Η κυβέρνηση Τραμπ, το αμερικανικό κράτος δηλαδή, απέκτησε πρόσφατα σημαντική μετοχική θέση στην Intel, γιατί επιθυμεί να συμμετέχει και στρατηγικά στη βιομηχανία και στο μέλλον των επεξεργαστών και του ΑΙ.
Προχθές ανακοινώθηκε ότι η αμερικανική κυβέρνηση απέκτησε συμμετοχή στην Lithium America, μια κατ' αρχήν συμμετοχή της τάξης του 5%. Η συγκεκριμένη εταιρεία κατέχει μια έκταση στη Νεβάδα και ξεκινάει εξόρυξη λιθίου, ενός στοιχείου αναγκαίου για τη βιομηχανία αποθήκευσης ενέργειας (μπαταρίες κ.λ.π.).
Ποια; Η Κυβέρνηση Τραμπ! Μπαίνει το αμερικανικό κράτος σε εταιρείες!
Ε ρε και να γινόταν εδώ κάτι τέτοιο, τι θα ακούγαμε από τους λογής – λογής αντικρατιστές (λάτρεις του αμερικανικού μοντέλου μην ξεχνάμε...). Τι σοβιετοποίηση, τι κρατικοποίηση, από όλους αυτούς που έσκουζαν για χρόνια για ιδεοληψία των αντιπάλων τους. Όταν η εθνική στρατηγική δεν έχει καμμιά σχέση με ιδεοληπτικά κολλήματα, τότε μιλάμε για σπουδαίες χώρες...
Αυτοί τρέχουν
Σαρωτικά αυτά που έρχονται με την ΑΙ. Η Meta θα βάλει ΑΙ στη διαφήμιση των κοινωνικών της δικτύων (μην νομίζετε ότι αυτό που βλέπαμε με τις στοχευμένες διαφημίσεις ήταν κάτι σπουδαίο...), η Google αποκαλύπτει ότι φέρνει κουδούνια εισόδου σπιτιών με το πρόγραμμα Gemini, δηλαδή με το δικό της ΑΙ και η Apple ετοιμάζει νέα έξυπνα γυαλιά, για να ...βάλει τα γυαλιά στη ΜΕΤΑ...
Ας λείψουν τα σχόλια για το τι ακριβώς κάνει η Ευρώπη....
ΑΙ στην άλλοτε γειτονιά του Παπαστράτου
Να μείνω σε ΑΙ περιβάλλον, και να σας πω ότι στα παλιά βιομηχανικά κτίρια της Παπαστράτος στον Πειραιά, αναπτύσσεται ένας κόμβος καινοτομίας, με ένα κόμβο ΑΙ, από την TP Greece. Η ελληνική θυγατρική του γαλλικού κολοσσου, όπως είπε η Charlotte Foucteau, CEO της TP Greece, σε άψογα ελληνικά, που θα τα ζήλευαν πολλοί, κάνει τη χώρα κέντρο καινοτομίας και κόμβο παροχής υπηρεσιών υψηλής στάθμης. Η εταιρεία τρέχει με μονοψήφιο ρυθμό ανάπτυξης φέτος. Πέρυσι είχε περίπου 5% άνοδο σε σχέση με το 2023 κι έκλεισε με πωλήσεις 467 εκατ. ευρώ. Διεθνώς η εταιρεία κάνει 10 δισεκ. τζίρο. Από την Ελλάδα όπου έχει «βάσεις» σε Πειραιά, Χανιά και Θεσσαλονίκη προσφέρει εξυηρέτηση πελατών, με χρήση εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης, σε 78 εταιρείες, από κλάδους των τραπεζών, των αεροπορικών εταιρειών, αλλά και με «βαριά» ονόματα όπως Netflix, Daimler κτλ.
Διάκριση με σημασία
Με τις ψήφους των ίδιων των αεροπορικών εταιρειών, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών αναδείχθηκε στον απόλυτο νικητή του Routes World 2025 , κατακτώντας την πρώτη θέση μεταξύ όλων των αεροδρομίων και των κατηγοριών («Overall Winner") και, παράλληλα, κυριαρχώντας στην ιδιαίτερα ανταγωνιστική κατηγορία αεροδρομίων άνω των 20 εκ. επιβατών!
Το φετινό παγκόσμιο Συνέδριο Routes που πραγματοποιήθηκε στο Χονκ Κονγκ, συγκέντρωσε περισσότερους από 2.500 επαγγελματίες αεροδρομίων και αεροπορικών εταιρειών, με το αεροδρόμιο της Αθήνας να αναγνωρίζεται ως κορυφαίο διεθνώς για τη στρατηγική αεροπορικού μάρκετινγκ καθώς και τα εντυπωσιακά αποτελέσματα κίνησης και ανάπτυξης δικτύου στην Αθήνα.
Ο θεσμός
Το Αεροδρόμιο Μακεδονία έχει προταθεί ("shortlisted") για τα World Routes Airport Marketing Awards, στην κατηγορία "4-20 εκατομμύρια επιβάτες".
O θεσμός είναι πολύ σημαντικός για τον κλάδο, καθώς στόχος του είναι η ενίσχυση της συνδεσιμότητας αεροπορικώς — δηλ. να ανοίξουν νέες πτήσεις ανάμεσα σε λιγότερο εξυπηρετούμενους προορισμούς, να ενισχυθούν υπάρχουσες διαδρομές, και να αναπτυχθούν στρατηγικές που συνδυάζουν αεροπορική κυκλοφορία και τουρισμό. Το 2026 το Συνέδριο θα γίνει στο Ριάντ της Σαουδικής Αραβίας.
Πετούν οι ναυτικοί με KLM
Να μείνω σε αεροπορικό κλίμα και να σας πω ότι η KLM κλείνει 95 χρόνια στην Ελλάδα. Πετάει, δηλαδή, από το 1930. Μάλιστα, όπως αναφέρθηκε στη σχετική γιορτή χθες σε κεντρικό χώρο των Αθηνών, η εταιρεία και φέτος πήγε καλά, λίγο καλύτερα από το 2024. Όπως μου λένε οι φίλοι μου από τον κλάδο, είχε πάνω από 90% πληρότητες στις πτήσεις που κάνει, 4 το καλοκαίρι και 3 το χειμώνα. Μάλιστα έχει ένα ποσοστό 60% σε πελάτες που ταξιδεύουν για δουλειές, μια και το αεροδρόμιο του Άμστερνταμ, είναι παγκόσμιος κόμβος. Σημαντικό μερίδιο έχει και η ναυτιλία στο τμήμα αυτό, καθώς πολλές ναυτιλιακές την χρησιμοποιούν για τα πληρώματά τους, ώστε να τα μεταφέρουν ανά τον κόσμο.
Διατηρητέα 58 «σύρματα» στη Μήλο
Mια πολύ σημαντική απόφαση έλαβε χθες ο Υφ. Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για τη Μήλο, η οποία δεινοπαθεί από τον επελαύνοντα υπερτουρισμό. Συγκεκριμένα η απόφαση ανακηρύσσει διατηρητέα 58 «σύρματα» και ό,τι τα περιβάλλει στον παραθαλάσσιο οικισμό Μαντράκια, που είναι γνωστός για την γραφικότητά του και το τοπικό Φεστιβάλ «Μandrakia Artis».
Mακάρι η απόφαση αυτή να επεκταθεί και σε άλλα σημεία του πανέμορφου νησιού, πάνω στο σώμα του οποίου ετοιμάζονται να ...προσγειωθούν 40 πεντάστερα ξενοδοχεία, κόντρα στις αποφάσεις του Δημου, αλλά με τις ευλογίες της Περιφέρειας Ν. Aιγαίου και της εκλεκτής της στο νησί.
Καλά νέα για τους νησιώτες
Καλά νέα για τους νησιώτες είναι η νέα προκήρυξη του διαγωνισμού για τις άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές, που έδωσε στη δημοσιότητα το Υπουργείο Ναυτιλίας. Όλες οι άγονες γραμμές που ανέρχονται σε 75, προβλέπεται να είναι διάρκειας τεσσάρων ετών. Έτσι εξασφαλίζεται η κάλυψη των μικρών και απομακρυσμένων νησιών της Επικράτειας, καθώς καθίσταται δυνατή η έγκαιρη έγκριση των δρομολογίων των πλοίων. Διασφαλίζεται, ο προγραμματισμός των θαλάσσιων συγκοινωνιών προς όφελος των επιβατών και ακολούθως, συμβάλει στην περαιτέρω ανάπτυξη της κοινωνικής και οικονομικής ζωής των τοπικών κοινωνιών και την ενίσχυση των νησιωτικών οικονομιών.
Η διάρκειας των συμβάσεων με τις ανάδοχες ακτοπλοϊκές εταιρείες ξεκινούν την 1η Νοεμβρίου 2025 και ολοκληρώνονται την 31η Οκτωβρίου 2029. Το συνολικό ποσό που θα διατεθεί ανέρχεται σε 668 εκατ. ευρώ για την τετραετία (δηλαδή από 148 εκατ. ευρώ/έτος αυξάνεται σε 167 εκατ. ευρώ/έτος), ώστε να ανταποκρίνεται στις πραγματικές λειτουργικές ανάγκες του ακτοπλοϊκού δικτύου.
Νέα σύγχρονα πλοία
Παράλληλα, προβλέπεται η δυνατότητα αξιοποίησης και ένταξης νεότευκτων πλοίων, που θα ναυπηγηθούν από τις πλοιοκτήτριες εταιρείες κατά τη διάρκεια της 4ετίας, με σκοπό την αναβάθμιση των υπηρεσιών, τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Έτσι, στηρίζεται η ανανέωση του στόλου, η βιώσιμη ανάπτυξη και η ποιοτική εξυπηρέτηση των νησιωτών, υποστηρίζει το Υπουργείο.
«Με τετραετή ορίζοντα, με αυξημένη χρηματοδότηση και με τη δυνατότητα εισαγωγής νεότευκτων πλοίων, διασφαλίζουμε ότι οι θαλάσσιες συγκοινωνίες θα είναι αξιόπιστες και σύγχρονες. Στηρίζουμε τις τοπικές κοινωνίες, δίνουμε στις ακτοπλοϊκές εταιρείες το πλαίσιο για να επενδύσουν και ανοίγουμε τον δρόμο για ένα πιο πράσινο μέλλον στην ελληνική ακτοπλοΐα», δήλωσε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας, που έλυσε με τον καλύτερο τρόπο ένα γόρδιο δεσμό.
Θετικά τα νέα και για τον ΟΛΘ
Καλά είναι τα νέα και για τον ΟΛΘ, ο οποίος την προηγούμενη εβδομάδα ανακοίνωσε αύξηση των καθαρών κερδών της για το α΄ εξάμηνο του 2025 κατά 16,7% έναντι του α΄ εξαμήνου του 2024, φτάνοντας τα 15,9 εκατομμύρια ευρώ και επιβεβαιώνοντας τη σταθερά αναπτυξιακή πορεία του Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης.
Ως ένα βαθμό τα καλά νέα οφείλονται σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Ελληνικής Ένωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών & Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων, κ. Παύλο Ξηραδάκη και στο γεγονός ότι ο ΟΛΘ πρωτοπορώντας εισήγαγε ένα νέο σύγχρονο κανονισμό ρυμούλκησης πλοίων ο οποίος είχε σαν αποτέλεσμα τη χρήση νέων πιο σύγχρονων ρυμουλκών, την μείωση του αριθμού τους, και την μείωση των δαπανών του Οργανισμού.
Ποιος θα ακολουθήσει το παράδειγμα της Θεσσαλονίκης;
«Σήμερα, ένα χρόνο μετά την έναρξη εφαρμογής του Κανονισμού ρυμούλκησης του ΟΛΘ και αφού υπήρξε λυσσαλέα αντίδραση ορισμένων πλοιοκτητών και χρηστών του λιμένα στον εκσυγχρονισμό και την ασφάλεια στον χώρο των ρυμουλκήσεων, όλα αυτά για τα οποία κατηγορήθηκε ο ΟΛΘ, ακόμη και δικαστικά, καταρρίφθηκαν, δήλωσε ο κ. Ξηραδάκης και πρόσθεσε ότι «θα είχε πράγματι μεγάλο ενδιαφέρον να ακούγαμε την γνωστή συντεχνιακή ομάδα τι έχει τώρα να πει. Είναι, ίσως, λυπηρό, αλλά πάντως αναμφισβήτητο ότι η λαϊκή ρήση επιβεβαιώνεται για μια ακόμη φορά: «Κλέφτης και ο ψεύτης τον πρώτο χρόνο χαίρονται'». Αναμένουμε τώρα με πολύ ενδιαφέρον τον κανονισμό ρυμούλκησης του ΟΛΠ ελπίζοντας ότι θα ακολουθήσει το παράδειγμα του ΟΛΘ προς όφελος της ασφάλειας και της ανταγωνιστικότητας του λιμένα του».
Αξίζει να σημειωθεί ότι ειδικά για το ζήτημα της ανταγωνιστικότητας στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης οι τρεις μεγάλες εταιρείες μεταφοράς κοντέινερ χρησιμοποίησαν τη χρονική περίοδο από 1 Ιουλίου 2023 μέχρι 30 Ιουνίου 2024 και με βάση τον Κανονισμό ρυμούλκησης που ίσχυε έως τότε, 1002 ρυμουλκά ενώ με τον Κανονισμό του ΟΛΘ χρησιμοποίησαν 870 ρυμουλκά, δηλ. 132 ρυμουλκά λιγότερα.
Δυο κινήσεις για το CO2 στον Πρίνο
Και μια και ο λόγος για τα ειδικά αυτά πλοια ρυμουλκήσεων και άλλων υπεράκτιων εγκαταστάσεων και του πόσο σημαντικά είναι για την εθνική οικονομία, να σας πω ότι το σκάφος Hydna (Tug), βρίσκεται στην περιοχή του Πρίνου, όπου διεξάγει γεωφυσικές έρευνες για τη χαρτογράφηση του βυθού, όπου θα κατασκευαστούν οι αγωγοί που θα μεταφέρουν το διοξείδιο του άνθρακα (CO2) από τη στεριά στη «Μονάδα Αποθήκευσης CO2», στην αδρανή πλέον λεκάνη του άλλοτε κοιτάσματος. Είναι το έργο που τρέχει η EnEarth Greece θυγατρική της Energean. Εκκρεμότητα είναι η έγκριση της ΑΕΠΟ για να τρέξει το έργο που χρηματοδοτείται από τα Ταμείο Ανάκαμψης. Στόχος είναι το 2026 να γίνουν οι σχετικές γεωτρήσεις στην υποθαλάσσια λεκάνη, που άλλοτε υπήρχε πετρέλαιο, ώστε να γίνει η σχετική υποδομή για την απάντληση του νερού, που βρίσκεται πλέον, εκεί, ώστε στη συνέχεια μέσα από τη σχετική εγκατάσταση αγωγών, να διοχετευθεί σε υγρή μορφή το CO2. Να σημειώσω ότι η άδεια αποθήκευσης θα πρέπει να δοθεί από την ΕΔΕΥΕΠ, μετά την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων, για να μπορέσει τότε να τρέξει παράλληλα το μη δεσμευτικό market test σε ένα έργο σημαντικό για την Ελλάδα και την ΕΕ. Όλοι ελπίζουν να μην υπάρξουν καθυστερήσεις...
Διαβάστε περισσότερα εδώ