Δεν στέγνωσε ακόμα το μελάνι από τις ανακοινώσεις για τη ΔΕΘ και έχει κυκλοφορήσει ευρέως μια «διαρροή» πως το κυβερνητικό επιτελείο εξετάζει να σχηματίσει ένα ακόμα πακέτο εστιασμένο στους μικρομεσαίους επιχειρηματίες. Οι σχετικές πληροφορίες λένε πως αν σχηματιστεί νέο πακέτο, αυτό θα ανακοινωθεί το Πάσχα. Από το Μαξίμου μέτρησαν πολύ την ατάκα «δεν ακούσαμε τίποτα για τους μικρομεσαίους» που είπαν διάφοροι πρόεδροι ενώσεων και επιμελητηρίων.
Λεφτά, βλέπω, τελικά υπάρχουν...
Καλπάζει ο πληθωρισμός
Η ακρίβεια πάντως που αδειάζει τα πορτοφόλια των νοικοκυριών συνέχισε ακάθεκτη τον Αύγουστο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ ο γενικός πληθωρισμός έφτασε το 2,9%, ωστόσο το νούμερο αυτό δεν αντικατοπτρίζει πλήρως την εικόνα. Οι τιμές στις σοκολάτες να ανατιμήθηκαν κατά 23,2%, στον καφέ κατά 18,5%, στα φρούτα κατά 11,6% και στα κρέατα κατά 7,5%. Επίσης ακρίβυνε η ένδυση-υπόδηση κατά 7,7%, η μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο κατά 18,1%, τα πακέτα διακοπών κατά 6,4% και τα ασφάλιστρα υγείας κατά 7%. Το κόστος στέγασης αυξήθηκε κατά 3,7%, με τα ενοίκια να ανεβαίνουν κατά 10,9% σε σχέση με πέρυσι.
Για αυτά συνεχίζουμε να μην ακούμε κάτι από την κυβέρνηση...
Ωφελημένη η Εκκλησία από την κατάργηση του ΕΝΦΙΑ
Μου το είπαν, το τσέκαρα και ισχύει. Η σταδιακή κατάργηση του ΕΝΦΙΑ σε οικισμούς με πληθυσμό κάτω από 1.500 κατοίκους δεν θα ωφελήσει μόνο τους ντόπιους που κατέχουν σε αυτούς την πρώτη κατοικία τους. Μια από τις κυρίως ωφελημένες θα είναι η Εκκλησία (στη γενική της έννοια), γιατί στις λεπτομέρειες βρίσκεται ο διάβολος. Όποιος διάβασε τη λίστα με τα 12.720 χωριά και οικισμούς που θα εξαιρεθούν το 2027 ολοκληρωτικά από τον ΕΝΦΙΑ, θα παρατήρησε πως σε αυτήν συμπεριλαμβάνονται και πολλά ακατοίκητα νησάκια και βραχονησίδες. Πολλά από αυτά τα νησάκια ανήκουν σε μονές, Μητροπόλεις, αλλά και ιδιότυπα κληροδοτήματα, αρκετά από τα οποία ενοικιάζονται είτε ως βοσκοτόπια σε κτηνοτρόφους είτε έχουν κάποιες πολύ ήπιες τουριστικές χρήσεις. Από όλα αυτά τα έσοδα κατευθύνονται τελικά στην Εκκλησία.
Αυτό το πάγιο αίτημα της Εκκλησίας ικανοποίησε η κυβέρνηση, γι’ αυτό και οι σχέσεις Ιερώνυμου και Κυριάκου Μητσοτάκη περνούν την καλύτερη φάση τους...
Το πρόβλημα με το ελαιοκομικό Μητρώο
Το πρόβλημα της υποστελέχωσης των Διευθύνσεων Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής και των Διευθύνσεων Αγροτικής Οικονομίας των Περιφερειών, που έχουν αναλάβει το δύσκολο έργο της επικαιροποίησης του Ελαιοκομικού Μητρώου επιβεβαιώνει το υπουργείο Εσωτερικών με την απάντησή του προς το βουλευτή Ηλείας Μιχάλη Κατρίνη και άλλους βουλευτές του ΠΑΣΟΚ που είχαν καταθέσει σχετική ερώτηση στη βουλή από τον περασμένο Ιούνιο.
Η απάντηση Κατρίνη
Σχολιάζοντας την απάντηση του Υπουργείου Εσωτερικών, ο Μιχάλης Κατρίνης δήλωσε:
«Από την κυβερνητική απάντηση προκύπτει ξεκάθαρα αυτό που επισημάναμε από την πρώτη στιγμή, ότι οι ΔΑΟΚ και οι ΔΑΟ παραμένουν υποστελεχωμένες και αδύναμες να ανταποκριθούν στο έργο της επικαιροποίησης του Ελαιοκομικού Μητρώου. Το ίδιο το Υπουργείο παραθέτει μακροσκελή στοιχεία για εγκρίσεις προσλήψεων και κύκλους κινητικότητας από το 2020 μέχρι το 2025, όμως στην πράξη ελάχιστες θέσεις έχουν καλυφθεί και οι περισσότερες διαδικασίες απέβησαν άγονες. Στην Ηλεία, μάλιστα, η κατάσταση είναι τραγική: στο τμήμα της ΔΑΟΚ δεν υπάρχει κανένας μόνιμος υπάλληλος πέραν του Διευθυντή, ενώ μια αποσπασμένη υπάλληλος καλείται να σηκώσει το βάρος τόσο του Αμπελουργικού όσο και του Ελαιοκομικού Μητρώου. Κι αυτό τη στιγμή που αναμένεται να κατατεθούν από τους παραγωγούς πάνω από 40.000 αιτήσεις».
Δεν υπάρχει «σάλιο» στους αγρότες λόγω ΟΠΕΚΕΠΕ
Να μείνω στα ζητήματα του αγροτικού κόσμου και να σας μεταφέρω το κλίμα που επικρατεί σε πολλές αγροτικές περιοχές. Ίσως να θυμάστε και τις κινητοποιήσεις την περασμένη εβδομάδα. Να σας θυμίσω, επίσης, ότι οι αγρότες λόγω των όσων έχουν συμβεί με τον ΟΠΕΚΕΠΕ και των ελέγχων που γίνονται, δεν έχουν λάβει «ευρώ» ακόμη από τις επιδοτήσεις. Πολλοί, μάλιστα, έχουν οφειλές για αγροεφόδια που εκκρεμούν, ενώ δεν είναι λίγοι εκείνοι που δεν έχουν «σάλιο» για να καλύψουν τις ανάγκες σε σχολικά είδη, ένεκα και της έναρξης της σχολικής χρονιάς. Η οργή, μαθαίνω, ότι ξεχειλίζει στους ανθρώπους που πραγματικά παράγουν. Κι όλα αυτά όταν μέχρι πέρυσι, το Σεπτέμβριο, πριν, μάλιστα, το «ραντεβού» της ΔΕΘ υπήρχε σπουδή για τις σχετικές καταβολές.
Έρχονται οι πληρωμές;
Μαθαίνω, πάντως, ότι το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης προσπαθεί να ξεκινήσει άμεσα τις πληρωμές. Χθες, ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κώστας Τσιάρας, μιλώντας στην εκπομπή «10 παντού» του Open υπογράμμισε ότι τρέχει μια μεγάλη αλλαγή, καθώς «όλες οι πληρωμές γίνονται πλέον με απόλυτους διασταυρωτικούς ελέγχους, όχι με δειγματοληπτικούς-διοικητικούς». Τόνισε ότι «έχουμε αλλάξει τα κριτήρια και οι ενισχύσεις θα δίνονται με διαφορετικό τρόπο. Δεν μπορεί να συνεχιστεί πλέον η ίδια πρακτική». Αποκάλυψε μάλιστα ότι «όταν προαναγγείλαμε ελέγχους για τη βιολογική κτηνοτροφία και τη μελισσοκομία, υπήρξε ένας τεράστιος αριθμός οικειοθελών αποχωρήσεων, άνθρωποι που δεν πήγαν καν στο ραντεβού για τον πραγματικό έλεγχο. Όλοι πλέον γνωρίζουν ότι θα ελεγχθούν και θα βρεθούν αντιμέτωποι με ποινικές ευθύνες».
Τέλος, ο Κώστας Τσιάρας ξεκαθάρισε ότι στη νέα προγραμματική περίοδο στόχος είναι οι επιδοτήσεις να μην κατανέμονται με βάση τα ιστορικά δικαιώματα, αλλά με την πραγματική παραγωγή.
Ζωονόσοι και εμβόλια
Να μείνω στον κλάδο και στην ευλογιά που έχει οδηγήσει σε αφανισμό περίπου 300.000 αιγοπροβάτων αλλά και στα ύψη τις τιμές. Έτσι, σύσκεψη με τους Περιφερειάρχες συγκαλεί την προσεχή Δευτέρα ο Κώστας Τσιάρας, με αντικείμενο την έξαρση των ζωονόσων που απειλούν την κτηνοτροφία. Ο κ. Τσιάρας αποκάλυψε ότι «υπάρχουν κτηνοτρόφοι που απέκρυψαν κρούσματα, με αποτέλεσμα να εντοπίζονται νεκρά ζώα ήδη από τη νόσο, γεγονός που οδήγησε σε μεγαλύτερη διασπορά» και προσέθεσε ότι κρίσιμο ρόλο για την αποτροπή της μετάδοσης έχουν «οι ίδιες οι Περιφέρειες μέσω των αρμόδιων υπηρεσιών τους, αλλά και οι κτηνοτρόφοι, που οφείλουν να τηρούν με υπευθυνότητα τους κανόνες».
Ο Υπουργός υπενθύμισε ότι «πέρσι το καλοκαίρι η χώρα βρέθηκε αντιμέτωπη με την πανώλη, την οποία αντιμετωπίσαμε με πολύ μεγάλη επιτυχία, παίρνοντας μάλιστα και τα εύσημα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής». Όπως εξήγησε, η εικόνα με την ευλογιά ήταν διαφορετική, καθώς «ο ιός παρουσιάζει εντελώς διαφορετικό επιδημιολογικό μοντέλο – ο ιός της πανώλης ζει 21 μέρες, ενώ της ευλογιάς έξι μήνες, κάτι που δυσκολεύει την ανάσχεση». Επισήμανε ότι η κλιματική κρίση δημιουργεί ευνοϊκότερο περιβάλλον για τη μετάδοση, ενώ τα στελέχη των ιών έχουν γίνει με το πέρασμα του χρόνου πιο ανθεκτικά και πιο μεταδοτικά.
Θέμα με τα εμβόλια
Για το ζήτημα των εμβολίων, ο Υπουργός έκανε λόγο για «ένα τεράστιο επιστημονικό debate» αναφορικά με το κατά πόσο ενδείκνυται ο εμβολιασμός αυτή τη στιγμή. «Οι συνέπειες μπορεί να είναι μεγάλες ειδικά για τη φέτα τα επόμενα χρόνια. Εκεί βρίσκεται το μεγάλο ζήτημα επιβίωσης» είπε χαρακτηριστικά, ενώ ξεκαθάρισε ότι οποιαδήποτε καταγγελία «έχει έρθει σε γνώση μας έχει διαβιβαστεί στον εισαγγελέα».
Τι ψάχνουν στην ευρωπαϊκή περιφέρεια οι μεγάλοι έμποροι τροφίμων;
Να μείνω σε κλίμα τροφίμων. Άκουσα κάτι πολύ ενδιαφέρον χθες κατά τη συνέντευξη για τη στρατηγική εξαγορά της Omind Creatives από τη Forum SA. Ο Θανάσης Παναγούλιας, CEO της Forum, που οργανώνει τις μεγάλες εκθέσεις Food Expo - HORECA, είπε ότι υπάρχει μεγάλη ζήτηση τόσο από ξένους αγοραστές να έρθουν στην Ελλάδα στις εκθέσεις για να βρουν προμηθευτές αλλά κι από παραγωγούς για να παρουσιάσουν τα προϊόντα τους. Μάλιστα, όπως είπε, πλέον δεν υπάρχει χώρος, καθώς το Metropolitan Expo δε «χωράει άλλους». Προσέθεσε, δε, ότι υπάρχει μια τάση από πολλούς αγοραστές-buyers να αφήσουν τις μεγάλες εκθέσεις της Κεντρικής Ευρώπης, π.χ. Anuga που μάλιστα είναι τις επόμενες μέρες, και να στραφούν σε περιφερειακές αντίστοιχες για να αναζητήσουν παραγωγούς με ξεχωριστά προϊόντα αλλά και καλύτερες τιμές. Να η ευκαιρία για τη χώρα...
Δεν θα κοψομεσιάζονται στις οικοδομές... επιτέλους!
Διάβασα την είδηση και μου έκανε εντύπωση ότι καταργείται η συσκευασία τσιμέντου των 50 κιλών. Πράγματι λοιπόν, από χθες 10 Σεπτεμβρίου 2025, ο Όμιλος Ηρακλής καταργεί οριστικά τη συσκευασία των 50 κιλών και γίνεται η πρώτη εταιρεία του κλάδου στην Ελλάδα που υιοθετεί καθολικά μικρότερα μεγέθη συσκευασιών, ανταποκρινόμενος στις σύγχρονες απαιτήσεις της αγοράς και θέτοντας νέα πρότυπα για την υγεία, την ασφάλεια, την εργονομία και την αποτελεσματικότητα στο εργοτάξιο.
Η απόφαση αναμένεται να επηρεάσει σημαντικά την καθημερινότητα των επαγγελματιών της κατασκευής, βελτιώνοντας τις συνθήκες εργασίας και ενισχύοντας την παραγωγικότητα.
Σκέφτηκα λοιπόν ότι δεν θα κοψομεσιάζονται πλέον οι κτίστες και οι μπετατζήδες, αλλά έχει και άλλα οφέλη η απόφαση.
Ευκολότερος χειρισμός και μεταφορά, ακόμα και από ένα άτομο χωρίς εξοπλισμό ανύψωσης και ακρίβεια στη δοσολογία, περιορισμός απωλειών και βελτιωμένη αποδοτικότητα.
Οι σπάνιες γαίες και οι... σπάνιες ευκαιρίες
Παρατηρώ με ενδιαφέρον την κινητικότητα στον εξορυκτικό κλάδο διεθνώς. Αιχμή βέβαια είναι η αγορά των σπάνιων γαιών, όπου η Κίνα παραμένει κυρίαρχος παραγωγός, ελέγχοντας πάνω από το 85% της παγκόσμιας μεταποίησης.
Η αγορά εκτιμάται ότι από περίπου 6–6,6 δισ. USD (2025) θα φτάσει έως 9–13 δισ. USD (2030–2032), με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης περί το 10%.
Πάντως ενδιαφέρον είναι ότι οι συμφωνίες δεν αφορούν μόνο κράτη μεταξύ τους, αλλά και μεγάλους ομίλους με διάφορα κράτη.
Η περίπτωση της Ελλάδας
Θα μου πείτε, τι κάνει η Ελλάδα στον τομέα αυτό; Εκτός από την πρωτοβουλία της Metlen για γάλλιο, βλέπουμε τις αντιδράσεις για το αντιμόνιο στη Χίο, ενώ περιμένουμε με ενδιαφέρον τι θα γίνει σε Θράκη και Μακεδονία, όπου πραγματικά υπάρχει ο κρυμμένος θησαυρός.
Η ορθή και προφανώς επιτυχημένη διαδικασία των εξορύξεων χρυσού στη Χαλκιδική ίσως δείχνει τον δρόμο για μια βιώσιμη διαχείριση της υπόγειας αυτής ευκαιρίας.
Νέα ταυτότητα τόπου για την Πελοπόννησο
Να κλείσω... τουριστικά. Κι από τη Χαλκιδική στην Πελοπόννησο. Η Περιφέρεια Πελοποννήσου την Τρίτη 9 Σεπτεμβρίου 2025 παρουσίασε τη νέα ταυτότητα τόπου (place brand) στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας. Όπως αναφέρθηκε η ταυτότητα τόπου της Περιφέρειας Πελοποννήσου εντάσσεται σε ολοκληρωμένη στρατηγική place branding που βασίζεται σε διεθνείς πρακτικές και πλαισιώνει τον στρατηγικό σχεδιασμό της Περιφέρειας, αναπτυσσόμενο σε οκτώ πυλώνες: πολιτισμός, αγροδιατροφή, τουρισμός, επιχειρηματικότητα, κοινωνική συνοχή, πράσινη μετάβαση, καινοτομία και ψηφιακή μετάβαση.
Όπως αναφέρεται, το νέο λογότυπο, εμπνευσμένο από το γράμμα «Π», αποτελεί σύνθεση αφαιρετικών εικονιδίων που αντλούν έμπνευση από τη φύση, την ιστορία, την παραγωγική δραστηριότητα, την καινοτομία, τον πολιτισμό και το τοπίο της Πελοποννήσου. Μαζί με τη χρωματική παλέτα, τα εικαστικά μοτίβα και τις γραμματοσειρές συνθέτουν μια ενιαία οπτική ταυτότητα.
Ο ρόλος των πολιτών
Η διαμόρφωση του brand υπήρξε αποτέλεσμα συμμετοχικής διαδικασίας: περισσότεροι από 1.000 πολίτες συμμετείχαν σε έρευνες, ενώ πραγματοποιήθηκαν συνεντεύξεις και ομάδες εργασίας με πάνω από 50 θεσμικούς, κοινωνικούς και παραγωγικούς φορείς.