Νέα

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Βουλή: Μετωπική για το νέο πλαίσιο σιδηροδρομικής ασφάλειας – Αντιπαράθεση για ευθύνες, ιδιωτικοποίηση και εποπτεία

Ξεκίνησε στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής η επεξεργασία του νομοσχεδίου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με τίτλο: «Αναβάθμιση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων, αξιολόγηση προσωπικού σιδηροδρόμων... και άλλες διατάξεις».

Ο αναπληρωτής υπουργός Κωνσταντίνος Κυρανάκης ανέφερε πως το σχέδιο νόμου προηγήθηκε συνεργασίας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την ευρωπαϊκή αρχή σιδηροδρόμων (ERA), ενώ πρόσθεσε πως το κείμενο θα κοινοποιηθεί στους θεσμούς μετά την ψήφισή του.

Κατανομή αρμοδιοτήτων και εθνικοί κανόνες ασφάλειας

Αναλύοντας το πλαίσιο κατανομής αρμοδιοτήτων, ο κ. Κυρανάκης εξήγησε πως:

  • Ο ΟΣΕ είναι ο διαχειριστής υποδομής.
  • Υπάρχουν τέσσερις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα – όχι μόνο η Hellenic Train, η οποία δεν έχει αποκλειστικότητα.
  • Η ΡΑΣ λειτουργεί ως εθνική αρχή ασφάλειας με ρόλο ελεγκτικό και αδειοδοτικό.
  • Το υπουργείο αποτελεί τον νομοθετικό βραχίονα, υπεύθυνο για τις χρηματοδοτήσεις και τις στρατηγικές επενδύσεις.

«Αυτή η κατανομή δεν είχε γίνει. Και ερχόμαστε εδώ (με το νομοσχέδιο) και την ρυθμίζουμε. Προφανώς σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τον ERA», παρατήρησε ο υπουργός. Σημείωσε πάντως πως «ο ERA είχε δώσει πιστοποιητικό ασφαλείας στον ελληνικό σιδηρόδρομο το 2022», ενώ ανέφερε ως παράδειγμα ότι «ο ERA απέρριψε τον κανόνα για δύο μηχανοδηγούς σε υπερταχείες».

Παραδοχές καθυστερήσεων και διαψεύσεις για έργα

Ο κ. Κυρανάκης υπογράμμισε πως το νομοσχέδιο θεσπίζει εθνικούς κανόνες ασφαλείας, τόσο τεχνολογικούς όσο και ανθρώπινους, επισημαίνοντας: «Θα έπρεπε να τα έχουμε κάνει νωρίτερα. Ναι, θα έπρεπε. Κι εσείς κι εμείς». Διέψευσε ακόμη δημοσιεύματα περί απένταξης του προαστιακού Δυτικής Αττικής, απαντώντας σε ανακοίνωση του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ Π. Γερουλάνου. «Εάν είναι έτσι, καλώς, αλλιώς θα επανέλθουμε με κοινοβουλευτικό έλεγχο», σχολίασε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Τ. Νικολαΐδης.

Ο εισηγητής της ΝΔ, Λάκης Βασιλειάδης, χαρακτήρισε το νομοσχέδιο ριζική μεταρρύθμιση που επιδιώκει να εκσυγχρονίσει τον ελληνικό σιδηρόδρομο με βάση διεθνή πρότυπα, τονίζοντας το τρίπτυχο «Πρόληψη – Διαφάνεια – Λογοδοσία».

Κριτική ΠΑΣΟΚ: Χωρίς στρατηγικό σχέδιο

Από την πλευρά του ΠΑΣΟΚ, ο κ. Νικολαΐδης κατέθεσε δέσμη προτάσεων «με επιστημονική επάρκεια και αξιοκρατία», καλώντας την κυβέρνηση να εκπονήσει στρατηγικό σχέδιο και καταγγέλλοντας την ύπαρξη αντιφατικών, αποσπασματικών νομοθετικών πρωτοβουλιών. Αναρωτήθηκε: «Ποιες από τις μεγάλες αλλαγές του πορίσματος ΕΟΔΑΣΑΑΜ για τα Τέμπη ενσωματώθηκαν;»

ΣΥΡΙΖΑ: Καθυστέρηση και αθέτηση δεσμεύσεων

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Αλ. Μεϊκόπουλος, μίλησε για παραβίαση κυβερνητικών δεσμεύσεων, θυμίζοντας ότι είχε υποσχεθεί νομοθετική πρωτοβουλία εντός του πρώτου τριμήνου του 2025. Επέκρινε την κυβέρνηση για «νομοσχέδιο-κουρελού» που «ξεγελά τον λαό με επικοινωνιακές ‘φωτοβολίδες’», τονίζοντας ότι το κόμμα του δεν θα το υπερψηφίσει.

ΚΚΕ: Ιδιωτικοποίηση σε βάρος της ασφάλειας

Ο αγορητής του ΚΚΕ, Κ. Μεταξάς, κατήγγειλε ότι το νομοσχέδιο υπηρετεί την «επιχειρηματική λειτουργία» των σιδηροδρόμων και τις κατευθύνσεις της ΕΕ για απελευθέρωση και εμπορευματοποίηση, ενώ διατήρησε κριτική στάση απέναντι στη συνεχιζόμενη ανασφάλεια και τις άθικτες αιτίες του δυστυχήματος στα Τέμπη.

Ελληνική Λύση: Επικοινωνιακή διαχείριση

Η βουλευτής της Ελληνικής Λύσης, Μαρία Αθανασίου, έκανε λόγο για διοικητικά προσχήματα και επικοινωνιακή διαχείριση, καταγγέλλοντας την απουσία σχεδίου και οράματος και εκφράζοντας επιφύλαξη για τη στάση του κόμματος στην ολομέλεια.

Πλεύση Ελευθερίας: Πολυνομία και επαναλαμβανόμενα λάθη

Ο Αλ. Καζαμίας από την Πλεύση Ελευθερίας, χαρακτήρισε το νομοσχέδιο προϊόν «πολυνομίας» που διορθώνει προηγούμενους νόμους της ΝΔ, σημειώνοντας ότι το 60% των άρθρων αφορά τροποποιήσεις παλιότερων νομοθετημάτων.

Νέα Αριστερά: Μονοπώλιο ιδιώτη με δημόσια ανοχή

Η βουλευτής της Νέας Αριστεράς, Πέτη Πέρκα, τάχθηκε υπέρ ενός ρυθμισμένου δημόσιου μοντέλου σιδηροδρόμων, υπογραμμίζοντας πως η πολυδιάσπαση και το ιδιωτικό μονοπώλιο αποτελούν δομικά προβλήματα, ενδεικτικά του νεοφιλελεύθερου μοντέλου που εφαρμόζει η κυβέρνηση.

Νίκη: Πλήρης αναστολή επιβατικής κίνησης

Ο βουλευτής της Νίκης, Ν. Βρεττός, επανέλαβε τη θέση για αναστολή της επιβατικής κίνησης έως την πλήρη εγκατάσταση του ευρωπαϊκού συστήματος ελέγχου ETCS.

Η Θεοδώρα Τζάκρη (ανεξάρτητη, Κίνημα Δημοκρατίας) αναγνώρισε την πρόθεση για διόρθωση διαρθρωτικών παθογενειών, αλλά προειδοποίησε ότι χωρίς σαφή σχεδιασμό υλοποίησης, διαφάνεια και λογοδοσία, το νομοσχέδιο κινδυνεύει να μείνει ανεφάρμοστο.

Καταγγελία για συγκάλυψη παλαιών δαπανών

Η επίσης ανεξάρτητη βουλευτής Γιώτα Πούλου κατήγγειλε τη λογική ξεπουλήματος που διέπει την κυβερνητική στρατηγική, με προσλήψεις εκτός ΑΣΕΠ, στελέχη από την αγορά και έναν ΟΣΕ αποκομμένο από τον δημόσιο έλεγχο.

Τέλος, η βουλευτής της Πλεύσης Ελευθερίας Ελ. Καραγεωργοπούλου έκανε λόγο για νομιμοποίηση παρελθουσών δαπανών χωρίς έλεγχο, λέγοντας ότι το νομοσχέδιο «ξεπλένει ευθύνες» και αναφέρθηκε ευθέως στον πρώην υπουργό Κ. Αχ. Καραμανλή, τον οποίο χαρακτήρισε ύποπτο για πλημμέλημα.

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ