Σημαντική ενίσχυση του στόλου των αστικών συγκοινωνιών προανήγγειλε ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ενημερώνοντας τη Βουλή για τη σύμβαση προμήθειας 125 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων 12 μέτρων. Η σύμβαση, όπως είπε, αναμένεται να υπογραφεί έως το τέλος Νοεμβρίου, ώστε τα οχήματα να κυκλοφορήσουν μέχρι το Πάσχα του 2026.
Ο κ. Κυρανάκης τόνισε ότι η προμήθεια εντάσσεται στη συνολική στρατηγική ανανέωσης του στόλου που ξεκίνησε το 2019. «Από την εικόνα απαξίωσης της δεκαετίας του ’90, φτάνουμε σήμερα σε έναν σύγχρονο στόλο», σημείωσε, αναφέροντας πως στην Αττική κυκλοφορούν ήδη 640 νέα λεωφορεία φυσικού αερίου και ηλεκτρικά, ενώ στη Θεσσαλονίκη τα οχήματα έχουν υπερδιπλασιαστεί, από 240 το 2019 σε 500 σήμερα.
Σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό, το ερχόμενο καλοκαίρι «κανένα λεωφορείο στην Αθήνα δεν θα κυκλοφορεί χωρίς κλιματισμό», ενώ έως το 2027 ο στόλος θα φτάσει τα 1.500 νέας τεχνολογίας λεωφορεία και τους 3.200 οδηγούς.
Νέες προσλήψεις και εκπαίδευση οδηγών
Ο κ. Κυρανάκης ανακοίνωσε ότι μέσα στις επόμενες ημέρες θα προκηρυχθεί μέσω ΑΣΕΠ διαγωνισμός για 300 νέους οδηγούς, ενώ για το 2026 έχει προβλεφθεί η πρόσληψη ακόμη 418. Παράλληλα, η ΟΣΥ θα δημιουργήσει δική της σχολή εκπαίδευσης οδηγών, αναλαμβάνοντας το κόστος με υποχρέωση παραμονής πέντε ετών.
Αναφορικά με τις υποδομές, ανέφερε πως λειτουργούν ήδη 120 φορτιστές και θα προστεθούν ακόμη 50. Η ΟΣΥ διαθέτει συμβάσεις με ΔΕΔΔΗΕ και ΔΕΗ, ενώ πέντε αμαξοστάσια θα εξοπλιστούν πλήρως με σταθμούς φόρτισης. Οι μπαταρίες των νέων λεωφορείων θα καλύπτονται από εγγύηση 99 μηνών.
Τρόλεϊ και λεωφορειολωρίδες
Για το μέλλον των τρόλεϊ, ο αναπληρωτής υπουργός σημείωσε πως, βάσει μελέτης του ΟΑΣΑ, το κόστος λειτουργίας τους είναι διπλάσιο από αυτό των ηλεκτρικών λεωφορείων. Το σχέδιο προβλέπει σταδιακή αντικατάσταση και περιορισμό του εναέριου δικτύου μόνο σε βασικούς άξονες, όπως οι λεωφόροι Συγγρού, Κηφισίας και Πατησίων.
Παράλληλα, έχει ξεκινήσει η ηλεκτρονική επιτήρηση των λεωφορειολωρίδων με δέκα κάμερες, ενώ προγραμματίζεται η εγκατάσταση 600 καμερών στα ίδια τα λεωφορεία. Επίσης, αναβαθμίζεται η εφαρμογή Τηλεματικής για την ακριβή ενημέρωση των επιβατών.
Πολιτικές αντιδράσεις
Κατά τη συζήτηση στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, βουλευτές της αντιπολίτευσης άσκησαν κριτική για ελλιπή σχεδιασμό, καθυστερήσεις στις υποδομές φόρτισης και ασάφειες στις τεχνικές προδιαγραφές. Η Νέα Αριστερά έκανε λόγο για «προχειρότητα και αποσπασματικότητα», ενώ το ΚΚΕ τόνισε ότι οι νέες προμήθειες «αντικαθιστούν απλώς τον γερασμένο στόλο» χωρίς αύξηση των δρομολογίων.
Ο κ. Κυρανάκης, απαντώντας, διαβεβαίωσε ότι οι συγκοινωνίες ενισχύονται και η τάση μείωσης των δρομολογίων έχει ήδη αντιστραφεί, με στόχο πιο πυκνά και αξιόπιστα δρομολόγια για το επιβατικό κοινό.