Κυρίαρχη θέση στην ελληνική αγορά εξακολουθεί να διατηρεί το εισαγόμενο από τη Ρωσία φυσικό αέριο, παρά τη σημαντική στροφή των τελευταίων ετών προς το LNG, το οποίο σε ποσοστό 88% - σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία - προέρχεται από τις ΗΠΑ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ για το εννεάμηνο του 2025, η πύλη του Σιδηροκάστρου, μέσω της οποίας εισάγεται ρωσικό αέριο, κάλυψε το 45% των συνολικών εισαγωγών της χώρας με 25,46 TWh, ποσότητα μειωμένη κατά 3,3% σε σχέση με το 2024. Από τη Νέα Μεσημβρία, μέσω της διασύνδεσης με τον TAP, εισήχθη αζερικό αέριο ύψους 8,2 TWh, έναντι 9,61 TWh το 2024, σημειώνοντας μείωση 14,67%.
Η άνοδος του LNG
Όσον αφορά το LNG, ο ρόλος του ενισχύθηκε σημαντικά στο εννεάμηνο του τρέχοντος έτους, καλύπτοντας πλέον πάνω από το 40% των συνολικών εισαγωγών φυσικού αερίου, έναντι περίπου 26% στο αντίστοιχο διάστημα του 2024.
Κύριος προμηθευτής παραμένουν οι Ηνωμένες Πολιτείες, με τις ποσότητες που εκφορτώθηκαν να ανέρχονται σε 19,62 TWh και να αντιστοιχούν στο 88% του συνόλου, έναντι 8,02 TWh την προηγούμενη χρονιά. Ακολούθησαν η Νιγηρία (6,14%) με 1,37 TWh, η Νορβηγία (4,16%) με 0,93 TWh και η Αλγερία (2,19%) με 0,49 TWh. Στο ενεργειακό μείγμα οι Ηνωμένες Πολιτείες αποτέλεσαν περίπου το 37% των συνολικών εισαγωγών φυσικού αερίου της Ελλάδας στο εννεάμηνο του 2025.
Βασική πύλη εισόδου του υγροποιημένου φυσικού αερίου αποτέλεσε η Αγία Τριάδα (Ρεβυθούσα), με τη «Αμφιτρίτη» (FSRU Αλεξανδρούπολης) να ακολουθεί. Όπως επισημαίνει ο ΔΕΣΦΑ, παρά το γεγονός ότι ο σταθμός της Ρεβυθούσας παρέμεινε εκτός λειτουργίας λόγω προγραμματισμένης συντήρησης στο διάστημα 22 Μαΐου – 11 Ιουνίου, κάλυψε το 39% των συνολικών εισαγωγών αερίου της χώρας, υποδεχόμενη 36 δεξαμενόπλοια LNG, αριθμό υπερδιπλάσιο σε σχέση με τα 17 δεξαμενόπλοια του αντίστοιχου διαστήματος του 2024. Οι ποσότητες που εκφορτώθηκαν ανήλθαν σε 22,41 TWh, αυξημένες κατά 81,60% σε σύγκριση με τις 12,34 TWh του 2024.
Μέσω της «Αμφιτρίτης» (FSRU Αλεξανδρούπολης), μέχρι τις 22 Ιανουαρίου είχαν εισαχθεί συνολικά 1,03 TWh LNG, οπότε και οι υπηρεσίες αεριοποίησης του Σταθμού τέθηκαν προσωρινά εκτός λειτουργίας.
Αύξηση ζήτησης και εξαγωγών
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ για το εννεάμηνο του 2025, η συνολική ζήτηση φυσικού αερίου στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων και των εξαγωγών, ανήλθε σε 56,36 TWh, καταγράφοντας αύξηση 16,66% σε σχέση με τις 48,31 TWh του αντίστοιχου διαστήματος του 2024.
Η σημαντική αυτή άνοδος αποδίδεται κυρίως στη ραγδαία ενίσχυση των εξαγωγών, οι οποίες διαμορφώθηκαν σε 5,06 TWh από μόλις 0,66 TWh το 2024, σημειώνοντας αύξηση που ξεπερνά το +667%. Παράλληλα, η εγχώρια κατανάλωση ενισχύθηκε κατά 7,66%, φτάνοντας τις 51,3 TWh έναντι 47,65 TWh πέρυσι.
Στην κορυφή η ηλεκτροπαραγωγή
Ως προς τις κατηγορίες καταναλωτών, η ηλεκτροπαραγωγή εξακολουθεί να αποτελεί τον βασικό αποδέκτη, καλύπτοντας το 71% της εγχώριας ζήτησης, με 36,45 TWh.
Η κατανάλωση μέσω των δικτύων διανομής κατέγραψε αύξηση κατά 18,05%, ανερχόμενη σε 9,42 TWh και αντιπροσωπεύοντας το 18% της ζήτησης. Αντίθετα, οι βιομηχανίες και οι σταθμοί CNG παρουσίασαν μείωση 16,97%, καλύπτοντας πλέον το 11% της συνολικής κατανάλωσης φυσικού αερίου στη χώρα.
Το LNG Truck Loading
Τέλος, η υπηρεσία LNG Truck Loading του ΔΕΣΦΑ στον Τερματικό Σταθμό της Ρεβυθούσας κατέγραψε σημαντική ανάπτυξη, με τη φόρτωση 494 φορτηγών μεταφοράς LNG στο εννεάμηνο του 2025, έναντι 174 φορτηγών την αντίστοιχη περίοδο του 2024. Οι ποσότητες που μεταφέρθηκαν ανήλθαν σε 148,05 GWh, από 51,28 GWh πέρυσι, σημειώνοντας ουσιαστικά τριπλασιασμό.
Όπως τονίζει η εταιρεία, «η δυναμική αύξηση των φορτίων επιβεβαιώνει ότι η υπηρεσία αναγνωρίζεται ως μια ευέλικτη και αποδοτική λύση για την κάλυψη ενεργειακών αναγκών απομακρυσμένων δικτύων διανομής και βιομηχανικών καταναλωτών στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή. Οι υποδομές του ΔΕΣΦΑ εξακολουθούν να συμβάλλουν καθοριστικά στη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας φυσικού αερίου και στην ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού, σε πλήρη ευθυγράμμιση με την ευρωπαϊκή και την εθνική ενεργειακή πολιτική.»