Παρά το γεγονός ότι επιβαρύνεται με υψηλότερους δασμούς από την Tesla, η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία BYD πούλησε για πρώτη φορά περισσότερα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα (BEV) στην Ευρώπη από την Tesla τον περασμένο μήνα — μια «ιστορική καμπή» για την ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου, σύμφωνα με έκθεση της JATO Dynamics.
Τα στοιχεία εγγραφών νέων αυτοκινήτων από την εταιρεία ανάλυσης της αυτοκινητοβιομηχανίας δείχνουν ότι οι πωλήσεις της BYD στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 359% τον Απρίλιο σε σύγκριση με πέρυσι, καθώς η εταιρεία συνεχίζει τη διεθνή επέκτασή της.
Την ίδια περίοδο, η Tesla κατέγραψε νέα μηνιαία πτώση πωλήσεων, με τον συνολικό όγκο να μειώνεται κατά 49%, σύμφωνα με τη JATO. Η εξέλιξη αυτή έρχεται μετά από διαδηλώσεις κατά του CEO Έλον Μασκ και της εταιρείας του στην Ευρώπη. Τα στοιχεία της JATO προέρχονται από 28 ευρωπαϊκές χώρες.
Άνοδος παρά τους δασμούς
Η επιτυχία της BYD στην ΕΕ σημειώνεται παρά την επιβολή τιμωρητικών δασμών από την Ευρωπαϊκή Ένωση στα ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα, τον περασμένο Οκτώβριο. Η ΕΕ είχε αποδώσει τους δασμούς σε αθέμιτες εμπορικές πρακτικές.
Οι δασμοί φαινομενικά ευνοούσαν την Tesla, καθώς στα οχήματα που παράγει στην Κίνα επιβλήθηκε δασμός 7,8%, ενώ για την BYD το ποσοστό ανήλθε στο 17%. Άλλοι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων αντιμετώπισαν δασμούς έως και 35%. Η ΕΕ εφαρμόζει επίσης γενικό δασμό 10% στις εισαγωγές αυτοκινήτων.
Η Ευρώπη ως νέο πεδίο μάχης
Ο Felipe Munoz, παγκόσμιος αναλυτής αυτοκινητοβιομηχανίας στη JATO, δήλωσε ότι, αν και η διαφορά στις πωλήσεις Απριλίου μεταξύ των δύο εταιρειών είναι μικρή, το γεγονός ότι η BYD ξεπέρασε την Tesla έχει «τεράστιες επιπτώσεις».
Η BYD ξεπερνά πλέον παραδοσιακά ευρωπαϊκά brands, σημειώνοντας για παράδειγμα περισσότερες πωλήσεις από τις Fiat και Seat στη Γαλλία.
«Αυτή είναι μια ιστορική στιγμή για την ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου, ιδίως αν αναλογιστούμε ότι η Tesla κυριαρχούσε για χρόνια στην αγορά BEV, ενώ η BYD ξεκίνησε επίσημα τις δραστηριότητές της εκτός Νορβηγίας και Ολλανδίας μόλις στα τέλη του 2022», δήλωσε ο Munoz.
Η ανάπτυξη της BYD σημειώνεται προτού καν ξεκινήσει η παραγωγή στο νέο της εργοστάσιο στην Ουγγαρία, το οποίο αναμένεται να αποτελέσει το ευρωπαϊκό κέντρο παραγωγής της.
Προσαρμογή και επέκταση
Η Liz Lee, αναπληρώτρια διευθύντρια της Counterpoint Research, δήλωσε στο CNBC ότι η Ευρώπη εξελίσσεται σε κεντρικό πεδίο ανταγωνισμού μεταξύ BYD και Tesla. Πρόσθεσε ότι η περιοχή αναμένεται να σημειώσει ταχύτερη ανάπτυξη στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων φέτος από την Κίνα, η οποία ήδη έχει υψηλή διείσδυση EV.
Οι δασμοί ωθούν κινεζικές εταιρείες όπως η BYD να επενδύσουν στην τοπική παραγωγή στην Ευρώπη, σύμφωνα με τη Lee. Η Tesla επίσης φέρεται να σχεδιάζει επέκταση της παραγωγικής της βάσης στη Γερμανία.
Η JATO επισημαίνει ότι, ενώ οι δασμοί είχαν αρχικά αρνητική επίδραση στις πωλήσεις των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών, οι εταιρείες κατάφεραν να αντισταθμίσουν τις επιπτώσεις επεκτείνοντας τη γκάμα τους στην Ευρώπη και εισάγοντας plug-in υβριδικά μοντέλα.
«Η Κίνα δεν είναι μόνο παγκόσμιος ηγέτης στα BEV, αλλά και στα plug-in υβριδικά», δήλωσε ο Munoz.
Ηλεκτρικά VS Υβριδικά
Τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα (BEV) κινούνται αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια, ενώ τα υβριδικά συνδυάζουν ηλεκτρική μπαταρία με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Οι υβριδικές τεχνολογίες δεν υπόκεινται σε δασμούς από την ΕΕ μέχρι στιγμής.
Η JATO αναφέρει αυξανόμενη ζήτηση στην κατηγορία EV στην Ευρώπη, με τις εγγραφές BEV και plug-in υβριδικών να αυξάνονται κατά 28% και 31% αντίστοιχα, παρότι οι εγγραφές παραδοσιακών οχημάτων μειώνονται.
Συνολικά, οι εγγραφές όλων των ηλεκτρικών οχημάτων από κινεζικές εταιρείες αυξήθηκαν κατά 59% τον Απρίλιο, φτάνοντας σχεδόν τις 15.300 μονάδες.
Tesla vs BYD
Πριν την απόφαση της ΕΕ για τους δασμούς, το ινστιτούτο Rhodium είχε εκτιμήσει πως για να καταστεί η Ευρώπη μη ελκυστική για τις κινεζικές εξαγωγές EV, οι δασμοί θα έπρεπε να φτάσουν το 55%.
Τον Μάρτιο αποκαλύφθηκε ότι η Tesla, η οποία κατασκευάζει μόνο αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, έπεσε πίσω από την BYD στις ετήσιες παγκόσμιες πωλήσεις.
Οι μετοχές της Tesla έχουν υποχωρήσει πάνω από 10%, εν μέσω αντιδράσεων για τη σχέση του Μασκ με την κυβέρνηση Τραμπ. Ο CEO έχει δεσμευθεί να παραμείνει στην ηγεσία της εταιρείας για τα επόμενα πέντε χρόνια.
Αντίθετα, οι μετοχές της BYD αυξήθηκαν κατά 3,9% την Παρασκευή στο χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ, σημειώνοντας άνοδο περίπου 78% από την αρχή του έτους.
Με πληροφορίες από CNBC