Νέα
  • ΓΔ: 1454.98 +1.36%
  • Τζίρος: 141,23 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΙΟΒΕ: Έξι στα δέκα νοικοκυριά είδαν επιδείνωση στη «τσέπη» τους - Σκαρφάλωσε στις 107,2 μονάδες ο δείκτης οικονομικού κλίματος

Βελτίωση παρουσίασαν τα στοιχεία αναφορικά με το δείκτη οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα κατά τον πρώτο μήνα του 2024, ο οποίος σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΟΒΕ  ανήλθε στις 107,2 μονάδες, από 105,8 μονάδες τον Δεκέμβριο του 2023, την ίδια στιγμή μάλιστα που στην υπόλοιπη Ευρώπη, κατά μέσο όρο, οι αντίστοιχοι δείκτες παρέμειναν αμετάβλητοι.

Όπως υπογραμμίζει το Δελτίο Οικονομικής Συγκυρίας του ΙΟΒΕ, το οικονομικό κλίμα στην Ελλάδα έλαβε ώθηση κυρίως από την ισχυρή βελτίωση των προσδοκιών στις Κατασκευές και ηπιότερη στη Βιομηχανία, ενώ στους υπόλοιπους τομείς σημειώνεται οριακή υποχώρηση.

Αρνητικές εκτιμήσεις για 6/10 νοικοκυριά

Επιπροσθέτως, αξίζει να σημειωθεί πως υπάρχει μικρή υποχώρηση στις εκτιμήσεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών τους τελευταίους 12 μήνες.

Οι αρνητικές εκτιμήσεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προηγούμενους 12 μήνες κλιμακώνονται ήπια τον Ιανουάριο στις -52,7 μονάδες (έναντι - 45,6). 

Το 65% (από 61%) των νοικοκυριών εκτίμησε ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ μόλις το 2% θεωρεί πως επήλθε μικρή βελτίωση.

Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -14,9 και -15,2 μονάδες αντίστοιχα.

Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης διόρθωσε την «εορταστική» αύξηση και τον Ιανουάριο διαμορφώθηκε στις -46,3 μονάδες, έναντι -40,3 μονάδες τον Δεκέμβριο. Επανήλθε έτσι στα επίπεδα του Νοεμβρίου.

Και αυτόν τον μήνα οι Έλληνες καταναλωτές εμφανίζονται ως οι περισσότερο απαισιόδοξοι στην ΕΕ, με τους καταναλωτές στην Εσθονία με επίπεδο δείκτη –34,1 και την Σλοβενία (-28,2) να ακολουθούν. Σημειώνεται επιδείνωση προσδοκιών τόσο για την οικονομική κατάσταση της χώρας όσο και την προσωπική τους. 

Παρά την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού η πίεση παραμένει, ενώ η παρατεταμένη καλοκαιρία στο μεγαλύτερο μέρος του μήνα, συνεχίζει να αμβλύνει την επίπτωση του ενεργειακού κόστους.

Άλλωστε η ισχυρή άνοδος των επιτοκίων δεν έχει ακόμη μειώσει αποτελεσματικά τον πληθωρισμό ο οποίος αναμένεται να παραμείνει πρόβλημα προσεχώς.

Στις χαμηλότερες θέσεις αυτής της κατάταξης, για τέταρτη φορά μέσα στο 2023 βρίσκεται η Λιθουανία (+2,4) αλλά και η Πολωνία (+1,6) με την τιμή του δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης να συνεπάγεται ουσιαστικά αισιοδοξία από τους καταναλωτές της χώρας. Οι μέσοι ευρωπαϊκοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις -16,2 μονάδες στην ΕΕ και στις -16,1 μονάδες στην Ευρωζώνη.

ΕΕ - Ευρωζώνη Ουσιαστικά αμετάβλητος ο δείκτης οικονομικού κλίματος σε ΕΕ και Ευρωζώνη

Ο δείκτης οικονομικού κλίματος τον Ιανουάριος διατηρήθηκε αμετάβλητος τόσο στην ΕΕ, όσο και στην Ευρωζώνη. Η εξέλιξη αυτή ήταν αποτέλεσμα της διατήρησης των προσδοκιών σε Βιομηχανία, Υπηρεσίες, Λιανικό εμπόριο και μεταξύ καταναλωτών, καθώς οι προσδοκίες στις Κατασκευές υποχώρησαν.

Στη Βιομηχανία ο δείκτης παρέμεινε ουσιαστικά αμετάβλητος (+0,1) με τα αποθέματα σε μεγάλο ποσοστό να έχουν αποκλιμακωθεί, γεγονός που υποδεικνύει αύξηση στις εκτιμήσεις για τις παραγγελίες και τη ζήτηση, καθώς οι προσδοκίες για την παραγωγή τους προσεχείς μήνες εξασθένισαν.

Το Λιανικό εμπόριο (+0,0) διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, λόγω των αμετάβλητων εκτιμήσεων σε όλους τους επιμέρους παράγοντες που συνθέτουν τον δείκτη.

Στις Υπηρεσίες οι προσδοκίες διατηρήθηκαν στα ίδια επίπεδα (+0,2), ως αποτέλεσμα της εξασθένισης στις προσδοκίες της μελλοντικής ζήτησης, οι οποίες αντισταθμίστηκαν από τις αισιόδοξες εκτιμήσεις της τρέχουσας ζήτησης αλλά και των εκτιμήσεων της τρέχουσας κατάστασης.

Στις Κατασκευές, ο αντίστοιχος δείκτης εξασθένισε (-1,5) ως αποτέλεσμα των απαισιόδοξων προσδοκιών τόσο του επιπέδου παραγγελιών, όσο και των προβλέψεων για την απασχόληση.

Τέλος όσον αφορά την καταναλωτική εμπιστοσύνη, η οριακή μεταβολή του δείκτη (-0,2) οφείλεται στις ήπια αισιόδοξες εκτιμήσεις των νοικοκυριών για την τρέχουσα και τη μελλοντική τους κατάσταση, οι οποίες αντισταθμίστηκαν από τις απαισιόδοξες προσδοκίες τους για την γενικότερη κατάσταση της χώρας και τις ήπια χαμηλότερες προθέσεις τους για μείζονες αγορές.

Σε ότι αφορά τις τάσεις στις έξι μεγαλύτερες οικονομίες, ο δείκτης υποχώρησε αισθητά Γερμανία (-2,2), ενώ βελτιώθηκε στην Ιταλία (+3,8), στην Πολωνία (+3,2), στην Γαλλία (+2,4), στην Ολλανδία (+1,9) και στην Ισπανία (+1,4).

Αναλυτικότερα:

  • Στη Βιομηχανία, ο δείκτης προσδοκιών στην ΕΕ διαμορφώθηκε στις -9,0 μονάδες και στις - 9,4 μονάδες στην Ευρωζώνη. Οι προσδοκίες για την παραγωγή τους επόμενους τρεις μήνες υποχώρησαν τόσο στην ΕΕ όσο και στην Ευρωζώνη, όπως και οι προβλέψεις παραγγελιών και ζήτησης, με τα αποθέματα να αποκλιμακώνονται και στις δύο περιοχές.
  • Στις Υπηρεσίες, οι δείκτες προσδοκιών διαμορφώθηκαν στις +7,6 μονάδες στην ΕΕ και στις +8,8 στην Ευρωζώνη. Οι εκτιμήσεις των επιχειρήσεων για την τρέχουσα δραστηριότητά τους βελτιώθηκαν ήπια σε Ευρωζώνη και ΕΕ. Οι εκτιμήσεις για την τρέχουσα ζήτηση ενισχύθηκαν σε αμφότερες τις ζώνες, ενώ αντίθετα οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξή της εξασθένισαν ήπια τόσο σε Ευρωζώνη όσο και σε ΕΕ.
  • Στο Λιανικό Εμπόριο, οι δείκτες διαμορφώθηκαν στις -4,1 μονάδες στην ΕΕ και στις -5,6 στην Ευρωζώνη. Οι εκτιμήσεις για την τρέχουσα επιχειρηματική δραστηριότητα ενισχύονται σε αμφότερες τις ζώνες, οι προβλέψεις για τις πωλήσεις εξασθενούν οριακά, ενώ τα αποθέματα κλιμακώνονται ήπια και στις δύο περιοχές.
  • Στις Κατασκευές, οι δείκτες επιχειρηματικών προσδοκιών διαμορφώθηκαν στις -7,0 μονάδες στην ΕΕ και στις -4,3 μονάδες στην Ευρωζώνη. Οι θετικές προβλέψεις για την απασχόληση εξασθενούν ελαφρά, ενώ παράλληλα οι αρνητικές προβλέψεις για το επίπεδο εργασιών εντείνονται ήπια.
  • Ο Δείκτης Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης διαμορφώθηκε στις -16,2 μονάδες στην ΕΕ και στις -16,1 στην Ευρωζώνη. Οι εκτιμήσεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους τελευταίους 12 μήνες κινήθηκαν ήπια ανοδικά σε αμφότερες τις ζώνες, ενώ αντίστοιχα ανοδικά κινήθηκαν στην ΕΕ οι προβλέψεις για την εξέλιξή της στους επόμενους 12 μήνες. Ελαφρά απαισιόδοξες ήταν οι προβλέψεις για τη γενική κατάσταση της οικονομίας στην Ευρωζώνη αλλά και στην ΕΕ, με τις προβλέψεις για αγορές τους επόμενους μήνες να εξασθενούν σε αμφότερες τις ζώνες.

Βελτίωση του οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα 

Ο δείκτης οικονομικού κλίματος ενισχύεται τον πρώτο μήνα του 2024 και διαμορφώνεται στις 107,2 μονάδες, από 105,8 μονάδες τον Δεκέμβριο του 2023, ενώ στην υπόλοιπη Ευρώπη, κατά μέσο όρο, οι αντίστοιχοι δείκτες παραμένουν αμετάβλητοι.

Στους επιμέρους επιχειρηματικούς δείκτες, καταγράφεται ισχυρή βελτίωση των προσδοκιών στις Κατασκευές και ηπιότερη στη Βιομηχανία, ενώ στους υπόλοιπους τομείς σημειώνεται οριακή υποχώρηση. Παράλληλα, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης διορθώνει την αύξηση της εορταστικής περιόδου και μειώνεται στο επίπεδο του Νοεμβρίου.

Αν και υπάρχουν έντονες αβεβαιότητες στο διεθνές εμπόριο, η εγχώρια βιομηχανία φαίνεται να αναμένει σχετική βελτίωση της δυναμικής της, ενώ και οι Κατασκευές κινούνται έντονα ανοδικά, με επιταχυνόμενες επενδύσεις και σημαντικό ύψος ανεκτέλεστου υπολοίπου έργων.

Στα νοικοκυριά, παρά τη μικρή αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, η πίεση από τη γενική άνοδο του επιπέδου τιμών παραμένει, άλλωστε ο πληθωρισμός αναμένεται να παραμείνει πρόβλημα και κατά το τρέχον έτος παρά την άνοδο των επιτοκίων που έχει λάβει χώρα.

Όμως, η παρατεταμένη σχετική καλοκαιρία, κατά το μεγαλύτερο μέρος του μήνα, συνεχίζει να αμβλύνει την επίπτωση του ενεργειακού κόστους στα νοικοκυριά. Συνολικά, παραμένουν οι προσδοκίες για θετική πορεία της οικονομίας, με άνοδο των επενδύσεων που θα επιδράσει θετικά στην αγορά και με μείωση της ανεργίας κατά το 2024.

Αναλυτικότερα:

➢ στη Βιομηχανία, το αρνητικό ισοζύγιο των εκτιμήσεων για τις παραγγελίες και τη ζήτηση ενισχύθηκε, οι εκτιμήσεις για τα αποθέματα όμως αποκλιμακώθηκαν ενώ οι θετικές προβλέψεις για την παραγωγή τους προσεχείς μήνες βελτιώθηκαν σημαντικά.

➢ στις Κατασκευές, οι αρνητικές προβλέψεις για πρόγραμμα εργασιών των επιχειρήσεων περιορίστηκαν σημαντικά, ενώ παράλληλα οι θετικές προβλέψεις για την απασχόληση διατηρήθηκαν αμετάβλητες. ➢ στο Λιανικό Εμπόριο, οι εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις υποχωρούν, με το ύψος των αποθεμάτων να διατηρείται αμετάβλητο, ενώ οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη των πωλήσεων εξασθενούν έντονα.

➢ στις Υπηρεσίες, οι θετικές εκτιμήσεις για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων υποχώρησαν αισθητά, όπως και εκείνες για τη ζήτηση, ενώ αντίθετα οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη της ζήτησης βελτιώνονται ήπια. ➢ στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, οι αρνητικές προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας ενισχύθηκαν όπως και οι αντίστοιχες για τη δική τους οικονομική κατάσταση. Παράλληλα, εξασθένισαν οριακά οι προβλέψεις για μείζονες αγορές και υποχώρησε η πρόθεση για αποταμίευση.

Βιομηχανία: Μικρή βελτίωση προσδοκιών λόγω σημαντικής ενίσχυσης των προβλέψεων της παραγωγής

Ο Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών στη Βιομηχανία ενισχύθηκε ήπια τον Ιανουάριο, στις 101,0 μονάδες, από 94,1 μονάδες τον Δεκέμβριο. Από τις μεταβλητές του δείκτη, το αρνητικό ισοζύγιο των εκτιμήσεων για τις παραγγελίες και την τρέχουσα ζήτηση ενισχύθηκε ελαφρά, το θετικό ισοζύγιο προβλέψεων για την παραγωγή τους προσεχείς μήνες βελτιώθηκε σημαντικά, ενώ το ύψος των αποθεμάτων αποκλιμακώθηκε.

Αναλυτικά:

  1. Το αρνητικό επίπεδο παραγγελιών και τρέχουσας ζήτησης, διαμορφώθηκε στις -20 (από -15) μονάδες τον Ιανουάριο με το 30% των επιχειρήσεων να δηλώνουν χαμηλές για την εποχή παραγγελίες και το 10% να αναφέρει το αντίθετο.
  2.  Στις προβλέψεις για την εξέλιξη της παραγωγής τους προσεχείς 3-4 μήνες, το σχετικό ισοζύγιο ενισχύθηκε σημαντικά (+19 μονάδες από +2 μονάδες), με το 34% (από 25%) των επιχειρήσεων να προβλέπει αύξηση της παραγωγής του το επόμενο τρίμηνο και ένα 15% μείωσή της.
  3. Στα αποθέματα έτοιμων προϊόντων, το σχετικό ισοζύγιο αποκλιμακώνεται στις +6 μονάδες, με το 20% των επιχειρήσεων να αναφέρει υψηλά για την εποχή αποθέματα.
  4. Στους δείκτες εξαγωγικής δραστηριότητας καταγράφηκαν μικτές τάσεις: οι αρνητικές προβλέψεις για τις εξαγωγές τους προσεχείς μήνες στράφηκαν θετικές στις +10 (από -4) μονάδες, ενώ αντίθετα οι αρνητικές εκτιμήσεις για τις παραγγελίες και τη ζήτηση εξωτερικού ενισχύθηκαν ελαφρά (-31 από -29 μονάδες).
  5. Οι μήνες εξασφαλισμένης παραγωγής ενισχύθηκαν στους 5,5 μήνες, με το ποσοστό χρησιμοποίησης εργοστασιακού δυναμικού να εξασθενεί στο 72,9%, από 76,3% τον Οκτώβριο.
  6. Ο δείκτης προβλέψεων για την απασχόληση εξασθένισε και διαμορφώθηκε στις -4 από τις - 1 μονάδες τον προηγούμενο μήνα, με το ποσοστό των επιχειρήσεων που προβλέπει άνοδο απασχόλησης να ενισχύεται στο 15% (από 11%), αλλά και ένα 19% (από 13%) να αναμένει μείωσή της.
  7. Το ισοζύγιο στις προβλέψεις για τις μεταβολές των τιμών υποχώρησε οριακά, με το 15% από 11% τον προηγούμενο μήνα, να αναμένει μείωσή τους.
  8. Ως προς τους λόγους που παρεμποδίζουν την παραγωγική δραστηριότητα, το 37% των επιχειρήσεων θεωρεί ότι η επιχειρηματική λειτουργία του είναι απρόσκοπτη, ενώ από τις υπόλοιπες, το 27% δηλώνει ως σημαντικότερο εμπόδιο την ανεπάρκεια ζήτησης, το 13% την ανεπάρκεια εργατικού δυναμικού και το 6% άλλους συγκυριακούς λόγους.
  9. Τέλος, στο τριμηνιαίο ερώτημα σχετικά με την ανταγωνιστική θέση των επιχειρήσεων στις αγορές στις οποίες δραστηριοποιούνται, οι εκτιμήσεις των ερωτηθέντων εξασθένισαν έναντι του προηγούμενου τριμήνου ως προς την αγορά της ΕΕ (-3 απο +1 μον. ο δείκτης), υποχώρησαν εντονότερα ως προς την εγχώρια αγορά (+6 μον. ο δείκτης από +11 μον.), ενώ ενισχύθηκαν ελαφρά ως προς τις λοιπές αγορές (+6 από +3 μον. το ισοζύγιο).

Αξίζει να σημειωθεί ότι η αβεβαιότητα για το οικονομικό περιβάλλον παραμένει, καθώς στην ερώτηση που αφορά στην ευκολία πρόβλεψης της μελλοντικής ανάπτυξης της επιχείρησης, τον Ιανουάριο το 51% των επιχειρήσεων θεώρησαν ότι αυτή μπορεί να προβλεφθεί δύσκολα ή σχετικά δύσκολα, έναντι 50% τον Δεκέμβριο. Σε επίπεδο βασικών τομέων, ο δείκτης προσδοκιών στα Καταναλωτικά αγαθά ενισχύθηκε αισθητά στις 100,7 μονάδες (από 91,3 μον.).

Σημειώθηκε έντονη βελτίωση στις προβλέψεις για την παραγωγή τους προσεχείς 3-4 μήνες, ενώ αντίθετα οι ήπια αρνητικές εκτιμήσεις για τις παραγγελίες εντάθηκαν και τα αποθέματα αποκλιμακώθηκαν. Στα Κεφαλαιουχικά αγαθά ο δείκτης βελτιώθηκε ήπια στις 124,2 μονάδες, από 118,3 τον προηγούμενο μήνα. Η βελτίωση του δείκτη οφείλεται στις έντονα ανοδικές προβλέψεις για την παραγωγή τους προσεχείς 3-4 μήνες με τα αποθέματα να κλιμακώνονται ήπια και τις παραγγελίες να διατηρούνται αμετάβλητες.

Μικρή βελτίωση παρουσίασε ο δείκτης στα Ενδιάμεσα αγαθά, στις 94,4 (από 91,7) μονάδες, με τις αρνητικές εκτιμήσεις για τις παραγγελίες και τη ζήτηση να εντείνονται ελαφρά, την παραγωγή τους προσεχείς μήνες να διατηρείται ισοσκελισμένη και τα αποθέματα να αποκλιμακώνονται σημαντικά.

Κατασκευές: Σημαντική ενίσχυση των προσδοκιών σε Ιδιωτικά και Δημόσια έργα

Ο Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών στις Κατασκευές διαμορφώθηκε τον Ιανουάριο, στις 172,7 μονάδες (από 160,0 μον. τον Δεκέμβριο), παραμένοντας σε επίπεδο πολύ υψηλότερο από το αντίστοιχο περυσινό (104,8 μονάδες).

Αυτή η έντονη μεταβολή ήταν αποτέλεσμα της σημαντικής ενίσχυσης των προσδοκιών τόσο στα Δημόσια έργα, όσο και στις Ιδιωτικές Κατασκευές. Από τις βασικές μεταβλητές του δείκτη, οι αρνητικές προβλέψεις για το πρόγραμμα εργασιών των επιχειρήσεων στράφηκαν σε θετικές, ενώ παράλληλα οι θετικές προβλέψεις για την απασχόληση διατηρήθηκαν αμετάβλητες.

Αναλυτικά, ο αρνητικός δείκτης στις προβλέψεις για το πρόγραμμα εργασιών των επιχειρήσεων διαμορφώθηκε στις +9 από -8 μονάδες τον προηγούμενο μήνα, με το 31% (από 25%) των επιχειρήσεων να διατυπώνει αισιοδοξία για το επίπεδο των εργασιών το επόμενο τρίμηνο.

Στις προβλέψεις για την απασχόληση, ο σχετικός δείκτης διατηρήθηκε στις +35 μονάδες, με το 38% (από 37%) των ερωτηθέντων να προβλέπει αύξηση των θέσεων εργασίας στον τομέα και ένα 3% να εκτιμά μείωσή τους.

Στα υπόλοιπα στοιχεία, οι εκτιμήσεις για την τρέχουσα πορεία εργασιών ενισχύονται ήπια και διαμορφώνονται στις +38 (από +32) μονάδες, ενώ στο πεδίο των τιμών, οι πληθωριστικές προσδοκίες ενισχύθηκαν αισθητά (+44 από +36 μον. ο δείκτης). Τέλος, το 12% (από 8%) των επιχειρήσεων αναφέρει απρόσκοπτη επιχειρηματική λειτουργία. Οι περισσότερες επιχειρήσεις (42%) επισημαίνουν την έλλειψη εργατικού δυναμικού ως το βασικότερο εμπόδιο στη λειτουργία τους, ένα 14% την ανεπαρκή χρηματοδότηση, αλλά και ένα 10% την έλλειψη μηχανολογικού εξοπλισμού.

Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης διόρθωσε την «εορταστική» αύξηση και τον Ιανουάριο διαμορφώθηκε στις -46,3 μονάδες, έναντι -40,3 μονάδες τον Δεκέμβριο. Επανήλθε έτσι στα επίπεδα του Νοεμβρίου . Και αυτόν τον μήνα οι Έλληνες καταναλωτές εμφανίζονται ως οι περισσότερο απαισιόδοξοι στην ΕΕ, με τους καταναλωτές στην Εσθονία με επίπεδο δείκτη –34,1 και την Σλοβενία (-28,2) να ακολουθούν. Σημειώνεται επιδείνωση προσδοκιών τόσο για την οικονομική κατάσταση της χώρας όσο και την προσωπική τους. 

Επιδείνωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης

Παρά την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού η πίεση παραμένει, ενώ η παρατεταμένη καλοκαιρία στο μεγαλύτερο μέρος του μήνα, συνεχίζει να αμβλύνει την επίπτωση του ενεργειακού κόστους. Άλλωστε η ισχυρή άνοδος των επιτοκίων δεν έχει ακόμη μειώσει αποτελεσματικά τον πληθωρισμό ο οποίος αναμένεται να παραμείνει πρόβλημα προσεχώς.

Στις χαμηλότερες θέσεις αυτής της κατάταξης, για τέταρτη φορά μέσα στο 2023 βρίσκεται η Λιθουανία (+2,4) αλλά και η Πολωνία (+1,6) με την τιμή του δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης να συνεπάγεται ουσιαστικά αισιοδοξία από τους καταναλωτές της χώρας. Οι μέσοι ευρωπαϊκοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις -16,2 μονάδες στην ΕΕ και στις -16,1 μονάδες στην Ευρωζώνη.

Αναλυτικά:

  1. Μικρή υποχώρηση στις εκτιμήσεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών τους τελευταίους 12 μήνες. Οι αρνητικές εκτιμήσεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προηγούμενους 12 μήνες κλιμακώνονται ήπια τον Ιανουάριο στις -52,7 μονάδες (έναντι - 45,6).  Το 65% (από 61%) των νοικοκυριών εκτίμησε ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ μόλις το 2% θεωρεί πως επήλθε μικρή βελτίωση. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -14,9 και -15,2 μονάδες αντίστοιχα.
  2. Περισσότερο απαισιόδοξες οι προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών. Οι προβλέψεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προσεχείς 12 μήνες υποχώρησαν ήπια τον Ιανουάριο, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -45,2 (από -38,6) μονάδες τον Δεκέμβριο. Το 59% (από 53%) των νοικοκυριών αναμένει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ το 6% προβλέπει μικρή βελτίωση. Οι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -6,0 και -5,8 μονάδες αντίστοιχα.
  3. Περισσότερο απαισιόδοξες οι προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση της χώρας. Ο αρνητικός δείκτης των προβλέψεων των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας τους το προσεχές 12-μηνο παρουσίασε αισθητή ενίσχυση τον Ιανουάριο και διαμορφώθηκε στις -44,0 (από –35,4) μονάδες. Το 62% (από 54%) των καταναλωτών προέβλεψε ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας, έναντι του 18% (από 21%) το οποίο αναμένει σταθερότητα. Οι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -26,0 και -23,0 μονάδες αντίστοιχα.
  4. Οριακή υποχώρηση στην πρόθεση για μείζονες αγορές. Η πρόθεση των καταναλωτών για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών κ.λπ.) εξασθένισε οριακά με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -42,0 (από -41,7) μονάδες. Το 51% (από 53%) των καταναλωτών προέβλεψε ότι θα προβεί σε λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες, ενώ το 7% (από 5%) αναμένει το αντίθετο. Οι ευρωπαϊκοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις -17,0 μονάδες στην ΕΕ και στις -19,0 μονάδες στην Ευρωζώνη.
  5. Αισθητή εξασθένιση της πρόθεσης για αποταμίευση. Ο δείκτης της πρόθεσης για αποταμίευση τους προσεχείς 12 μήνες εξασθένισε αισθητά τον Ιανουάριο και διαμορφώθηκε στις –65,0 μονάδες (από -61,6). Το 82% των νοικοκυριών δεν θεωρεί πιθανή την αποταμίευση στο επόμενο 12μηνο, ενώ το 16% τη θεωρεί πιθανή ή πολύ πιθανή. Οι σχετικοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις +5,0 μονάδες τόσο στην ΕΕ όσο και στην Ευρωζώνη.
  6. Μικρή επιδείνωση στις προβλέψεις για την ανεργία. Ο δείκτης πρόβλεψης για την εξέλιξη της ανεργίας τους προσεχείς 12 μήνες κλιμακώθηκε τον Ιανουάριο, στις +12,0 μονάδες, από +9,1 τον Δεκέμβριο. Το ποσοστό των νοικοκυριών που προέβλεψε μικρή ή αισθητή άνοδο της ανεργίας ενισχύθηκε στο 36% (από 32%), με το 22% των ερωτηθέντων να αναμένει ελαφρά μείωσή της. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις +19,0 και +17,0 μονάδες
  7. Κλιμάκωση των προβλέψεων για άνοδο των τιμών Ο θετικός δείκτης για τις προβλέψεις μεταβολών στις τιμές τους προσεχείς 12 μήνες κλιμακώθηκε αισθητά τον Ιανουάριο και διαμορφώθηκε στις +31,0 μονάδες, έναντι +24,8 μονάδων τον Δεκέμβριο. Το 60% (από 51%) των νοικοκυριών προέβλεψε άνοδο τιμών με τον ίδιο ή ταχύτερο ρυθμό και το 15% (από 18%) αναμένει σταθερότητα. Οι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις +11,0 μονάδες αντίστοιχα.
  8. Εξασθένιση του ποσοστού που «αντλεί από τις αποταμιεύσεις του». Σχετικά με τις εκτιμήσεις για την τρέχουσα οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού, το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα» διαμορφώθηκε στο 67%, ενώ στο 8% από 11% υποχώρησε το ποσοστό όσων αναφέρουν ότι αντλούν από τις αποταμιεύσεις τους. Οι καταναλωτές που δήλωσαν ότι αποταμιεύουν λίγο ή πολύ αποτελούν το 19% (από 21%) του συνόλου, ενώ το ποσοστό όσων δήλωσαν ότι «έχουν χρεωθεί» διαμορφώθηκε στο 6%.
  9. Ενίσχυση του ποσοστού των νοικοκυριών που είναι αβέβαια για τη μελλοντική οικονομική κατάστασή τους. Στο ερώτημα το οποίο αξιολογεί το βαθμό αβεβαιότητας των νοικοκυριών ως προς τις μελλοντικές οικονομικές εξελίξεις, το 63% έκρινε τον Ιανουάριο ότι η οικονομική κατάστασή του μπορεί να προβλεφθεί δύσκολα ή σχετικά δύσκολα, από 56% τον προηγούμενο μήνα. Τον Ιανουάριο, εξετάζονται σε τριμηνιαία βάση στην έρευνα καταναλωτών τρία πρόσθετα ζητήματα, τα οποία εξειδικεύουν περισσότερο την πρόθεση για μείζονες αγορές διαρκών καταναλωτικών αγαθών (αυτοκίνητο, κατοικία) και έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον ως πρόδρομοι δείκτες για την ιδιωτική κατανάλωση. Αναλυτικά: • Αισθητή επιδείνωση παρουσίασε τον Ιανουάριο η πρόθεση αγοράς αυτοκινήτου εντός των επόμενων 12 μηνών, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -93,2 (από -88,0 τον Οκτώβριο) μονάδες. Αυτή η επίδοση παραμένει αισθητά δυσμενέστερη από τους αντίστοιχους ευρωπαϊκούς δείκτες, οι οποίοι διαμορφώθηκαν στις -66,0 (από -67,4) και - 68,4 (από -69,8) μονάδες, στην ΕΕ και την Ευρωζώνη αντίστοιχα. Το 97,6% (από 95,6%) των καταναλωτών στην Ελλάδα δηλώνει ότι δεν είναι πιθανό να αγοράσει αυτοκίνητο εντός του προσεχούς 12μήνου.
  10. Υποχώρηση σημειώθηκε στην πρόθεση για αγορά ή κατασκευή κατοικίας εντός των επόμενων 12 μηνών, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -94,5 (από -91,8) μονάδες, ισοζύγιο επίσης αρκετά χειρότερο από τους αντίστοιχους ευρωπαϊκούς δείκτες, καθώς αυτός διαμορφώθηκε στην ΕΕ στις -79,1 (από -79,6) και στην Ευρωζώνη στις -80,8 (από - 81,1) μονάδες. Το 2,4% (από 3,3%) των νοικοκυριών εγχωρίως δηλώνει ότι ίσως να προβεί σε αγορά ή κατασκευή κατοικίας τον επόμενο χρόνο.
  11. Μικρή εξασθένιση καταγράφηκε στο δείκτη της πρόθεσης πραγματοποίησης σημαντικών δαπανών για βελτίωση/ανανέωση της κατοικίας εντός των επόμενων 12 μηνών, ο οποίος διαμορφώθηκε τον Ιανουάριο στις -77,5 (από -72,0) μονάδες. Οι ευρωπαϊκοί δείκτες κινήθηκαν αντίθετα στην ΕΕ και διαμορφώθηκαν στις -49,6 (από -49,9) μονάδες και στις -51,6 (από -52,0) μονάδες στην Ευρωζώνη. Το ποσοστό των νοικοκυριών στην Ελλάδα που δηλώνει ότι είναι αρκετά ή πολύ πιθανό να πραγματοποιήσει σημαντικές δαπάνες αυτού του είδους εντός ενός έτους υποχώρησε στο 11,0% (από 12,6%).
Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ