Νέα

ΥΠΟΔΟΜΕΣ

AKTOR: Διεκδικεί έργα 3,7 δισ. ευρώ στη Ρουμανία - Ποιο παραδίδει στο άμεσο χρονικό διάστημα

Ο Νότιος Περιφερειακός Αυτοκινητόδρομος Βουκουρεστίου A0 (τμήμα Lot 3)

Σε πορεία ανάληψης νέων μεγάλων δημόσιων έργων στη Ρουμανία εισέρχεται ο Όμιλος ΑΚΤOR, μέσω της θυγατρικής του AKTOR Romania, προετοιμάζοντας τη συμμετοχή του σε τρεις στρατηγικής σημασίας διαγωνισμούς συνολικού προϋπολογισμού 3,7 δισ. ευρώ.

Την ώρα που οι δημοπρατήσεις στη ρουμανική αγορά αγγίζουν κατά μέσο όρο τα 4 δισ. ευρώ μηνιαίως, με τον Αύγουστο να αναδεικνύεται σε καθοριστικό μήνα λόγω έργων 2,5 δισ. ευρώ στους αυτοκινητόδρομους, ο ΑΚΤOR προσανατολίζεται σε έργα που μπορούν να ενισχύσουν δυναμικά το ανεκτέλεστο υπόλοιπό του, το οποίο ήδη διαμορφώνεται στα 900 εκατ. ευρώ.

Η Ρουμανία επίσης φιλοξενεί τη μεγαλύτερη νατοϊκή βάση στην Ευρώπη και προσελκύει συνεχώς ξένες εταιρείες.

Τεράστιες κατασκευαστικές από την Ελλάδα, την Τουρκία, την Ιταλία και άλλες χώρες έχουν εισέλθει στην αγορά, φέρνοντας ακόμα και εργαζομένους από το εξωτερικό.

Τα νέα έργα

Όπως ανέφερε ο Γενικός Διευθυντής της AKTOR Ρουμανίας, κ. Αντώνης Κυριακός, σε ενημέρωση προς δημοσιογράφους, ο όμιλος σκοπεύει να καταθέσει προσφορές σε τρεις μεγάλους δημόσιους διαγωνισμούς, που αφορούν σιδηροδρομικά και οδικά έργα.

Πιο συγκεκριμένα, η εταιρεία στοχεύει σε δύο σιδηροδρομικά έργα στην περιοχή του Μπράσοβ, με εκτιμώμενους προϋπολογισμούς 1 δισ. και 1,8 δισ. ευρώ αντίστοιχα. Σημειώνεται ότι στην περιοχή η AKTOR διαθέτει ήδη εγκατεστημένα μηχανήματα TBM για τη διάνοιξη σηράγγων, προσδίδοντάς της σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Ο τρίτος διαγωνισμός αφορά οδικό έργο ύψους 900 εκατ. ευρώ.

Την ίδια στιγμή , η θυγατρική του ομίλου ΑΚΤΟR στη Ρουμανία παραδίδει ένα από τα σημαντικότερα έργα οδικών υποδομών της χώρας, τον Νότιο Περιφερειακό Αυτοκινητόδρομο Βουκουρεστίου A0 (τμήμα Lot 3), συνολικού προϋπολογισμού €305 εκατ., ενισχύοντας ουσιαστικά την αστική κινητικότητα και τη βιώσιμη ανάπτυξη της ρουμανικής πρωτεύουσας. Το έργο αποτελεί έναν κρίσιμο κρίκο στη διασύνδεση των βασικών αυτοκινητοδρόμων A1 και A2 και αναμένεται να εκτρέψει σημαντικό κυκλοφοριακό φορτίο εκτός Βουκουρεστίου, συμβάλλοντας τόσο στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος όσο και στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής.

Ο νέος περιφερειακός αυτοκινητόδρομος αναμένεται να αποσυμφορήσει μεγάλο μέρος του κεντρικού οδικού δικτύου, ιδιαίτερα από βαριά οχήματα τα οποία έρχονται από το λιμάνι της Κωνστάντζας, τη Βόρεια Ρουμανία αλλά και την Ουκρανία, δίνοντας ανάσα στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πρωτεύουσας της χώρας. 

Το τμήμα που κατασκεύασε η AKTOR Ρουμανίας εκτείνεται σε 18 χλμ. και περιλαμβάνει 4 μεγάλες γέφυρες, 46 τεχνικά έργα, 6 άνω διαβάσεις και έξυπνα συστήματα μεταφορών, σχεδιασμένα για ταχύτητες έως και 140 χλμ./ώρα. Στο έργο χρησιμοποιήθηκαν 260.000 τόνοι ασφάλτου και εγκαταστάθηκαν 620 φωτιστικά LED.

Το τμήμα του αυτοκινητοδρόμου που κατασκεύασε η εταιρεία φέρει ανάμεσα στις δύο κατευθύνσεις ειδικά «σκίαστρα» προκειμένου να βοηθούν τους οδηγούς στην περίπτωση χρησιμοποίησης μεγάλων φώτων, εν ολίγοις να μην τυφλώνεται ο απέναντι οδηγός. 

Το έργο αναμένεται να παραδοθεί τις αμέσως επόμενες μέρες, καθώς απομένουν μόνο ελάχιστες εργασίας από την εταιρεία ηλεκτροδότησης προκειμένου να τοποθετήσει νέους πυλώνες ρεύματος για να «σηκώσουν» πιο ψηλά τα καλώδια ηλεκτρικής ενέργειας. 

Η ολοκλήρωση του A0 Sud δεν είναι μεμονωμένη περίπτωση, αλλά μέρος ενός ευρύτερου στρατηγικού σχεδίου που τοποθετεί τον Όμιλο AKTOR στην πρώτη γραμμή των υποδομών της Ρουμανίας. Με ανεκτέλεστο συμβάσεων ύψους περίπου €900 εκατ., η εταιρεία έχει καθιερωθεί ως βασικός παίκτης σε έργα μεγάλης τεχνικής και γεωπολιτικής σημασίας.

Επέκταση δραστηριότητας

Ο Όμιλος AKTOR συνεχίζει να επεκτείνει τη δραστηριότητά του στη Ρουμανία, με νέες προοπτικές που ενισχύουν το τεχνικό του αποτύπωμα και την ανταγωνιστικότητά του στην τοπική αγορά υποδομών.

Στο επίκεντρο βρίσκεται το σιδηροδρομικό έργο Brașov – Apata – Cata, συνολικού προϋπολογισμού €1,8 δισ., όπου η AKTOR είναι ο μοναδικός ανάδοχος για την κατασκευή με 2 TBM – κάτι που αποτελεί τεχνολογικό πλεονέκτημα όχι μόνο για την περιοχή αλλά και για όλη τη Ρουμανία. Παράλληλα, ένα δεύτερο σιδηροδρομικό έργο με 2 TBM, αξίας περίπου €1 δισ., βρίσκεται σε αναμονή προκήρυξης, επιβεβαιώνοντας τη δέσμευση της εταιρείας να ηγηθεί των υπόγειων τεχνικών έργων μεγάλης κλίμακας.

Σημαντικές προοπτικές διανοίγονται και στον τομέα των οδικών έργων, με νέο έργο οδοποιίας προς το Ιάσιο, που βρίσκεται στα πρόθυρα δημοπράτησης. Η ύπαρξη διαθέσιμου και πλήρως εξοπλισμένου μηχανισμού TBM (μετροπόντικες) προσδίδει σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην AKTOR, σε μια αγορά όπου η ετοιμότητα υλικοτεχνικού εξοπλισμού είναι κρίσιμος παράγοντας επιλογής.

Η Ρουμανία μεταμορφώνεται

Η Ρουμανία διανύει περίοδο έντονης αναπτυξιακής δυναμικής. Με έργα υποδομών άνω των €18-20 δισ. δημοπρατημένα ή σε εξέλιξη, και επενδύσεις €16 δισ. στον τομέα της ενέργειας, καταγράφει τον υψηλότερο ρυθμό σύγκλισης στην Ε.Ε. και τη μεγαλύτερη απορροφητικότητα ευρωπαϊκών κονδυλίων στην περιοχή της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης. Κάθε μήνα προκηρύσσει πολλαπλάσια έργα σε σχέση με την Ελλάδα, ενισχύοντας διαρκώς το επενδυτικό της προφίλ.

Η χώρα προχωρά στη δημιουργία της μεγαλύτερης βάσης του ΝΑΤΟ παγκοσμίως, προσελκύοντας στρατηγικά κεφάλαια και μετατοπίζοντας το γεωπολιτικό επίκεντρο προς την Ανατολή. Την ίδια στιγμή, η ανάπτυξη του οδικού δικτύου παραμένει προτεραιότητα, καθώς μέχρι το 2010 διέθετε μόλις 353 χλμ. αυτοκινητοδρόμων, έναντι 1.024 χλμ. το 2024 – πρόοδος εντυπωσιακή, αλλά ακόμη ανεπαρκής για μια χώρα με εκτενές σιδηροδρομικό στο παρελθόν.

Η AKTOR έχει προτείνει την εισαγωγή μοντέλων παραχώρησης για την επιτάχυνση της υλοποίησης κρίσιμων υποδομών, προσαρμόζοντας την ελληνική εμπειρία στις τοπικές συνθήκες, όπου κυριαρχούν ακόμα τα δημόσια έργα χωρίς ΣΔΙΤ.

Σύμφωνα με τον κ. Κυριακό, αυξάνεται η πίεση από μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους –μεταξύ αυτών και η ΑΚΤOR– προς τις ρουμανικές αρχές να εξετάσουν τη δυνατότητα υλοποίησης έργων υποδομής μέσω ΣΔΙΤ καθώς οι ανάγκες της χώρας σε έργα ξεπερνούν κατά πολύ τις δυνατότητες αποκλειστικής δημόσιας χρηματοδότησης και καθιστούν την εισαγωγή εργαλείων παραχώρησης μονόδρομο.

Με μια ματιά

Ο Όμιλος συμμετέχει σε σειρά άλλων έργων, όπως:

  • Αναβάθμιση των τμημάτων Brasov – Sighisoara (Lot 1–3) μήκους 84 χλμ. (€272 εκατ.).
  • Έργο Ilteu – Gurasada στη σιδηροδρομική γραμμή Σύνορα – Curtici – Simeria (€159 εκατ.).
  • Δύο συμβάσεις-πλαίσιο για συντήρηση της γραμμής Βουκουρέστι – Κωστάντζα (€186 εκατ.).

Σημαντικές συνεργασίες καταγράφονται με την Alstom και την τοπική Arcada, για έργα σιδηροδρόμων υψηλών απαιτήσεων.

Μέχρι σήμερα, η AKTOR Ρουμανίας έχει παραδώσει τέσσερις αυτοκινητοδρόμους, ενώ αναμένεται τις προσεχείς ημέρες να παραδώσει τον πέμπτο. Στο ενεργητικό της καταγράφονται επίσης δύο σιδηροδρομικά έργα, γεγονός που επιβεβαιώνει την επιχειρησιακή της συνέπεια και την ικανότητά της να φέρει εις πέρας σύνθετα έργα σε χρονοδιαγράμματα που σπάνια τηρούνται στην περιοχή.

Επιχειρηματικές προοπτικές και προκλήσεις

Παρά την ταχύτητα δημοπράτησης, η υλοποίηση των έργων στη Ρουμανία δεν είναι χωρίς προκλήσεις. Η γραφειοκρατία και η πολιτική αστάθεια καθυστερούν πληρωμές και εγκρίσεις. Οι ελλείψεις σε τεχνικό προσωπικό –κυρίως εργάτες και μελετητές– καλύπτονται από Έλληνες, Ιταλούς και άλλους Ευρωπαίους ειδικούς. Επιπλέον, το κόστος κατασκευής είναι σημαντικά υψηλότερο από την Ελλάδα, ενώ η διαδικασία αδειοδότησης παραμένει περίπλοκη και χρονοβόρα.

Ωστόσο, η συμμετοχή της AKTOR σε κοινοπραξίες με διεθνείς παίκτες όπως η Alstom και η τοπική Arcada, ενισχύει τη θέση της στον ανταγωνιστικό ρουμανικό χάρτη υποδομών. Η τεχνολογική υπεροχή –όπως η χρήση segments στις σήραγγες υψηλών ταχυτήτων– και η σταθερή παρουσία στην αγορά επί δύο δεκαετίες αποτελούν τα κύρια πλεονεκτήματα του ελληνικού ομίλου.

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΥΠΟΔΟΜΕΣ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΥΠΟΔΟΜΕΣ