ΓΕΜΗ και πρόστιμα
Πολλοί επαγγελματίες και πολλές επιχειρήσεις ξεχνούν να τακτοποιούν τα θέματά τους με το ΓΕΜΗ. Πλέον αυτό θα κοστίζει. Κι αυτό γιατί, όπως μαθαίνω από το ΕΒΕΑ, στις 8 Ιουλίου 2025, δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ΦΕΚ 3542/Β/8-7-2025 η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) 46982/2025. Η ΚΥΑ αυτή καθορίζει τα κριτήρια και το ύψος των διοικητικών κυρώσεων (προστίμων) που θα επιβάλλονται σε επιχειρήσεις που δεν είναι συνεπείς με τις υποχρεώσεις τους προς το Γ.Ε.ΜΗ.
Τι σημαίνει αυτό για τις επιχειρήσεις που είναι εγγεγραμμένες Γ.Ε.ΜΗ.
Από την 1η Ιανουαρίου 2026, οι Υπηρεσίες Γ.Ε.ΜΗ. των Επιμελητηρίων θα έχουν τη δυνατότητα να επιβάλουν πρόστιμα. Το ύψος των προστίμων θα καθορίζεται ανά νομική μορφή επιχείρησης και ανά περίπτωση παράβασης, και αφορά παραβάσεις που σχετίζονται με τις υποχρεώσεις δημοσιότητας του νόμου 4919/2022, καθώς και τυχόν επιπλέον υποχρεώσεις από ειδικότερους νόμους για κάθε εταιρικό τύπο.
AI: Από τις εκπομπές CO2… στη μείωσή τους επί πέντε
Πολύς ο λόγος εσχάτως και για την Τεχνητή Νοημοσύνη - ΑΙ. Έτσι, με βάση μελέτη Bank of America η παγκόσμια ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας από data centers προβλέπεται να τριπλασιαστεί τα επόμενα 10 χρόνια, φτάνοντας τις 1.300 TWh — ισοδύναμη με την κατανάλωση της Ιαπωνίας. Αυτό σημαίνει έως και 300 εκατ. τόνους CO? έως το 2035, σχεδόν το διπλάσιο του 2024.
Ωστόσο, με βάση τη μελέτη, η AI μπορεί επίσης να μειώσει τις εκπομπές μέσω της βελτιστοποίησης της κατανάλωσης ενέργειας σε βασικούς τομείς, όπως τα εμπορικά κτίρια και η ναυτιλία. Η ευρεία υιοθέτηση λύσεων AI θα μπορούσε να εξοικονομήσει έως και 1.500 εκατ. τόνους CO? παγκοσμίως—πέντε φορές περισσότερους από όσους παράγονται από τα data centers.
Οργανώνονται τα αλκοολούχα
Σημαντικό αίτημα υποβάλλει ο ΣΕΑΟΠ (Σύνδεσμος Αλκοολούχων Ποτών), μιας και ο κλάδος είναι σχεδόν … μουδιασμένος!
Συγκεκριμένα, αποφάσισε ομοφώνως να ζητήσει να θεσπιστεί άμεσα το Εθνικό Συμβούλιο Αποσταγμάτων, ως γνωμοδοτικό όργανο και συμβουλευτικό όργανο του Υπουργείου Οικονομικών, της ΑΑΔΕ και γενικότερα της Δημόσιας Διοίκησης, σε ό,τι αφορά τα μέτρα προστασίας και βελτίωσης της παραγωγής και εμπορίας αλκοολούχων ποτών καθώς και την πιστοποίηση και παραγωγή των σχετικών γεωγραφικών ενδείξεων.
Ο σκοπός
Στο ψήφισμα του ΣΕΑΟΠ αφού καταγράφονται σειρά κυρίως θεσμικών προτάσεων, περιγράφεται ο σκοπός της πρωτοβουλίας, που περιλαμβάνει την επεξεργασία προτάσεων για την τροποποίηση των τεχνικών φακέλων γεωγραφικών ενδείξεων (ούζο, τσίπουρο, τσικουδιά), την υποβολή προτάσεων για νέες γεωγραφικές ενδείξεις και την ενίσχυση της διαδικασίας ελέγχου της παραγωγής αλκοολούχων ποτών, όπως απαιτεί και ο ευρωπαϊκός Κανονισμός για τα αλκοολούχα ποτά (Καν. (ΕΕ) 2019/787, ο οποίος υπαγορεύει και το πώς ορίζονται τα αποστάγματα.
Ποιοι θα συμμετέχουν
Στο εν λόγω Συμβούλιο πρόκειται να μετέχουν εκπρόσωποι του κλάδου των συστηματικών αποσταγματοποιών και ποτοποιών, η Εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση Αμπέλου και Οίνου και εκπρόσωποι των αρμόδιων δημόσιων αρχών.
Φορτσάρει για να καλύψει κενά από τις ΗΠΑ το κρασί
Να μείνω στον αμπελοοινικό κλάδο. Μπορεί οι δασμοί Τραμπ να βάζουν προσκόμματα στην πορεία του ελληνικού κρασιού, στην πλέον δυναμική παγκοσμίως αγορά, τις ΗΠΑ, αλλά, όπως μαθαίνω από τον Σύνδεσμο Ελληνικού Οίνου, υπάρχει δυναμική προσπάθεια για τόνωση της παρουσίας σε άλλες αγορές, όπως η Βρετανική. Να σημειώσω, ότι η Βρετανική αγορά αποτελεί μια από τις πλέον δυναμικές στον παγκόσμιο οινικό χάρτη, τόσο σε επίπεδο εισαγωγών οίνου όσο και σε επίπεδο επιδραστικότητας, δημιουργώντας τάσεις και brands με διεθνή απήχηση. Για το Ελληνικό Κρασί, το Ηνωμένο Βασίλειο είναι η 4η σημαντικότερη χώρα – στόχος, με τις εξαγωγές να έχουν αυξηθεί κατά 35% σε αξία και κατά 11% σε όγκο την τελευταία πενταετία.
Έτσι, παρουσία 250 επαγγελματιών έλαβε χώρα κεντρική εκδήλωση των Wines of Greece στο Λονδίνο τη Δευτέρα 7 Ιουλίου στην επιβλητική Saint Mary’s Church στο Marylebone. Όπως μαθαίνω το Ελληνικό Κρασί συγκέντρωσε ιδιαίτερα σημαντικά ονόματα της Βρετανικής οινικής σκηνής – εισαγωγείς, εταιρείες διανομής, retailers, επαγγελματίες εστίασης και φιλοξενίας, καθώς και Masters of Wine, Masters Sommeliers και εκπροσώπους των ΜΜΕ.
Τα λευκά στο προσκήνιο
37 ελληνικά οινοποιεία παρουσίασαν την εξαιρετική δουλειά τους στο walk around tasting, με επιλεγμένες ετικέτες που αναδείκνυαν την αυθεντικότητα και την ποικιλομορφία του αμπελοοινικών περιοχών της χώρας μας, ενώ sold out με την ανακοίνωσή τους έγιναν τα τρία θεματικά Masterclasses που διεξήχθησαν. Η Σοφία Πέρπερα, Υπεύθυνη Marketing & Προώθησης του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου, μαζί δύο Έλληνες με σημαντική καριέρα στην Βρετανική οινική αγορά -Έφη Τσουρνάβα DipWSET, Wine Marketing Consultant, και Κλέαρχο Κανελλάκη, Sommelier- πλοήγησαν τους συμμετέχοντες σε ενδιαφέρουσες πτυχές του Ελληνικού Κρασιού: «Greek Whites with a Sense of place», «Assyrtiko: A journey across Greece» και «Classic Greek reds and a few surprises».
Τσάκος στον μπασκετικό Ολυμπιακό, Κόκκαλης στον ποδοσφαιρικό
Νέοι χορηγοί στον ποδοσφαιρικό και μπασκετικό Ολυμπιακό, με έντονο επιχειρηματικό ενδιαφέρον. Τις προηγούμενες ημέρες έγινε γνωστή η χορηγία του εφοπλιστικού ομίλου Τσάκου στην ομάδα μπάσκετ του Ολυμπιακού που ελέγχουν οι αδελφοί Αγγελόπουλοι.
Τώρα ήρθε η σειρά του ποδοσφαιρικού Ολυμπιακού του Βαγγέλη Μαρινάκη, με την Ευρώπη Ασφαλιστική του Ομίλου Κόκκαλη, να αναλαμβάνει χορηγός της Ομάδας.
Σε δήλωσή του ο Αντιπρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΥΡΩΠΗ Ασφαλιστικής, Νικόλαος Μακρόπουλος, τόνισε ότι «η ΕΥΡΩΠΗ Ασφαλιστική ενώνει τις δυνάμεις της με την ιστορική ομάδα του ελληνικού αθλητισμού, τον Ολυμπιακό. Η ΕΥΡΩΠΗ Ασφαλιστική αναλαμβάνει Επίσημος Χορηγός του Ολυμπιακού. Η συνεργασία μας δεν είναι απλώς μια χορηγία. Είναι μια στρατηγική συμμαχία με κοινό όραμα, αξίες και φιλοδοξίες. Ευχόμαστε ολόψυχα στον Ολυμπιακό καλή επιτυχία σε όλες τις διοργανώσεις, τόσο στην Ελλάδα, όσο και την Ευρώπη».
Από την πλευρά της, η Διευθύνουσα Σύμβουλος της ΠΑΕ Ολυμπιακός, Εύη Κουτσαυτάκη, ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «είναι ιδιαίτερη η χαρά για εμάς στην ΠΑΕ Ολυμπιακός που σε μια ιστορική χρονιά των γενεθλίων των 100 μας χρόνων συνδεόμαστε με μία ιστορική εταιρεία στην Ελλάδα, στον κλάδο των ασφαλειών. Η στρατηγική σύμπραξη με την Ευρώπη Ασφαλιστική, έναν αξιόπιστο και συνεχώς εξελισσόμενο οργανισμό, αποτελεί ένα ακόμα βήμα προς την διαρκή ενίσχυση της ομάδας μας. Καλωσορίζουμε έναν συνεργάτη που μοιράζεται το ίδιο όραμα με εμάς για υπευθυνότητα, επιτυχία και κοινωνική προσφορά».
Ποια ασφαλιστική θα κόψει πρώτη την κορδέλα του 1 δισ. ευρώ παραγωγή
Και μια και μιλάμε για ασφαλιστικές εταιρείες, σκληρή αναμένεται η μάχη για την πρωτιά στον ασφαλιστικό κλάδο αν όχι φέτος του χρόνου και μάλιστα στα επιπεδα του ενός δις. ευρώ. NN Hellas και Εθνική Ασφαλιστική (πρώτη και δεύτερη το 2024 στην παραγωγή ασφαλίστρων με 950 εκατ. Ευρώ και 850 εκατ. ευρώ αντίστοιχα παραγωγή ασφαλίστρων) θα «ακονίσουν» τα ξίφη τους για το ποια από τις δυο θα σπάσει πρώτη το φράγμα του ενός δισ. ευρώ στην παραγωγή ασφαλίστρων. Η ΝΝ Hellas είναι πιο κοντά στο στόχο αλλά μην υποτιμάτε και το δίκτυο της Εθνικής Ασφαλιστικής. Το 2024 η ΝΝ η οποία επίσης έχει ισχυρό δίκτυο και συνεργασία (ακόμη) με την Τράπεζα Πειραιώς αύξησε την παραγωγή της κατά 7,8% στα 950 εκατ. ευρώ. Το ίδιο διάστημα η Εθνική Ασφαλιστική αύξησε την παραγωγή της κατά 15,8% στα 850 εκατ. ευρώ. Πολλά λοιπόν θα εξαρτηθούν φέτος που ο κλάδος συνολικά τρέχει με μόλις 1,1% το πρώτο τετράμηνο του έτους. Το πρόβλημα είναι ότι η «ζωή» όπου δραστηριοποιείται η ΝΝ καταγράφει μείωση -4,8% ενώ οι γενικές ασφαλίσεις όπου έχει ισχυρή παρουσία και η Εθνική Ασφαλιστική, καταγράφει άνοδο +6,9%.
Οι άξονες για την Εθνική Ασφαλιστική
Σε κλίμα… Εθνικής Ασφαλιστικής να σας πω και για τους άξονες ανάπτυξής της. Βασικοί, λοιπόν, πυλώνες της στρατηγικής της εταιρείας με βάση πληροφορίες είναι :
- Ενίσχυση και Διεύρυνση των Δικτύων Πωλήσεων
- Αποτελεσματική Διαχείριση Κεφαλαίων και Ενεργητικού
- Βελτιστοποίηση Λειτουργικής Αποτελεσματικότητας & εμπειρίας του πελάτη και των συνεργατών
- Εστίαση σε Προϊόντα με Διαχρονική Αξία για όλα τα μέρη
Στο πλαίσιο του τέταρτου πυλώνα, όπως αναφέρεται η Εθνική Ασφαλιστική δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην περαιτέρω ανάπτυξη των γενικών ασφαλίσεων, καθώς και των προϊόντων προστασίας ζωής και προσωπικού ατυχήματος, ενώ παραμένει απόλυτα προσηλωμένη στους δύο παραδοσιακά ισχυρούς της τομείς: την Υγεία και την Επένδυση / Αποταμίευση.
Νέοι στα ναυπηγεία
Σας μιλάω συχνά για τα ναυπηγεία. Να σας πω ότι η Onex Shipyards and Technologies, στο πλαίσιο της διαρκούς επένδυσης στο ανθρώπινο δυναμικό, εντάσσει 15 νέους εργαζόμενους στην εταιρεία μετά την αμειβόμενη πρακτική άσκηση που παρακολούθησαν στη Σχολή Μαθητείας της ΔΥΠΑ στα Ναυπηγεία Ελευσίνας.
Με αφορμή αυτή τη σημαντική προσθήκη, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Onex, κ. Πάνος Ξενοκώστας, και το Διοικητικό Συμβούλιο, οργανώνει εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή στον συνεδριακό χώρο των Ναυπηγείων Ελευσίνας.