το παρελθόν για έργα, όπως γέφυρες ή φράγματα.
«Για τη δέσμη έργων αποκατάστασης σε Θεσσαλία και Στερεά Ελλάδα, μετά τις θεομηνίες "Daniel" και "Elias" έπρεπε να βρούμε πάνω 1,3 δισ. ευρώ και πλέον, δημιουργούμε νέες υποδομές που να είναι ανθεκτικότερες απέναντι στην εκδήλωση ακραίων καιρικών φαινομένων στο μέλλον», συμπλήρωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Ολιστική στρατηγική για ύδρευση και αντιπλημμυρική θωράκιση
Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο κ. Δήμας πρόσθεσε ότι άλλο ένα κρίσιμο πεδίο είναι η διαχείριση των υδάτινων πόρων, όπου το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εκτελεί μεγάλης και μικρότερης κλίμακας έργα σε όλη την Επικράτεια, όπως αρδευτικά δίκτυα, φράγματα και αντιπλημμυρικά έργα, πολλά εκ των οποίων έχουν περιέλθει στην αρμοδιότητα του Υπουργείου από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, είτε κατασκευάζονται σε συνεργασία με αυτό.
«Επιδιώκουμε μια ολιστική προσέγγιση στην υλοποίηση των υποδομών, που να λαμβάνει υπόψη τις τεχνολογικές εξελίξεις, αλλά και τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης», κατέληξε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.