Νέα
  • ΓΔ: 1437.88 +1.35%
  • Τζίρος: 159,78 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Γρηγόρης: Από τη Δάφνη στο top 10 των ευρωπαϊκών αλυσίδων καφέ - Η συνταγή της επιτυχίας

►Ηταν το 1972, όταν ο Γρηγόρης Γεωργάτος αποφασίζει να πραγματοποιήσει το όνειρό του και να δημιουργήσει τη δική του επιχείρηση. Ανοίγει, λοιπόν, ένα κατάστημα στη Δάφνη, επί της Λεωφόρου Βουλιαγμένης, στο οποίο δίνει το όνομά του και σχεδιάζει μόνος του το πρώτο λογότυπο της εταιρείας.

Πολύ πρωτοποριακό για την εποχή, που είναι ενδεικτικό της επιχειρηματικότητάς του. Συνδυάζει το «Γρηγόρης» με το ανθρωπάκι από το πράσινο φανάρι και δημιουργεί έναν «Γρηγόρη» σε κίνηση, έχοντας ήδη στο μυαλό του το κοινό στο οποίο απευθύνεται.

Οι πίτες που παρασκευάζει, έχουν τα «μυστικά» της γενέτειράς του της Κεφαλονιάς, και της Πόλης, τόπο καταγωγής της γυναίκας του, της Σόνιας.

Τα προϊόντα που πουλάει είναι μπουγάτσα σε 4 διαφορετικές γεύσεις, τυρόπιτα, λουκανικόπιτα, ζαμπονοτυρόπιτα, λουκουμάδες και παγωτό μόνο από πρόβειο γάλα. Όλα παρασκευασμένα με εκλεκτές πρώτες ύλες, διαλεγμένες από όλη την Ελλάδα: Φέτα από την Κεφαλλονιά, ελαιόλαδο από την Καλαμάτα και αυγά από τα Μέγαρα.

Στο κατάστημα σχηματίζονται μεγάλες ουρές και πλέον ο Γρηγόρης με τη Σόνια βλέπουν ότι δεν μπορούν να ικανοποιήσουν όλη αυτή τη ζήτηση. Στο τέλος της πρώτης δεκαετίας «ζωής» της εταιρείας, η «Γρηγόρης» διαθέτει 3 καταστήματα στα νότια προάστια της Αττικής.

Η έλευση της δεύτερης γενιάς

Η δεύτερη γενιά, ο Βλάσσης και η Άρτεμις, αναλαμβάνουν ενεργό ρόλο στη διοίκηση της εταιρείας, όπου μαζί με τη Σόνια και το Γρηγόρη, οραματίζονται να κάνουν το «Γρηγόρη» μεγάλο και γνωστό παντού.

Ο Βλάσσης είναι ο πρώτος που διαπιστώνει ότι ο Έλληνας θα ήθελε πολύ να απολαμβάνει τον καφέ του on the go, γιατί δεν έχει πάντα χρόνο να καθίσει στην καφετέρια. Αγοράζει επαγγελματικές μηχανές για την παρασκευή espresso based καφέ και λανσάρει την υπηρεσία take away, πουλώντας cappuccino, cappuccino freddo & freddo.

Παράλληλα, ως φοιτητής διαπιστώνει ότι οι νεαρές ηλικίες αγαπούν τα σάντουιτς. Αποφασίζει, λοιπόν να διευρύνει την προϊοντική γκάμα, εντάσσοντας τα σάντουιτς στις επιλογές των πελατών του. Μοναδικά για την εποχή προϊόντα, όπως το μπαγκετάκι με παπαρουνόσπορο, τόνο, μαγιονέζα και μαρούλι, γνωρίζουν πρωτοφανή επιτυχία και αποδοχή. Η ζήτηση για τα προϊόντα αυξάνεται, με αποτέλεσμα στο τέλος της δεκαετίας να διαθέτει 5 καταστήματα στην Αττική.

►Διαβάστε και: Μπάρμπα-Στάθης: Αναμένει αύξηση πωλήσεων και EBITDA το 2022 – Οι άξονες της στρατηγικής

Η στρατηγική επιλογή του franchise

Στο ξεκίνημα της τρίτης δεκαετίας της «Γρηγόρη», ο Βλάσσης και η Άρτεμις αντιλαμβάνονται, εγκαίρως, ότι για να πετύχουν το στόχο τους θα πρέπει να αλλάξουν μοντέλο ανάπτυξης. Έτσι το 1994 η «Γρηγόρης» στρέφεται στο franchise και τα πρώτα καταστήματα franchise κάνουν την εμφάνισή τους. Πρόκειται για μία στρατηγική απόφαση, πολύ προσεκτικά σχεδιασμένη έτσι ώστε η «Γρηγόρης», σαν μητρική εταιρία, να υποστηρίζει και εκπαιδεύει τους συνεργάτες franchisee της, αυτοί με τη σειρά τους να αναπτύσσουν το προσωπικό του καταστήματος, με στόχο οι πελάτες να εξυπηρετούνται με τον καλύτερο τρόπο.

Το 2000, η εταιρεία εισάγεται στην Παράλληλη Αγορά του Χρηματιστηρίου Αξιών Αθηνών, ενώ, επίσης, επεκτείνεται στη Ρουμανία με θυγατρική εταιρεία, μονάδα παραγωγής και δίκτυο καταστημάτων.

Τo 2001, στο πλαίσιο της προσπάθειας για περαιτέρω ανάπτυξη και καινοτομία, η «Γρηγόρης» ανοίγει 2 καταστήματα στο Ελευθέριος Βενιζέλος και έτσι γίνεται η μοναδική ελληνική εταιρία στο χώρο της εστίασης που αποκτάει παρουσία στο νέο υπερσύγχρονο αεροδρόμιο της Αττικής.

Στο τέλος της δεκαετίας η «Γρηγόρης», διαθέτει 90 καταστήματα και βιώνει μία μεγάλη αναγνωρισιμότητα.

Η ύφεση φέρνει οικονομικά προβλήματα

Η δεκαετία 2002-2011 φέρνει μεγάλες προκλήσεις και ανατροπές. Ξεκινάει αισιόδοξα με την ένταξη της Ελλάδας στην Ευρωζώνη και τελειώνει με μία μεγάλης διάρκειας χρηματοοικονομική κρίση στη χώρα μας.

Ανατροπές, όμως, βιώνει και η «Γρηγόρης», που στις αρχές του 2002 έχει φτάσει τα 100 καταστήματα και συνεχίζει να εξαπλώνεται και σε άλλα concepts που έχουν σχέση με την εστίαση, μέσω εξαγορών και συγχωνεύσεων. Η ενασχόληση, ωστόσο, και με άλλες δραστηριότητες αυξάνει το δανεισμό της εταιρείας και δημιουργεί οικονομικά προβλήματα.

Η οικογένεια Γεωργάτου, αντιλαμβάνεται εγκαίρως τα νέα δεδομένα και αλλάζει το μοντέλο διοίκησης.  Δημιουργεί διαδικασίες και εφαρμόζει ένα αυστηρό πλάνο ανάκαμψης. Η «Γρηγόρης» όχι μόνο ξεπερνάει γρήγορα την κρίση, αλλά μπαίνει ξανά σε ανοδική τροχιά πετυχαίνοντας μία υγιή ανάπτυξη. Έτσι το 2005, κάνει την είσοδό της και στην Κύπρο, ενώ στο τέλος της δεκαετίας τα καταστήματα ανέρχονται πλέον σε 250.

«Γκρέμισε» την τιμή του καφέ την περίοδο της κρίσης

Η «Γρηγόρης», στα δύσκολα χρόνια της κρίσης, και πιο συγκεκριμένα το 2012 κάνει μία πολύ ανατρεπτική κίνηση, κατεβάζοντας την τιμή του καφέ από 2,30€ σε 1,30€. Πρόκειται για μία ενέργεια που είχε σαν στόχο να δείξει στους πελάτες της ότι είναι δίπλα τους με εξαιρετικά χαμηλές τιμές, έτσι ώστε να συνεχίσουν να απολαμβάνουν τον καφέ τους καθημερινά.

Παράλληλα, σε μία προσπάθεια να σταθεί δίπλα και στην ελληνική κοινωνία που δοκιμάζεται από τα συνεχή μνημόνια, ο Γρηγόρης αναλαμβάνει δράσεις εταιρικής κοινωνικής ευθύνης. Συνεργάζεται με τη ΜΚΟ «Μπορούμε» προσφέροντας εκατοντάδες χιλιάδες μερίδες φαγητού για κοινωφελείς σκοπούς. Επιπλέον, το 2015 δημιουργεί το πρόγραμμα «Δεκατιανό στα σχολεία», μέσω του οποίου παρέχει το σχολικό γεύμα σε χιλιάδες μαθητές σχολείων της Αττικής.

Ταυτόχρονα, εξαπλώνεται και στο εξωτερικό με γρήγορους ρυθμούς. Κάνει την είσοδό του σε νέες αγορές, όπως η Γερμανία και η Ρουμανία και εδραιώνει τη θέση του με περισσότερα καταστήματα στην Κύπρο.

►Διαβάστε και: Korres: Η ιστορία από τη… σύλληψη της ιδέας το 1973 στο deal με την Morgan Stanley

Ψηφιακός μετασχηματισμός

Στη διάρκεια αυτής της δεκαετίας, βλέποντας την εξέλιξη και τη δύναμη της τεχνολογίας, η εταιρεία ξεκινάει από νωρίς να επενδύει στον ψηφιακό μετασχηματισμό της εταιρείας. Λανσάρει μία εφαρμογή app & web για να εξυπηρετεί παραγγελίες online, μέσω delivery και δημιουργεί μία πρωτοποριακή μέθοδο e-learning για να εκπαιδεύει το προσωπικό των καταστημάτων σε πραγματικό χρόνο.

Θέλοντας να υποδεχθεί το μέλλον, ο Γρηγόρης λανσάρει πέρυσι μία νέα εντυπωσιακή εικόνα στα καταστήματά του και σηματοδοτεί το πέρασμα στη νέα εποχή. Με καθαρές γραμμές, φωτεινά χρώματα και εμπνευσμένα μηνύματα.

Στο κατώφλι των 50 χρόνων λειτουργίας του, η «Γρηγόρης» διαθέτει πάνω από 370 καταστήματα στην Ελλάδα και σε μεγάλες Ευρωπαϊκές πόλεις, τα οποία επισκέπτονται καθημερινά πάνω από 250.000 πελάτες.

Για το 2021-2022, βραβεύτηκε σαν Famous Brand στην ελληνική αγορά και κατέχει την 9η θέση στην ευρωπαϊκή κατάταξη με τις μεγαλύτερες αλυσίδες καφέ.

Σήμερα στα καταστήματα «Γρηγόρης» οι πελάτες μπορούν να απολαύσουν καφέ, ροφήματα, χυμούς, πίτες, σαλάτες, γλυκίσματα, vegan & wellbeing επιλογές, ενώ πρόσφατα πρόσθεσε στο μενού burgers και hot dog.

Οι προοπτικές

Στο κλείσιμο μισού αιώνα ζωής, η «Γρηγόρης», η οποία εμφάνισε πέρυσι (σε ενοποιημένη βάση) τζίρο €55 εκατ. και καθαρά κέρδη €6,57 εκατ., εκτιμά ότι φέτος θα ξεπεράσει τα έσοδα που είχε την προ Covid χρονιά και θα βελτιώσει την κερδοφορία της χάρη στον εξορθολογισμό των λειτουργικών της εξόδων.

Προκειμένου να αντιμετωπίσει τις πληθωριστικές πιέσεις που δημιουργήθηκαν φέτος λόγω της πολεμικής σύρραξης στην Ουκρανία, η διοίκηση του Ομίλου υλοποιεί το μεσο-μακροπρόθεσμο στρατηγικό της πλάνο, βασικοί άξονες του οποίου είναι:

  • Διατήρηση και ενδυνάμωση της ηγετικής θέσης όλων των κλάδων στην Ελλάδα, μέσω της ανάπτυξης και ενδυνάμωσης των δικτύων τους και μέσω νέων προϊοντικών πρωτοβουλιών και καινοτομιών
  • Συνεχής αναβάθμιση της εμπειρίας των καταναλωτών μέσω της ψηφιακής καινοτομίας και αύξηση των επιπέδων πιστότητας τους
  • Εξορθολογισμός και βελτιστοποίηση του λειτουργικού τους μοντέλου, μέσα από στοχευμένες επενδυτικές κινήσεις για μείωση της ενεργειακής εξάρτησης και αποτελεσματικότερη διαχείριση του λειτουργικού τους κόστους
  • Περαιτέρω επέκταση της παρουσίας των κλάδων του Ομίλου σε ευρύτερες γεωγραφικές ζώνες ενδιαφέροντος, με τη σύναψη συνεργασιών με στρατηγικούς εταίρους
  • Περαιτέρω ανάπτυξη και ενδυνάμωση του Ομίλου μέσα από στοχευμένες στρατηγικές κινήσεις που θα οδηγήσουν στη δημιουργία προστιθέμενης αξίας για όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη

Οι κινήσεις του μεγαλομετόχου το τελευταίο εξάμηνο

Σημειώνεται ακόμη ότι τον περασμένο Αύγουστο, ο Βλάσσης Γεωργάτος, εισέφερε το σύνολο των μετοχών του προς την νεοσυσταθείσα εταιρεία δραστηριοτήτων χαρτοφυλακίου, VG Holding. Το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας ανέρχεται σε €32,3 εκατ. και προέκυψε κατά το μεγαλύτερο μέρος από την εισφορά των ανωτέρω μετοχών καθώς και εταιρικών μεριδίων που κατείχε ο ίδιος μέτοχος στη Γρηγόρης ΑΒΕΕ και σε τέσσερις ακόμα εταιρείες.

Επίσης, τον Ιούλιο του 2022, η Γρηγόρης ΑΒΕΕ προχώρησε σε πώληση του συνόλου της συμμετοχής που κατείχε στη συνδεδεμένη εταιρεία Daddy’s The Bread Project IKE. Η πώληση αυτή αφορά σε 1.049.351 εταιρικά μεριδία, τα οποία αντιπροσωπεύουν το 50% του συνόλου των μετοχών της εταιρείας.
Τέλος, τον Σεπτέμβριο του 2022, προχώρησε σε μεταβίβαση 5.050 μετοχών που αντιπροσωπεύουν το 10% του συνόλου των μετοχών που κατέχει στη θυγατρική της εταιρεία, Air Canteen.

Νέα καταστήματα από Γρηγόρης ΑΒΕΕ και Air Canteen

Στη χρήση 2021, παρά το ασταθές οικονομικό περιβάλλον, η Γρηγόρης ΑΒΕΕ, όντας η 9η μεγαλύτερη εταιρεία καφέ στην Ευρώπη, όπως αναφέρεται στις ετήσιες χρηματοοικονομικές καταστάσεις, συνέχισε ακάθεκτη την ανάπτυξή της, αυξάνοντας τον τζίρο της κατά 15% περίπου (στα €40,43 εκατ.) και το μικτό αποτέλεσμα κατά 17% (στα €19 εκατ.)

Εντυπωσιακή ήταν η άνοδος της προ και μετά φόρων κερδοφορίας της εταιρείας, η οποία άνοιξε παράλληλα 9 νέα καταστήματα σε Ελλάδα και εξωτερικό.

Παράλληλα, η Air Canteen, με δραστηριότητα στις κλειστές αγορές των αεροδρομίων, ανέκαμψε πλήρως επιτυγχάνοντας διπλασιασμό του κύκλου εργασιών της (στα €15,35 εκατ.) και ιδιαίτερα σημαντική αύξηση στη λειτουργική κερδοφορία της (€3,14 εκατ.).

Όπως προκύπτει από τις οικονομικές καταστάσεις, η διοίκηση, έχοντας συντάξει business plan εκτιμά ότι η εταιρεία θα επανέλθει στην κερδοφορία του 2019, εξοφλώντας τις τρέχουσες δανειακές υποχρεώσεις, και ενισχύοντας τα ίδια κεφάλαια μέσω της κερδοφορίας, θα αποφύγει θέματα βιωσιμότητας της εταιρείας.

Τέλος, προχώρησε στη δημιουργία 8 νέων καταστημάτων σε διαφορετικά περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδος (Θεσσαλονίκη, Σαντορίνη, Κω και Κέρκυρα), ενώ ανακαίνισε υφιστάμενα καταστήματα στο Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών.

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ