Τέλος εποχής για τα ΕΛΤΑ, καθώς με την μεγαλύτερη και τελευταία κίνηση αναδιάρθρωσής τους, μπαίνει από την ερχόμενη εβδομάδα οριστικό λουκέτο σε 204 από τα 486 καταστήματα που είναι μέχρι σήμερα σε λειτουργία σε όλη την Ελλάδα. Κλείνει δηλαδή οριστικά το 42% των καταστημάτων σε όλη την χώρα, σε μια προσπάθεια να μπει τέλος στις ζημιές που χαρακτηρίζουν όλα τα τελευταία χρόνια τους ισολογισμούς της εταιρείας που έχει περάσει από τα χρόνια των μνημονίων στην ομπρέλα του Υπερταμείου.
Μεταθέσεις
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Η», βγήκαν σήμερα από τα ΕΛΤΑ οι μεταθέσεις των υπαλλήλων που υπηρετούσαν στα καταστήματα τα οποία βάζουν λουκέτο. Στα 204 καταστήματα που κλείνουν απασχολούνταν περισσότεροι από 600 υπάλληλοι, οι περισσότεροι εκ των οποίων παίρνουν «φύλλα πορείας» ώστε να γίνουν διανομείς. Κανείς δεν χάνει την θέση του, ωστόσο οι περισσότεροι θα γίνουν ταχυδρόμοι, κάποιοι σε άλλες πόλεις από αυτές που εργάζονταν, πάντως ωποσδήποτε στον ίδιο νομό.
Μες την μέθοδο αυτή υπολογίζεται πως οι 1.400 ταχυδρόμοι που υπηρετούν σήμερα σε όλη την Ελλάδα θα γίνουν περίπου 1.700, ώστε να εξυπηρετούν και άλλες περιοχές. Στα χωριά της Περιφέρειας άλλωστε που χάνουν το κατάστημά τους την σκυτάλη της εξυπηρέτησης καλείται να πιάσει ο αγροτικός ταχυδρόμος.
Όπως αναφέρουν τα ΕΛΤΑ σε επίσημη ανακοίνωσή τους, «σε κάθε περιοχή όπου αναστέλλεται η λειτουργία καταστήματος, οι πολίτες θα ενημερώνονται για τον αγροτικό ταχυδρόμο που τους εξυπηρετεί και θα έχουν τη δυνατότητα άμεσης επικοινωνίας μαζί του για προγραμματισμό κατ’ οίκον εξυπηρέτησης».
Ο μηχανισμός θα λειτουργεί ως εξής:
- Επικοινωνία στο τηλεφωνικό κέντρο 212 0000 700, όπου οι πολίτες θα μαθαίνουν το τηλέφωνο του διανομέα που εξυπηρετεί την περιοχή τους (υπηρεσιακό κινητό τηλέφωνο ή σταθερό του καταστήματος της ευρύτερης περιοχής)
- Μέσω τηλεφώνου θα κλείνουν ραντεβού με τον διανομέα για εξυπηρέτηση κατ οίκον
- Ο διανομέας θα έρχεται είτε στο σπίτι είτε στην πλατεία του χωριού (όπως συμβαίνει σήμερα σε κάποιες περιοχές) με POS και PDA ώστε να δέχεται ή να κάνει πληρωμές (π.χ. συντάξεων), να κάνει εισπράξεις, αποστολές και παραδόσεις αντικειμένων.
Βέβαια αυτό το σύστημα μένει να αποδειχθεί πόσο θα λειτουργήσει στην πράξη, δεδομένου ότι οι διανομείς θα έχουν πλέον αρκετά μεγαλύτερο φόρτο εργασίας και θα πρέπει να ανταποκρίνονται σε πολλαπλάσια ραντεβού συγκριτικά με το έργο που είχαν έως σήμερα.
Σημαντικότερη διάσταση, βέβαια, είναι κατά πόσο το νέο σύστημα θα είναι αρκετό για την εξυπηρέτηση ηλικιωμένων και ανθρώπων που μένουν σε μικρά χωριά, μικρά νησιά και ακριτικές περιοχές, καθώς τα ΕΛΤΑ πληρώνουν ακόμη τουλάχιστον 250.000 συνταξιούχους του πρώην ΟΓΑ.
Η μαύρη τρύπα
Ωστόσο τα οικονομικά στοιχεία δεν αφήνουν περιθώρια μεγάλων ελιγμών. Τα ΕΛΤΑ γράφουν ζημιές σε όλους τους τελευταίους ισολογισμούς τους:
Το 2024, για παράδειγμα, έκλεισε με ζημιές 8,372 εκατ. και με αρνητικά ίδια κεφάλαια 140 εκατ. ευρώ. Η Grand Thornton, μάλιστα αναφέρει σχολιάζοντας τα οικονομικά αποτελέσματα πως «ενδεχομένως να υποδηλώνουν την ύπαρξη ουσιώδους αβεβαιότητας, η οποία θα μπορούσε να εγείρει αμφιβολία σχετικά με τη δυνατότητα του Ομίλου και της Εταιρείας να συνεχίσουν τη δραστηριότητά τους».
Το 2023 είχε κλείσει με ζημιές 28.737 εκατ. ευρώ.
Το κόστος λειτουργίας
Σύμφωνα με πληροφορίες, το κόστος λειτουργίας δικτύου - το κόστος δηλαδή για όλα τα καταστήματα των ΕΛΤΑ - ανέρχεται στα 93 εκατ. ευρώ το χρόνο.
Ειδικά για τα 204 καταστήματα που κλείνουν, το κόστος για να παραμείνουν ανοιχτά φτάνει στα 35 - 37 εκατ. ευρώ το έτος. Τα περισσότερα καταστήματα εξ αυτών ήταν βαθιά ζημιογόνα, με ζημιές έως και πάνω από 150.000 το χρόνο. Ενδεικτικά αναφέρονται δυο παραδείγματα:
- Κατάστημα με έσοδα 400 ευρώ είχε ετήσιες δαπάνες 44.000 ευρώ
- Κατάστημα με ετήσια έσοδα 500 ευρώ είχε ετήσιες δαπάνες 46.000 ευρώ
Αν υπολογιστεί πως ο τζίρος, ο κύκλος εργασιών δηλαδή, των καταστημάτων που κλείνουν δεν ξεπερνούσε εν συνόλω τα 10 εκατ., τότε η «μαύρη τρύπα» από τα 204 καταστήματα που κλείνουν υπολογίζεται σε περίπου 25 - 27 εκατ. ευρώ κατ έτος.
Αντίθετα η διανομή είναι κερδοφόρα δραστηριότητα.
Δεδομένου ότι οι ζημιές του Ομίλου πέρσι ήταν περίπου 8,5 εκατ. ευρώ, μετά το «λουκέτο» στο μισό δίκτυο η Διοίκηση των ΕΛΤΑ ευελπιστεί να γράψει κέρδη μετά από πολλά χρόνια.