Σήμερα αναμένεται να δημοσιοποιηθεί από τα ΕΛΤΑ η τελική λίστα με τα καταστήματα που θα κλείσουν δια παντός αύριο Δευτέρα, όπως επίσης και η λίστα με αυτά που τελικά θα ανοίξουν ρολά και θα μείνουν ανοιχτά για τουλάχιστον ένα τρίμηνο.
Όπως έγινε γνωστό χθες με την συνέντευξη που παραχώρησε στο OPEN και στο Limit UP ο Διευθύνων Σύμβουλος των ΕΛΤΑ, Γρηγόρης Σκλήκας, η εταιρεία κάνει ολοταχώς όπισθεν στην απόφασή της να κλείσει με «ξαφνικό θάνατο» 204 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα και προχωρά το σχέδιο της αναδιάρθρωσής της με δυο ταχύτητες:
- Τα υποκαταστήματα που θα κλείσουν οριστικά από αύριο Δευτέρα είναι – σύμφωνα με πληροφορίες – περίπου 60 και βρίσκονται σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, πρωτεύουσες νομών και μεγάλα αστικά κέντρα
- Τα υποκαταστήματα που παίρνουν παράταση ζωής είναι – σύμφωνα με τις ίδιες πηγές – περίπου 140 τα οποία βρίσκονται σε χωριά, νησιά και μικρούς οικισμούς σε όλη την ελληνική Περιφέρεια.
Η λίστα
Για παράδειγμα στην Κρήτη, σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένεται σχεδόν όλα τα καταστήματα που έκλειναν να μείνουν ανοιχτά. Αντίστοιχα τα καταστήματα σε Βόρειο και Νότιο Αιγαίο παίρνουν παράταση ζωής, εκτός ίσως από ένα στη Ρόδο που θα είναι από αυτά που θα κλείσουν.
Αντίστοιχα στην Αχαΐα από τα 6 καταστήματα που θα έκλειναν τελικά ρολά θα κατεβάσει μόνο το ένα που βρίσκεται μέσα στην πόλη της Πάτρας.
Στο τραπέζι είναι τι θα γίνει με τα περίπου 40 καταστήματα που θα έκλειναν στην Αττική, καθώς δεν αποκλείεται κάποια που βρίσκονται σε μικρούς οικισμούς και χωριά της Αττικής (π.χ. Καπανδρίτι) να μείνουν εν τέλει ανοιχτά. Το ίδιο και στην Θεσσαλονίκη, όπου αναμένεται στην Β Θεσσαλονίκης τα καταστήματα να μείνουν ανοιχτά για ένα 3μηνο.
Ο σχεδιασμός των καταστημάτων που αναστέλλεται η λειτουργία τους ακολουθεί την έννοια των εφαπτόμενων κύκλων και υπολογίζει τις μικρότερες δυνατές αποστάσεις που θα διανύσει κάποιος για να φτάσει σε ένα κατάστημα
Οι εφαπτόμενοι κύκλοι
«Ο σχεδιασμός των καταστημάτων που αναστέλλεται η λειτουργία τους ακολουθεί την έννοια των εφαπτόμενων κύκλων και υπολογίζει τις μικρότερες δυνατές αποστάσεις που θα διανύσει κάποιος για να φτάσει σε ένα κατάστημα», εξήγησε ο Διευθύνων Σύμβουλος των ΕΛΤΑ, Γρηγόρης Σκλήκας, μιλώντας στην εκπομπή Limit Up του OPEN και εξηγώντας έτσι γιατί μπορεί να κλείσουν όλα τα καταστήματα σε έναν Δήμο.
Ο ίδιος εξήγησε πως όσον αφορά τις πληρωμές των συντάξεων του πρ. ΟΓΑ, που γίνονται μέσω ΕΛΤΑ, αυτές πληρώνονται ήδη και σήμερα από τους ταχυδρόμους και το δίκτυο διανομής της εταιρείας και όχι από τα υποκαταστήματα που κλείνουν. «Ούτε μια σύνταξη δεν παραδίδεται από τα καταστήματα. Όλες οι συντάξεις δίνονται εδώ και 25 χρόνια από τους ταχυδρόμους», είπε ο ίδιος.
Μάλιστα, αυτό που επιχειρείται να γίνει σήμερα σε 200 περιοχές της χώρας έχει ήδη συμβεί εδώ και χρόνια σε άλλα σημεία της Ελλάδας χωρίς υποβιβασμό του ταχυδρομικού έργου, υποστήριξε ο κ. Σκλήκας. «Κάθε αλλαγή φέρνει αγωνία. Για παράδειγμα, είχαμε ένα τηλεφώνημα σήμερα από έναν πολίτη από τον Άγιο Κωνσταντίνο Φθιώτιδας, που μας είπε: κι εμείς μεγάλη πόλη είμαστε και εξυπηρετούμαστε κανονικά. Πριν από 5 χρόνια έκλεισε εκεί το κατάστημα των ΕΛΤΑ και δεν άλλαξε το επίπεδο της εξυπηρέτησης».
Ούτε μια σύνταξη δεν παραδίδεται από τα καταστήματα. Όλες οι συντάξεις δίνονται εδώ και 25 χρόνια από τους ταχυδρόμους
Ερχονται τα πρακτορεία
Στα χωριά που θα κλείσουν τα υποκαταστήματα των ΕΛΤΑ θα πέσει στο τραπέζι το ενδεχόμενο λειτουργίας πρακτορείων. Όπως αναφέρει και η ΑΕ σε επίσημη ανακοίνωσή της, «για όλες τις υπόλοιπες περιοχές της περιφέρειας, οι μεταβολές θα γίνουν εντός τριμήνου, ώστε να υπάρξει ο χρόνος να εξηγηθεί η αναγκαιότητα των παρεμβάσεων που πρέπει να γίνουν, πάντα με κριτήριο την παροχή καλύτερων υπηρεσιών και να εξετασθεί η λειτουργία πρακτορείων, εφ΄όσον υπάρχει ενδιαφέρον και είναι εφικτό σε συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες».
Τα πρακτορεία είναι τοπικές μικρές επιχειρήσεις όπως καφενεία, βιβλιοπωλεία, λογιστικά γραφεία, μίνι μάρκετ και μπακάλικα ή ακόμη και κρεοπωλεία που λειτουργούν ως σημεία αναφοράς για τις ταχυδρομικές υπηρεσίες του χωριού. Εκεί θα πάει ο ταχυδρόμος το δέμα ή το γράμμα αν δεν βρει στο σπίτι του τον παραλήπτη, εκεί μπορεί να πληρωθούν λογαριασμοί κλπ.
Ο θεσμός των πρακτορείων λειτουργεί εδώ και πάνω από 20 χρόνια και σήμερα υπάρχουν 500 -600 πράκτορες σε όλη την Ελλάδα. Οι μικροεπιχειρηματίες αυτοί εισπράττουν ένα μικρό ποσό σταθερής αποζημίωσης κατ έτος και η βασική αμοιβή τους υπολογίζεται με βάση τις συναλλαγές που θα κάνουν μέσα στο χρόνο. Δεν έχουν την ευθύνη της διανομής και θα πρέπει να είναι υφιστάμενες επιχειρήσεις στην επίμαχη, κάθε φορά, περιοχή.
Όπως επισημαίνουν πηγές με γνώση των διαδικασιών, η λύση αυτή είναι σαφώς πολύ μικρότερου κόστους, από την συντήρηση ενός ολόκληρου υποκαταστήματος.
Πάντως, το αν θα ιδρυθούν πρακτορεία στους οικισμούς της Περιφέρειας που χάνουν τα υποκαταστήματά τους και πού, αυτό θα εξαρτηθεί από την διαβούλευση που θα ακολουθήσει στις τοπικές κοινωνίες το επόμενο 3μηνο.
Η μεγαλύτερη πρόκληση στην ιστορία
«Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία βρίσκονται αντιμέτωπα με τη μεγαλύτερη πρόκληση της ιστορίας τους», έλεγε η επίσημη ανακοίνωση που βγήκε χθες το απόγευμα από τα ΕΛΤΑ, λίγες ώρες μετά την παρουσία του κ. Σκλήκα στην εκπομπή Limit Up που επιβεβαίωνε όσα ο ίδιος αποκάλυψε. Για περισσότερες από τρεις δεκαετίες καταγράφουν ζημιές, ενώ οι Ευρωπαϊκοί κανόνες δεν επιτρέπουν πλέον καμία κρατική ενίσχυση.
«Αν δεν ληφθούν τώρα οι απαραίτητες αποφάσεις, μέσα στους επόμενους έξι έως εννέα μήνες οι συνέπειες θα είναι μη αναστρέψιμες – απειλώντας τη βιωσιμότητα των ΕΛΤΑ», τονίζεται με δραματικούς τόνους στην εν λόγω ανακοίνωση, χαρακτηρίζοντας την απόφαση που έλαβε η Διοίκηση ως μια δράση «ευθύνης και ρεαλισμού».
Η αναστολή λειτουργίας σε πρώτη φάση των καταστημάτων που βρίσκονται σε αστικά κέντρα και πρωτεύουσες νομών όπου υπάρχουν και άλλα καταστήματα, αποφασίστηκε αφού αξιολογήθηκε το σύνολο των καταστημάτων που διατηρεί η εταιρεία στην επικράτεια με βασικό κριτήριο τον όγκο των υπηρεσιών που εκτελούνται σε αυτά.
Όπως επισημαίνεται: «Ο μετασχηματισμός που εφαρμόζεται δεν έχει στόχο τη συρρίκνωση, αλλά τη διάσωση και την αναγέννηση των ΕΛΤΑ ως μια σύγχρονη, αποδοτική εταιρεία υπηρεσιών.
Αντιμετωπίζονται χρόνια φαινόμενα αδράνειας, που κρατούσαν δεκάδες εργαζομένους χωρίς ουσιαστικό αντικείμενο, ενώ ταυτόχρονα έλειπαν εκεί όπου υπήρχε πραγματική ανάγκη. Με το νέο πλάνο, αυτοί οι πόροι επανατοποθετούνται στο έργο της διανομής και της εξυπηρέτησης του πελάτη – εκεί όπου χτίζεται καθημερινά η αξιοπιστία και η εικόνα των ΕΛΤΑ.
Τίποτα από όλα αυτά δεν αναιρεί τον κοινωνικό ρόλο της εταιρείας. Αντίθετα, τον ενισχύει μέσα από νέα εργαλεία και τεχνολογία. Οι υπηρεσίες που κάποτε απαιτούσαν φυσική παρουσία στο κατάστημα, σήμερα παρέχονται στην πόρτα του πολίτη, μέσω του προγράμματος «ΕΛΤΑ κατ’ οίκον» και του ψηφιακού ταχυδρόμου, που εξοπλίζεται με tablet και POS για να εξυπηρετεί τους πελάτες γρήγορα, με ασφάλεια και συνέπεια. Η πλειονότητα των συναλλαγών –επιστολές, δέματα, πληρωμές– πραγματοποιείται πλέον εκτός καταστήματος. Το φυσικό κατάστημα, που άλλοτε αποτελούσε τον πυρήνα της δραστηριότητας, έχει σε πολλές περιοχές περιοριστεί σε ελάχιστο αντικείμενο.
Τα ΕΛΤΑ μεταβάλλουν το μοντέλο λειτουργίας τους, ώστε να μπορούν να συνεχίσουν απρόσκοπτα την λειτουργία τους και με τρόπο που θα εγγυάται την καλύτερη δυνατή υπηρεσία στην πόρτα του κάθε πολίτη ακόμη και της πιο απομακρυσμένης περιοχής της χώρας μας».