Με ρεκόρ ανεκτέλεστου έργου και φιλόδοξα σχέδια επέκτασης, οι τέσσερις κορυφαίοι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας — ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, AKTOR, ΑΒΑΞ και ΜΕΤΚΑ — προετοιμάζονται για την επόμενη μεγάλη φάση ανάπτυξης, κυνηγώντας νέα συμβόλαια ύψους 8 έως 10 δισ. ευρώ.
Μέσα σε τρία χρόνια, μεταξύ 2022 και 2024, οι τέσσερις ισχυρότεροι εργοληπτικοί όμιλοι της χώρας (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, AKTOR, ΑΒΑΞ και Metlen) διπλασίασαν τα έσοδά τους από τον κατασκευαστικό τομέα. Από 1,73 δισ. ευρώ το 2022 εκτοξεύθηκαν στα 3,41 δισ. ευρώ το 2024. Τα κέρδη μετά φόρων από την κατασκευαστική δραστηριότητα ακολούθησαν, επίσης, αυξητική πορεία, αφού από 55 εκατ. ευρώ το 2022 άγγιξαν τα 129 εκατ. ευρώ το 2024.
Το συνολικό ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων των μεγάλων κατασκευαστικών σήμερα φτάνει τα 16,4 δισ. ευρώ, με τα έργα να εκτελούνται σε ικανοποιητικό ρυθμό και τη δυναμική του Ταμείου Ανάκαμψης να ενισχύει τις προσδοκίες για περαιτέρω διεύρυνση των δραστηριοτήτων, κυρίως μέσω έργων παραχώρησης.
Έργα Παραχώρησης σε κρίσιμους τομείς υποδομών
Οι επόμενοι 18 έως 24 μήνες είναι στρατηγικής σημασίας: οι τέσσερις εταιρείες έχουν ήδη καταθέσει ή ετοιμάζονται να καταθέσουν προτάσεις για μεγάλα έργα παραχώρησης, που περιλαμβάνουν:
- Αυτοκινητόδρομους: Προτάσεις για την επέκταση της Αττικής Οδού (1,5 δισ. ευρώ) και τον οδικό άξονα Δυτικής Αττικής (500 εκατ. ευρώ), καθώς και νέες οδικές επενδύσεις στη Βόρεια Ελλάδα (500 εκατ. ευρώ).
- Διαχείριση υδάτων: Διαγωνισμοί ΣΔΙΤ ύψους 1,2 δισ. ευρώ για φράγματα, αρδευτικά και υδραυλικά έργα, με προοπτική συνολικής αξίας 5 δισ. ευρώ.
- Απορρίμματα και ενέργεια: Αναμένονται ΣΔΙΤ 1,5 δισ. ευρώ για διαχείριση αποβλήτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, και επιπλέον έργα παραγωγής ενέργειας από απόβλητα 1 δισ. ευρώ.
- Δημόσια κτίρια: Νέες υποδομές μέσω ΣΔΙΤ (1,4 δισ. ευρώ), περιλαμβάνοντας γραφεία, δικαστικά μέγαρα, φυλακές και άλλες εγκαταστάσεις.
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Επενδυτικός ηγέτης με ισχυρό ιδιωτικό αποτύπωμα
Ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με ανεκτέλεστο 6,9 δισ. ευρώ, έχει τοποθετήσει το μεγαλύτερο μέρος του σε ιδιωτικά και αυτοχρηματοδοτούμενα έργα. Στις νέες κατακτήσεις περιλαμβάνονται:
- Επέκταση του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών
- Σύγχρονα εμπορικά και ξενοδοχειακά ακίνητα
- Ενεργειακά έργα (φωτοβολταϊκά, δίκτυα Φ.Α. και Ηλεκτρισμού)
- Ανάδοχος στο έργο του ΒΟΑΚ (Ηράκλειο–Χανιά)
Τον Απρίλιο 2025, η εταιρεία επιλέχθηκε προσωρινός ανάδοχος σε νέο σιδηροδρομικό έργο στη Ρουμανία ύψους 400 εκατ. ευρώ, ενώ η σύμβαση δεν έχει ακόμη προστεθεί στο ανεκτέλεστο.
AKTOR: Μπαίνοντας σε περίοδο στρατηγικής ανασύνταξης
Ο όμιλος AKTOR διαθέτει ανεκτέλεστο 4,8 δισ. ευρώ με περίπου 400 έργα σε εξέλιξη, εντός και εκτός Ελλάδας. Ξεχωρίζουν:
- Σιδηροδρομικά έργα Ρουμανίας (Brasov – Simeria)
- Τερματικός πετρελαίου στη Fujairah
- Διαχείριση Μετρό και Τραμ στη Ντόχα
- Το εμβληματικό Riviera Tower στην Αθήνα
Η διοίκηση έχει χαρακτηρίσει το 2025 ως έτος μετασχηματισμού, δρομολογώντας παράλληλα την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις.
ΑΒΑΞ: Με στρατηγική διεύρυνσης και εξωστρέφειας
Το ανεκτέλεστο της ΑΒΑΞ έκλεισε το 2024 στα 2,89 δισ. ευρώ και προβλέπεται να διαμορφωθεί στα 3,2 δισ. ευρώ το 2025, με:
- 51% σε ιδιωτικά έργα και ΣΔΙΤ
- 49% σε δημόσια
- 21% σε έργα του εξωτερικού
Η διοίκηση (Χρήστος Ιωάννου και Αντώνης Μιτζάλης) δηλώνει έτοιμη για επιθετική διαφοροποίηση του χαρτοφυλακίου, προκειμένου να εξασφαλίσει σταθερές ροές εσόδων σε περιβάλλον μετά τα μεγάλα έργα.
ΜΕΤΚΑ: Δυναμική ανάπτυξη με εστίαση στις υποδομές
Η ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ, μέλος του ομίλου Metlen Energy & Metals, διατηρεί ανεκτέλεστο και υπό υπογραφή συμβάσεις συνολικού ύψους 1,5 δισ. ευρώ.
Ξεχωρίζουν:
- Σιδηροδρομικό έργο αποκατάστασης Δομοκός – Κραννώνας (134,4 εκατ. ευρώ)
- Ανάληψη αποκατάστασης των στεγάστρων Καλατράβα στο ΟΑΚΑ (Στάδιο & Ποδηλατοδρόμιο)
Η εταιρεία αξιοποιεί την τεχνογνωσία της για να ενισχύσει τη θέση της στον χώρο των υποδομών και των παραχωρήσεων, με έμφαση στη μακροπρόθεσμη αξία και βιωσιμότητα.