Σημαντικές αλλαγές στα τεκμήρια διαβίωσης ανακοίνωσε το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, οι οποίες αναμένεται να επηρεάσουν χιλιάδες φορολογούμενους σε όλη τη χώρα. Μεσοσταθμικά, η μείωση των τεκμηρίων φτάνει περίπου το 30%, ενώ το ετήσιο δημοσιονομικό κόστος της μεταρρύθμισης υπολογίζεται σε 40 εκατομμύρια ευρώ.
Ωφελούμενοι θα είναι περίπου 477.000 φορολογούμενοι που σήμερα επιβαρύνονται από τα τεκμήρια διαβίωσης και τη συνακόλουθη πρόσθετη διαφορά φόρου.
Τα τεκμήρια διαβίωσης προσδιορίζουν το ελάχιστο εισόδημα που θεωρείται αναγκαίο για τη συντήρηση κινητών και ακινήτων περιουσιακών στοιχείων, καθώς και για την κάλυψη του ελάχιστου κόστους διαβίωσης. Η νέα μεταρρύθμιση μειώνει και προσαρμόζει τα τεκμήρια για τρεις βασικές κατηγορίες:
Κατοικίες
Σήμερα, οι αντικειμενικές δαπάνες προσαυξάνονται κατά 40% για περιοχές με τιμή ζώνης 2.800 – 4.999 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο και κατά 70% για περιοχές με τιμή ζώνης άνω των 5.000 ευρώ/τ.μ. Με τις νέες ρυθμίσεις, οι συντελεστές μειώνονται σε 30% και 58% αντίστοιχα, οδηγώντας σε μείωση της αντικειμενικής δαπάνης κατά περίπου 35% στις περιοχές υψηλής αντικειμενικής αξίας.
Για μονοκατοικίες διατηρείται η προσαύξηση 20% επί των νέων αντικειμενικών δαπανών, ενώ για δευτερεύουσες κατοικίες παραμένει η έκπτωση 50% επί των νέων δαπανών. Παράλληλα, τα εξαρτώμενα τέκνα που έχουν ίδιο εισόδημα θα εξαιρούνται από την ελάχιστη αντικειμενική δαπάνη των 3.000 ευρώ, κάτι που αναμένεται να μειώσει σημαντικά το φορολογικό βάρος για οικογένειες με περισσότερα παιδιά.
Η προσαρμογή αυτή στα τεκμήρια κατοικίας αναμένεται να έχει διττό όφελος: μειώνει τη φορολογική επιβάρυνση των ιδιοκτητών ακινήτων και ενισχύει την κίνηση στην αγορά ακινήτων, καθώς μειώνει το τεκμήριο που είχε λειτουργήσει έως σήμερα αποτρεπτικά, ιδιαίτερα στις περιοχές υψηλής αξίας.
Αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης
Σήμερα, οι αντικειμενικές δαπάνες των αυτοκινήτων υπολογίζονται κυρίως με βάση τα κυβικά εκατοστά και μειώνονται κατά 30% για αυτοκίνητα ηλικίας 5 – 10 ετών και κατά 50% για οχήματα άνω των 10 ετών. Ωστόσο, το κόστος συντήρησης δεν διαφοροποιείται ουσιαστικά ανάλογα με την ηλικία του αυτοκινήτου, γεγονός που λειτουργεί αποτρεπτικά για την αγορά νεότερων οχημάτων.
Η νέα ρύθμιση εισάγει υπολογισμό των αντικειμενικών δαπανών για αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί μετά την 1η Νοεμβρίου 2010 με βάση τις εκπομπές CO2, όπως ισχύει και στα τέλη κυκλοφορίας. Αυτό θα μειώσει σημαντικά το τεκμήριο για τα νεότερα οχήματα, προσομοιάζοντάς το με τις αντικειμενικές δαπάνες των αυτοκινήτων άνω της δεκαετίας, και αναμένεται να διευκολύνει την ανανέωση του στόλου των οχημάτων.
Με τη νέα προσέγγιση, οι φορολογούμενοι θα επιβαρύνονται λιγότερο, ενώ η αγορά θα ενισχυθεί, χωρίς να αυξάνεται το συνολικό κόστος συντήρησης για το κράτος.
Σκάφη αναψυχής
Σήμερα, η τεκμαρτή δαπάνη για κάθε σκάφος μειώνεται ανάλογα με την παλαιότητά του: κατά 15% για σκάφη ηλικίας 5 – 10 ετών και κατά 30% για σκάφη άνω των 10 ετών. Με τη μεταρρύθμιση, η τεκμαρτή δαπάνη μειώνεται κατά 30% και για τα νεότερα σκάφη.
Η αλλαγή αυτή βασίζεται στην παραδοχή ότι οι δαπάνες συντήρησης δεν διαφοροποιούνται σημαντικά ανά ηλικία, ενώ ταυτόχρονα ενισχύει την αγοραστική δύναμη των ιδιοκτητών και τη ζήτηση για σκάφη αναψυχής.
Συνολικά οφέλη
Συνολικά, η μεταρρύθμιση των τεκμηρίων διαβίωσης αναμένεται να ανακουφίσει χιλιάδες φορολογούμενους, να διευκολύνει την ανανέωση κινητών και ακινήτων και να βελτιώσει τη δίκαιη κατανομή του φορολογικού βάρους. Οι αλλαγές επηρεάζουν τόσο τους ιδιοκτήτες ακινήτων και οχημάτων όσο και οικογένειες με περισσότερα εξαρτώμενα τέκνα.
Με τις νέες ρυθμίσεις, η φορολογική επιβάρυνση μειώνεται ουσιαστικά για εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες, ενώ η αγορά ακινήτων, αυτοκινήτων και σκαφών αναμένεται να ωφεληθεί από την αύξηση της ζήτησης που θα προκύψει από τη μείωση των τεκμηρίων.
Οι αλλαγές τίθενται σε ισχύ από το επόμενο φορολογικό έτος και σηματοδοτούν μια στροφή προς πιο δίκαιες και λειτουργικές αντικειμενικές δαπάνες για τους πολίτες.
→ Διαβάστε επίσης: ΔΕΘ 2025: Ποιοι ωφελούνται περισσότερο από τις μειώσεις φόρων
Οι πίνακες
Κατοικίες
Eτήσια αντικειμενική δαπάνη, με βάση τα τετραγωνικά μέτρα της ιδιοκατοικούμενης ή μισθωμένης ή της δωρεάν παραχωρούμενης κύριας κατοικίας
Τετραγωνικά μέτρα | Οριακός συντελεστής σήμερα (ευρώ ανά τ.μ.) | Αντικειμενική δαπάνη σήμερα | Οριακός συντελεστής νέος (ευρώ ανά τ.μ.) | Αντικειμενική δαπάνη νέα | Μείωση |
80 | 40 | 3.200 | 28 | 2.240 | -30% |
120 | 65 | 5.800 | 45 | 4.040 | -30% |
200 | 110 | 14.600 | 77 | 10.200 | -30% |
300 | 200 | 34.600 | 140 | 24.200 | -30% |
400 | 400 | 74.600 | 280 | 52.200 | -30% |
Σκάφη Αναψυχής
Για τα σκάφη σήμερα η τεκμαρτή δαπάνη από κάθε σκάφος μειώνεται ανάλογα με την παλαιότητά του κατά ποσοστό δεκαπέντε τοις εκατό (15%) αν έχει περάσει χρονικό διάστημα πάνω από πέντε (5) έτη και μέχρι δέκα (10) έτη από το έτος που νηολογήθηκε για πρώτη φορά και τριάντα τοις εκατό (30%) αν έχει περάσει χρονικό διάστημα πάνω από δέκα (10) έτη.
Μειώνεται κατά 30% η τεκμαρτή δαπάνη και για τα νεότερα σκάφη, καθώς οι δαπάνες συντήρησης δεν είναι υψηλότερες στα νεότερα, αλλά και με σκοπό την ενίσχυση της αγοραστικής δύναμης.
Μηχανοκίνητα σκάφη ανοικτού τύπου, ταχύπλοα και μη | Αντικειμενική δαπάνη σήμερα (νέα σκάφη) | Νέα Κλίμακα |
Ολικού μήκους μέχρι πέντε (5) μέτρα | 4.000 | 2.800 |
Επιπλέον το μέτρο | 2.000 | 1.400 |
| ||
Για ιστιοφόρα ή μηχανοκίνητα ή μικτά σκάφη με χώρο ενδιαίτησης |
|
|
Ολικού μήκους μέχρι πέντε (7) μέτρα | 12.000 | 8.400 |
7-10 μέτρα για κάθε επιπλέον μέτρο | 3.000 | 2.100 |
10,01-12 μέτρα για κάθε επιπλέον μέτρο | 7.500 | 5.250 |
12,01-15 μέτρα για κάθε επιπλέον μέτρο | 15.000 | 10.500 |
15,01-18 μέτρα για κάθε επιπλέον μέτρο | 22.500 | 15.750 |
18,01-22 μέτρα για κάθε επιπλέον μέτρο | 30.000 | 21.000 |
πάνω από 22 μέτρα για κάθε επιπλέον μέτρο | 50.000 | 35.000 |