Η Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου ενέκρινε το νομοσχέδιο για την κύρωση της Σύμβασης Υποπαραχώρησης που αφορά τη δημιουργία της Μαρίνας Μεγάλων Σκαφών Κέρκυρας (Megayacht Marina). Η σύμβαση υπεγράφη στις 30 Οκτωβρίου 2024 μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, του ΤΑΙΠΕΔ, του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας Α.Ε., και της Lamda Corfu Marina Μ.Α.Ε. μαζί με τη Lamda Marinas Μ.Α.Ε., οι οποίες αναλαμβάνουν την κατασκευή, λειτουργία, διαχείριση, συντήρηση και εκμετάλλευση του νέου τουριστικού λιμένα.
Η Νέα Δημοκρατία ψήφισε υπέρ του νομοσχεδίου, ενώ ΚΚΕ και Νέα Αριστερά το καταψήφισαν. Τα υπόλοιπα κόμματα επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν στην Ολομέλεια, όπου η συζήτηση και ψήφιση έχουν προγραμματιστεί για αύριο.
Κατά τη διάρκεια της ακρόασης των εξωκοινοβουλευτικών φορέων, ο υπεύθυνος του έργου, Χ. Αμιλίδης, παρουσίασε την πορεία υλοποίησης της επένδυσης και ανέλυσε τα στάδια που οδήγησαν στη σημερινή έγκριση από την Επιτροπή.
Η πορεία του έργου
Ο διαγωνισμός δύο φάσεων για την υποπαραχώρηση του δικαιώματος κατασκευής και λειτουργίας διαχείριση, συντήρηση και εκμετάλλευση της μαρίνας του τουριστικού λιμένα Κέρκυρας ή της μαρίνας mega yacht, όπως καλείται, ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2022 με τη δημοσίευση της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος. Πρόκειται για παραχώρηση ή μακροχρόνια μίσθωση για περίοδο 40 ετών.
Τον Ιούνιο του 2022, τέσσερα ενδιαφερόμενα μέρη εκδήλωσαν ενδιαφέρον: η κοινοπραξία των AVAX και Άκτωρ Παραχωρήσεις, η D Marinas Hellas, η LAMDA Marinas και η ΤΕΚΑΛ. Όλοι οι συμμετέχοντες πληρούσαν τα κριτήρια προεπιλογής και πέρασαν στη δεύτερη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας.
Τον Ιούνιο του 2023, υπεβλήθη μία δεσμευτική προσφορά από τη LAMDA Marinas, η οποία έγινε αποδεκτή, καθώς υπερέβη τον πήχη της ανεξάρτητης αποτίμησης που είχε πραγματοποιήσει το τότε ΤΑΙΠΕΔ. Το τίμημα αποτελείται από δύο μέρη: την εφάπαξ αμοιβή ύψους 9,7 εκατομμυρίων ευρώ και ένα ποσοστό 7,7% επί του ετήσιου κύκλου εργασιών της εταιρείας.
Η αμοιβή αυτή θεωρείται ιδιαιτέρως ικανοποιητική, καθώς το 50% της δεν κατευθύνεται στην αποπληρωμή του δημοσίου χρέους, αλλά στην ανάπτυξη άλλων λιμενικών υποδομών του Υπερταμείου, ενισχύοντας περαιτέρω την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας.
Τα έγγραφα της διαγωνιστικής διαδικασίας εγκρίθηκαν από το Ελεγκτικό Συνέδριο τον Φεβρουάριο του 2024, δίνοντας το «πράσινο φως» για την υπογραφή της σύμβασης τον Οκτώβριο του 2024, η οποία κυρώνεται πλέον από τη Βουλή.
«Ανάπτυξη από το μηδέν» για την Κέρκυρα
Από την πλευρά του Υπερταμείου, ο κ. Αμιλίδης τόνισε ότι το έργο αυτό είναι πολύ σημαντικό, καθώς αποτελεί ανάπτυξη από το μηδέν ενός περιουσιακού στοιχείου, του λιμένα Κέρκυρας, και σημείωσε ότι η μαρίνα mega yacht δεν υπάρχει επί του παρόντος και θα πρέπει να κατασκευαστεί εξ ολοκλήρου, με δύσκολα έργα επιχωματώσεων και εκβαθύνσεων.
Το Δημόσιο δεν απεμπολεί κανένα δικαίωμά του μέσα από αυτή τη συναλλαγή και δεν πρόκειται για πώληση περιουσιακού στοιχείου ή μετοχών, αλλά για παραχώρηση ή μακροχρόνια μίσθωση.
«Μοχλός ανάπτυξης για τον τουρισμό»
Επιπρόσθετα, η λειτουργία της Μαρίνας θα τονώσει την οικονομική δραστηριότητα της περιοχής και θα ενισχύσει την ποιότητα του τουριστικού προϊόντος της χώρας.
Ο κ. Αμιλίδης εκτίμησε ότι η λειτουργία της θα δημιουργήσει ένα επιχειρηματικό οικοσύστημα υψηλής ποιότητας, στοχευμένο στον πολυτελή τουρισμό.
«Ελπίζουμε η μαρίνα να αποτελέσει προορισμό homeporting για τα μεγάλα σκάφη και τα πληρώματα να εγκαθίστανται καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου στην Κέρκυρα», κατέληξε.