Νέα

ΥΠΟΔΟΜΕΣ

Σε τροχιά υλοποίησης όλος ο Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης: Η ακτινογραφία των έργων

Με επίκεντρο τα μεγάλα έργα στον ΒΟΑΚ κύλησε το έβδομο επεισόδιο του «Building the Future», που είναι μια παραγωγή της «Ημερησίας», σε συνεργασία με το ypodomes.com και την στήριξη του Ομίλου εταιρειών AKTOR.

Πιο αναλυτικά, το έβδομο επεισόδιο είναι αφιερωμένο στο μεγαλύτερο οδικό έργο της τρέχουσας δεκαετίας. Τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, τον ΒΟΑΚ. Όντας η βασική οδική αρτηρία που συνδέει τις μεγάλες πόλεις του νησιού, με κυριότερες τα Χανιά, το Ρέθυμνο, το Ηράκλειο και τον Άγιο Νικόλαο αποτελεί σήμερα το μεγαλύτερο έργο υποδομής της χώρας.

Ήδη από την δεκαετία του 1990 έγιναν οι πρώτες προσπάθειες αναβάθμισης σε μικρά τμήματα του δρόμου και μέχρι το 2010 είχαν ολοκληρωθεί οι αναβαθμίσεις στις παρακάμψεις των πόλεων των Χανίων, του Ρεθύμνου και του Ηρακλείου.

Ο σχεδιασμός για την υλοποίηση του ΒΟΑΚ ως σύγχρονος αυτοκινητόδρομος ολοκληρώθηκε το 2018 με την επιλογή τριών διαφορετικών διαγωνισμών για την κάλυψη της απόστασης Χανιά-Άγιος Νικόλαος.

Το βασικό τμήμα από το Χανιά μέχρι το Ηράκλειο και την Χερσόνησο με τη μέθοδο της παραχώρησης σε ιδιώτη, το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη με τη μέθοδο της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα και το τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος ως δημόσιο έργο.

Οι διαγωνισμοί

Στις 18 Οκτωβρίου 2018 ξεκινά ο διαγωνισμός για το Χανιά-Ηράκλειο και ο δεύτερος διαγωνισμός για το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη. Στις 22 Φεβρουαρίου 2022 ξεκινά και ο τρίτος διαγωνισμός για το τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος.

Πρώτα υπεγράφη η σύμβαση για το Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος στις 5 Σεπτεμβρίου 2022 δίνοντας το σήμα έναρξης της υλοποίησης του ΒΟΑΚ ως αυτοκινητόδρομου. Στη συνέχεια θα υπογραφεί το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη στις 23 Απριλίου 2023. Το βασικό τμήμα από τα Χανιά μέχρι το Ηράκλειο υπεγράφη την περασμένη Παρασκευή 9 Μαϊου 2025 παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.

Πλέον υπολογίζεται πως σταδιακά από το 2027 μέχρι το 2030 -αν δεν υπάρξουν καθυστερήσεις κατά την περίοδο των κατασκευών- θα αρχίσει να λειτουργεί ο ΒΟΑΚ.

Στη νέα του μορφή θα είναι ένας υπερσύγχρονος κλειστός αυτοκινητόδρομος με δύο λωρίδες και Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης -ΛΕΑ- ανά ρεύμα κυκλοφορίας. Θα έχει ανισόπεδους κόμβους για την είσοδο και έξοδο από τον αυτοκινητόδρομο ενώ διόδια για τη χρήση του αυτοκινητόδρομου θα υπάρχουν από τα Χανιά μέχρι το Ηράκλειο. Στο τμήμα Χερσόνησος-Άγιος Νικόλαος δεν θα υπάρχει πληρωμή διοδίων.

Όλα τα έργα για τον ΒΟΑΚ χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ 2021-2027, δημόσιους πόρους και το Ταμείο Ανάκαμψης.

Η ακτινογραφία του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης

Συνολικά 47 ανισόπεδοι κόμβοι υπολογίζεται ότι θα κατασκευαστούν ενώ θα υπάρχει σύνδεση τόσο με τα λιμάνια αλλά και τα αεροδρόμια Καστελλίου και Χανίων. Επίσης προβλέπεται η κατασκευή περίπου 15 σηράγγων και πολλών γεφυρών αλλά και άνω και κάτω διαβάσεων.

Το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο είναι μήκους 157 χιλιομέτρων και ανάδοχος του έργου είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Είναι το σημαντικότερο τμήμα καθώς σε αυτή τη διαδρομή εξυπηρετείται πάνω από το 60% του συνολικού πληθυσμού του νησιού, λιμάνια, βιομηχανικές περιοχές και αεροδρόμια και φυσικά τουριστικοί προορισμοί.

Η έναρξη των έργων θα γίνει με την ολοκλήρωση των απαραίτητων μελετών και εγκρίσεων και πιθανόν μέχρι το 2030 να έχουμε δει να ολοκληρώνεται σταδιακά.

Το δεύτερο τμήμα είναι το Χερσόνησος-Νεάπολη. Το έργο μήκους 22,4 χλμ. Το σχήμα που αναλαμβάνει το έργο αποτελείται από τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ και AKTOR. Το κόστος του έργου φτάνει τα 350 εκατ. ευρώ. Τα έργα προχωρούν με ικανοποιητικούς ρυθμούς όπου έχουν συντελεστεί απαλλοτριώσεις και πιθανολογείται ότι θα μπορέσει να ολοκληρωθεί την επόμενη διετία.

Το τρίτο τμήμα είναι το Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος μήκους 14,5 χιλιομέτρων. Τα έργα έχει αναλάβει η AKTOR και θεωρείται σήμερα το πιο προχωρημένο από τα τρία τμήματα. Αν δεν υπάρξουν άλλες καθυστερήσεις η ολοκλήρωση του δύναται να πραγματοποιηθεί την επόμενη διετία.

Η βασική πρόκληση στην κατασκευή του ΒΟΑΚ σε όλα τα τμήματα είναι πως θα γίνεται κατασκευή στην εν λειτουργία εθνική οδό, -όπως έγινε στο Κόρινθος-Πάτρα- όπου δεν υπάρχει νέα χάραξη. Αυτό σημαίνει πως κατά τη διάρκεια της κατασκευής θα υπάρχουν συνεχείς κυκλοφοριακές ρυθμίσεις για την υλοποίηση του έργου.

Όπως έχει επίσης ανακοινωθεί θα υπάρξουν και παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας στον δρόμο προκειμένου να αυξηθούν τα επίπεδα οδικής ασφάλειας.

Για την Ελλάδα ο ΒΟΑΚ είναι η τελευταία εκκρεμότητα στις μεγάλες οδικές υποδομές. Με την πλήρη λειτουργία του από ένας άξονας καρμανιόλα που είναι σήμερα θα μεταβληθεί σε ένα ασφαλή, σύγχρονο, κλειστό αυτοκινητόδρομο. Προσδοκάται η κάθετη μείωση σε θανάτους και τροχαία ατυχήματα και μεγάλη αύξηση στην οδική ασφάλεια, συμβάλλοντας στην βελτίωση των επιδόσεων της χώρας στον συγκεκριμένο τομέα.

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΥΠΟΔΟΜΕΣ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΥΠΟΔΟΜΕΣ